Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
24 20 юни 2008, 13:25, 14988 прочитания

Свежи пари

Продажбите на здравословни храни и напитки в България растат с между 10 и 20% годишно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Чиста работа

Търговците на биопродукти разширяват и разнообразяват бизнеса си, заради нарасналото търсене

13 май 2011
Взимате няколко портокала, банани и ябълки, нарязвате ги и след това ги миксирате. Към сместа добавете био кисело мляко, малко находчивост, щипка предприемачески дух и една чашка първоначална инвестиция. Това е рецептата за старта на бизнеса със здравословни храни и напитки, който отскоро има своите първи български последователи. Макар и все още с под един процент пазарен дял в общия обем на хранителните продукти, собствениците на специализирани магазини и вериги за здравословни храни и напитки отчитат между 10 и 20% годишен ръст на своя бизнес. Повечето от тях са заимствали идеята от подобни презокеански компании и въпреки че все още не са достигнали тяхното равнище на печалби и клиенти (виж карето), успешно прилагат модела им в страната. А някои от големите вериги за търговия на дребно все повече залагат на здравословна и био храна.

Рецепта за бизнес

"В началото се е случвало да ни объркат с магазин за плодове и зеленчуци и да поискат да си закупят по един килограм портокали. Днес обаче имаме около 150 постоянни клиенти", разказва Борислав Кашчиев, мажоритарен собственик на фирма "Фреш Лайв", която отваря първия фреш бар в столицата преди три години под марката FixMix. Там се предлагат фрешове, салати, сандвичи и десерти - всички приготвени с пресни продукти и без консерванти и добавки. В момента под същия бранд работи още един обект в City Center Sofia, има и добре развита система за доставки до офиса или дома в центъра на столицата. Обмислят и инвестиция в нови търговски обекти.

Малко след тях отваря още една верига - Bamboo healthbar, която в момента има три заведения - две в София и едно във Варна. "Оттук нататък ще инвестираме в обекти до 30 кв.м площ, които са разположени в мол или на централна улица. Инвестицията в подобен обект е около 50 хил. лв., а възвращаемостта идва след 5 до 7 години", казва Александър Ангелов, управляващ директор на "Виа Интернешънъл България", чиято марка е Bamboo. Той обяснява, че в началото стратегията е била да навлязат в административните и бизнес центрове. Впоследствие се оказва, че търсенето там не е голямо.

"Във Варна например инвестицията ни не се оказа успешна. Но интересът ни към града остава и най-вероятно в близко бъдеще ще отворим още един обект там. До края на годината предстои стартът на още един наш обект в Mall Plovdiv", добавя Ангелов.



Различното в бизнес модела на "Виа интернешънъл България" е, че част от продуктите, от които те приготвят изделията си, са собствено производство, като например зелена салата, рукола, ягоди, тиквички. В менюто им присъстват сокове, салати, супи и сандвичи, но 70% от продажбите са на фрешове. И двете вериги предлагат доставки до дома и чрез сайта на "БГ Меню".

"За да е вкусна, здравословната храна е с малко по-висока себестойност. Цената на един наш фреш (300 мл) е около 4 лв., но вложените в него продукти са за 2 лв. От един литър плодове в общия случай се получава половин литър сок", обяснява Кашчиев.

По-различен е бизнес моделът на фамилия Класанови, които имат фурна за пълнозърнест хляб, магазин за био и здравословни продукти и вегетариански ресторант.

"Към момента все още работим повече за идеята и популяризирането на този тип изделия, тъй като нямаме голяма възвращаемост, а и хлябовете, които ние предлагаме, са бутикови - приготвят се по стара рецепта и изискват повече хора и по-малко технологии", обяснява Калин Класанов, собственик на магазин "Слънце Луна". Всеки в семейството отговаря за определен обект - Калин за магазина, който отваря врати преди около 2 години, бащата - за фурната, а брат му - Свилен - за новооткрития ресторант.

