Регистрация
2 29 яну 2010, 12:47, 3834 прочитания

Вино, сирене и 7 млн. евро

Как български продукти могат да се рекламират с пари на Европейската комисия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Брюксел ще насърчава рекламата на храни за износ

Европейската комисия предлага увеличено финансиране за промоция пред трети страни

24 ное 2013

Европейски продукти, моля

Как Брюксел съфинансира програми за промоция на храни

23 яну 2013

България ще рекламира череши и вина с европари

Гръцка организация е спечелила проект за промоция на маслини в българските медии

15 ное 2012

Европа залага на реклама на храни със защитени наименования

В момента ЕС отделя 50 млн. евро годишно за промотиране на продукти във и извън съюза

5 апр 2012

Европейский сьiр, пожалуйста

Брюксел отпуска 50 млн. евро годишно за промоция на храни

17 юли 2009

EU пари за промоция на BG храни

Брюксел финансира до 50% от програмите за представяне на продукти

14 сеп 2007
Сирене с виното е добра комбинация. По една чиста случайност точно тези продукти са първите, които България има шанс да налага в чужбина с пари от Европейската комисия.

Млечният сектор вече спечели два проекта за финансиране на рекламни кампании, а винарската индустрия подаде документи и чака решението на Брюксел.

Вино за Острова

"Вкусете традицията", както е мотото на кампанията на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК), предвижда тригодишни промоции на качествени български вина във Великобритания и Ирландия. Бюджетът на програмата е над 1.8 млн. евро. Ако Европейската комисия я одобри, ще я финансира безвъзмездно с 941 416 евро. Българската държава ще предостави 513.5 хил. евро, а НЛВК – 363.7 хил. евро.

Програмата предвижда да бъдат популяризирани минимум десет по-скъпи качествени български вина. Но няма да се акцентира върху конкретни марки, защото такива са условията за финансиране от ЕС. Целта на промоциите е потребителите и индустриалците да бъдат информирани за многообразието на българските вина изобщо, за тяхната история и традиции.

Кампанията ще продължи три години и включва поредица от рекламни дейности - издаване на брошури и календари, изготвяне на видеофилми за винарни, дегустации, участие в големи търговски изложения. От Националната лозаро-винарска камара обясниха, че очакват в резултат на кампанията страната да си върне позициите на тези пазари, където сега продажбите на български вина са символични. В кампанията ще могат да се включат членовете на НВЛК, които са около 50 при съществуващи приблизително 220 винарски изби в страната.

Българско сирене, моля

В началото на годината Европейската комисия одобри друга българска промоционална програма - за рекламиране на бяло саламурено сирене и кашкавал в Германия и Испания. Инициативата е на Националната асоциация на млекопреработвателите и е с бюджет 3.170 млн. евро. Еврокомисията финансира половината от стойността й. Останалите средства се разделят между държавата и браншовата организация в съотношение 30:20. "Това е първата одобрена от Брюксел българска програма, която е подадена самостоятелно от една браншова организация", уточни Михаил Тачев, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите.

"Целта е възобновим стари бизнес отношения и да създадем нови. Германия е традиционен пазар на традиционни български продукти - някога сме изнасяли годишно до 8000 тона сирене, сега – около 500 тона", обясни Тачев.

Програмата ще започне през май 2010 г. и ще приключи през април 2013 г. Тя не е ориентирана към бранд, нито цели промотиране определен производител, уточнява Диляна Славова, изпълнителен директор на Националната асоциация на млекопреработвателите.

Предвиждат се изложби, продуктови презентации за дистрибутори и търговци, издаване на брошури, на книги с рецепти и DVD-та, организиране на семинари с учители и ученици. Замислени са презентации в професионални кулинарни школи в Германия и Испания. Специално създаден уебпортал ще предоставя актуална информация за млечните продукти и ползата от тях. Онлайн игра за млади хора ще им позволи да научат как млякото се превръща в сирене. По време на всеки етап (начало, ферма, фабрика) потребителят ще трябва да отговори на различни въпроси, за да получи определен брой кредити и да премине към следващото ниво.

Предвиждат се също дегустации в 40 точки на продажби - в Берлин, Франкфурт, Мюнхен, Щутгарт и Кьолн, както и в Мадрид, Барселона, Валенсия и Севиля. Дегустациите ще бъдат всяка година по 160 дни за всяка от двете държава. Очаква се да бъдат изядени 68 хил. мостри от 100-150 г (34 хил. в Испания и още толкова в Германия) в специално изработени опаковки с логото на програмата.

За изпълнител на замисленото след покана и открит конкурс за подаване на оферти е избрано гръцкото дружество Economotechniki. Компанията е учредена през 1998 г. в Солун и предоставя консултантски услуги в сферата на бизнеса, развитието, промотирането и рекламата. Най-близката задача на Economotechniki е да избере мото на програмата.

През септември миналата година бе дадено начало на подобна промоция под наслов "Европейско сирене, моля!". Програмата се изпълнява от другата браншова организация в сектора - Асоциацията на млекопреработвателите в България, съвместно с кипърската Асоциация на говедовъдите. Целта на инициативата е съвместна реклама на български и кипърски млечни продукти в Русия и Украйна. Двете браншови сдружения са работили за подготовката на проекта около година. Предложението се състезавало с други 30, от които само 11 получили финансиране от Брюксел.

Кампанията за представяне на българско и кипърско сирене ще продължи три години. Тя започна с промоции по време на международно изложение за храни в Москва от 15 до 18 септември 2009. Предвидени са участия в други специализирани изложения, дегустации, телевизионна, радио- и печатна реклама, билбордове, разпространение на листовки. За всичко това са планирани 5 млн. евро. Три милиона от тях са за кипърската браншова организация, а останалите два - за българската. Половината от тези два милиона са предоставени безвъзмездно от Европейската комисия, 600 хил. евро са от Държавен фонд "Земеделие", а Асоциацията на млекопреработвателите в България е осигурила 400 хил. евро.

Проектът "Европейско сирене, моля!" се изпълнява от белгийската организация за промоция на храни Agropromotion Sprl. Тя е избрана на търг в конкуренция с германска, гръцка и кипърска фирма.

"Това е първият български проект, получил финансиране от Брюксел за промоция на храни и земеделски продукти, който вече се реализира", уточни Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Според Зоров след старта на промоцията броят на желаещите да продават млечни продукти в Русия и Украйна се увеличил. Засега лиценз за износ в Русия имат 10 български фирми, а други четири чакат одобрение. За продажби в Украйна разрешително има само една компания. Някога експортът на българско сирене за бившия Съветски съюз е достигал 20 хил. тона на година, а сега в Руската федерация се продават само около 500 тона, уточни Димитър Зоров.

Само сдружения

Евросъюзът от години отпуска безвъзмездно пари за промоционални програми. Схемата е отработена - Европейската комисия предоставя безвъзмездно 50% от исканата сума, 30% от парите трябва да се дадат от съответната държава членка и поне 20% - да се осигурят от кандидатстващата организация.

Парите не се предоставят на отделни фирми, а само на представителни сдружения на производители или асоциации на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Има и специално изработени критерии за представителност.

Предложенията се събират два пъти в годината - до 31 март и до 30 ноември. До 15 февруари и до 15 октомври земеделското министерство трябва да публикува официални покани, че започва да набира предложения. Пролетната сесия е за проекти, които възнамеряват да популяризират европейски храни в точно определени трети страни извън ЕС, а есенната - за кампании в рамките на евросъюза.

Промоционалните програми не трябва да рекламират конкретни търговски марки, а храни и продукти, представяни като европейски. Целта е да се налага логото на общността и в същото време да се насърчава националният износ. Практиката показва, че фирми от сектора в промоция често използват кампаниите, финансирани от ЕС, за да рекламират паралелно свои продукти със свой бюджет.

Кандидатите попълват заявление по образец, прилагат допълнителни документи и подават комплекта в Министерството на земеделието и храните. Ако бъдат одобрени на национално ниво, проектите се изпращат в Брюксел, където ЕК има последната дума.

Сдруженията са длъжни да изберат компания (може и повече от една), която ще изпълнява програмата. Това може да стане преди или след подаването на документите в земеделското министерство, но не по-късно от 30 дни след нейното одобряване от Европейската комисия.
В кои държави

Страните извън ЕС, в които могат да се осъществяват промоционални програми, са Южна Африка, Македония, Австралия, Босна и Херцеговина, Китай, Южна Корея, Хърватия, Индия, Япония, Косово, Черна гора, Норвегия, Нова Зеландия, Русия, Сърбия, Швейцария, Турция, Украйна.
Критерии към кандидатите

- сдружението трябва да е създадено най-малко две години преди подаването на промоционалната програма
- да има членове, чийто пазарен дял за продуктите, които са обект на програмата, е най-малко 30 на сто
- да притежава собствено електронно или книжно издание, отразяващо дейността му.
Срещу кризата в млечния бранш

Европейската комисия одобри 13 програми от 11 страни-членки, с които трябва да се подпомогне продажбата на мляко и млечни произведения в Европейския съюз. Те са с общ бюджет 35.8 млн. евро, като ЕС участва със 17.9 млн. евро. Програмите имат период на действие от три години и са част от мерките, които Европейската комисия предложи през юли 2009 г. предвид тежкото положение на пазара за мляко и млечни продукти. Най-голямо финансиране получават три програми на Франция на обща стойност 13.9 млн.евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Класацията
Капитал 100 Най-големите компании в България

Съдържание: 300 най-големи компании
Най-печелившите комапнии
Най-динамичните
Класиране по сектори
Най-големи работодатели
Най-големи холдингови дружества
и още: Анализ на данните
Истории на успеха

Още от Предприемач

Проект за лесна продажба на основни храни спечели състезанието на Chivas The Venture Проект за лесна продажба на основни храни спечели състезанието на Chivas The Venture

Чилийската компания Algramo получи финансиране в размер на 300 хил. долара

28 юли 2015, 525 прочитания

Кои са международните финалисти в конкурса за социални бизнес идеи на Chivas Кои са международните финалисти в конкурса за социални бизнес идеи на Chivas

Победителят ще бъде определен на 24 юли

20 юли 2015, 861 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

29/07 Културните институти получават допълнителни 5 млн.лв. от държавата

Средствата от бюджета са за най-неотложните разходи на държавни организации от театралното и музикално-танцовото изкуство, включително за заплати. Прочитане на цялата новина

29/07 Правителството одобри програмата за малък и среден бизнес

Министерският съвет прие проекта за "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, който дава 102 млн. Прочитане на цялата новина

29/07 Парламентът избра новите подуправители на БНБ

Номинираните от управителя на Българска народна банка (БНБ) Димитър Радев трима кандидати за ръководители на управленията "Банков надзор", "Банково" и "Емисионо" бяха избрани със 122 гласа "за", 65 - "против" и четирима въздържали се от 191 присъстващи в залата народни представители. Прочитане на цялата новина

29/07 ​Химическата компания Solvay купува американския си конкурент Cytec за 5.5 млрд. долара

Белгийската химическа група Solvay обяви, че ще купи американския си конкурент Cytec за 5. Прочитане на цялата новина

29/07 Резултатите на Twitter разочароваха инвеститорите, въпреки че приходите на компанията растат с 61%

Акциите на компанията за микроблогинг Twitter паднаха с над 11% в следборсовата търговия във вторник, след като тя обяви, че средният месечен брой на потребителите на услугата е отчел най-бавния си ръст откакто компанията стана публична през 2013 г. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Обучение за предприемачи стартира през есента

Трите най-добри бизнес проекта ще получат стартово финансиране в размер до 20 000 лева всеки

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Дойдох, чух, реших

Колко е опасно да си играеш с регулацията

За две години КЕВР беше дал възможност на бизнеса да получи доста по-ниски цени. И сега логично той си ги иска

Това ли ви беше пенсионната реформа?

След като управляващите разрушиха осигурителния модел в началото на годината, сега от заявките за промени е останало малко

Море за носене

Дизайнерът Светослав Станков за типографската си поредица "Море", която може да намерим на тениски, чаши и чанти

Кой е Музейко

Среща с част от екипа на първия детски музей в страната

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 30.07.2015

Капитал Daily

Брой 143 // 30.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете