Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 23 юни 2017, 10:51, 11020 прочитания

Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Храбрите шивачи

Мирослав Марков намира собствена бизнес ниша - изработката на бутикови бройки за ревютата на водещи френски марки

3 дек 2016

Слънчогледи в Камден

Историята на магазина за художнически материали, който успешно си проправя път от Варна до Лондон

12 дек 2014
Когато обяснявам къде е редакцията на "Капитал", най-лесният начин да ориентирам някого е, като кажа срещу магазин "Слънчоглед". Пространство, което започна като магазин за канцеларски и материали за художници, постепенно разшири асортимента си и обхваща много хобита и крафт занаяти. Обектът в София съществува вече над двадесет години и устоява на кризите и финансовите трудности. И е наистина популярен - почти всички знаят къде се намира.

"Слънчоглед" е само част от семейния бизнес на Живка и Пламен Панайотови, които започват през 1994 г. със сергия за канцеларски материали и ученически пособия във Варна. По това време в Морската градина има много художници, които рисуват портрети на туристи и им са нужни консумативи. Днес освен в София имат още по един търговски обект във Варна и Лондон, както и цех и склад за търговия на едро, в които са заети общо 28 души персонал.

Началото

"Първата ни стока беше на консигнация. Не разполагахме с инвестиция, първите реални пари влязоха от един договор за продажба на застояла стока в един склад. Фирмата приключваше с тази си дейност и искаха да си освободят максимално бързо парите. Успяхме много бързо да продадем стоката и с маржа започнахме начисто", казва Пламен Панайотов. След сергията отварят малко магазинче с две стаи във Варна, а през годините бизнесът им се променя много.

"В началото трябваше да се оцелее. Работехме почти денонощно, писали сме фактура в десет вечерта за химикалки и класьори. Работехме, за да задържим всеки клиент", спомня си Панайотов. Той споделя, че един от най-трудните периоди е бил по време на хиперинфлацията: "Имало е случай да сменяме два пъти на ден цени, така че да запазим маржа си и клиентите да са доволни, че работим коректно."



Първият артикул, който внасят сами в България, са аерографи Hansa. Следват изделията на Da Vinci - най-голямата фабрика за четки в Европа. "Започнахме да търсим разширение в тази област: бои, моливи, стативи платна", казват Живка и Пламен. Но много от марките вече са заети и има други работещи дистрибутори за България. "В този момент имахме късмeт, Daler Rowney имаха нов търговски директор. Направихме проучване и му написахме точно описание на българския пазар. Бяхме откровени и искрени и така спечелихме доверието му, за да станем основни вносители на техните висококачествени четки." И до ден днешен, десетилетия по-късно работят с тези фирми, въпреки че са се сменили доста и собственици и директори.

"Обещаваме само това, което може да се изпълни. И се стремим да го изпълним, но да сме малко над това, което е договорено. Така доверието с тези и други фирми в бранша се затвърди", обяснява Пламен Панайотов. В момента от "Слънчоглед" е единствен вносител на: Harder, Hansa, Hexdа, японските материали за писане Kuretake и др.

Разрастването

След Варна семейството решава да разшири бизнеса си към София. Това е магазинът им на ул. "Иван Вазов". Той бързо се утвърждава и прави добри продажби. "Всяка година бизнесът ни в България расте с около 20%", казва Панайотов. Следващата стъпка е работа по сайта.

"Оказва се, че в България онлайн търговията се развива много добре и все повече хора си поръчват оттам", казва Пламен Панайотов. Следващата им важна стъпка е да започнат дистрибуция и продажба на едро на стоките, които внасят.ързо се установиха някои нови пазарни ниши - например започнахме да внасяме холандски бои за деца и рисуване по тялото, които станаха хит в детски градини и клубове. Осъзнах, че можем да започнем да развиваме бранда "Слънчоглед", обяснява Пламен Панайотов.

Стартират производство на скицници, подаръчни кутии и поздравителни картички. "Първата ни машина беше немска, ръчна много стара, от 1930-1938 г. Втората машина беше за термосвиваемо фолио", пояснява Пламен Панайотов. Следва пожар и нова инвестиция в оборудване за 180 хил. лв. Освен че продават изделията си в своите магазини, изнасят за Румъния, Сърбия, Гърция, понякога и за Чехия.

Зареждат и собствения си магазин в Лондон. Него решават да го отворят съвсем спонтанно преди седем години. "Тръгнахме с колата и пособия, без въобще да знаем какво ни очаква. Не бяхме предвидили, че средният срок за отдаването на помещения под наем в Англия е 20 години", разказват Живка и Пламен. Те обаче успяват да договорят наем за помещение за десет години и вече успешно развиват бизнеса си в арт квартала Камден (Chalk Farm Road 66, Camden Town). "Имаме постоянен ръст от 15% на продажбите. Интересно е, че английските клиенти търсят малко по-различни неща, например там много ценят поздравителните картички, пишат си писма и купуват в големи количества, харесва им и българската прежда", казва Пламен Панайотов.

Според него има още доста какво да се желае по оптимизацията и автоматизацията на техния бизнес. "Искаме да внедрим нови технологии, за да се съкрати времето от получаване на заявката до нейното изпълнение. Ще автоматизираме и обучението на персонала, ще развием мрежата си за търговия на едро", чертае планове той. Защото както сам казва, всичко в този бизнес е много динамично.

Илюстрация

Q and A с Пламен Панайотов

- Кой беше най трудният ви момент за всичките тези години?

Когато всичко изгоря. В склада, в който държахме машините - 120 кв. метра, избухна пожар. Застраховка нямаше. Бяха много клетки и бяха отделени само с мрежа, затова застрахователите ми отказаха да го застраховат. Тъкмо бяхме отворили магазина в Лондон. Буквално няколко месеца след като отворихме, и трябваше да започнем отначало - нов склад, нови машини пак на старо. Остана само наличната стоката в магазините. Тогава доверието на доставчиците ни в нас изигра огромна роля, за което съм им много благодарен. Взехме някои машини на изплащане, други сам изработих и сглобих, а някои внесохме от Китай. Общо инвестирахме 180 хил. лв. Другата ни постоянна трудност е персоналът, в София има голямо текучество. Тъкмо обучим някой и той напусне.

- Накъде ще се развивате?

От началото на тази година вече сме с нов склад от 1000 кв. метра, от които 200 са цех и шест офиса. Имаме около 2000 артикула собствено производство - главно папетерия и изделия от хартия и за декорация. Годишно преработваме 18-20 тона хартия. В цеха работят 9 души и шестима складови работници. Последните три години много сериозно се захванахме с оптимизацията на складовите наличности. Така постигнахме повече паричен остатък и благодарение на това се сдобихме и с новия склад.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

17 ное 2017, 1542 прочитания

Палец + смартфон = подпис 10 Палец + смартфон = подпис

Новото мобилно приложение на "Евротръст технолъджис" предлага електронен подпис и електронна идентификация дистанционно

9 ное 2017, 59053 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Български обувки, харесани от Vogue

Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година и вече продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай

Кевин Хамилтън: Планират се канадски инвестиции в IT и добивната индустрия

Посланикът на Канада за Румъния, България и Молдова пред "Капитал"

Ценни книжа без бъдеще

Държавата няма ясна идея какво да се прави с компенсаторните инструменти, от които активни на пазара са близо 0.5 млрд. лв.

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете