Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 12 окт 2017, 17:13, 6451 прочитания

Дай ток за колелото ми

Електрическите велосипеди са много добра алтернатива за придвижване в града и извън него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Те не се страхуват от скандали

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

13 окт 2017

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

19 май 2017
Придвижването с велосипед става все по-популярно, колкото и градската среда в големите български градове да е враждебна към това, отдавайки почти всичко на автомобилите. Освен това често географските особености отказват хиляди от велосипеда, защото никой не обича да пристига потен в офиса, набирайки се по поредния хълм. Напоследък обаче има решение и на този проблем и това са електрическите колелета.

Те поемат основната работа при придвижване по неравни отсечки, като позволяват да се поддържа скорост от 25 км/ч. Електровелосипедът използва хибридно задвижване - една част идва от механичната сила на колоездача и една - от електрическия мотор. От техническа гледна точка моторите са два типа - (1) такива, които постоянно асистират въртенето на педалите (Pedal assist) при предварително избран режим на движение, и (2) такива, които дават допълнително мощност моментно - при завъртане на ръкохватка, подобна на газта при мотопедите (Throttle assist). По-често се използват първите, като на вилката е монтиран дисплей, който най-често показва с каква скорост се движите, какъв режим на работа на двигателя е избран и колко заряд остава в батерията.

Колко издържа батерията

Повечето елколелета имат мощност за 20 до 60 км с едно зареждане, като издръжливостта зависи от терена и режима на работа, който е избран. Те най-често са три - като при първия педалите трябва да се въртят по-чевръсто, а при третия електрическият двигател върши повечето работа. При бавна скорост от около 5 км/ч двигателят не работи, както и при скорост над 25 км/ч. Поради наличието на батерия, която тежи 3-4 кг, двигател и контролер (това е компютърът, който преценява кога и с колко да накара двигателя да работи) елколелета са доста по-тежки от обикновените, поради което е много важно батерията да е заредена, преди да се използват, иначе ефектът ще е още повече, а не по-малко пот. Повечето батерии за тези велосипеди имат живот от 500 - 1500 цикъла на зареждане. Колко точно са те ще е изключително важно да се разбере преди покупка на такъв велосипед. Цените на батериите със сигурност ще падат в следващите години, но поне към момента те представляват 30% от стойността на цялото колело. Пълното им зареждане отнема не повече от 6 часа.

От потребителска гледна точка те са няколко типа - при които батерията е разположена на багажник над задната гума, при които батерията е върху или вътре в рамката и такива, при които цялата механизация е в задното колело. Всъщност в последния случай не е необходимо да се купува цял велосипед, а единствено да се смени задното колело. Управлението на режимите става чрез мобилно приложение, което се свързва с контролера чрез bluеtooth. Цените на тези колелета обикновено започват от 1000 лв. и достигат 2000 - 3000 лв.



Какво предлагат местните производители

Основните български производители "Веломания", "Макском", "РАМ Байкс" засега не се фокусират върху предлагането на е-велосипеди. Те все пак имат по няколко модела. Голям плюс чисто финансово при скъпите модели, продавани от "Веломания", е, че предлагат лизингово финансиране от "Уникредит лизинг", като при изплащане за 6 месеца лихвата се поема от търговеца. По-голямото предлагане е в независими интернет сайтове на по-малки работилници. Трябва да се има предвид, че при поръчка онлайн потребителите имат допълнително права - до 14 дни могат да върнат стоката и да получат пълната платена сума, без да дават обяснения на продавача.

За разлика от мотопеда е-колелото не се регистрира в КАТ, не се дължат данъци за него, не е необходима стандартната поддръжка на двигателя с вътрешно горене, има по-малко олелии с паркирането му и се зарежда от контактната мрежа. И най-важното - не се изисква свидетелство за правоуправление.


Сгъваемият – Longwise със сигурност най-подходящ за ежедневно предвижване в града, малък и с възможност да се пренася дори в градския транспорт, ако се наложи. Има дори и глезотии като USB изход, където да заредим телефона, ако се наложи.
Цена: 1450 лв.


Градският – Longwise Oxygen с удобно извито кормило, при което не се налага да се превивате напред, докато карате, с огромна батерия от 10.4 Ah, която позволява пробег от над 60 км и има режим без никакво въртене на педалите.
Цена: 1549 лв.


Планинският – EcoBike E-MTB особено подходящ за всички, които обичат да се спускат по склоновете, но не толкова силно обичат да се изкачват преди това. Капацитетът на батерията е 13 Ah, а спиците са подсилени, както отива на по-високите натоварвания в планината.
Цена: 2489 лв.


Задно колело – то може да се превърне в е-велосипед вашето собствено колело, като само се смени задното колело. Copenhagen Wheel съдържа в себе си мотор, батерия и контролер и може да се управлява чрез мобилно приложение. Няма жици и външни батерии, монтира се лесно и е разработен от Massachusetts Institute of Technology.
Цена: 2485 лв. ($1499) за 26-инчова капла
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Затишие след IT бурята на Уолстрийт Затишие след IT бурята на Уолстрийт

Технологичните акции в САЩ рязко се понижиха за кратко заради прокарването на данъчния план на Тръмп. Инвеститорите калкулират какви ще са ефектите върху различните корпоративни сектори

8 дек 2017, 2849 прочитания

Приходите скачат, акциите не 1 Приходите скачат, акциите не

Финансовите отчети на публичните компании продължават да се подобряват, но това не се отразява на фондовия пазар

8 дек 2017, 1792 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Даниел Томов: Трудете се, не се отказвайте, учете постоянно, вярвайте в себе си, мечтайте

"Пет минути със..." съоснователя на фонда за рискови инвестиции Eleven, в които той разказва за кариерата си, начина си на мислене и дава полезни съвети на личностно и професионално развитие

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Онлайн курс по програмиране - кога има смисъл

Все по-големият брой курсове за уеб разработчици предоставят множество възможности за развитие в сфера, която все повече се нуждае от кадри

Гените ни говорят

Боряна Герасимова, съосновател и главен изпълнителен директор на NutriGen, пред "Капитал"

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете