Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 16 окт 2015, 16:46, 16863 прочитания

Бизнес, от който трудно се измъкваш

Само в последните два месеца в София са отворили 20 пъзел стаи, а в следващите се очакват още 18

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Уолтопия" влиза в бизнеса с пъзел стаи

Дъщерната на дружеството "Фънтопия" ще си партнира с компанията зад първия мултиплекс за escape rooms "Менталист"

9 дек 2016

Бизнес със забавление на едро

Калин Костов инвестира в първия комплекс от пъзел стаи и иска да продава коцепцията на франчайз

7 окт 2016

Ново споделено пространство за IT компании отваря в София

Целта на CowOrKing Space е да събира на едно място общността на програмистите в София

19 окт 2015

Преакселераторът Start It Smart набира участници за четвъртия си сезон

Новото издание на програмата ще започне в началото на октомври

15 сеп 2015

В обувките на Шерлок

Или как стаята пъзел на Dextrophobia се превърна в най-популярната стая в България

20 яну 2015

Eleven показа 15 нови компании, в които инвестира

Те бяха избрани през лятото, когато завърши седмата селекция на фонда

10 дек 2014

Преакселераторът Start It Smart представи първите си проекти

Част от тях вече генерират приходи, а други са намерили инвеститори

19 май 2014


2800
достига броят на пъзел стаите в света през 2015 г., сочи изследване на MarketWatch.
"Бизнесът определено е добър, тъй като инвестицията не е прекалено голяма, а хората, които идват, са тук да се забавляват по един нов, различен и интелигентен начин."
Муси Стоянов, собственик на Escape Egypt
Да затвориш някого в една стая и да го накараш един час да се опитва да измъкне. На първо четене това звучи като нещо не особено законно, не особено приятно и още по-малко като такова, за което някой би си платил (доброволно). Зад шеговитото описание обаче се крият така наречените пъзел стаи - един от най-популярните и, изглежда,  печеливш стартъп бизнес в София в последната година. Моделът на Real life escape room (наименованието на играта на английски) представлява затворено помещение, в което екип от няколко души има 60 минути да реши логически загадки и задачи, за да успее да намери ключа за изхода и да излезе.
В момента в София има около 30 такива стаи. Почти 20 от тях са отворили врати само в последните два месеца, като този брой бързо се увеличава. Около 60 пък е броят на тези стартъпи в цяла България, сочат наблюденията на Муси Стоянов, собственик на една от стаите със специални ефекти Escape Egypt. След като няколко години работи в банка и в английска уеб хостинг компания, Стоянов създава своя IT фирма. Впоследствие, вдъхновен от преживяването в пъзел стая в Лондон, младият предприемач решава да отвори такава в София, която успешно работи вече половин година.
За Стоянов и собствениците на повечето пъзел стаи това начинание често е започнато на шега и е предимно начин на забавление и допълнителен доход. Но това не значи, че няма и истински бизнес със загадки. Някои стаи продават франчайз права, а други биват местени от град в град в Европа с цел откриване на нови пазари и приходи. И докато еуфорията около пъзел стаите в България тепърва започва, остава загадката как ще се развие бурната експанзия на този нов тип бизнес.

Инвестиция в забавление

Не дълго след като отваря първата стая за загадки в София през юни миналата година - Dextrophobia Rooms, решаването на пъзелите се превръща не само в популярен начин за забавление, но и в основата на бизнесa на много нови предприемачи. Доказателство за това е фактът, че в следващите няколко месеца още 18 нови стаи за загадки ще отворят в столицата. А само в сградата Metro City, където се намира стаята на Муси Стоянов има още две - Lost Flight и "Лабиринтът".
"Бизнесът определено е добър, тъй като инвестицията не е прекалено голяма, а хората, които идват, са тук да се забавляват по един нов, различен и интелигентен начин", коментира собственикът. Според него средният размер на инвестицията в пъзел стая е между 20 и 40 хил. лв., но има и стаи, направени за под 15 хил. лв. В Escape Egypt Стоянов е вложил 26 500 лв. "Това включва всичко - от разходите за изграждането на стените до техническото оборудване", посочва предприемачът.

Основателят очаква възвращаемост на първоначалната инвестиция в период на една година. Според него това е постижимо, ако стаята се рекламира добре и е направена професионално, за да привлича нови посетители, тъй като такъв тип забавление най-често се маркетира от уста на уста. "Рекламираме се основно онлайн - фейсбук, гугъл,  банери, сайтове за групово пазаруване, онлайн страници. Рекламата ни включва и плакати, живи реклами, флаери (около 5000 броя
месечно). В момента преговаряме с "Метро реклама", за да поставим банери и в метрото", разказва предприемачът. Escape Egypt влага 25% от печалбата си месечно в реклама. А около важни дати и празници - около 50%.

"Не мога да кажа, че рискът е минимален, тъй като влагаш определена сума и очакваш възвращаемост, ако няма интерес - губиш вложеното. Но вярвам, че в този бизнес има иновация, свързан е със забавлението и това предполага значително по-малък риск", коментира човекът зад Escape Egypt. Разходите на стартиращата компания са основно за наем - 1000 лв. за помещение от 95 кв.м, разходи за заплатите на двама служители, както и други оперативни плащания като ток, интернет и непредвидени такива. "Месечните разходи за маркетингова кампания варират от 200 до 1000 лв. Около празници рекламираме възможно най-много и правим промоции. Не включвам разходи като осигуровки, разходи за счетоводство и подобни", разказва собственикът.



Следвайки предприемаческия дух

Преди да започне бизнеса с пъзел стаята, Муси Стоянов е работил в "Уникредит Булбанк" около две години, след това в английска уеб хостинг компания. В последствие решава да развие собствена IT фирма, тъй като освен в икономика и финанси има интерес и към програмирането и бизнеса. "Заедно с мой приятел основахме на шега IT стартъпа. Бяхме фрилансъри, но вече имаме регистрирана компания - "Ай солюшънс енд дивелопмънт". Започнахме основно със сайтове и мобилни приложения, но вече разработваме програми за международни компании. Това ми позволи да инвестирам в стаята и тя е създадена изцяло със собствено финансиране", разказва Стоянов. "Реших, че освен работата, трябва да правя и нещо различно. Брат ми живее в Лондон и когато го посетих, той ме заведе в една пъзел стая и оттам се запалих за идеята да направя такава и в София", обяснява основателят.
"Първо седнахме да сметнем какво ще ни струва като реализация на вложените средства - на техническите и материалните неща, но и за изготвянето на загадките, за направата на някои от които наехме хора. Понеже известно време съм се занимавал с дизайн и реклама, това доста ми помогна за измислянето на декора - не сме ползвали услугите на дизайнер, както някои от колегите в други стаи", посочва предприемачът.

Египетски мистерии

Вдъхновен от пътуванията си и мистерията на Египет, Стоянов решава темата на стаята да бъде египетска гробница. Историята, в която пренася участниците Escape Egypt, се развива в "Долината на царете" и разказва за неразкрита гробница на един от най-великите владетели на Египет. Влизате вътре, входът е затрупан и имате 60 минути да намерите изхода. "Нашата стая е със специални ефекти, като по този начин искаме да излезем от рамките на обикновената escape room, в която просто разгадаваш пъзели, и да създадем усещане за истинско преживяване в Египет", обяснява идеологът. В стаята с цел усилване на ефекта от преживяното основателите включват машина за дим, има истински пясък, музика, паяжини. Екипът, който създава стаята, е изцяло семеен - това са самият Муси Стоянов, брат му и баща му. Основният бизнес на бащата е строителство, което е помогнало значително при изграждането на стаята. Към момента в семейния бизнес са заети още двама души, които работят на ротационен принцип, тъй като стаята работи от 10 до 22.00 ч. При подготовката на мястото за приключения основателят започва с измислянето на загадките, като това му е отнело около два месеца. "Трябваше да бъдат създадени така, че да са достатъчно интересни на хората. Първоначално мислехме, че ще се справим за един месец, но не можахме. Самите загадки са мислени около два месеца, след това реализацията на стаята отне месец и половина и един месец за доизграждане на цялостната идея и пускане в експлоатация. Имахме тестови групи - след тях много от пъзелите се промениха, за да може да не се прескачат загадки и да се излезе по-бързо от стаята, да няма слаби места в сценария". Откакто функционира стаята - почти половин година, през нея са минали около около 500 групи. Загадките по принцип се сменят на около половин година, но основателите решават да оставят бизнеса да се развие достатъчно. "Решихме да сменяме загадките на една година, но междувременно имаме още добри идеи", разказва Стоянов.

Вдигаме level-a

Предприемачът има план да създаде първата високотехнологична 3D стая в България. Тя ще се различава от традиционните стаи, тъй като в нея ще има холограми, местещи се подове и стени и други чисто технологични решения. Целта е чрез илюзия да се създаде усещане за реални преживявания. "Засега не знаем такава стая да съществува в чужбина", обяснява основателят. Екипът от програмисти на Стоянов вече разработва новата стая, а целта е тя да бъде направена така, че да обърква сетивата на хората, влезли в нея. В момента предприемачът търси инвеститори, тъй като бюджетът за подобна стая е доста голям. Надява се, че би могъл да открие новото място за приключения до една година. "Другата идея, която искаме да развием, е за първото реалити шоу в България, където чрез кастинг да се избират участници, които биват разделени в отбори и се състезават в решаването на загадките в стаята", разказва Стоянов.

За всички приключенци

Забавлението в стаите е предназначено за всякакви хора: от 13-годишни деца до възрастни. "Това, което наблюдаваме на камерите по време на игрите, е много интересно, тъй като след толкова групи, които са минали през стаята, придобиваме представа за социалната психология на хората." Според екипа определени групи и определени възрасти се държат различно в стаята. "Имали сме случаи, в които възрастните много се затрудняват на загадки, които децата решават за 5 минути." Според статистиката на екипа повече от половината от посетилите стаята са хора между 20- и 40-годишна възраст. Идеята става все по-популярна и сред тийнейджъри, които по принцип играят компютърни куест игри (от англ. quest - търсене), но в стаята имат възможност за реалното им преживяване. Необходимите качества за решаване на загадките са логика, ловкост, досещане и малко математически умения. Всяка стая е с различно ниво на трудност - за начинаещи, средно и високо. Стаята Escape Egypt e средна по трудност. "Понеже това е нещо ново за България, решихме да не затрудняваме прекалено посетителите", обяснява Стоянов. Статистиката на екипа сочи, че успеваемостта на опиталите се да излязат навреме от гробницата е 40%. За екип от двама човека, приключението струва 55 лв., за трима - 70 лв., съответно за отбори от четири и пет души е 90 лв. и 100 лв.

В морето от ... стаи

В обстановката на бързо развиващия се пазар на стаите за загадки основателят на Escape Egypt смята, че те всъщност не са конкуренти в познатия смисъл. "Ценовите нива на всички стаи се различават в рамките на 1% - почти няма разлика. Това, което искам да подчертая е, че ние не сме конкуренция, защото всяка стая е с различна история. Работим заедно за изграждането на един нов и добър начин за забавление", разказва основателят. Това, което все по-често се наблюдава на столичния пазар, е, че много млади хора започват собствен бизнес, като пъзел стаята е един от доста популярните варианти за такъв. Стоянов дава пример за стаи с по 11 човека собственици с различни професии, които се обединяват и инвестират заедно в бизнес със загадки.
Интересна тенденция също е, че в България се оформят екипи, които се съревновават помежду си като хоби. Обикалят всички стаи, разказват какво е било прекарването им във всяка от тях, дават ревюта за преживяното и се състезават кой по-бързо ще излезе. Един от най-активните екипи в столицата решава да направи и обединяващ сайт, в който да представи всички пъзел стаи в България- vsichkistai.bg. Сайтът е създаден от четирима приятели -  одитор в Delloitte, адвокат, националния треньор на България по математическа лингвистика (който е направил и самия сайт), както и още един златен медалист по лингвистика. Основната им цел е да развият този тип забавление в България и да консолидират обществото от хора, запалени по това приключение. За три месеца, откакто е пуснат, сайтът има 700 регистрирани потребители. "В началото всичко започна малко на шега. Сега осъзнаваме напълно по-голямото влияние, което имаме", разказва един от идеолозите на сайта- Любомир Пенчев. В началото целта на екипа е уе страницата да бъде гид за новите и интересни стаи в София, но идеята бързо се развива. Сега на сайта има подстраница със съвети към играчите, но и към собствениците на стаи. Има секция, където отборите могат да се регистрират, да отбелязват игрите си и да коментират преживяването си в стаите. "Имаме съвместни проекти с някои от стаите, които правят промоции за ученици, ваучери за намаления и ги рекламират при нас. Но разграничаваме рекламната част на сайта от тази, в която посетителите на стаите могат да ги оценяват и дават коментари и по този начин да спомагат за развитието на това забавление в България", разказва Пенчев. Освен разработването и поддържането на сайта, екипът на vsichkistai.bg предприема и ново начинание, свързано с пъзел стаите - да организира първият в България Escape Rooms турнир. "Той ще се случи във втората стая на Dextrophobia, чието откриване предстои. Ще поканим в състезанието да се включат най-активните отбори, регистрирани на нашия сайт. А защо не в бъдеще да направим и лига от състезания", разказва Пенчев. Според него, отсега нататък пъзел стаите ще стават все по-технологични и иновативни. Някои от собствениците ще търсят разчупване на традиционния модел за само "60 минути", за действие само в една стая и въобще начин да се разграничават от растящата конкуренция в странния бизнес, където печелиш от това да... затваряш хора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайският път на Момчиловци 12 Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

23 сеп 2017, 22934 прочитания

Българските разказвачи на светлинни истории Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

15 сеп 2017, 4710 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Ново споделено пространство за IT компании отваря в София

Целта на CowOrKing Space е да събира на едно място общността на програмистите в София

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете