Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 28 юли 2017, 16:48, 3333 прочитания

Оптимизъм в отчетите на MTG и CME

Цената на телевизионната реклама ще продължи да се увеличава, прогнозират медиа агенциите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата.
"БТВ медиа груп" увеличава леко приходите и намалява значително печалбата.
333 млн. евро общо са брутните рекламни инвестиции за първото полугодие на 2017 г., по данни на MediaConnection.

Още по темата

Рок драмата на bTV

В радиоефира звучат две радиостанции с името Z-Rock, докато bTV и бившият директор на радиогрупата им Васил Димитров спорят за марката

31 авг 2017

Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV

Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" пред "Капитал"

18 авг 2017

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата; Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ; Renault представи новия си електрически автомобил с активация към най-младата аудитория; Великобритания ще се бори със сексистките стереотипи в рекламите; Revlon избра Grey за своя международна творческа агенция

25 юли 2017

"Мобилтел" избра United Partners за своя PR агенция

Фокус на обслужването ще бъде комуникацията през социалните и дигитални медии

12 юли 2017
Интересът към финансовите резултати на двете водещи международни медийни компании, присъстващи на българския пазар, скандинавската Modern Times Group (MTG) и американската Central European Media Enterprises (CME), е логичен. И двете стоят зад най-влиятелните компании в сектора в България - "Нова броудкастинг груп" (собственикът на Nova) и "БТВ медиа груп" (собственикът на bTV). Развитието на двете дружества в голяма степен е определящо за състоянието на рекламния и медийния пазар в страната.

Телевизиите държат между 70 и 75% от рекламния медиен пазар в България и това няма как да не се отрази на финансовите им резултати. В частност bTV и Nova са двата основни лидера по приходи от тв реклама (виж графиката), логично следствие от доминиращото им присъствие в сектора като дял от аудиторията.

Чуждестранните собственици на двете медии МTG и СМЕ като публични компании, представят финансовите си резултати на тримесечие. С разлика от седем дни и двете дружества представиха отчетите си за първата половина на 2017 г. (периода април - юни) и анализ на развитието на бизнеса им за изтеклата половин година.

След първата половина от годината и MTG и СМЕ гледат с оптимизъм на резултатите си. За истинското състояние на компаниите обаче може да се съди по детайлите в официалния отчет. И логично за нас основният фокус пада върху представянето на българските им подразделения - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Заради различния начин, по който изглеждат отчетите и детайлите в тях, директно сравнение между показателите им не може да се прави.

Резултатите на "БТВ медиа груп"



Отчетените от "БТВ медиа груп" приходи през първото полугодие на 2017 г., остават сравнително стабилни. Оперативната печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) обаче отбелязва двуцифрен спад. Това става ясно от официалния отчет на компанията, собственик на групата - CME, в която най-големият акционер е американският медиен конгломерат Time Warner. В портфолиото на "БТВ медиа груп" влизат телевизионните канали bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg.

В официалния отчет на CME се отбелязва, че за второто тримесечие на годината медийната група в България има лек ръст в приходите от 1.6% в сравнение със същия период на 2016 г., достигайки близо 20.8 млн. долара. За периода януари – юни обаче приходите на "БТВ медиа груп", макар и с малко, намаляват до 36 млн. долара в сравнение с 36.3 млн. долара през същия период на 2016 г.

Много по-критична обаче е отчетената оперативната печалба преди обезценки и амортизации на "БТВ медиа груп", която бележи двуцифрен спад за всеки от отчетните периоди. От началото на годината до юни тя намалява с 37%, достигайки до 4.4 млн. долара. През второто тримесечие на 2017 г. пък се равнява на 3.07 млн. долара, като намалението е близо 50% в сравнение със същия период на 2016 г. По този компонент българската медийна компания отчита една от най-ниските оперативни печалби в сравнение с останалите страни, където CME има бизнеси - Чехия, Румъния, Хърватия, Словакия и Словения. България отбелязва и най-голям спад на годишна база, който се дължи основно на слабото първо тримесечие на 2017 г. за българската медийна група. Именно след това и компанията предприе редица промени в мениджмънта си.

През март "БТВ медиа груп", се раздели първо с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията. В края на юни пък компанията обяви, че тогавашният директор "Правни и бизнес отношения" Господин Йовчев става член на борда на директорите, където заема мястото на Едмунд Апелт, който остава главен оперативен директор в компанията. Един от членовете на борда, Давид Щепан, пък поема поста главен финансов директор. В края на 2016 г. пък Флориан Скала зае поста главен изпълнителен директор, сменяйки Павел Станчев, който управлява компанията в продължение на три години.

Отчетът на СМЕ е съпътстван с конферентен разговор, по време на който мениджъри и финансови анализатори коментират резултатите на компанията за първото полугодие на 2017 г. В рамките на това обсъждане, ръководителят връзки с инвеститорите в CME Марк Кобал обяснява, че разходите на компанията в България се увеличават, което основно се дължи на "лоши дългове и допълнителна реклама на местно съдържание, както и на формат, който се е оказал по-скъп, отколкото е бил предишната година". През 2016 г. компанията отново коментира "лош дълг, отписан през четвъртото тримесечие на 2016 г. заради една агенция [на българския пазар], поради което дружеството е взело решение да прекрати сътрудничеството си с нея и да започне да работи директно с клиентите си на рекламния пазар, без да използва посредничеството на въпросната агенция. Много вероятно Кобал е имал предвид прекратяване на договорните отношения между медиа шопа "Пиеро 97" и "БТВ медиа груп", което дълго се коментира от играчите на на българския пазар.

Пред "Капитал" "БТВ медиа груп", не даде конкретен коментар на финансовите резултати. От дружеството уточниха, че през първата половина на годината са увеличили инвестициите си в програмно съдържание, което се е отразило и на оперативната печалба преди обезценки и амортизации, заедно с еднократни разходи през първото и второто тримесечие на годината.

"Силната програмна стратегия през пролетния сезон, която съчетава популярни телевизионни брандове и локално съдържание, бяха сред ключовите фактори, които допълнително повишиха интереса към програмите на групата в сравнение със същия период на миналата година. Това допълнително утвърди лидерската позиция на групата на българския пазар", коментират от bTV. От компанията уточняват, че като резултат от повишените програмни инвестиции са се увеличили гледаемостта в праймтайм слота и дела на целодневната гледаемост с повече от 4 пункта през второто тримесечие.

От bTV уточняват, че през 2017 г. компанията е въвела на пазара нова политика за продажба на рекламно време, която е повишила цените на телевизионната реклама. Вероятно това ще има отражение и върху рекламните приходи на медиата, но може да бъде отчетено в края на годината. "Бъдещето на телевизията е обнадеждаващо и продължаваме да вярваме, че телевизията е най-ефективната медиа за рекламодателите да изградят широк обхват на посланията си и връзка с аудиторията", коментират от bTV.

Базираната на Бермудските острови CME отчита ръст от 4.2% на годишна база в приходите за първото полугодие, достигайки близо 316.9 млн. долара. За месеците от април до юни 2017 г. те се равняват на 181.9 млн. долара, или с 3.8% повече в сравнение със същия период на 2016 г. Според отчета на CME общата печалба преди обезценки и амортизации на холдинга за второто тримесечие на 2017 г. е 61.2 млн. долара в сравнение с 53.6 млн. долара през 2016 г. Двуцифрен ръст от 17.8% отчитат в печалбата за първите шест месеца от годината, достигайки 83.3 млн. долара.

В началото на юли стана ясно, че CME ще продаде хърватския и словенския си бизнес на Slovenia Broadband, която се управлява от United Group. Цената на сделката е 230 млн. евро, а групата ще използва средствата, за да изплати част от дълга си.

Отчетът за "Нова броудкастинг груп"

"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата, става ясно от официалния отчет за второто тримесечие на 2017 г. на собственика на българската група - шведската компания MTG. В него е отбелязано също, че делът на аудиторията в България намалява на годишна база, но пазарът на телевизионна реклама се очаква да остане стабилен.

В портфолиото на "Нова броудкастинг груп" влизат телевизионните канали от групата на "Нова" и "Диема", както и дигиталната компания "Нетинфо". Комуникационните канали се допълват от радиото NOVA NEWS, както и издателската медийна група AtticaEVA. "Лента" пък е кино дистрибуторската компания, с която "Нова Броудкастинг Груп" навлезе на пазара на киноразпространение в България.

MTG не предоставя разбивка по страните, в които оперира, с точните приходи и печалба, а ги обобщава като региони. "Нова броудкастинг груп" е предстaвена в групата на международния развлекателен бизнес на MTG, в който влиза също френският канал Trace. Конкретни данни за представянето й обаче няма.

До редакционното приключване на "Капитал" от Nova не отговориха на въпросите ни, отнасящи се до отчета на компанията собственик.

