Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 25 юли 2017, 17:57, 3103 прочитания

Влюбени в сензацията

Престъпления, бедствия и инциденти доминират новините според изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Журналист от БНТ е бил пребит в Борисовата градина

Иво Никодимов е приет за лечение във Военна болница без опасност за живота

25 юли 2017

Перата реши да съди няколко бургаски медии

Бургазлията Петър Низамов, оправдан по дело за незаконно задържане на мигранти, се е почувствал засегнат от стари публикации по повод побой в местна дискотека и претендира за обезщетение от 15 хил. лв.

22 юни 2017

Несъвместимостта на Вежди Рашидов с медиите

Репутацията и компетенциите на бившия министър на културата и по медийните въпроси не са безспорни

15 май 2017

16 секунди от свободата

Свалянето на карикатурите на Чавдар Николов показа неспособността за справяне с PR кризи

15 апр 2016


Престъпленията, бедствията и инцидентите често оглавяват йерархията на новините в най-популярните телевизии и онлайн медии в България, създавайки "катастрофичен дневен ред". Сензационните заглавия и негативните новини доминират новинарския поток. Публикуването на текстове без авторство и заимстването на информация от други медии, често необозначено, е широко разпространено в онлайн пространството.

Това са част от основните изводи на проучването "Новини... отблизо", представено от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ - България). Проблемът не е в това, че водещи са отрицателните новини, а че подобен извод вече не изненадва почти никого.

За да стигнат до изводите в доклада, авторите на изследването проф. Мария Нейкова, д-р Жана Попова и доц. д-р Вяра Ангелова от Журналистическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" са проследили и анализирали 3556 журналистически публикации през тримесечен период (февруари - април 2017 г.).

Изследвани са новини, репортажи и информационни съобщения в трите най-гледани национални телевизии - Nova, bTV и БНТ. Обект на наблюдението са и петте най-посещавани новинарски сайта според статистическия сайт
Alexa към януари 2017 г. - "Блиц", "Брадва", "Вести", "Днес" и "Пловдив 24".

Според авторите на изследването вече е утвърдена практика в сайтовете, а и в телевизиите, текстовете и репортажите да се опаковат със сензационни заглавия. Като цяло заглавията, особено в част от сайтовете, подсилват "липсващото" в текста – скандалното, извънредното, шокиращото.




Медиите драматизират допълнително отразяването на извънредни събития чрез т.нар. живи връзки, излъчване и повторение на едни и същи кадри, съдържащи насилие и показващи суров материал от мястото на събитието. Това показва анализът на някои от ключовите събития през изследвания период – смъртта на жена в тунела "Ечемишка", терористичните атаки в Лондон, Стокхолм и Санкт Петербург, и др.

Анализът приключва с девет извода и няколко препоръки към медиите, институциите и властимащите, както и към публиката.

Един от изводите е, че
упадъкът на медийната свобода не е уникален български феномен. Той се наблюдава на световно равнище. А виновници за него са не само журналистите, но и цялостната икономическа, социална и политическа среда. Зловредни икономическо-политически взаимозависимости на всякакви нива трасират пътя за възможен и реализиращ се натиск върху медиите от страна на властимащите, включително по законодателен път.

Целия доклад можете да прочетете на сайта на Асоциацията на европейските журналисти тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември)

"Мобилтел" ще работи под бранда А1; Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова телевизия"; Есенният сезон на двете най-големи телевизии в страната залага на познати формати; Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медията; "Макдоналдс" афишира сътрудничеството си с "Добрев"

26 сеп 2017, 872 прочитания

По много от същото 3 По много от същото

Есенният телевизионен сезон залага на познати формати

21 сеп 2017, 2611 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
bTV увеличава леко приходите и намалява значително печалбата

Финансовият резултат през второто тримесечие е намалял с близо 50%

ОББ и Сибанк: Ефектът за клиентите от сливането

Три месеца след придобиването на ОББ от KBC вече са факт и първите стъпки по обединяване на продукти и услуги

Интернет университет

Онлайн курсовете по икономика и финанси стават все повече и все по-сериозни

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете