Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 28 юли 2017, 16:48, 3808 прочитания

Оптимизъм в отчетите на MTG и CME

Цената на телевизионната реклама ще продължи да се увеличава, прогнозират медиа агенциите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата.
"БТВ медиа груп" увеличава леко приходите и намалява значително печалбата.
333 млн. евро общо са брутните рекламни инвестиции за първото полугодие на 2017 г., по данни на MediaConnection.

Още по темата

"Нова" ще отговаря за рекламните продажби на Scripps Networks Interactive

Договорът с каналите от групата - Food Network, Travel Channel и Fine Living, влиза в сила от 1 ноември

31 окт 2017

Рок драмата на bTV

В радиоефира звучат две радиостанции с името Z-Rock, докато bTV и бившият директор на радиогрупата им Васил Димитров спорят за марката

31 авг 2017

Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV

Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" пред "Капитал"

18 авг 2017

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата; Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ; Renault представи новия си електрически автомобил с активация към най-младата аудитория; Великобритания ще се бори със сексистките стереотипи в рекламите; Revlon избра Grey за своя международна творческа агенция

25 юли 2017

"Мобилтел" избра United Partners за своя PR агенция

Фокус на обслужването ще бъде комуникацията през социалните и дигитални медии

12 юли 2017
Интересът към финансовите резултати на двете водещи международни медийни компании, присъстващи на българския пазар, скандинавската Modern Times Group (MTG) и американската Central European Media Enterprises (CME), е логичен. И двете стоят зад най-влиятелните компании в сектора в България - "Нова броудкастинг груп" (собственикът на Nova) и "БТВ медиа груп" (собственикът на bTV). Развитието на двете дружества в голяма степен е определящо за състоянието на рекламния и медийния пазар в страната.

Телевизиите държат между 70 и 75% от рекламния медиен пазар в България и това няма как да не се отрази на финансовите им резултати. В частност bTV и Nova са двата основни лидера по приходи от тв реклама (виж графиката), логично следствие от доминиращото им присъствие в сектора като дял от аудиторията.

Чуждестранните собственици на двете медии МTG и СМЕ като публични компании, представят финансовите си резултати на тримесечие. С разлика от седем дни и двете дружества представиха отчетите си за първата половина на 2017 г. (периода април - юни) и анализ на развитието на бизнеса им за изтеклата половин година.

След първата половина от годината и MTG и СМЕ гледат с оптимизъм на резултатите си. За истинското състояние на компаниите обаче може да се съди по детайлите в официалния отчет. И логично за нас основният фокус пада върху представянето на българските им подразделения - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Заради различния начин, по който изглеждат отчетите и детайлите в тях, директно сравнение между показателите им не може да се прави.

Резултатите на "БТВ медиа груп"



Отчетените от "БТВ медиа груп" приходи през първото полугодие на 2017 г., остават сравнително стабилни. Оперативната печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) обаче отбелязва двуцифрен спад. Това става ясно от официалния отчет на компанията, собственик на групата - CME, в която най-големият акционер е американският медиен конгломерат Time Warner. В портфолиото на "БТВ медиа груп" влизат телевизионните канали bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg.

В официалния отчет на CME се отбелязва, че за второто тримесечие на годината медийната група в България има лек ръст в приходите от 1.6% в сравнение със същия период на 2016 г., достигайки близо 20.8 млн. долара. За периода януари – юни обаче приходите на "БТВ медиа груп", макар и с малко, намаляват до 36 млн. долара в сравнение с 36.3 млн. долара през същия период на 2016 г.

Много по-критична обаче е отчетената оперативната печалба преди обезценки и амортизации на "БТВ медиа груп", която бележи двуцифрен спад за всеки от отчетните периоди. От началото на годината до юни тя намалява с 37%, достигайки до 4.4 млн. долара. През второто тримесечие на 2017 г. пък се равнява на 3.07 млн. долара, като намалението е близо 50% в сравнение със същия период на 2016 г. По този компонент българската медийна компания отчита една от най-ниските оперативни печалби в сравнение с останалите страни, където CME има бизнеси - Чехия, Румъния, Хърватия, Словакия и Словения. България отбелязва и най-голям спад на годишна база, който се дължи основно на слабото първо тримесечие на 2017 г. за българската медийна група. Именно след това и компанията предприе редица промени в мениджмънта си.

През март "БТВ медиа груп", се раздели първо с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията. В края на юни пък компанията обяви, че тогавашният директор "Правни и бизнес отношения" Господин Йовчев става член на борда на директорите, където заема мястото на Едмунд Апелт, който остава главен оперативен директор в компанията. Един от членовете на борда, Давид Щепан, пък поема поста главен финансов директор. В края на 2016 г. пък Флориан Скала зае поста главен изпълнителен директор, сменяйки Павел Станчев, който управлява компанията в продължение на три години.

Отчетът на СМЕ е съпътстван с конферентен разговор, по време на който мениджъри и финансови анализатори коментират резултатите на компанията за първото полугодие на 2017 г. В рамките на това обсъждане, ръководителят връзки с инвеститорите в CME Марк Кобал обяснява, че разходите на компанията в България се увеличават, което основно се дължи на "лоши дългове и допълнителна реклама на местно съдържание, както и на формат, който се е оказал по-скъп, отколкото е бил предишната година". През 2016 г. компанията отново коментира "лош дълг, отписан през четвъртото тримесечие на 2016 г. заради една агенция [на българския пазар], поради което дружеството е взело решение да прекрати сътрудничеството си с нея и да започне да работи директно с клиентите си на рекламния пазар, без да използва посредничеството на въпросната агенция. Много вероятно Кобал е имал предвид прекратяване на договорните отношения между медиа шопа "Пиеро 97" и "БТВ медиа груп", което дълго се коментира от играчите на на българския пазар.

Пред "Капитал" "БТВ медиа груп", не даде конкретен коментар на финансовите резултати. От дружеството уточниха, че през първата половина на годината са увеличили инвестициите си в програмно съдържание, което се е отразило и на оперативната печалба преди обезценки и амортизации, заедно с еднократни разходи през първото и второто тримесечие на годината.

"Силната програмна стратегия през пролетния сезон, която съчетава популярни телевизионни брандове и локално съдържание, бяха сред ключовите фактори, които допълнително повишиха интереса към програмите на групата в сравнение със същия период на миналата година. Това допълнително утвърди лидерската позиция на групата на българския пазар", коментират от bTV. От компанията уточняват, че като резултат от повишените програмни инвестиции са се увеличили гледаемостта в праймтайм слота и дела на целодневната гледаемост с повече от 4 пункта през второто тримесечие.

От bTV уточняват, че през 2017 г. компанията е въвела на пазара нова политика за продажба на рекламно време, която е повишила цените на телевизионната реклама. Вероятно това ще има отражение и върху рекламните приходи на медиата, но може да бъде отчетено в края на годината. "Бъдещето на телевизията е обнадеждаващо и продължаваме да вярваме, че телевизията е най-ефективната медиа за рекламодателите да изградят широк обхват на посланията си и връзка с аудиторията", коментират от bTV.

Базираната на Бермудските острови CME отчита ръст от 4.2% на годишна база в приходите за първото полугодие, достигайки близо 316.9 млн. долара. За месеците от април до юни 2017 г. те се равняват на 181.9 млн. долара, или с 3.8% повече в сравнение със същия период на 2016 г. Според отчета на CME общата печалба преди обезценки и амортизации на холдинга за второто тримесечие на 2017 г. е 61.2 млн. долара в сравнение с 53.6 млн. долара през 2016 г. Двуцифрен ръст от 17.8% отчитат в печалбата за първите шест месеца от годината, достигайки 83.3 млн. долара.

В началото на юли стана ясно, че CME ще продаде хърватския и словенския си бизнес на Slovenia Broadband, която се управлява от United Group. Цената на сделката е 230 млн. евро, а групата ще използва средствата, за да изплати част от дълга си.

Отчетът за "Нова броудкастинг груп"

"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата, става ясно от официалния отчет за второто тримесечие на 2017 г. на собственика на българската група - шведската компания MTG. В него е отбелязано също, че делът на аудиторията в България намалява на годишна база, но пазарът на телевизионна реклама се очаква да остане стабилен.

В портфолиото на "Нова броудкастинг груп" влизат телевизионните канали от групата на "Нова" и "Диема", както и дигиталната компания "Нетинфо". Комуникационните канали се допълват от радиото NOVA NEWS, както и издателската медийна група AtticaEVA. "Лента" пък е кино дистрибуторската компания, с която "Нова Броудкастинг Груп" навлезе на пазара на киноразпространение в България.

MTG не предоставя разбивка по страните, в които оперира, с точните приходи и печалба, а ги обобщава като региони. "Нова броудкастинг груп" е предстaвена в групата на международния развлекателен бизнес на MTG, в който влиза също френският канал Trace. Конкретни данни за представянето й обаче няма.

До редакционното приключване на "Капитал" от Nova не отговориха на въпросите ни, отнасящи се до отчета на компанията собственик.

MTG продължава да отбелязва ръст в приходите и печалбата както за периода април – юни, така и за първото полугодие на 2017 г., показват данните от отчета. Общите приходи на шведската група за първите шест месеца от годината се равняват на 7.95 млрд. шведски крони, или около 831 млн. евро, което представлява увеличение от близо 13% в сравнение със същия период през 2016 г. В отчета се посочва, че ръстът се дължи основно на доброто представяне на скандинавския бизнес на групата, където в допълнение се отчита увеличение на цените за реклама и на цените за абонамент.

Печалбата преди плащане на лихви и данъци на MTG за второто тримесечие на 2017 г. е в размер на 391 млн. крони, докато година по-рано е била 360 млн. крони. Печалбата за първото полугодие на шведската група се равнява на 359 млн. крони, което представлява малко над 1% увеличение в сравнение със същия период на 2016 г. Президентът и главен изпълнителен директор на MTG Йорген Линдеман обяснява в съобщението до акционери и медии, че поредният ръст в приходите и по-високата печалба са доказателство за добрата стратегическа трансформация на бизнеса.

Оценката на пазара

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева, обясни, че не е изненадана от добрите резултати на двете водещи телевизии bTV и Nova, защото те инвестират в съдържание, а това съдържание привлича аудитория. "Много добро решение от страна и на двете групи е да се развиват в стратегически правилна посока - да предоставят съдържането си в онлайн среда, като паралелно с това го обогатяват и имат реална обратна връзка. В това направление рекламната им политика изостава", каза Буюклиева.

Без изненади и през 2017 г. инвестициите в телевизионна реклама ще продължат да бъдат доминиращи в целия микс. Според медиа директорите на няколко водещи агенции, с които "Капитал" разговаря, намаляването на цените на телевизионната реклама от последните няколко години вече не е валидно. "Според нашите оценки за първата половина на 2017 г. цената на рейтинг точка в телевизията се е увеличила с 5-10%. Очакваме цените на телевизията да продължат да се покачват бавно, но стабилно. Подобни индикации се посочват и от повечето телевизионни канали", обясни медиа директорът на Argent Симона Тенчева.

Според изпълнителен директор на медийния клъстър в Publicis One Десислава Стоянова ръстът на пазара идва от наложената пазарна инфлация – увеличените инвестиции изпреварват увеличението на размера на рекламната активност. "Според двете пийпълметрични агенции на пазара ръстът на база грос инвестиции е 8%, докато спадът на размера на рекламната активност според GARB e 4%, а според Nielsen – 6%", коментира Стоянова. По думите и ритейлърите, фармацевтичните компании, козметиката и лотариите са категориите, които бележат ръст откъм инвестиции и размер на рекламната активност в телевизия.

Фармацията е категорията с най-високи инвестиции

Прогнозата на медиа директорите за развитието на рекламния телевизионен пазар е положителна. "На годишна база предвиждаме ръст с около 5-8%. Очакванията ни са, че цените ще продължават да следват тенденцията за увеличение предвид липсата на инвентар и в двете медийни групи", категорична е Десислава Стоянова. Тя уточни, че към настоящия момент са сключени годишните сделки и единствено може да очакваме еднократни кампании на нови рекламодатели с цени, по-високи с около 10-15% спрямо тези, които биха били договорени в началото на годината.

Телевизията реално има силен конкурент и това е интернет пазарът, все пак обръща внимание Катерина Буюклиева. "Използването на смарт мобилни устройства за целева група до 35 години е на нивото на покритието на телевизията. Това води до промяна в навиците на гледане. Не вярвам, че това ще се отрази на телевизионния пазар до края на годината, но посоката е ясна", категорична е тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември)

Агенциите от Publicis One няма да участват в рекламни фестивали за една година; Кои са на най-големите рекламни компании в страната; EasyPay представи новата си платформа за онлайн реклама; Discovery Networks започва партньорство за продажба на реклама с The Sales House; NEXT-DC поема рекламното обслужване на 24Kitchen; "Нова тв" подкрепи Виктор Николаев и Анна Цолова; DDB Sofia и Tribal Worldwide Sofia лансираха празничен рекламен клип за "Теленор Унгария";

21 ное 2017, 1031 прочитания

Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа" 8 Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа"

Той е поканен от собственика на медиата - оръжейния търговец Добрин Иванов, който през лятото помогна на Пеевски и държавата в битката за превземане на "Дунарит"

20 ное 2017, 4626 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (20 - 26 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (1 август)

CARAT стана глобална медийна агенция №1 в света за девети път; bTV увеличава леко приходите и намалява значително печалбата; Discovery е на път да купи кабелната мрежа Scripps за 12 млрд. долара; Печалбите на Google са застрашени от нарастващите разходи; Facebook продължава възхода си

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Октоподът е гладен. И ви кани на вечеря

Няколко действия на властта показват желание тя да участва в преразпределяне на частния сектор

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Нова книга: Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.11.2017

Капитал Daily

Брой 180 // 23.11.2017 Прочетете