MTG продължава да отбелязва ръст в приходите и печалбата както за периода април – юни, така и за първото полугодие на 2017 г., показват данните от отчета. Общите приходи на шведската група за първите шест месеца от годината се равняват на 7.95 млрд. шведски крони, или около 831 млн. евро, което представлява увеличение от близо 13% в сравнение със същия период през 2016 г. В отчета се посочва, че ръстът се дължи основно на доброто представяне на скандинавския бизнес на групата, където в допълнение се отчита увеличение на цените за реклама и на цените за абонамент.

Печалбата преди плащане на лихви и данъци на MTG за второто тримесечие на 2017 г. е в размер на 391 млн. крони, докато година по-рано е била 360 млн. крони. Печалбата за първото полугодие на шведската група се равнява на 359 млн. крони, което представлява малко над 1% увеличение в сравнение със същия период на 2016 г. Президентът и главен изпълнителен директор на MTG Йорген Линдеман обяснява в съобщението до акционери и медии, че поредният ръст в приходите и по-високата печалба са доказателство за добрата стратегическа трансформация на бизнеса.

Оценката на пазара

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева, обясни, че не е изненадана от добрите резултати на двете водещи телевизии bTV и Nova, защото те инвестират в съдържание, а това съдържание привлича аудитория. "Много добро решение от страна и на двете групи е да се развиват в стратегически правилна посока - да предоставят съдържането си в онлайн среда, като паралелно с това го обогатяват и имат реална обратна връзка. В това направление рекламната им политика изостава", каза Буюклиева.

Без изненади и през 2017 г. инвестициите в телевизионна реклама ще продължат да бъдат доминиращи в целия микс. Според медиа директорите на няколко водещи агенции, с които "Капитал" разговаря, намаляването на цените на телевизионната реклама от последните няколко години вече не е валидно. "Според нашите оценки за първата половина на 2017 г. цената на рейтинг точка в телевизията се е увеличила с 5-10%. Очакваме цените на телевизията да продължат да се покачват бавно, но стабилно. Подобни индикации се посочват и от повечето телевизионни канали", обясни медиа директорът на Argent Симона Тенчева.

Според изпълнителен директор на медийния клъстър в Publicis One Десислава Стоянова ръстът на пазара идва от наложената пазарна инфлация – увеличените инвестиции изпреварват увеличението на размера на рекламната активност. "Според двете пийпълметрични агенции на пазара ръстът на база грос инвестиции е 8%, докато спадът на размера на рекламната активност според GARB e 4%, а според Nielsen – 6%", коментира Стоянова. По думите и ритейлърите, фармацевтичните компании, козметиката и лотариите са категориите, които бележат ръст откъм инвестиции и размер на рекламната активност в телевизия.

Фармацията е категорията с най-високи инвестиции

Прогнозата на медиа директорите за развитието на рекламния телевизионен пазар е положителна. "На годишна база предвиждаме ръст с около 5-8%. Очакванията ни са, че цените ще продължават да следват тенденцията за увеличение предвид липсата на инвентар и в двете медийни групи", категорична е Десислава Стоянова. Тя уточни, че към настоящия момент са сключени годишните сделки и единствено може да очакваме еднократни кампании на нови рекламодатели с цени, по-високи с около 10-15% спрямо тези, които биха били договорени в началото на годината.

Телевизията реално има силен конкурент и това е интернет пазарът, все пак обръща внимание Катерина Буюклиева. "Използването на смарт мобилни устройства за целева група до 35 години е на нивото на покритието на телевизията. Това води до промяна в навиците на гледане. Не вярвам, че това ще се отрази на телевизионния пазар до края на годината, но посоката е ясна", категорична е тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември)

"Мобилтел" ще работи под бранда А1; Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова телевизия"; Есенният сезон на двете най-големи телевизии в страната залага на познати формати; Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медията; "Макдоналдс" афишира сътрудничеството си с "Добрев"

26 сеп 2017, 873 прочитания

По много от същото 3 По много от същото

Есенният телевизионен сезон залага на познати формати

21 сеп 2017, 2611 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (1 август)

CARAT стана глобална медийна агенция №1 в света за девети път; bTV увеличава леко приходите и намалява значително печалбата; Discovery е на път да купи кабелната мрежа Scripps за 12 млрд. долара; Печалбите на Google са застрашени от нарастващите разходи; Facebook продължава възхода си

Звездите на града

Обсерваторията в Борисовата градина отваря врати за посетители след десетилетия в забвение

Интернет университет

Онлайн курсовете по икономика и финанси стават все повече и все по-сериозни

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете