Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 28 апр 2017, 18:28, 11269 прочитания

Миграцията на спортните права

Телекомите се включват в наддаването за спортни права

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Facebook търси пробив с новата си платформа Watch

Марк Зукърбърг иска социалната мрежа да се развива към видеоиндустрията, но пазарът е вече запълнен

15 авг 2017

Колко пораснаха телевизиите през 2016 г.

Приходите и печалбите на големите играчи се увеличават. Поскъпва и рекламата в тях

9 юни 2017

Тате, дават спорт по Amazon

Компанията се насочва към излъчването на NFL за платените си абонати

13 апр 2017

2017: Телевизията в джоба ни

Четирима телевизионни мениджъри разказват плановете си за инвестиции в съдържание и технологии, които отговарят на променящите се навици на зрителите

6 яну 2017

Накъде ще тръгне медийният и рекламен пазар през 2017 г.

Видеото на живо, уеб телевизията, виртуалната и добавената реалност са някои от десетте водещи тенденции в сектора според медиа агенция Carat

28 дек 2016
* Телекомите и технологичните гиганти се включват все по-активно в битката за телевизионно съдържание както по света, така и в България.

* За телевизионните компании става все по-трудно да удържат на натиска на покачващите се цени на лицензионните такси на спортните събития.

Българският медиен пазар дава все повече признаци, че ще се придържа към световната тенденция мобилните оператори и големите онлайн компании да навлизат уверено в покупката на спортни телевизионни права. Това съвсем не е случайно и е пряко свързано с потребителите, които освен качествена сервизна услуга от оператора вече искат в пакета им да влиза и качествено съдържание. А непрекъснато покачващите се цени на лицензионните такси на различни спортни състезания представляват все по-голямо предизвикателство за телевизионните компании да ги запазят в портфолиото си.

След като преди години "Булсатком" взе стратегическо предимство в тази ниша благодарение на специфичното си спортно съдържание, от началото на годината в тази надпревара за клиенти се включи и "Мобилтел". Най-големият мобилен оператор придоби голям пакет от спортни продукти и през януари пусна на пазара два нови спортни канала. По този начин компанията ще се опита да привлече запалените по спорта зрители в своите мрежи – "Мтел" и "Близу". "Със старта на спортните канали Mtel Sport 1, Mtel Sport 2 и EDGEsport "Мтел" стъпи на медийния пазар, следвайки линията на иновациите", коментираха от компанията за "Капитал" и потвърдиха намерението си да се развиват на нови пазари. "Смятаме през следващите години да продължим тази посока и да продължим да инвестираме в нашите канали", допълват още те.

"Мобилтел" на практика придоби част от ключовите продукти на свързаната с "Булсатком" компания "Розенфелд и Ко", която стои зад каналите TV+ и Film+. Това включва най-вече мъжкият тенис от веригата АТП 1000 и АТП 500 (следващото ниво след четирите турнира от Големия шлем - бел.авт.), състезанията от световния шампионат по мотоциклетизъм на писта MotoGP и футболните първенства на Холандия и Русия. Към това операторът добави и китайското футболно първенство, още няколко моторни спорта и голям пакет мачове от Националната хокейна лига. За пръв път в България "Мобилтел" излъчва и състезанията от американския автомобилен шампионат НАСКАР, както и ММА вечерите от UFC.

Нови играчи



"Мобилтел" неофициално направи заявка за участие на този пазар още миналото лято със силното си включване в наддаването за правата на английската Висша лига по футбол. Тогава те се продаваха от американската маркетингова компания IMG. В един момент изглеждаше, че телекомът ще успее да вземе смятаните за най-ценни футболни права, които от над десет години са в портфолиото на "Нова броудкастинг груп". Преговорите се проточиха буквално до последния ден, защото по неофициална информация IMG не са могли да постигнат желаната цена от порядъка на 30 милиона евро за трите години на договора. В крайна сметка правата останаха в "Нова".

"Мобилтел" обаче е получил друг пакет от портфолиото на IMG, като се предполага, че сумата му е в рамките на депозита, който е трябвало да бъде предоставен при участието в търга за Висшата лига. Неофициално се смята, че "Мобилтел" е бил компенсиран за участието си в търга с депозит от около 700 хиляди лева, като е получил от IMG въпросния пакет. Стойността му на годишна база обаче изглежда поне двойно по-висока от тази сума. Като част от сделката, изглежда, е и партньорството между "Нова" и "Мобилтел" в производството на телевизиите – екипът, познат от "Диема", се грижи за продукцията на двата канала "Мтел Спорт".

"Булсатком" запази все пак най-силния си коз – испанската Примера дивисион, чийто договор е до следващото лято. В последната година компанията започна да се задъхва финансово и това се отразява на портфолиото й от спортни продукти. Фирмата, която стоеше зад TV+ и Film+ "БГ САТ" беше обявена в несъстоятелност, а зад двата канала застана ново дружество "Розенфелд и ко", което започна да оперира същото съдържание и е със същите обвързаности с "Булсатком". Наскоро в опит да възстановят позициите каналите купиха голям пакет женски тенис. От TV+ отказаха да коментират на този етап каква политика по придобиване на спортни права ще следват.

Характерното и за двата проекта - на "Мтел" и на "Булсатком" - е желанието на операторите да задържат каналите си за ексклузивно разпространение в собствените мрежи. На пресконференцията по повод старта на каналите, попитани дали ще предоставят каналите Mtel Sport на други кабелни и сателитни оператори, от "Мобилтел" отговориха, че засега не се предвиждат преговори и че ако започнат, "ще отнемат много дълго време".

Българският пазар все още прави първите си стъпки в предоставянето на ексклузивно спортно съдържание чрез платени канали, така че все още е трудно да се прецени дали проектът на "Мобилтел" ще бъде успешен и докъде може да се развие. "Нова броудкастинг груп" тества нагласите на аудиторията с пакета си Diema Extra, който в момента се продава за 5 лв. на месец. Каналите на "Мобилтел" също са платени, като могат да бъдат гледани и за 1.99 лв. на месец срещу дългосрочен договор. В България платежоспособните домакинства, които могат и биха си позволили допълнително заплащане за спорт, сa около 300 хиляди, изчисляват играчите на пазара.

От това колко ефективен ще бъде проектът ще зависи и дали телекомът ще се насочи към още съдържание. Тази есен се очаква търгът за правата на "Шампионската лига", които са в портфолиото на bTV Media Group от създаването на телевизията. А следващото лято изтича договорът за испанското първенство.

Какво остава за ефирните телевизии

Въпреки променящия се тренд на пазара големите телевизионни групи не се отказват от придобиването на права за излъчване на качествено спортно съдържание. В основните канали на bTV и Nova се програмират и излъчват само събития, които носят висок рейтинг в праймтайма. През последните две години пример за това са приятелския тенис мач с участието на Григор Димитров и боксовите срещи на Кубрат Пулев. Двете национални телевизии също така програмират спортно съдържание и в специализираните си нишови канали - bTV в Ring.bg и bTV Action, а Nova в Diema и Nova Sport (виж графиката). Специализираните канали дават възможност за повече гъвкавост, докато политематичният основен канал много по-трудно може да се ангажира да излъчи дадено спортно събитие в реално време.

Пред "Капитал" bTV потвърди намерението си да запази позицията си в придобиването и излъчването на спортно съдържание в България, без да коментира дали ще увеличава инвестициите си в тази посока. От "Нова" се въздържаха от коментар.

Преди време в интервю пред "Капитал" главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел обясни, че съдържанието поскъпва всяка година, особено когато говорим за спортни права. Тогава той даде пример с английското първенство по футбол, където цената на правата се е увеличила с около 70-80%.

По принцип данните за цените на спортните права са конфиденциални заради различните договори и организации - МОК, ФИФА, УЕФА и т.н., с които медиите имат договори. Но неофициално се знае, че увеличаването на лицензионните такси за някои от големите спортни събития е в пъти. Главният продуцент на продуцентски център "Спорт" в БНТ Методи Манченко дава пример с правата на следващия цикъл олимпийски игри за територията на Европа. В преговорите телевизията участва заедно с Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) в колективната оферта на търга, организиран от МОК през 2015 г. Но EBU и БНТ загубиха наддаването от американската Discovery Network, която предложи по-висока цена и спечели ексклузивните права за периода на игрите от 2018 до 2024 г.

В резултат на това БНТ още няма договор за излъчването на игрите, обяснява Манченко. Италианската RAI, испанската ТVE също продължават преговорите. "Немските обществени телевизии ARD/ZDF например отказаха да увеличават таксите в размера, който устройва Discovery. Въпросът стигна до немския парламент, но ARD/ZDF за пръв път в историята няма да излъчват игрите на територията на Германия", разказва още той. И добавя, че аудиторията на БНТ, българските спортни федерации, регулатора СЕМ и цялата общественост трябва да бъдат подготвени за подобен сценарий. За да може да устои на този натиск и конкуренция и за да не свива инвестициите си в спортно съдържание, БНТ планира да търси партньорства на различни нива - федерации, организатори на големи събития и т.н.

"Не е случайно, че когато се предлагат за продажба права за спортни събития, те са раздробени на различни видове пакети, така че да могат да отговорят на нуждите както на безплатните и платени тв канали, така и на мобилни и интернет доставчици. Така се реализират много по-високи нива на лицензите", обясни Манченко и самия принцип, от който се движи пазарът.
Тех гиганти и телекоми срещу телевизии

Бумът на спортни права води до фундаментална промяна в телевизионната индустрия. Зрителите гледат програми на поискване (on demand - бел.ред.), като прескачат рекламите. А живият спорт е ключов за рекламодателите, особено в САЩ. В Европа обаче основната конкуренция вече е между платените тв канали и телекомуникационните групи. Телекомуникационните компании Sky и BT във Великобритания продават телевизионни и интернет пакети на клиентите, а спортното съдържание дава ключово предимство в разпространението на телевизионна продукция. Освен това BT с приходите си от различни пера може да си позволи да плати повече от предишните конкуренти на Sky - Setanta и ESPN, които разчитат само на абонаменти и реклама. Така BT вече притежава пакет за излъчване на Висшата лига, както и Шампионската лига за Великобритания до 2021 г. срещу 1.2 милиарда паунда.

Испанската и германската Deutsche Telekom също проявяват интерес към спортното съдържание, макар и не в подобни размери. Проблемът в Германия е, че Sky има силни дългосрочни позиции. В САЩ тв компаниите също се опитват да си гарантират съдържание с дългосрочни договори, за да спрат интереса на нови играчи като Netflix, Google или Apple. Въпреки това постепенно технологичните компании започват да настъпват. Наскоро Amazon с оферта от 50 милиона долара взе правата за стрийминга на Thursday Night Football от NFL в конкуренция с Facebook и YouTube. Това е пет пъти повече от това, което плати Twitter за същото преди година. Смята се, че ако проектът се окаже успешен, компанията постепенно ще увеличи апетита си за стрийминг на спортно съдържание. С приходите си от от 6.4 милиарда долара от услугата Prime, Amazon има ресурса да се изправи срещу гиганта ESPN и неговите 8.5 милиарда долара на година. Разликата обаче е, че почти всеки клиент на Amazon е абонат на Prime, докато не всеки клиент на кабелна телевизия си купува ESPN.

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева: Очаквам да се повиши интересът към специализираните спортни канали

Фотограф: Цветелина Белутова

Какъв е интересът на рекламодателите към спортните събития и в частност към специализираните спортни канали?

- Има интерес, от страна на рекламодателите към спортни сбития. Към специализираните спортни канали очаквам да се повиши интересът, но много зависи и от това каква е тяхната рекламна политика и стратегия, защото възможностите са далеч по-големи от това да се излъчват рекламни клипове в рекламни блокове.

Каква аудитория таргетират през тях?

- Всеки спорт има своята специфична аудитория. Снукър, голф, ветроходство аудиторията не се припокрива с футболната аудитория, но то е както и при всяко друго съдържание - индийските сериали не се припокриват с аудиторията на история.бг.

Към кои спортни събития има най-голям интерес?

- Естествено е най-голям интерес да има към Олимпиади, Световни първенства, но голям интерес има и към силно комерсиални спортни събития (например Шампионска лига).

Как бихте коментирали тенденцията спортните права да преминават от медийни компании в телекомите?

- Интересната част е продуцирането на спортно съдържание и неговата дистрибуция. Продуцентите на спортно съдържание, особено на съдържание на световно ниво, дават достъп и до най-интересните и ефективни форми за рекламно участие. С това съдържание те покриват много територии, огромна аудитория и присъствието на реклама няма как да се прескочи или да остане незабелязано. Те са тези, които предлагат tailor-made (според конкретните нужди на рекламодателя - бел. ред.) рекламни формати и използват всеки момент от събитието, за да реализират максимална ефективност за рекламодателя и да не дразнят зрителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември)

Агенциите от Publicis One няма да участват в рекламни фестивали за една година; Кои са на най-големите рекламни компании в страната; EasyPay представи новата си платформа за онлайн реклама; Discovery Networks започва партньорство за продажба на реклама с The Sales House; NEXT-DC поема рекламното обслужване на 24Kitchen; "Нова тв" подкрепи Виктор Николаев и Анна Цолова; DDB Sofia и Tribal Worldwide Sofia лансираха празничен рекламен клип за "Теленор Унгария";

21 ное 2017, 950 прочитания

Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа" 8 Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа"

Той е поканен от собственика на медиата - оръжейния търговец Добрин Иванов, който през лятото помогна на Пеевски и държавата в битката за превземане на "Дунарит"

20 ное 2017, 4485 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (20 - 26 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Екип от NEXT-DC ще представи България на рекламния фестивал Cannes Young Lions

Те ще разполагат с 48 часа, за да заснемат видео на конкретна тема

Октоподът е гладен. И ви кани на вечеря

Няколко действия на властта показват желание тя да участва в преразпределяне на частния сектор

Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете