Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 11 юни 2010, 15:21, 17043 прочитания

Да летиш наистина low-cost

Или какво трябва да знаем, когато запазваме билети за нискотарифните авиокомпании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Между детското меню и "зони без деца"

Aвиокомпании експериментират със зони, забранени за деца и услуги, които да намалят дискомфорта от плачещи бебета по време на полет

4 ное 2013

Испанската Vueling започва полети от София до Барселона

От юни догодина нискотарифната авиокомпания ще лети по линията два пъти седмично

17 дек 2012

С куфарите дотук

Wizz Air въвежда допълнителна такса багаж от 20 лв.

3 окт 2012

Британската EasyJet отчете 16% ръст на приходите

Постъпленията от едно място в полет са се увеличили до 61.8 евро

26 яну 2012

Българската фирма на Wizz Air отлетя

Превозвачът затяга разходите, затова ще премести дейността в Унгария

24 юни 2011

Ласло Тамаш: Другите няма да могат да конкурират нашите цени

Маркетинг мениджърът на Ryanair, отговарящ за България пред "Капитал"

6 авг 2010

Криле на желанието

Водещите самолетни производители вече се усмихват след няколко големи поръчки

23 юли 2010

Оплачи се на рецепцията

Колко ще ни струва да анулираме хотелската си резервация в последния момент

25 юни 2010


Въздушният транспорт никога не се е славел като най-евтиния и достъпен в света. Но през последните петнадесет години две авиокомпании промениха изоснови идеята за пътуване в Европа. Възходът на нискотарифните превозвачи Ryanair и easyJet позволи на всеки желаещ да лети на изключително изгодни цени, немислими допреди няколко години, и предизвика бум на компаниите от този тип. Кой би повярвал през 1996 г., например, че билетът от Лондон до Париж ще струва 10 паунда (и дори по-малко, ако има промоция).

Пазарният дял на тъй наречените low-cost авиокомпании се повишаваше всяка година и в момента е над 30% от всички полети в Европа и много компании вече ги ползват и за бизнес пътувания. Разбира се, че повечето хора ще предпочетат да летят за 30 евро от Прага до Рим (например), а не за 100 евро с някой национален превозвач. Но през годините нискотарифните авикомпании измислиха различни "хитринки", с които да печелят от полетите и понякога пътниците се оказват "в небрано лозе" и плащат десетки евро отгоре, тъй като не са чели внимателно малките букви, когато са правили резервацията си.

Повечето low-cost превозвачи продават билети единствено през сайтовете си или през телефонен оператор. В момента в България най-много полети извършват унгарската Wizz Air и британската easyJet, а скоро се очаква и навлизането на най-голямата компания в сектора - ирландската Ryanair. Летят и други компании като NIKI, Germanwings и др. Когато подготвяте пътуване с "евтин" превозвач, е важно да знаете няколко основни факта. И най-важният от тях е: резервирайте полет колкото се може по-рано, най-добре два или три месеца преди датата на пътуване. Цената може да варира от 10-20 евро до 300 евро в седмицата преди полета в зависимост от останалите свободни места. Същевременно е добре да се помни, че дългите срокове невинаги са показателни, тъй като по всяко време може да има изключително изгодни кампании.

Трябва да се знае, че всичките авикомпании взимат определена сума за онлайн резервация - около 5 евро на човек в зависимост от вида карта, с която плащате. В някои случаи, например Wizz, може да платите и по банков път, но трябва да го сторите до 24 часа след резервацията ви или в противен случай я губите. Обикновено най-евтините билети са в средата на седмицата - вторник или четвъртък, докато най-скъпите са за вечерни полети в петък и в събота и понеделник сутрин.

При резервацията винаги има уловки. Например Ryanair се отказа от чекирането на летището и изисква от пътниците си да се чекират онлайн и да принтират бордната си карта предварително. В противен случай плащат наказателна такса на летището от 40 евро. При повечето другите превозвачи е нужно само да носите паспорта или личната си карта на аерогарата.   



Всички нискотарифни компании дават да се пренася безплатно стандартния ръчен багаж, но ако се стигне до куфари, ситуацията коренно се променя. Ако носите такъв, е важно да го отбележите в онлайн резервацията си, тъй като тогава цената е по-ниска. Тя варира в зависимост от превозвача, но е между 11 и 15 евро на куфар от 20 кг (15 кг в случая с Ryanair). Сумата скача двойно и дори тройно, ако плащате за куфара на летището преди полет. Свръхтеглото винаги е изключително неприятен момент за всеки пътник, но докато големите авиокомпании са настроени по-благосклонно към подобни "прегрешения", при low-cost превозвачите няма прошка и всеки грам отгоре се заплаща по солена тарифа (около 20 евро на кг). Неотдавна имаше случай с пътник на Ryanair, който беше платил 870 паунда за свръхбагаж.

Полетите на нискотарифните превозвачи нямат предварително запазени места, но авиокомпаниите предлагат като опция и срещу определена сума бързо качване на борда (priority boarding), което позволява на пътника да си избере място преди останалите. Пасажерите с деца и бебета също получават автоматично правото да се качат сред първите на борда. За разлика от националните превозвачи билетът на бебета до 2 години не е безплатен и е между 18 и 25 евро на полет за различните компании, което понякога е по-скъпо и от билета за възрастен. При резервирането онлайн е важно да се следи дали автоматично не са отбелязани някои доброволни опции като багаж, застраховка, бързо качване на борда и др., което значително може да оскъпи билета.

За да пестят пари, авиокомпаниите летят до по-малки летища, на които плащат по-ниски такси. В някои случаи те са далеч от града, до който летите. Например Wizz Air не каца в Брюксел, а в град Шарлероа, който е на около 40 км от белгийската столица. При полета си от София до Лондон Easyjet каца на "Гетуик", а не на "Хийтроу". Всяко летище предлага транспорт до съответния град, който също може да бъде предварително запазен, но оскъпява билета.

Важно е да се знае, че повечето low-cost превозвачи не предлагат прекачващи полети и пътникът трябва да си купува отделни билети за всяка дестинация. Тъй като билетите са евтини, те са non-refundable, т.е не можете да си получите парите обратно, ако се откажете от полет. Все пак някои предлагат опция да се смени датата или името на пътника, но това става срещу фиксирани такси (при Wizz Air например те са съответно 30 и 40 евро), която може и да излезе по-скъпо от купуването на нов билет. Ако закъснеете, няма да може да си запазите място за следващ полет и трябва да си купувате нов билет, и то на далеч по-висока цена.

Всички храни и напитки на борда на нискотарифните превозвачи се заплащат, и то доста солено. Кафето е около 2.50 евро, а сандвичът е към 5 евро, така че може да помислите за хапване преди полета или на летището. Някои превозвачи предлагат предварително поръчване на меню онлайн. Например австрийската NIKI на бившия пилот от Формула 1 Ники Лауда сервира най-различни национални ястия на цена от около 10 евро.

Нискотарифните превозвачи така промениха въздушния транспорт през последните години, че много от традиционните авиокомпании бяха принудени да преориентират собствения си бизнес модел. В някои случаи, например по време на кампании и промоции, цените на билетите на националните превозвачи се доближават до тези на нискотарифните и човек внимателно трябва да проучи различните оферти. При всички случаи влиянието на low-cost авиокомпаниите върху пазара е повече от благоприятно и е единствено в полза на клиента.     
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите роуминг алтернативи Новите роуминг алтернативи

Предплатени международни карти позволяват да се ползва по-евтин интернет извън ЕС

18 авг 2017, 1372 прочитания

Още дози доходност за SOFIX Още дози доходност за SOFIX

Финансовите резултати на публичните компании за полугодието донесоха още ръст за акциите им

17 авг 2017, 2175 прочитания

24 часа 7 дни

19 авг 2017, 9309 прочитания

19 авг 2017, 2781 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Каско-оферти като за световно

Конкуренцията между застрахователите е по-оспорвана и от шампионата в ЮАР

Новите стари

Цели сектори на икономиката се преориентират към по-възрастните, а ефектите върху пазара на труда, туризма и други вече се усещат

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете