Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 21 юли 2017, 15:55, 5118 прочитания

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

През следващата година ще наблюдаваме голяма офанзива от Google и Apple срещу най-тъмните страни на рекламния свят. Очаквайте много жертви. Но цялата екосистема ще спечели от тези инициативи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Технологичните гиганти засенчват бъдещето на интернет

Вече се чуват гласове, че Amazon, Alphabet и Facebook са прекалено големи и трябва да бъдат разделени

25 юли 2017

Културен шок: Netflix vs. филмовия фестивал в Кан

Отвъд карикатурата, тазгодишният фестивал съсредоточи вниманието ни върху въздействието на стрийминг платформите върху филмовата индустрия

26 май 2017

Репутацията, глупако

Издатели и големи платформи за дистрибуция на съдържание най-накрая решиха да обърнат внимание на проблема с фалшивите новини.

21 апр 2017

Абсурдът на новинарската онлайн икономика

Премиум редакционното съдържание може да се продава на рекламодатели на база ангажираност на потребителите

26 дек 2016


Да го кажем откровено, рекламната общност има по-малко от година, за да почисти бъркотията си, преди браузърите да вземат нещата в свои ръце.

В началото на 2018 г. Chrome и Safari, които общо държат 68% от глобалния пазарен дял на браузърите, ще внедрят функции, насочени към възстановяването на приличното потребителско изживяване.

В началото на юни, на годишната си световна конференция за дивелъпъри, Apple обяви, че следващата версия на Safari ще позволява на потребителите да блокират автоматичното пускане на видеа. Тази стъпка ще елиминира едно голямо дразнение: докато скролвате дадена страница, изведнъж започва рекламно видео с високи децибели. Всички мразим това, но посредниците продължават да продават тази функция, величаейки максималната видимост - и монетизацията. Винаги гладни за краткосрочни приходи и безразлични към недоволството на потребителите, много издатели скочиха върху възможността за автоматично пускане на видео.




Друга голяма новина около Apple e планът им да блокират способността на рекламодателите да проследяват потребителите от един сайт в друг. Наречена ретаргетинг, функцията за проследяване е мощен стимул за рекламодателите. Да речем че търсите в мрежата маратонки за тичане и прекарвате време на различни сайтове за електронна търговия. Това оставя дигитален отпечатък и в продължение на няколко седмици, където и да отидете [в интернет пространството], сте бомбардирани от реклами на маратонки - дори и ако вече сте купили чифт - защото системата няма начин да знае дали и кога сте направили транзакция. Това е една от основните причини да се използват софтуери за блокиране на реклами.



Що се отнася до Google, възползвайки се от доминиращата си позиция на рекламния пазар, компанията засилва усилията си за почистване на рекламната екосистема с две инициативи: чрез интегриране на система за филтриране на рекламите и внедряване на нова система, наречена Funding Choices, продължение на програмата им за сътрудници. И двете са експериментални начини да се компенсират издателите за загубата на рекламни приходи, произлизаща от внедряването на софтуери за блокиране на реклами - страхотна идея, която пострада заради лошата й реализация.

Решителността на Google да разчисти рекламната екосистема е от критична важност за бъдещето на компанията, а оттам и за потока от приходи на издателите.

Да вземем тези зашеметяващи данни:

80% от рекламните мрежи, които искат да се присъединят към платформата DFP (DoubleClick for Publishers- бел.ред.) на Google биват отхвърлени, защото предоставят риск от измама.

Да го кажем другояче - ако утре Google премахне всички предпазни мерки, с които защитава 30-те милиарда реклами, които показва всекидневно, неговата гигантска рекламна мрежа за броени минути ще бъде затрупана с поток от измамни рекламни съобщения.




Потребителите (и регулаторите) са склонни да забравят, че Google следи всичко в интернет и се стреми да защити почтеността му. Спомням си как преди няколко години един голям уебсайт, за който отговарях във Франция, беше отрязан за няколко часа от мрежата от Google. Тяхната система за борба с измамите беше открила един подозрителен файл, намиращ се в отдалечена поддиректория на сървъра, управляван от трети доставчик, за когото никога не бяхме чували.

Google знае по-добре от всеки друг какво е истинското състояние на интернет. А то е грозно.

Ето защо един от най-важните приоритети на платформата е разчистването на отворената мрежа. (Facebook, работейки в изолирана среда, има да се бори с множество притеснения, но не и с това точно.)

За тази цел Google се присъедини - някои казват, че дори инициира – към "Коалицията за по-добри реклами" (CBA), в която влизат голяма група рекламодатели, медиa шопове и издатели, ангажирани с подобряването на рекламната екосистема. По ирония на съдбата, в коалицията влиза и IAB (Interactive Advertising Bureau), чиято работа трябваше да бъде именно да гарантира за почтеността на системата (IAB, създадена през 1996 г., имаше известно време да си мисли по проблема...).

Наскоро след няколко години проучвания (главно направени от Google) CBA излезе с препоръки: набор от рекламни формати, считани за лоши, според група от 25 хил. потребители.

За Google следващата логична стъпка е да бъде наложи тази препоръка, получила широко одобрение. Оттам и внедряването на софтуера за блокиране на реклами, който ще бъде добавен към Chrome от началото на следващата година. Той ще се стреми да блокира реклами, които не спазват препоръките за добро поведение на CBA.

Макар да има ясна пътека, Google ходи по ръба тук. От гледна точка на обществените интереси, този ход ще бъде труден за управление, защото на Google неизбежно ще бъде гледано като на съдник и жури. Вече редица специалисти се оплакват, че Google използва позицията си да филтрира реклами, за да засили господството си. Те удобно пропускат, че Коалицията за по-добри реклами обединява десетки членове, включително Facebook, повечето медиашопове, както и множество големи издатели.

Моята теза е, че сме в началото на масивно прочистване на рекламната екосистема, което ще има големи последици:

- Множество играчи в бизнеса с рекламни технологии ще бъдат сериозно засегнати. Преброено е времето на онези, които градят бизнеси, понякога дори големи, за сметка на потребителското преживяване. Определено е време да се съкратят акциите на някои рекламни технологии. Аз си направих собствен списък (не играя на фондовия пазар), направете вашия.

- По същия начин, както милиони потребители инсталираха софтуери за блокиране на реклами, така мнозина ще гласуват с мишката си. Както каза наскоро Скот Галоуей, професор по маркетинг в New York University Stern School of Business "Рекламата се е превърнала в данък, който плащат бедните и технологично неграмотните." И добавя: "Технологията ни позволява да се откажем от рекламата." След 12 месеца, дали чрез настройка по подразбиране или функция, която се активира с един клик, всеки ще може да се отърве от рекламното замърсяване.

- През следващите 18 месеца браузърите ще се конкурират да включват функции, които се стремят да предлагат по-добра и по-бърза навигация както на настолни, така и на мобилни устройства.

- Ще наблюдаваме множество издатели, които най-накрая ще се пренасочат към най-надеждния бизнес модел за публикуване на новини, предлагайки възможност за абонамент без реклами.

* Фредерик Филу е автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. В момента е стипендиант на програмата John S. Knight Fellowship в Университета в Станфорд. "Капитал" публикува текста с неговото разрешение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември)

"Мобилтел" ще работи под бранда А1; Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова телевизия"; Есенният сезон на двете най-големи телевизии в страната залага на познати формати; Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медията; "Макдоналдс" афишира сътрудничеството си с "Добрев"

26 сеп 2017, 872 прочитания

По много от същото 3 По много от същото

Есенният телевизионен сезон залага на познати формати

21 сеп 2017, 2611 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата; Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ; Renault представи новия си електрически автомобил с активация към най-младата аудитория; Великобритания ще се бори със сексистките стереотипи в рекламите; Revlon избра Grey за своя международна творческа агенция

Газови войни

Липсата на комуникация и използването на готови модели спънаха опита за пазарни правила в газовия сектор

Еднолична банка "Мавродиев"

Бившият председател на КФН и лоялен негов служител от комисията са избрани за директори на държавната ББР

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете