Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 17 юни 2017, 15:52, 35609 прочитания

Ръчно, новаторско и местно

Пловдивската семейна компания "Биостайл" на Евгения и Димитър Стаменови произвежда сурови крекери и хапки с пробиотик и изнася от Европа до Нова Зеландия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


До дни ще заработи собствен цех, който е изграден със собствени средства и банков заем от 200 хил. лв.
Производителят ползва максимално много български биосуровини.
Какво правиш, когато искаш да се храниш здравословно, но не откриваш желаните биопродукти в магазина? Отговорът на Евгения и Димитър Стаменови е: започваш да ги произвеждаш сам. Преди седем години те създават компанията си "Биостайл", а две години по-късно имат и първите готови продукти – пълнозърнести сладки и соленки, вдъхновени както от желанието за полезна алтернатива на джънк храните, така и от рецептите на бабата на Евгения.

Следват новите сурови крекери CultuRAW, а от края на миналата година към асортимента се добавят и суровите хапки с пробиотик Goody. Днес компанията продава продуктите си в около 15 държави на два континента – Европа и Австралия и Нова Зеландия, като около 70% от производството е за износ. На българския пазар партньори са над 500 магазина – от големи вериги като "Кауфланд" и "Билла" до малки магазинчета за здравословни и биохрани. Целта за тази година е приходи от порядъка на 360 хил. лв.

Биоподбор


Фотограф: Надежда Чипева

Още по темата

"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година

23 апр 2017

Биопроизводството - възходът продължава

Търсенето на органични продукти трайно се увеличава

2 мар 2017

Бизнес хапка по австралийска рецепта

Фирмата на Пламен Медаров, която произвежда суровите енергийни блокчета и крекери Go4Raw, изнася в 15 държави

27 яну 2017

"Билла България" с нова марка за биохрани - Alnatura (обновена)*

9.3% от оборота на веригата е от собствените й брандове

17 яну 2017
"В началото започнахме с идеята за печените сладки и соленки", разказва Евгения Стаменова. "Много бързо видяхме как се ориентира световният пазар и тогава направихме суровите крекери, които през 2012 г. бяха много иновативен продукт и все още са", допълва тя. Характерното при тях е, че се приготвят от семена и ядки, които са активирани предварително, така че да започнат да покълват. Към тях след това се добавят сушени зеленчуци и подправки, след което всичко се суши при температура до 42 градуса за почти 24 часа. Ниската температура позволява да се запазят ценните хранителни вещества като витамини и ензими.

Още в самото начало идеята е продуктите да се произвеждат от 100% пълнозърнеста биопшеница и биолимец. Останалите съставки също са био сертифицирани, а стремежът на двамата предприемачи е по възможност да купуват суровините – мед, орехи, бадеми, слънчоглед, моркови, лук – от български производители, с които се договарят лично, така че да могат да подкрепят и тяхното производство. "Трудно е, някои суровини няма как да се намерят – примерно чия, киноа. Но всичко, което можем да го вземем оттук", обяснява Евгения Стаменова. "Нашите суровини са много качествени, много ги ценят навън и затова искат да ги изкупят бързичко и на едро. Идеята ни е повечето да остават тук и ние да ги преработваме", допълва съпругът й.



Този стремеж обаче крие и своите рискове, особено на пазар като българския, на който все още сертифицираните за биопроизводство стопанства не са чак толкова много. Преди няколко години например лоша реколта при сините сливи принуждава "Биостайл" да спре от производство един от продуктите си, в който те се използват, след което връщането му на пазара се оказва предизвикателство. "Тъй като искахме да си работим с българската синя слива, а не да внасяме американска калифорнийска, това беше вариантът – просто нямахме друг избор, освен да го спрем", разказва Евгения Стаменова.

Разширяване със собствени сили

Още при създаването на компанията идеята е да се изгради цех за производство на биохрани, като за целта се кандидатства с проект по европейските програми. "Купихме земята, подготвихме всичките документи, разрешителни за строеж, написахме проекта, два пъти кандидатствахме с него по програмата за селските райони, но и двата пъти отговорът беше, че заради недостатъчна наличност на средства проектът не се разглежда", разказва Евгения Стаменова.

Междувременно въпреки колебанията дали са уцелили подходящия момент и дали пазарът е узрял за такива продукти стартират производство в пловдивското село Катуница в помещение под наем. С разрастването на бизнеса то отеснява и преди година двамата започват да търсят ново място, където да се преместят, но намирането на такова се оказва трудна задача – "дори в Пловдив такива помещения не се ползват от 20 години и са пред разпад", обяснява тя. Така в крайна сметка решават, че е настъпил моментът да изградят собствено, без да разчитат на европейско финансиране, а със собствени средства и банков кредит за 200 хил. лв. Избраното място е в друго от пловдивските села – Брестовица, като очакванията са до няколко седмици дейността да може да се премести, след около месец и половина забавяне заради необичайно тежката за района на Пловдив зима и задържалия се сняг. Освен новия цех в доскоро пустеещия селскостопански двор е инсталирана и пречиствателна станция, изградени са и съоръжения за улавяне на дъждовната вода, която да се използва за поливане. Чисто нови ще са и част от машините, които ще бъдат инсталирани на новото място. Някои от тях дори са специално разработени от Димитър Стаменов, който по образование е инженер.

Преместването ще позволи на компанията да разшири капацитета си близо шест пъти. Екипът, който в момента се състои от осем души, също ще порасне – най-напред с десетина нови колеги, а след това и с още. Част от предизвикателствата около смяната на местоположението е свързана именно със служителите, тъй като някои от хората, които сега са заети в производството в Катуница, не желаят да се местят и ще напуснат. Други обаче са готови да пътуват и по-дълго, за да продължат да се занимават с работата, която са обикнали, и ще останат в екипа, разказват Евгения и Димитър Стаменови. Самите те са заети активно във всички фази на бизнеса, като все пак си поделят някои от задачите – тя се занимава най-вече с контактите с клиенти и организацията по изложенията, а той - с производствения процес и разработването на нови продукти.

Хапка пробиотик


Фотограф: Надежда Чипева
Най-новият продукт е на пазара от края на 2016 г., но вече има силен интерес в чужбина, като съвсем скоро ще бъде предложен и в България. Става дума за сурови хапки, към които е добавен пробиотик с растителен произход, така че да са подходящи и за вегани. По думите на двамата предприемачи, реализирането на тази идея следва заформящата се на пазара тенденция за добавянето на пробиотици в храните. Тази тенденция идва и от факта, че много от подрастващите са с алергии и не могат да консумират млечни продукти – "все пак те трябва да консумират пробиотици, за да поддържат добро здраве", обяснява Димитър Стаменов.

Засега хапките Goody са били представяни на изложения в Швеция, в Германия и във Великобритания, а преди дни и на "Капана фест" в Пловдив. За положителните реакции говори фактът, че на изложението в Лондон през април хапките печелят определяната с гласовете на посетителите награда за "Най-добър нов продукт".

Растящ бизнес

Като голямо признание двамата определят и момента, в който от "Кауфланд" им предлагат да включат продуктите на "Биостайл" в биощандовете на веригата. "Когато една такава голяма верига ти се обади и ти каже "искаме твоите продукти", условията, които те предлагат, съответно са такива, които могат да се дискутират, и са доста по-добри, отколкото, ако ти ходиш да ги молиш", обяснява Евгения Стаменова.

С течение на времето продуктите на "Биостайл" започват да се появяват и в биощандовете на други вериги като "Билла" и "Фантастико", както и в местни, пловдивски вериги супермаркети. Продават се и в по-малки магазинчета за здравословни и биохрани, по-голямата част от които са в София.

След първите стъпки, които са изцяло ориентирани към вътрешния пазар, двамата започват да представят продуктите си и на специализираните изложения за био и здравословни храни в Европа, което им помага да намерят и партньори извън страната. По думите им около 70% от продукцията за изминалата 2016 г. е била предназначена за износ. Става дума предимно за суровите крекери, които са по-голямата част от продукцията и се произвеждат основно за външните пазари. Печените сладки и соленки са много по-популярни сред българските потребители.

Илюстрация

Измерено в числа, бизнесът расте в пъти всяка година. Последният публикуван отчет е за 2015 г., когато приходите са били 184 хил. лв. в сравнение с 89 хил. лв. година по-рано, а печалбата се увеличава от 17 хил. лв. до 44 хил. лв. "2016 г. е по-добра от 2015 г. с около 30%. А за 2017 г. амбицията е да удвоим 2015 г.", посочва Димитър Стаменов.

"Търсим все иновативни продукти, на които може би малко им е подранило времето", отбелязва съпругата му. "Ако бяхме започнали през 2010 г., тогава със сигурност нямаше да е дошло времето, въпреки че тогава се роди идеята. И когато почнахме през 2012 г., все още се чудехме дали сме уцелили момента, дали не е прекалено рано. Но за нас беше много ценен този опит, който натрупахме пет години", обяснява Евгения Стаменова. "Всички процеси в производството вече са изчистени, много лесно се работи и сме натрупали много опит", допълва тя.
Q&A

Кои са най-големите предизвикателства и трудни моменти в работата ви?

Евгения Стаменова: Ами много са. Всъщност това да имаш частен бизнес си е най-голямото предизвикателство. Когато имаш собствен бизнес, всеки ден има предизвикателства, проблеми за решаване.

Трудни моменти сме имали с намирането на персонал. Дори сега предстои със смяната на местоположението част от хората, които работят при нас, напускат, тъй като не искат да пътуват. Другото предизвикателство беше построяването на цеха. Тъй като, след като пробвахме с програми и не стана, търсехме под наем и пак не стана, решихме, че съдбата ни дава знак. В същото време съвсем случайно се обадиха от банката и казаха "имате ли нужда от кредит". И така, решихме, че моментът за строителство е дошъл.

И другото най-голямо предизвикателство е да продължиш да бъдеш упорит, въпреки че има проблеми, доста трудни моменти, сълзи – и да не се отказваш, тъй като само по този начин можеш да вървиш напред.

Кои са конкурентите ви?

Евгения Стаменова: При суровите крекери, тъй като бяхме първи, много дълго време нямахме конкуренция. След това се появиха и за нас това се оказа изключително мотивиращо – защото, когато си сам на пазара, тенденцията ти я определяш, ти задаваш какво се прави. Но когато има някой, с когото да се съревноваваш, си даваш сметка, че можеш още по-добре, и искаш да представиш 120% от себе си. И затова сме много щастливи, че се появи друга фирма производител и ни дава доста тласък и в нашето развитие.

За печените продукти – като че ли се появяват фирми, които не са сертифицирани, така че тях не можем да ги сметнем за конкуренция.

Димитър Стаменов: Тъй като и рецепти, и технология, абсолютно всичко ние сме си го разработили – а предполагам, че и при колегите е по същия начин, тъй като продуктите стават много различни – ние по-скоро се допълваме и носим разнообразие на пазара. И по-скоро привличаме повече хора към този вид храни, отколкото да се конкурираме все още.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как се отглежда "Слънчоглед" 3 Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

23 юни 2017, 6311 прочитания

Дизайнът на серийното предприемачество Дизайнът на серийното предприемачество

Най-новият проект на Адел Закут Clippings привлече инвестиция от 2.8 млн. паунда от европейския фонд C4 Ventures, който е на бившия вицепрезидент на Apple Паскал Кагни

9 юни 2017, 5423 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (26 юни - 2 юли)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Жени предприемачи могат да се включат в обучителната бизнес програма на EY

Крайният срок за кандидатстване е 10 юли

Завръщане към стартъп корените

Изпълнителният директор на "Телерик академия" Бойко Яръмов пред "Капитал"

Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Open Office

Алтернативи на работното място през летните месеци

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 28.06.2017

Капитал Daily

Брой 97 // 28.06.2017 Прочетете