Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
12 20 мар 2009, 13:46, 11632 прочитания

www.moiat-e-shop.bg

Отварянето на онлайн магазин става все по-достъпно и за малките фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Искам да имам магазин, който: 1. да е много посещаван; 2. да работи нонстоп и 3. да не ми струва много пари!"

Това е мечтата на почти всеки търговец. И всъщност тя става все по-лесно осъществима заради възможностите, които дава онлайн търговията. Доскоро създаването на електронен магазин беше скъпо начинание. Днес обаче предприемачите имат все повече алтернативи за бързо и сравнително евтино навлизане в този бизнес.
Обем
 

5.49 млн. лв. в общо 224 448 транзакции са дадени за покупки онлайн през миналата година за разплащания, извършени чрез системата за плащане с банкови карти и микросметки ePay.bg. Над 90% от плащанията обаче се извършват кеш.

Wordpress*, но за търговци

"Малките и средните фирми ще бъдат истинският двигател за развитието на онлайн търговията. След като създадат собствен онлайн магазин, те се превръщат в пълноценни конкуренти на всяка голяма верига и получават бърз и лесен достъп до потребителите в страната и чужбина", казва Георги Мирчев, изпълнителен директор на софтуерната компания "Мирчев айдиас" - единствената българска фирма, която предлага готово решение за бързо стартиране на онлайн магазин - платформата Summer Cart. Това всъщност е готов софтуер, който предприемачите получават срещу заплащане на лиценза от 528 лв. с ДДС. Към лиценза има и безплатна тримесечна поддръжка. Освен това клиентите могат да се абонират и за едно от трите нива на платена поддръжка, което включва и автоматично получаване на всички бъдещи версии на софтуера. В Summer Cart включва продуктов каталог, отстъпки, онлайн поръчки, административна част, вградена многоезичност (засега включени в цената са версиите на български и английски), интеграция с най-популярните системи за разплащане.

Версията на английски език на Summer Cart е на пазара от август. Няколко месеца по-късно се появява и българската версия. Досега компанията вече е успяла да продаде само в България 60 лиценза. По продукта година и половина е работил екип от петима разработчици и трима дизайнери. Мирчев очаква първоначалната инвестиция в разработването на софтуера да се възвърне в рамките на следващата година.

В Западна Европа и САЩ има стотици подобни на Summer Cart решения. Нито едно от тях обаче не е пригодено за българския пазар - не е преведено на български, нито поддържа българската валута или възможност за разплащане чрез е-pay.

Алтернативите

Едно от другите възможни решения за отваряне на електронен магазин е индивидуално решение по поръчка на самия търговец. То обаче би струвало няколко хиляди евро и може да няма толкова богата функционалност.

Има, разбира се, и безплатни решения на базата на софтуер с отворен код като Os commerce или Joomla. Те разполагат като възможности със система за запазване на данните за клиентите и поръчките, сметки на доставчиците, изпращане на уведомления по електронната поща. За да се ползва подобен пакет обаче, са необходими поне основни познания по изграждане и поддръжка на web страници. Освен това всеки подобен сайт се нуждае от преработка, подмяна на логото и на имената на главните бутони и други, като всичко това се заплаща. Така безплатният вариант всъщност се оказва не съвсем без пари и в повечето случаи "разкрасяването" на подобно решение излиза поне 1000 евро.

Не съвсем виртуален

Търговската площ в интернет се отличава от физически съществуващ магазин (например бакалия или книжарница). Пълноценното функциониране и на двата бизнеса обаче изисква много общи неща - поддържане на счетоводство, маркетинг, поне един продавач, наличие на касов апарат и др. Отделно от това при отваряне на интернет магазин трябва да има и канал за доставки (външна компания или собствена служба). Разбира се, има нужда и от офис. Той няма да изпълнява представителни функции, така че може и да не е от най-висока категория. Главното е в него да има необходимите комуникации - телефонни линии и бърза връзка с интернет. Въпреки всичко разходите за онлайн магазин са доста по-ниски от тези за поддържане на класически търговски обект.

Съществува и тенденция да се отварят магазини за електронна търговия, обслужващи основния офлайн бизнес. Всяка голяма търговска компания, ориентирана към продажбата на масови стоки, се нуждае от сайт. Но интернет потребителите едва ли ще го отворят само за да прочетат историята на фирмата. Ето защо в такъв сайт задължително трябва да присъства каталог на продукцията, формиран от база данни, с илюстрации и описания. А от динамичния каталог на стоките до електронния магазин има само една крачка. Достатъчно е просто да се добавят средствата за оформяне на поръчката и няколко специфични за магазините за електронна търговия функции. Често магазинът за електронна търговия струва малко повече от обикновен сайт с каталог, тоест разноските са почти същите, но пък се появява допълнителен търговски елемент.

Особености на националната онлайн търговия

По последни данни три милиона българи ползват интернет, като средната възраст на тези потребителите е 29-30 години. Много малка част от тях обаче ползват мрежата, за да пазаруват онлайн. "Ако преди известно време като основна причина за ниския ръст на електронната търговия в България се считаше липсата на платежни средства (дебитни и кредитни карти), сега този въпрос не стои на дневен ред. Въпреки това ръстът е много нисък", коментира Иван Иванов, изпълнителен директор на софтуерната компания Zed digital Cybermark. "Необяснимо за мен е защо онлайн магазините почти винаги продават на същите цени, както и офлайн магазините", продължава Иванов. Липсата на разходи за търговски и складови площи, значително по-малкото количество персонал за обслужване на онлайн магазина и други подобни фактори би трябвало да формират значително по-ниска цена на продуктите, купувани онлайн, спрямо тези в традиционните магазини.

Освен това много от българските електронни магазини са просто прекупвачи. Потребителят купува от тях, те купуват от офлайн магазина и му го доставят. Често пък дадена стока може да бъде купена онлайн от магазин в друга държава и независимо от допълнителните разноски - доставка, евентуално мито или ДДС, тя пак е значително по-евтина от същата стока, купена от български онлайн магазин.

Тайната на успеха на всеки онлайн магазин всъщност е в отговора на главния въпрос - какво се предлага. Ако стоката се търси на пазара и няма силна конкуренция, магазинът за електронна търговия не е много високо разходна форма за начало на търговски бизнес. Ако не се вземе предвид това условие, даже най-авангардната форма на организация на търговията няма да доведе начинанието до успех.

* Wordpress е безплатна система по управление на съдържанието за блогове
Онлайн пазаруването в Европа остава недоразвито

Триста милиона души в Европейския съюз (ЕС) използват интернет. Сто и петдесет милиона от тях вече го използват и за пазаруване. Шестдесет процента от гражданите на ЕС използват интернет, за да сравняват цени и доставчици и да получават информация в реално време за характеристиките на продуктите.

Очакванията са през 2008 г. приходите от електронна търговия да достигнат 128 милиарда евро в рамките на Европейския съюз. Статистиците очакват тези приходи да се увеличат с 230% в рамките на следващите пет години и да достигнат 291 милиарда евро през 2013 г. Но това ще стане факт само ако има подходящи условия. Същевременно само един на всеки пет души, които пазаруват по интернет, се осмелява да купува извън границите на собствената си държава. Въпреки че се касае за внушителните 30 милиона души, това прави само 7% от възрастното население на EС. Много хора просто не са наясно с възможностите, въпреки че те съществуват. В същото време предприемачите се сблъскват с реални бариери да продават в други страни, а на 8% от трансграничните купувачи им е отказана сделка поради факта, че живеят в чужбина.

Към момента само един на всеки пет търговци на дребно в ЕС извършва трансгранични продажби, което означава, че 80% от търговците не се възползват от многомилионен потенциален пазар. По-големите търговци често извършват продажби в рамките на целия ЕС, но съобразено с националните условия. Някои използват съществуването на граници с предлагане на едни и същи стоки на различни цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент

Прочетете и това

България - перфектният декор 2 България - перфектният декор

Петко Спасов, Ангел Апостолски и Тони Колчев са създателите на Push Pull Production и вече шест години продуцират и снимат реклами за цял свят

20 яну 2017, 2132 прочитания

Бавният семеен сладолед 16 Бавният семеен сладолед

"Джелатерия натурале" има своя ниша – продукти без Е-та и основно от местни суровини

6 яну 2017, 26270 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 януари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Кеймбриджкият университет, Англия

Сиво Даскалов разказва за опита и преживяванията си в Кеймбридж, Англия

Стажове, стипендии, конкурси (9-15 януари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 януари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (19-25 декември)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Онлайн наддаване с малки стъпки

Е-аукционите разрастват бизнеса си дори и в свития български пазар

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

Визуална история на неудачите с логото

Може би е време да си признаем, че не сме властелините на добрия вкус

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Историите на Уикипедия човек

Накъде върви Wikipedia и как да преценяваме достоверността на материалите в глобалния източник на информация

Голямото четене

Няколко от най-очакваните книги през 2017 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 21.01.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.01.2017

Капитал Daily

Брой 12 // 23.01.2017 Прочетете