Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 19 май 2017, 14:44, 17822 прочитания

Къде ми са детските книжки

Публикуването на качествена литература за най-малките е мисия за собствениците на издателство "Рибка" Милен Антиохов и Катя Антонова

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Елате ни на гости

Акценти от програмата на "квАРТал"

14 сеп 2017

Студио Комплект представя:

Приказки в картинки

Историята на един талантлив илюстратор, почти нездравословно обсебен от котки

17 апр 2015

Разкази в картинки

Игра на въображение с първата илюстраторка на Dixit Мари Кардуа

20 мар 2015

Книжка с вафла

"Книжния Су" предлага детски издания, топли напитки и приятно време за малки и големи

20 сеп 2013
Неадекватни и скучни илюстрации, текстове, които не говорят на езика на децата, или просто са там, за да запълнят пространството между картинките, прибавете към това и отчайващо еднообразие. Сравним с държавите от Западна Европа и САЩ, пазарът на детска литература в България, с малки изключения, не може да предложи много на четящите родители и хлапета.

Запълването на този дефицит е фокус в бизнеса на едно малко местно издателство. "Рибка" съществува от 2013 г. и макар че все още работи за една по-тясна аудитория потребители, вече се превръща в референция за качествена детска литература сред четящите семейства. Издателството е собственост на Милен Антиохов и Катя Антонова, които са родители на четири деца, и поради това възприемат работата си повече като мисия. Бизнесът е все още малък. Годишните обороти на фирмата са от порядъка на 20 - 40 хил. лв., а и печалбата не е значителна. Факт са обаче и ръстовете в продажбите, и увеличаващото се портфолио, и това, че все повече родители припознават "Рибка" като остров на красота, въображение и финес при детските книги. От това колко голяма ще става тази група в бъдеще, зависи и как ще расте издателството на местния пазар. Алтернатива има и в чужбина, където Антиохов и Антонова смятат да опитат с авторските си заглавия.

Началото

Собствениците на "Рибка" идват от рекламната индустрия, а третият човек в екипа е Евгения Николова. Тя е също с богат професионален опит в рекламата и в издателството заема позиция на арт директор и илюстратор, тоест отговаря за всички визуални оформления. В живота си преди децата Антиохов и Антонова изобщо не са имали идея да се занимават с издателски бизнес. Никой от тях няма подобно образование или предишна практика в тази област. Нещата стават естествено и постепенно. "Когато голямата ни дъщеря беше на около 5-6 годинки, съпругата ми Катя написа няколко приказки, за да общува с нея по темите, които към момента бяха важни – като например страхът от тъмното, безкрайните въпроси, миенето на зъбите. Това са теми, които в един момент се появяват във всяко семейство. Катя пишеше, за да може да й каже по друг начин нещата. В един момент се събраха много такива приказки и решихме да издадем книжка", разказва Милен Антиохов. По думите му на фона на това, че дотогава не са разбирали нищо от книги, дебютът "Принцесешки истории и други необикновени случки" е имал голям успех и тиражът на книгата се изчерпва за година и половина, при все че тя не се разпространява в големите книжарници. "Подходихме рекламно и започнахме да мислим къде ще срещнем родителите, на които подобна книжка би била интересна. Избрахме много места, които не са типични книжарници", допълва той.

Междувременно в семейството се появяват още деца, а от там и проблемът, че двойката не може да хареса за тях книжки, които да са с добри илюстрации, полиграфия и текст, колкото тези, видени в други държави. Това се оказва проблем за една немалка група родители, които търсят такива книги на български език, или от български автори. Идеята да направят малко издателство, което да запълни тази празнина, е на Катя Антонова. "В началото много хора дори ни смееха и казваха, че се захващаме с нещо, което няма да се продава в България. После същите хора започнаха да работят с нас и да ни разпространяват", спомня си Антиохов.



Бизнес моделът

Това, което отличава "Рибка", е интересната и внимателно подбрана селекция от чуждестранни книги и присъствието на български автори, които имат нова и по-красива визия за детската книга. Изданията са за деца от 0 до 12 години. Чуждестранните автори са съвременни и големи имена в детската световна литература, които обаче са почти неизвестни в България. Авторската продукция е под 30%, но тя е много важна за собствениците. Доминацията на чужди заглавия не е търсена цел, а по-скоро стечение на обстоятелствата. "В един момент се получи така, че доста чужди книги, за които преговаряхме, бяха с едновременно сключени договори. Поради тези договори за година и половина трябваше да издадем много чужди книги и поставихме авторските на изчакване", обяснява собственикът. Засега ресурсът на екипа стига за издаването на около 6-7 книжки годишно, фирмата не работи с големи бюджети и често се налага да се избира точно коя книга да отпечата. Изданията на "Рибка" могат да се поръчат през уебсайта й, но вече се разпространяват и в повечето големи вериги книжарници и някои онлайн магазини. Средната цена на една книга е около 20 лв.

От разходите най-голямо перо заемат тези за производство. "Ние правим тиражите си от минимум 1000 бройки, което, доколкото аз знам, е доста сериозно за детска книга, но, изхождайки от това, че пазарът е малък, и не можеш да направиш тираж 5000, разходите по производството на единица са по-високи", казва Антиохов. Повечето от изданията на "Рибка" се печатат в печатница "Мултипринт" в Костинброд. Случвало се е книги да бъдат изработвани и в чужбина, ако договорът за права с външното издателство е имал такава клауза.

Екипът

Милен Антиохов, Катя Антонова и Евгения Николова участват заедно в подбора на заглавията. "Аз се опитвам съвсем малко да се намесвам в творческата част, въпреки че се е случвало да превеждам и да редактирам, но всъщност функцията ми е по-скоро там, където не са Катя като страшно добър автор и Евгения като изключителен илюстратор. Тоест в преговори, договори, разпространение, производство и финанси", споделя Антиохов.

И за тримата е важно да правят нещата добре и качествено, по думите на Милен, като за техните собствени деца. "Търсим книжки с илюстрации на високо ниво и текст, който разказва история и предава послание и идея или помага на децата да опознаят емоциите си. Детето да се чувства разбрано от книгата, хуморът да е на неговото ниво и да е за него", казва още той. Селекцията на книгите и работата по тяхното оформление са център на усилията, защото "Рибка" вече има ядро от лоялни клиенти, които вярват на преценката на екипа и дори да не познават автора, поръчват нова книга само защото идва от издателството.

"Това, че имаме Катя и Евгения в "Рибка", е голям капитал. Не бихме могли да се конкурираме с едно голямо издателство, което може да извади бюджет и да вземе популярни съвременни детски автори, с което да затвори вратата към част от бизнеса за нас. Този капитал ни позволява да правим и авторски книги, които всъщност се оказаха най-продаваните ни книги", казва собственикът.

Пазарът

"Бихме искали нашата аудитория да е масовата, но тя не е. Въпросът е, че ние не знаем как се прави книга за 3 лв. Не го разбираме и не го умеем. По-скоро можем да направим качествена книга за 20 лв. Нашите хора са родителите с малко по-добри доходи, които са по-осъзнати към това какво купуват за децата си. Те разбират колко е важно детето да общува с качествена книга, която е изкуство, и че е нормално то да струва толкова", споделя Антиохов.

Най-много продажби "Рибка" има в София, но издателството е представено и в други градове на страната. Поръчките през уебсайта пък се случвали и от малки населени места. Търсенето се отличава със сезонност, като най-силните месеци са ноември и декември.

Дотук бизнесът успява да се самоиздържа. "Ако средно печатът на една книга е около 5-6 хил. лв. и ние печатаме 7 книги годишно, инвестицията ни може да стигне 35 хил. лв. Възвращаемостта е бавна, не е като при хотел или ресторант например", казва Милен.

Сега екипът опитва и да продаде права от авторските си книги на чужд език. Това перо може да донесе допълнителен приход, а акцентът на бизнеса в следващата година и половина ще бъде издаването и на още авторски заглавия.

Модели на финансиране

"Рибка" е иновативна и в подхода при търсенето на финансиране за проектите си. Собствениците нямат бюджет за издаването на първата си детска книжка "Рибка" и измислят схема, в която да я продават на зелено. Моделът работи така: клиентите си купуват билет за книгата, който е на половината от крайната й цена, и когато тя излезе от печат, я получават на тази по-ниска стойност. "Бяхме сметнали, че трябва да продадем 500 билета, за да покрием разходите по печата, и че ако не успеем да продадем тези билети, ще върнем парите в определен срок", казва Антиохов. Той и Антонова си дават около 6-7 месеца срок, за да продадат необходимите билети. Те обаче са изкупени за 43 дни. "Тези 500 човека бяха първите, които ни повярваха, и ние изпълнихме обещанието си към тях, като им дадохме нещо стойностно, за което те знаят, че струва повече от 10 лв., каквато беше цената на билета", допълва Милен.

През миналата година собствениците на "Рибка" измислят друга опция. Тя е да потърсят малки инвеститори сред хора, които познават или са работили с издателството. "На тях предложихме да инвестират в бъдеща наша книга по избор срещу връщане на инвестицията и процент печалба. Не искаме да го правим за всички книги, защото рискът би бил по-голям, но вече имаме няколко такива инвеститори, които осигуриха около 30 хил. лв. Те са частни лица", разказва Антиохов. "Рибка" работи и с корпоративни партньори. "Малка сладка" е подкрепена от IKEA, а Benetton участва в други две книги. "Работим само с брандове, които самите ние харесваме, ползваме и бихме препоръчали на родителите да ползват", завършва собственикът.
Q&A

Инвестирали ли сте в реклама и как хората разбират за "Рибка"?

Ние сме малък екип и основната ни дейност е да издаваме книги. За това отива цялото ни време. Искало ни се е да имаме малко повече възможност за популяризация, но понякога не сме успявали да намерим ресурса за участия в събития. Основно рекламираме във facebook, но хората разбират за нас, както и за много други неща свързани с деца, след препоръка.

Коя е най-продаваната ви книга?

Най-продавана е "Двете кралства", а след нея са "Рибка" и "Малка сладка". "Рибка", например, дори не се разпространяваше в големите вериги, когато се изчерпи. Половината от тиража отиде при хората, които бяха купили билети, а имаше дори още желаещи за билети. Тогава се оказа, че имаме месеци без наличност, защото в този периoд трябваше да издадем преводни книги в конкретни договорени срокове.

Кои са вашите конкуренти? Има ли на българския пазар друго издателство, което работи в същата ниша и изобщо, развива ли се тя?

Мисля, че ние помогнахме нишата да се раздвижи, но точно този тип книги не ги издават други издателства. Няма книжка, която да сме видели и да сме си казали "ей тази книжка, трябваше ние да я издадем". И това е абсолютно честно.

Коя е книгата, която никога не бихте издали?

Трудно ми е да кажа. Има такива книги, но това не е поради някаква мерзост, която изпитваме към тях. Не бихме издали традиционни български приказки, най-вече заради това, че са вече доста издавани. Нашето виждане е, че трябва да се появяват нови и нови неща.

А коя мечтаете да издадете и кой е детският автор, на който се възхищавате?

Ние вече го направихме. Издадохме авторите, за които сме мечтали, и това са Ребека Дотремер и Оливър Джефърс.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да направиш живота си по-цветен 1 Да направиш живота си по-цветен

Даниел Георгиев, Васил Альошин и Стефан Кръстев създават софтуер, който помага на хората с далтонизъм

15 дек 2017, 2028 прочитания

Кариерна опора за специални хора Кариерна опора за специални хора

Историята на Jamba или как две млади дами стартират успешна онлайн платформа за намиране на работа и обучаваща хора с увреждания

8 дек 2017, 3693 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Даниел Томов: Трудете се, не се отказвайте, учете постоянно, вярвайте в себе си, мечтайте

"Пет минути със..." съоснователя на фонда за рискови инвестиции Eleven, в които той разказва за кариерата си, начина си на мислене и дава полезни съвети на личностно и професионално развитие

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Седморката на здравословното хранене

Конкурсът "Новите успели" на фондация LocalFood.bg връчи своите първи годишни награди на седем микропредприятия, започнали дейността си през 2016 г.

Краят на войната "Техномаркет-Глориент"

След година и половина съдебни схватки контролираната от Делян Пеевски верига за техника се споразумя с основния си наемодател

"Нова Дружба" след строително затишие

В "Дружба" започва строежа на голям жилищен комплекс с инвестиция от областния управител на София Николай Пехливанов и посредничеството на бившия зам. председател на общинския съвет Станимир Зашев

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: Дъвка за балончета

Романтично за детството на днешните 40-годишни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 16.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 18.12.2017

Капитал Daily

Брой 193 // 18.12.2017 Прочетете