Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 14 юли 2017, 10:00, 8957 прочитания

Собственикът на bTV продава тв канали заради дългове

Американският собственик на bTV Media Group сключи сделка за телевизионните си канали в Хърватия и Словения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата

Собственикът MTG отчита подобрение на резултатите през второто тримесечие

20 юли 2017

BBC и CBS ще си споделят съдържание

Новото партньорство между двете медии цели да подобри качеството на репортажите от горещи точки

14 юли 2017

Cобственикът на bTV продава бизнеса си в Словения и Хърватия

Купувачът Slovenia Broadband ще плати 230 млн. евро

11 юли 2017

Отново промени в мениджмънта на bTV Media Group

Компанията назначава правния директор Господин Йовчев за член на Борда на директорите

29 юни 2017


Усещането, че на пазара на телевизия в България предстои сериозна промяна, не е от вчера. Затова и всяко движение на американската Central European Media Enterprises (CME), собственик на bTV и скандинавската Modern Times Group (MTG), която стои зад конкурентната "Нова тв", се следи от местните играчи и се тълкува като предвестник на промяната, която ще стигне и дотук.

На българския пазар CME и MTG успяха да развият силно конкурентни медийни групи с портфолио не само в телевизионния, но и в интернет и радио бизнеса. От около година обаче двете чуждестранни дружества започнаха да правят реорганизация на бизнесите си на пазарите в региона, на които присъстват и дори да се разделят с медийни компании. Първо MTG продаде няколко от звената си в Европа, тъй като се стреми да смени цялата си концепция – от разпространител да се превърне изцяло в създател на различни видове медийно съдържание. Затова и продажбата на "Нова тв" се счита за много по-вероятна, отколкото тази на bTV.

В началото на тази седмица обаче CME обяви, че продава хърватския и словенския си бизнес на Slovenia Broadband, управлявана от United Group. Мажоритарен акционер в United Group е инвестиционният фонд KKR, а цената на сделката е на стойност 230 млн. евро. След обявяването на сделката логично възникнаха въпросите ще се раздели ли СМЕ с телевизионния си бизнес и на други пазари в региона, както и колко вероятно е bTV да бъде следващата медийна група от портфолиото на CME, обект на продажба.

Засега отговорът е, че в близко бъдеще не се очакват промени, а българската телевизия няма скоро да смени собственика си.

Оставаме. Засега



"СМЕ няма планове да излиза от други пазари", коментира пред "Капитал" Марк Кобал, директор "Връзки с инвеститорите" в CME. Той отказа да коментира дали българският бизнес на компанията въобще е бил част от преговорите, в които са участвали United и KKR.

Промяна на намеренията би могла да се случи единствено от по-високо ниво - Time Warner, която е собственик на CME, в момента е в процес на сливане с най-големия американски телеком AT&T. Сливането все още очаква регулаторно одобрение, но от ноември 2016 г., когато бе обявена сделката, Time Warner не е коментирала какви са плановете за бизнесите на групата извън САЩ. В много подобни случаи на гигантски сливания регулаторите изискват от фирмите да се разделят с част от по-малките си активи. Това повдига въпрос каква е важността за Time Warner на телевизионния им бизнес в Европа. Още в края на миналата година инвестиционният банкер от базираната в Съединените щати Wunderlich Securities Матю Хариган изрази мнение, че AT&T може да се освободи от бизнеса на Time Warner в Европа. Хариган не изключи и възможността CME да разпродаде операциите си в различните страни на местни медийни играчи. Продажбата на хърватските и словенските канали сега изглежда логично продължение на тази теза.

Но има и друга, съвсем конкретна, причина CME да се разделя с бизнеса си в Хърватия и Словения – за да събере капитал, с който да изплати една четвърт от милиардния си дълг, натрупан преди и по време на финансовата криза в края на миналото десетилетие. Според изявленията на СМЕ отдавна има натиск от страна на инвеститорите за намаляване на този дълг. Ако тези 230 млн. евро, които ще отидат за погасяването на задълженията, са достатъчни към момента, няма причина да бъде търсен купувач и за българската медийна група.

"Тази транзакция показва атрактивността на каналите ни за другите броудкастъри в региона. Сделката също така ни помага да постигнем по-бързо старите ни цели да намалим дълговете си", коментира в изявление на групата Майкъл Дел Нин, един от изпълнителните директори на CME. От компанията също така добавят, че нямат намерение към момента нито да разширяват бизнеса си, нито да свиват още операциите си. Инвеститорите реагираха добре на новината, като в понеделник на борсата в Прага акциите на CME се вдигнаха с 6%, достигайки най-високото си ниво от осем седмици насам.

Бизнесът в Хърватия и Словения на CME представлява около 18% от приходите на компанията. Групата смята да компенсира загубите от тези операции чрез спестяване на 30 млн. долара годишно от лихвите по изплащането на дълга.

За сравнение - бизнесът на CME в България е по-голям, отколкото този в Словения или Хърватия по отделно. Но пък по-малък, отколкото в двете страни заедно (виж таблицата). В нашата страна медийната компания разполага и с много по-широко портфолио. United Group закупува телевизионни канали и интернет сайтове, докато тук bTV разполага и с радиостанции и компанията за разпространение на права за филми bTV Studios.

Ако все пак се стигне до търсене на купувач за медийната група на bTV, то не е изключено United и KKR да са сред кандидатите. При обявяването на сделката те отново споменаха, че обмислят да увеличат инвестициите си в хърватския канал Nova TV и словенския POP TV. От KKR отказаха коментар дали българското звено е било част от преговорите, но потвърдиха, че са възможни още инвестиции в района на Централна и Източна Европа. От United Group не отговориха на въпросите на "Капитал".

Досега представители на bTV коментираха, че ако мажоритарният собственик на CME - американската Time Warner, има интерес от продажбата на своя бизнес, то той ще предпочете сделка за цялата компания, а не разпродажба на парче. Случаят със Словения и Хърватия обаче опровергава тази концепция и сега медийната група се разделя с бизнеса си в страните с най-малки приходи. Тази промяна на тенденцията показва, че е възможно българската група да бъде продадена самостоятелно. Това обаче е само в сферата на спекулациите. В обозримото бъдеще, изглежда, инвеститорът държи на инвестицията си в България и ще продължава да развива медийната си група.
Кой продава

Американската Central European Media Enterprises присъства на шест пазара в Централна и Източна Европа: Румъния, Чехия, България, Словакия, Хърватия и Словения. На всеки един от тях има водеща позиция. Справка на официалната страница на медийната група показва, че в Хърватия компанията притежава четири телевизионни канала: Nova TV, Doma TV, Nova World и Mini TV. Пазарният дял от реклама на СМЕ на този пазар е 54% срещу 38% дял на основния й конкурент RTL. На словенския пазар в портфолиото на СМЕ влизат пет тв канала: Pop TV, Kanal A, Brio, OTO и Kino. В Словения групата е абсолютен лидер на пазара с дял от тв рекламата от 75%.

Кой купува

Базираната в Холандия United Group е подкрепена от американската фирма за инвестиции KKR, както и от Европейската банка за възстановяване и развитие. Групата има сериозно присъствие в региона и е собственик на редица телекомуникационни платформи - сред тях е и вторият по големина доставчик на интернет в Словения Telemach, който оперира още в Босна и Черна гора, както и кабелни оператори в Сърбия и Словения. Освен това компанията притежава телевизионни канали в почти всички бивши югославски републики и медийна агенция за продажба на рекламно време по кабел и сателит.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли) Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата; Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ; Renault представи новия си електрически автомобил с активация към най-младата аудитория; Великобритания ще се бори със сексистките стереотипи в рекламите; Revlon избра Grey за своя международна творческа агенция

25 юли 2017, 691 прочитания

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване 4 Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

През следващата година ще наблюдаваме голяма офанзива от Google и Apple срещу най-тъмните страни на рекламния свят. Очаквайте много жертви. Но цялата екосистема ще спечели от тези инициативи

21 юли 2017, 3502 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юли)

"WWF България" лансира рекламна модна колекция срещу застрояването на Пирин; "Saatchi&Saatchi София" е новата рекламна агенция на Chivas Regal; Absolut провокират с мистериозни житни кръгове край София, а Facebook пусна реклами и в Messenger

Слепи ли са камерите в София

Покрай председателството на Съвета на ЕС столицата ще трябва да инвестира в система на видеонаблюдение... която показва, че до момента видеонаблюдението почти не е имало

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Новата музейна вълна

Десетте музея на 2017 г.

Мода за Пирин

WWF пусна колекция облекла, за да привлече вниманието към проблемите на националния парк

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.07.2017

Капитал Daily

Брой 112 // 25.07.2017 Прочетете