Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 29 яну 2010, 12:47, 4416 прочитания

Вино, сирене и 7 млн. евро

Как български продукти могат да се рекламират с пари на Европейската комисия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

ЕК предвижда 133 млн. евро за 2017 за промоционални програми

Целта е популяризиране на европейски продукти на чужди пазари, различни от националния

2 фев 2017

Брюксел ще насърчава рекламата на храни за износ

Европейската комисия предлага увеличено финансиране за промоция пред трети страни

24 ное 2013

Европейски продукти, моля

Как Брюксел съфинансира програми за промоция на храни

23 яну 2013

България ще рекламира череши и вина с европари

Гръцка организация е спечелила проект за промоция на маслини в българските медии

15 ное 2012

Европа залага на реклама на храни със защитени наименования

В момента ЕС отделя 50 млн. евро годишно за промотиране на продукти във и извън съюза

5 апр 2012

Европейский сьiр, пожалуйста

Брюксел отпуска 50 млн. евро годишно за промоция на храни

17 юли 2009

EU пари за промоция на BG храни

Брюксел финансира до 50% от програмите за представяне на продукти

14 сеп 2007
Сирене с виното е добра комбинация. По една чиста случайност точно тези продукти са първите, които България има шанс да налага в чужбина с пари от Европейската комисия.

Млечният сектор вече спечели два проекта за финансиране на рекламни кампании, а винарската индустрия подаде документи и чака решението на Брюксел.

Вино за Острова

"Вкусете традицията", както е мотото на кампанията на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК), предвижда тригодишни промоции на качествени български вина във Великобритания и Ирландия. Бюджетът на програмата е над 1.8 млн. евро. Ако Европейската комисия я одобри, ще я финансира безвъзмездно с 941 416 евро. Българската държава ще предостави 513.5 хил. евро, а НЛВК – 363.7 хил. евро.

Програмата предвижда да бъдат популяризирани минимум десет по-скъпи качествени български вина. Но няма да се акцентира върху конкретни марки, защото такива са условията за финансиране от ЕС. Целта на промоциите е потребителите и индустриалците да бъдат информирани за многообразието на българските вина изобщо, за тяхната история и традиции.

Кампанията ще продължи три години и включва поредица от рекламни дейности - издаване на брошури и календари, изготвяне на видеофилми за винарни, дегустации, участие в големи търговски изложения. От Националната лозаро-винарска камара обясниха, че очакват в резултат на кампанията страната да си върне позициите на тези пазари, където сега продажбите на български вина са символични. В кампанията ще могат да се включат членовете на НВЛК, които са около 50 при съществуващи приблизително 220 винарски изби в страната.

Българско сирене, моля

В началото на годината Европейската комисия одобри друга българска промоционална програма - за рекламиране на бяло саламурено сирене и кашкавал в Германия и Испания. Инициативата е на Националната асоциация на млекопреработвателите и е с бюджет 3.170 млн. евро. Еврокомисията финансира половината от стойността й. Останалите средства се разделят между държавата и браншовата организация в съотношение 30:20. "Това е първата одобрена от Брюксел българска програма, която е подадена самостоятелно от една браншова организация", уточни Михаил Тачев, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите.

"Целта е възобновим стари бизнес отношения и да създадем нови. Германия е традиционен пазар на традиционни български продукти - някога сме изнасяли годишно до 8000 тона сирене, сега – около 500 тона", обясни Тачев.

Програмата ще започне през май 2010 г. и ще приключи през април 2013 г. Тя не е ориентирана към бранд, нито цели промотиране определен производител, уточнява Диляна Славова, изпълнителен директор на Националната асоциация на млекопреработвателите.

Предвиждат се изложби, продуктови презентации за дистрибутори и търговци, издаване на брошури, на книги с рецепти и DVD-та, организиране на семинари с учители и ученици. Замислени са презентации в професионални кулинарни школи в Германия и Испания. Специално създаден уебпортал ще предоставя актуална информация за млечните продукти и ползата от тях. Онлайн игра за млади хора ще им позволи да научат как млякото се превръща в сирене. По време на всеки етап (начало, ферма, фабрика) потребителят ще трябва да отговори на различни въпроси, за да получи определен брой кредити и да премине към следващото ниво.

Предвиждат се също дегустации в 40 точки на продажби - в Берлин, Франкфурт, Мюнхен, Щутгарт и Кьолн, както и в Мадрид, Барселона, Валенсия и Севиля. Дегустациите ще бъдат всяка година по 160 дни за всяка от двете държава. Очаква се да бъдат изядени 68 хил. мостри от 100-150 г (34 хил. в Испания и още толкова в Германия) в специално изработени опаковки с логото на програмата.

За изпълнител на замисленото след покана и открит конкурс за подаване на оферти е избрано гръцкото дружество Economotechniki. Компанията е учредена през 1998 г. в Солун и предоставя консултантски услуги в сферата на бизнеса, развитието, промотирането и рекламата. Най-близката задача на Economotechniki е да избере мото на програмата.

През септември миналата година бе дадено начало на подобна промоция под наслов "Европейско сирене, моля!". Програмата се изпълнява от другата браншова организация в сектора - Асоциацията на млекопреработвателите в България, съвместно с кипърската Асоциация на говедовъдите. Целта на инициативата е съвместна реклама на български и кипърски млечни продукти в Русия и Украйна. Двете браншови сдружения са работили за подготовката на проекта около година. Предложението се състезавало с други 30, от които само 11 получили финансиране от Брюксел.

Кампанията за представяне на българско и кипърско сирене ще продължи три години. Тя започна с промоции по време на международно изложение за храни в Москва от 15 до 18 септември 2009. Предвидени са участия в други специализирани изложения, дегустации, телевизионна, радио- и печатна реклама, билбордове, разпространение на листовки. За всичко това са планирани 5 млн. евро. Три милиона от тях са за кипърската браншова организация, а останалите два - за българската. Половината от тези два милиона са предоставени безвъзмездно от Европейската комисия, 600 хил. евро са от Държавен фонд "Земеделие", а Асоциацията на млекопреработвателите в България е осигурила 400 хил. евро.

Проектът "Европейско сирене, моля!" се изпълнява от белгийската организация за промоция на храни Agropromotion Sprl. Тя е избрана на търг в конкуренция с германска, гръцка и кипърска фирма.

"Това е първият български проект, получил финансиране от Брюксел за промоция на храни и земеделски продукти, който вече се реализира", уточни Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Според Зоров след старта на промоцията броят на желаещите да продават млечни продукти в Русия и Украйна се увеличил. Засега лиценз за износ в Русия имат 10 български фирми, а други четири чакат одобрение. За продажби в Украйна разрешително има само една компания. Някога експортът на българско сирене за бившия Съветски съюз е достигал 20 хил. тона на година, а сега в Руската федерация се продават само около 500 тона, уточни Димитър Зоров.

Само сдружения

Евросъюзът от години отпуска безвъзмездно пари за промоционални програми. Схемата е отработена - Европейската комисия предоставя безвъзмездно 50% от исканата сума, 30% от парите трябва да се дадат от съответната държава членка и поне 20% - да се осигурят от кандидатстващата организация.

Парите не се предоставят на отделни фирми, а само на представителни сдружения на производители или асоциации на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Има и специално изработени критерии за представителност.

Предложенията се събират два пъти в годината - до 31 март и до 30 ноември. До 15 февруари и до 15 октомври земеделското министерство трябва да публикува официални покани, че започва да набира предложения. Пролетната сесия е за проекти, които възнамеряват да популяризират европейски храни в точно определени трети страни извън ЕС, а есенната - за кампании в рамките на евросъюза.

Промоционалните програми не трябва да рекламират конкретни търговски марки, а храни и продукти, представяни като европейски. Целта е да се налага логото на общността и в същото време да се насърчава националният износ. Практиката показва, че фирми от сектора в промоция често използват кампаниите, финансирани от ЕС, за да рекламират паралелно свои продукти със свой бюджет.

Кандидатите попълват заявление по образец, прилагат допълнителни документи и подават комплекта в Министерството на земеделието и храните. Ако бъдат одобрени на национално ниво, проектите се изпращат в Брюксел, където ЕК има последната дума.

Сдруженията са длъжни да изберат компания (може и повече от една), която ще изпълнява програмата. Това може да стане преди или след подаването на документите в земеделското министерство, но не по-късно от 30 дни след нейното одобряване от Европейската комисия.
В кои държави

Страните извън ЕС, в които могат да се осъществяват промоционални програми, са Южна Африка, Македония, Австралия, Босна и Херцеговина, Китай, Южна Корея, Хърватия, Индия, Япония, Косово, Черна гора, Норвегия, Нова Зеландия, Русия, Сърбия, Швейцария, Турция, Украйна.
Критерии към кандидатите

- сдружението трябва да е създадено най-малко две години преди подаването на промоционалната програма
- да има членове, чийто пазарен дял за продуктите, които са обект на програмата, е най-малко 30 на сто
- да притежава собствено електронно или книжно издание, отразяващо дейността му.
Срещу кризата в млечния бранш

Европейската комисия одобри 13 програми от 11 страни-членки, с които трябва да се подпомогне продажбата на мляко и млечни произведения в Европейския съюз. Те са с общ бюджет 35.8 млн. евро, като ЕС участва със 17.9 млн. евро. Програмите имат период на действие от три години и са част от мерките, които Европейската комисия предложи през юли 2009 г. предвид тежкото положение на пазара за мляко и млечни продукти. Най-голямо финансиране получават три програми на Франция на обща стойност 13.9 млн.евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

С ръце и сърце 1 С ръце и сърце

Ралица Йовкова наследява семейната троянска традиция за изработка на керамика, но нишата й е да е различна от другите – например само черно-бели сервизи

24 фев 2017, 10764 прочитания

Сладкиши без угризения 4 Сладкиши без угризения

За три години Vanilla Kitchen три пъти започва отначало и развива бизнеса си

17 фев 2017, 46529 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Бургас
Регионален бизнес Бургас

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (27 февруари - 5 март)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Николай Лозев: Не обръщайте внимание на онези, които ви казват, че няма как да стане

Завършилият с четвърти резултат курса на "Капитал" и MDV Professional Education за финанси и счетоводство разказва как обучението ще повлияе на бъдещото му кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (20-26 февруари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Димитър Димитров: Практическите знания дават конкурентно предимство при преследването на кариерните цели

Завършилият с трети резултат курса на "Капитал" и MDV Professional Education за финанси и счетоводство разказва как обучението ще повлияе на бъдещото му кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (13-19 февруари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Дойдох, чух, реших

Доктор Ружа и мистър Хърсев

Създателката на OneCoin прехвърли централата на компанията и другите си имоти на дружество на финансиста

Кой е по-по-най (анти)натовец

Защо партиите разиграват предизборна руска рулетка с националната сигурност

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Златна" палма

За вредите от палмовото масло, което е почти навсякъде

Животът (не) е песен... и малко Тръмп

Обрат като на кино и умерено политизиране на тазгодишните оскари

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 25.02.2017 Прочетете
Капитал Daily, 28.02.2017

Капитал Daily

Брой 33 // 28.02.2017 Прочетете