Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 25 авг 2017, 12:36, 11089 прочитания

Защо Каменаров поема БНТ

Каква е визията му за развитието на телевизията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Новият генерален директор има политическа подкрепа от управляващите и изборът му няма да предизвика скандали.

- Съветът за електронни медии не опроверга съмненията, че се поддава на влияние от партията на власт.

- Нито една партия не говори за реформа в обществените медии, която да ги направи силни, независими и интересни.

Още по темата

Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

21 сеп 2017

Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова тв"

Тя поема стратегическото ръководство на новинарския екип от 9 октомври

19 сеп 2017

Обществените медии: към въпроса за финансирането чрез такси

В днешно време финансиране чрез такси от аудиторията не е реалистична мярка

29 авг 2017

И правилният избор е...

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

25 авг 2017

Борисов заедно с Пеевски? "Това са глупости"

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

18 авг 2017

БНТ не се нуждае от временно решение

На 23 август БНТ ще има нов генерален директор или ще запази стария

18 авг 2017

Кой ще контролира БНТ

Конкурсът за нов генерален директор на обществената телевизия подготвя почвата за пълното й овладяване от властта. Това ще нанесе огромни вреди, защото БНТ е един от малкото инструменти на гражданите да изискват отчетност от политиците

18 авг 2017
По време на конкурса голямото неизвестно беше не кой ще представи по-добра концепция, а кой ще бъде предпочетен от ГЕРБ.

БНТ има нов генерален директор - Константин Каменаров. С близо година закъснение Съветът за електронни медии (СЕМ) в крайна сметка реши кой ще управлява държавната телевизия, натоварена с обществени функции. Той заменя на поста Вяра Анкова, която управлява БНТ два последователни мандата, плюс една година допълнително (общо седем), докато медийният регулатор изчакваше удобен момент да обяви конкурса.

Константин Каменаров бе избран с гласовете на четирима от общо петимата членове на медийния регулатор. Кандидатурата му беше подкрепена от председателя на СЕМ София Владимирова (от квотата на парламента, номинирана от ГЕРБ), Розита Еленова (също от парламентарната квота, номинирана от Български демократичен център на Христо Ковачки), Бетина Жотева (от квотата на президента Росен Плевнелиев), Мария Стоянова (президента Плевнелиев). Против гласува Иво Атанасов (БСП), който подкрепи бившия генерален директор на БНР Валерий Тодоров. "Не съм убеден, че той е най-добрият вариант за управлението на БНТ през следващите три години", каза Атанасов.

Сред аргументите за избора на Каменаров членовете на СЕМ изтъкнаха неговия професионализъм, управленска компетентност, концепция за развитието на БНТ и познаване на телевизията. Все твърдения, които тепърва ще се проверяват и доказват в рамките на тригодишния му мандат.

Засега много хора от БНТ - настоящи и бивши служители, го определят като кандидат на статуквото, от който не се очаква да направи сериозни промени. Дали това твърдение е основателно ще си проличи от избора му на членове в управителния съвет на медиата и от назначенията на другите ключови ръководни позиции в програмата.

По време на целия конкурс голямото неизвестно беше не кой ще представи по-добра концепция, а кой ще бъде предпочетен от ГЕРБ. Политическото влияние върху СЕМ, а и върху БНТ, е лесно за обяснение. Членовете на съвета се избират или назначават от политици, а телевизията получава огромна част от финансирането си директно от държавния бюджет. И въпреки че конкурсът приключи с нов шеф на БНТ, опитите да се говори за истинските проблеми на обществената телевизия бяха малко. Някои от кандидатите повдигнаха въпросите за финансовата и редакционната независимост на медиата, но нито един политик не пое вдигнатата топка. Така сега изглежда, че едва ли някой ще започне сериозната реформа в обществените медии, така че те да вършат много повече работа на зрителите.



Избор без изненада

Още в самото начало, когато СЕМ обяви конкурса за генерален директор на БНТ, се знаеше, че в него има двама скрити фаворити. Журналистът, политик и изпълнителен директор на TV7 и News7 Емил Кошлуков и Константин Каменаров, чиято професионална кариера в медиите е свързана с БНТ.

Източници на "Капитал" твърдят, че и двамата са се ползвали с подкрепата на различни кръгове в управляващата партия ГЕРБ. Зад кандидатурата на Каменаров е стоял зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов. За новия генерален директор се знае още, че е близък с големите телевизионни продуценти на пазара, и се смята, че те са били другото му силно лоби в конкурса.

Зад кандидатурата на Емил Кошлуков вероятно е стоял един от доверените хора на Бойко Борисов - бизнесменът Александър Сталийски (лидерът на "Новото време" управляваше продуцентската компания "Ноу фрейм медия" АД, която беше собственост на партньорката на Сталийски Виолета Сечкова). Това бе и причината да се смята, че той има по-големи шансове от Каменаров. Те обаче се стопиха, когато стана ясно, че през последната година е бил програмен директор на телевизията на партия "Атака" - "Алфа". Така везните натежаха в полза на Каменаров. Обективно е да се каже обаче, че извън CV-то на Емил Кошлуков концепцията и представянето му бяха по-силни.

С редки изключения конкурсите за генерален директор на БНТ и БНР винаги са били контролирани от управляващата партия. Затова и сега се смята, че медийните надзорници са взели политически мотивирано решение, избирайки "по-малкото зло" за телевизията. В ключови моменти СЕМ обикновено се е съобразявал с мнението на партията на власт, като управляващите могат да разчитат винаги на два сигурни, един почти сигурен глас и още един възможен от петимата членове на съвета.

Политическата мотивация зад избора на генерален директор на БНТ е сериозен проблем. Този маниер обрича обществената медиа и сериозно пречи тя да се превърне в еталон за всички останали играчи на пазара по качество, етични стандарти, обективност и отдалеченост от властта. БНТ е телевизията, в която, на теория, може да има условия за повече качествена журналистика, защото комерсиалните канали имат други приоритети. Заложеният в законодателството модел на нейното финансиране обаче (в който тя се субсидира от държавния бюджет, а не от такси на гражданите например), както и изборът на членове на СЕМ дават възможност на различните правителства да се намесват в работата й и да правят опити да подчинят ръководството й на своите интереси. Така, вместо да служи на гражданите, тя се превръща в паж на управляващата власт.

Какво ще се случи в БНТ

В концепцията си за развитието на телевизията новият директор казва, че тя е изградена "върху реално постижими идеи, стъпващи върху консервативно финансиране". Каменаров, който дълго време е работил в националната телевизия, я нарече "социален феномен" и реална алтернатива на комерса.

Както повечето кандидати, и той смята, че бюджетът, одобряван от държавата, не е достатъчен, за да създава БНТ висококачественото съдържание, което всички очакват. Според него увеличението на приходите на БНТ ще бъде постигнато с различни способи. Единият е намаляване на зависимостта на БНТ от държавната субсидия като основна форма на финансиране. Затова трябва да се настоява пред държавата и компетентните органи за "обвързването на субсидията с реалните разходи по изпълнение на възложените от държавата обществени функции и реалната стойност на един час телевизионна продукция", пише буквално в концепцията.

Други мерки включват: разработване на действаща платформа за привличане на средства от българския бизнес за партньорство при осъществяване на корпоративни социално отговорни кампании. По думите на Константин Каменаров търговските звена трябва да насочат усилията си към търсене на европейско финансиране и договори с големи корпорации. Две зони, в които, ако не действаш предпазливо и спазвайки правилата и законовите ограничения, може да направиш БНТ зависима освен от политически и от корпоративни интереси. Дано Каменаров успее да предпази БНТ от това.

Новият генерален директор не вярва "в магичните свойства на съкращенията, които не са панацея, която ще промени облика и съдържанието", а вярва в оптимизирането на структурата. В този смисъл той каза, че има цели дирекции, които са дисбалансирани.

Според Каменаров новините и публицистиката са гръбнакът на обществената телевизия, който се е доказал във времето и "По света и у нас" се е превърнал в безспорен лидер в телевизионния пазар. Той смята, че освен за доверие БНТ трябва да се бори и за рейтинг, защото реалностите на пазара, в който тя се развива, са такива. "Нейната задача обаче е по-сложна, защото тя трябва да се бори за рейтинг със специфично програмно съдържание, тъй като е обществена медиа. "Специфичен продукт обаче не значи по-малко рейтингов и по-малко интересен", смята Каменаров.

Според него БНТ се нуждае от добро маркетиране и опаковане на продукта си. В телевизията трябва да влязат модерни млади мислещи хора и той иска да включи такива в екипа си. "Заплатите в БНТ са ниски, но те не могат да бъдат автоматично вдигнати, а само ако БНТ успее да увеличи собствените си приходи", каза Каменаров. Той ще продължи да развива четирите програми на БНТ, които и сега са познати, но БНТ2 трябва да бъде с по-ясно изразен културен и образователен профил и да повиши качеството на съдържанието, защото в момента изглежда като по-евтина версия на основната програма БНТ1.

По думите му трябва да се промени философията на производство на програмите на БНТ. За тази философия той заедно с експерти във всяка област - култура, информация, образование, спорт и забавление, смята да създаде библия на телевизията, която ще съдържа златните стандарти за създаване на съдържание. Според Каменаров трите императива на телевизията са програмна, финансова и технологична дисциплина.

"Смятам, че денят на излъчване на "Панорама" трябва да се промени от петък в събота или неделя. Трябва да се направи одит, за да се знае в какво състояние се поема БНТ", смята Каменаров.
Кой е Константин Каменаров

Преди да стане водач в битката за БНТ, за Каменаров се смяташе, че дори и да не стане генерален директор, може да се сдобие с позиция в ръководството на медиата. Той беше назначен за оперативен директор на телевизията в първия мандат на Вяра Анкова (2011-2013), но се задържа на поста по-малко от две години. Източници на "Капитал" в парламента коментират, че Каменаров активно търсел подкрепа за номинацията му от различни парламентарни сили и това не е и първият му опит да оглави телевизията. В годините назад той е участвал и в други конкурси за генерален директор, в някои от които също е бил сочен за фаворит.

На въпрос на Мария Стоянова къде е работил от 2013 до 2017 година, тъй като не е посочил в биографията си, той обясни, че не го е отбелязал, защото не е бил на трудов договор, а е бил консултант. "Занимавах се с консултантска дейност за Ernst&Young, нетуъркинг, лобистка дейност", уточни Каменаров. Фактът, че през последните четири години е бил извън медиите, е по-скоро слабост и той има какво да наваксва като познание и опит за телевизията.

Кариерата на новия генерален директор започва в БНТ през 1992 година. Тогава той започва да работи като парламентарен репортер в новините на БНТ "По света и у нас". Оттам за известно време се премества в Ефир 2, където е водещ на новините. Но отново се завръща в ефира на БНТ, където се издига до поста директор на новините на "По света и у нас". На този пост е от 1996 до 1999 г.

През 1999 година за близо четири месеца е говорител на правителството на Иван Костов. От 2000 до 2005 г. е директор "Връзки с обществеността" на мобилния оператор "Мтел" по времето, когато той е собственост на Майкъл Чорни. След това се занимава с частен бизнес и като консултант по различни проекти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 ноември)

Агенциите от Publicis One няма да участват в рекламни фестивали за една година; Кои са на най-големите рекламни компании в страната; EasyPay представи новата си платформа за онлайн реклама; Discovery Networks започва партньорство за продажба на реклама с The Sales House; NEXT-DC поема рекламното обслужване на 24Kitchen; "Нова тв" подкрепи Виктор Николаев и Анна Цолова; DDB Sofia и Tribal Worldwide Sofia лансираха празничен рекламен клип за "Теленор Унгария";

21 ное 2017, 1032 прочитания

Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа" 8 Георги Харизанов е новият изпълнителен директор на тв "Европа"

Той е поканен от собственика на медиата - оръжейния търговец Добрин Иванов, който през лятото помогна на Пеевски и държавата в битката за превземане на "Дунарит"

20 ное 2017, 4627 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (20 - 26 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Популярни и без телевизионни екрани

Защо големи световни брандове отказват да инвестират в традиционна реклама и кои български рекламодатели опитват нетрадиционни похвати и как това работи за тях

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Инвестиционният пазар на имоти: Накъде след рекорда от 1 млрд. евро

След сделките за молове с южноафрикански фондове 2018 г. вероятно ще е на офисите, хотелите и построените по мярка на клиента проекти. Инвеститори от Великобритания и САЩ вече оглеждат активи

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

В търсене на Левски

"Възвишение" е верен на романа и доброто жанрово кино

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.11.2017

Капитал Daily

Брой 180 // 23.11.2017 Прочетете