Преди време фамилията управлява и друг столичен ресторант - "Вегетарианската къща", който обаче е затворен преди време поради спорове за собствеността на имота. До момента вложенията в тези обекти възлизат на около 200 хиляди лева.

Решават да инвестират в този бизнес, след като се връщат в България от Израел, където емигрират преди години. "Видяхме, че в България има свободна пазарна ниша за подобен тип продукти и оттам дойде идеята за пекарната. Капацитетът й е около 3 хиляди хляба на ден, които са предназначени само за пазара в София, а наши клиенти са малки квартални магазини, разположени основно в центъра на столицата, Бояна и Княжево", допълва Калин Класанов. На пазара на здравословни храни, но доста по-мащабно представени, са изделията под марката "Бонус" на "Даунтаун", столичният ресторант "Кибеа" и др.

Един фреш и денят е свеж

Според Класанов обемът на пазара на здравословни храни все още е пренебрежително малък (под 1 процент) в сравнение с общия пазар на хранителни продукти в България. Магазинът му отваря врати преди около две години и предлага всякакви хранителни продукти. Постепенно обаче конвенционалните стоки отстъпват място на биопродуктите и диетичните храни. Оборотът на фурната, магазинът и ресторантът на Класанови сега общо е за не повече от 3 хиляди лева на ден. По-големият процент от тази сума са разходи. Въпреки това търсенето на здравословни храни бавно нараства, а Калин Класанов отчита 30-40% ръст на бизнеса си на годишна база. Няма маркетинг бюджет и разчита основно на реклама от уста на уста.

На този принцип залагат и фреш баровете. "Все още от този бизнес не се печели добре в България на фона на високата инфлация на хранителните продукти. А и философията на здравословното хранене все още не е достатъчно популярна в страната ни. Ако някой предприемач иска да се захване с този бизнес, бих му препоръчал да се насочи към друга ниша. На този етап един Bamboo healthbar се посещава средно от около 150 души на ден", твърди Александър Ангелов.

От FixMix пък обясняват, че средно на ден от тях пазаруват около 300 души. А ръстът на бизнеса на година е около 10-20%. "Ако бяхме направили такъв бар преди около 10 години, той нямаше да просъществува. Но постепенно доходите на хората се увеличават и все повече от тях са склонни да платят повече, но за по-добра храна", казва Кашчиев и добавя, че следващата му стъпка ще е разширяване на бизнеса и под формата на права за франчайз.
Битката за закуската
През последните години дори вериги за бързо хранене като McDonalds се опитват да разнообразяват менютата с продукти, които не са свързани с бургерите и картофките, и включват салати, зеленчуци и др. Една от най-печелившите "здравословни" вериги за бързи храни пък е американската франчайз верига Jamba Juice с над $500 млн. пазарна капитализация и около 700 обекта. Фрешовете на листваната на NASDAQ компания се предлагат на средна цена от около $5. Случващото се на пазара не е случайно. Изследване на компанията за пазарни проучвания Sandelman & Associates показва, че през 2006 г. 43% от американските потребители са посочили наличието на здравословни храни като изключително важен фактор, докато през 2001 г. едва 35% са отдавали първостепенно значение на него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век 1 Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

17 ное 2017, 5219 прочитания

Палец + смартфон = подпис 10 Палец + смартфон = подпис

Новото мобилно приложение на "Евротръст технолъджис" предлага електронен подпис и електронна идентификация дистанционно

9 ное 2017, 59280 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Защо СПА?

Бизнесът на центровете с минерална вода расте с по 10 процента на година

Какви рискове може да крие по-евтината застраховка

Въвеждането на системата "Бонус-малус", която възнаграждава изрядните шофьори зависи много от избраната методика

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Северни пиеси

Новата колекция YPPERLIG представя сътрудничество между ИКЕА и HAY и е истинско събитие

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете