Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 30 юни 2017, 11:19, 48312 прочитания

Български обувки, харесани от Vogue

Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година и вече продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Michael Kors купува известната марка обувки Jimmy Choo

Сделката е на стойност 1.2 млрд. долара

25 юли 2017

С приятели на море

Има една шега, че, ако искате да изгубите приятелите си бързо, трябва просто да отидете с тях на почивка. Как това може да си остане само шега споделят няколко представители на компании с дългогодишен ваканционен опит

7 юли 2017

Иконом за твоя автомобил

Стартиращата фирма "АвтоИконом" се грижи за сервизното обслужване на автомобила вместо собственика

5 юни 2017

Седморката на здравословното хранене

Конкурсът "Новите успели" на фондация LocalFood.bg връчи своите първи годишни награди на седем микропредприятия, започнали дейността си през 2016 г.

26 май 2017

Бизнес закуска в бутилка

Или как софийската семейна фирма "Сантулита" произвежда смути с марката Frudada

28 апр 2017

Сладкоанализа

Венета Ушева и Богомил Николов за вкусните и трудните моменти на Cakey Bakey

7 апр 2017


Темата накратко

- Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година.

- Те измислят моделите, поръчват ги във фабрика в Пещера и ги продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай.

- Цената на чифт започва от 250 евро. Създателките на By FAR обясняват, че са 20% по-евтини от конкурентите, но така успяват да се популяризират.
"В България тези, които могат да си позволят обувки от класа на By FAR, искат позната марка, а ние сме нови на пазара. Тенденцията в света обаче е обратната – все повече хора търсят дискретност и качество, защото им е "дошло до гуша" от брандове", казва Деница Бумбарова.

Филип, Алек и Роман са децата на Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова от София. Първите букви от имената на момчетата стават част от марката обувки By FAR, създадена от трите майки. Брандът е на пазара от юни миналата година и за 2016 отчита продажби зад граница за 750 хил. лева. Освен това получи признание и от "модната библия" Vogue – печатното издание представи By FAR в своя селекция за аксесоари редом до Chanel, Gucci, Yves Saint Laurent и други култови марки.

"Имате вкус. Ще се справите."



Валентина Безуханова и Сабина Гьошева са близначки, а Деница Бумбарова е тяхна приятелка и роднина. Трите дами са свързани и чрез съпрузите си, двама от които са братя. От няколко години Бумбарова живее в Сидни. След поредно гостуване в Австралия семействата откриват пазарна ниша. "Започнахме да обсъждаме как да внасяме качествени български обувки. Защото в Австралия се продават много хубави и много скъпи обувки, но и зверски боклуци, които отдалеч миришат на пластмаса", разказва Сабина Гьошева.

Идеята за търговия с обувки взема неочаквана посока, след като съпругът на Деница Бумбарова дава идея за собствено производство. Покрай общия бизнес със соларни инсталации, с който са заети бащите в трите семейства, след едно от посещенията си в Пещера той носи ценоразпис за работа по поръчка в една обувна фабрика. Следва ключовата дума "Почвате", макар че собствен бизнес с обувки е далеч от професионалните умения на приятелките. Валентина Безуханова е завършила мениджмънт и медии в Англия и Швейцария, Сабина Гьошева – маркетинг в Англия, а Деница Бумбарова - "история на изкуството" в Нов български университет. Не умеят да рисуват, нямат представа от производство. Но се интересуват от мода. "Той ни нахъса. Каза ни "Сега или никога. Имате вкус. Ще се справите", спомня си Деница Бумбарова.

Роднинският дамски екип си разпределя задачите и започва с преглед на купища снимки в интернет. "Идеята за каишката за първия модел By FAR например се ражда от снимка на огърлица, а за токчето - от снимка на винтидж обувка", разказва Деница Бумбарова.

Made by Peshtera


Фотограф: Надежда Чипева
Избират за партньор фирма "Ингилиз – 2009" в Пещера и отработват механизма на сътрудничество. Когато са наясно с идеята, илюстраторката Криста Алексиева рисува модела. Единодушно одобреният вариант отива във фабриката, където започва уточняване на цветове и форми, както и дали исканото е технически възможно. "Понякога мострата става от раз, понякога се преправя 5-6 пъти, докато се получи изделието, което искаме", споделят дизайнерките.

Екипът разчита на фабриката в Пещера и като доставчик на висококачествени кожи от Италия. Често партньорите от Пещера се пазарят от името на създателките на By FAR с доставчици на суровини и аксесоари. "Обикалят Италия и Турция, за да открият например токчето, което сме си харесали. Всички техни усилия са в общ интерес, защото знаят, че ако нашият бизнес не върви, и техният няма да върви", обяснява Деница Бумбарова.

Екипът твърди, че деловите отношения с "Ингилиз – 2009" са нестандартни. "По правило дизайнерите на обувки се срещат два пъти в годината със своите партньори. Нашата връзка е необичайно близка, чуваме се всеки ден, виждаме се често. Хората са много сериозни и коректни. В началото имаха много големи съмнения в нас. Ние не знаехме какво е подметка дори, но те ни помогнаха. Научиха ни и все още ни учат", разказва Деница Бумбарова. "Ние също ги учим", допълва Сабина Гьошева. "Масовото производство е на черни и по-евтини обувки. Партньорите ни твърдят, че за тях е истинско удоволствие да произвеждат нашите цветни By FAR. Понякога са шокирани от исканията ни, но вече посрещат всичко с хумор", отбелязва още Деница Бумбарова.

Доставчик на суровина за обувките By FAR е и софийски склад, където се съхраняват отпадъчни количества от естествени и екокожи от Испания и Италия. "Харесва ни идеята да даваме нов живот на кожата, като използваме отпадъчен материал. Понякога правим лимитирани серии от 10 или 20 чифта например", обяснява Сабина Гьошева.

Твърдо без твърди материали

Български обувки, харесани от Vogue

Фотограф: Надежда Чипева
Производството започва през януари 2016. Обувките се складират, а екипът работи над стратегията си за маркетинг и продажби. На въпроса "къде ще продавате" отговарят: "Навсякъде". И ако питащият се сепва "как така навсякъде", отговорът е: "А защо да не може навсякъде?"

Обувките By FAR са изцяло от естествени материали, класически, минималистични, комбинация от различни стилове, обясняват създателките. "Традиционната обувка има много твърди конструкции. Нашите са меки, без междинни материали. Това ги прави по-деликатни, по-бързо се изхабяват, но са по-удобни, като част от теб. Постоянно твърдим, че обувката трябва да е като ръкавица", казва Валентина Безуханова.

Дизайнерките разказват как в началото производителите в Пещера винаги успявали "да мушнат нещо твърдо в обувката", защото мислели, че има някаква грешка. Стигнало се дотам дамите да разпорят една обувка, за да извадят твърдото й съдържание и да кажат също тъй твърдо: "Искаме да е така."

Продажбите започват през юни 2016. Няколко седмици след това By FAR се появяват в магазина в Лондон на дизайнерката Марина Гергова – създател на модната марка за дрехи Marina London. "Писахме й, представихме моделите си и тя се съгласи да вземе наши обувки. За два месеца продадохме около 130 чифта и бяхме на второ място по продажби сред всички брандове в магазина", разказва Валентина Безуханова.

От юни до октомври фирмата продава първите 3000 чифта. Следва ново производство в Пещера и зареждане със 7000 чифта. Модни издания като Vogue и Elle забелязват обувките на дамския екип.

"Не робуваме на максимата ден година храни. Нещата в бранша са непредвидими. Пуснахме ботушите за зимния сезон три месеца по-късно, закъсняхме сериозно и мислехме, че нищо няма да продадем. Но всичко се разпродаде и дори направихме още две поръчки за ботуши към фабриката в Пещера. Това си беше истински феномен", разказва Сабина Гьошева.

Светът е голям

Български обувки, харесани от Vogue

Фотограф: Надежда Чипева
Цената на чифт обувки е между 250 и 390 евро (за ботуши). Фирмата продава в 35 магазина, но само във висок клас обекти зад граница – във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай. Instagram е най-важният канал за комуникации с клиенти, фенове, блогъри от цял свят. Седмиците на модата в Париж и Ню Йорк, които екипът посещава, са също част от причините за отскока на фирмата.

"Нашите цени са занижени, те са с 20% по-ниски от необходимото. Работим с марж от 200%, който е минимален за тази индустрия. Но за нас е важно да се популяризираме възможно най-много", казва Сабина Гьошева. И добавя, че в страната засега няма интерес към By FAR. Плахият опит на екипа да продава в софийски бутик завършил безрезултатно. "В България тези, които могат да си позволят обувки от класа на By FAR, искат позната марка, а ние сме нови на пазара. Тенденцията в света обаче е обратната – все повече хора търсят дискретност и качество, защото им е "дошло до гуша" от брандове", твърди Деница Бумбарова.

За By FAR работят още трима заети освен създателките. Екипът е аутсорсвал услуги на двама IT специалисти, на Instagram мениджър в Испания и на PR агенция в САЩ.

Сега дизайнерките разработват собствената си колекция за сезон пролет - лято 2018, както и модели съвместно с британската верига Whistles за есенната линия на 2017-2018. Казват, че имат много запитвания за кобрандинг и за колекции в малки серии.

Следващата цел е производство на чанти и бижута By FAR. Планират през октомври да са готови с класически модели чанти, които ще се изработват във фабрика в Димитровград.

Досега са инвестирали около 1 милион лева - собствени средства на трите семейства. За 2016 фирмата отчита 750 хил. лева приходи. Бизнесът с обувки вече се самоиздържа, а целта е до януари-февруари 2018 г. инвестицията да бъде възвърната, казва Сабина Гьошева.
Q&A

Какво отличава вашите обувки?

- Деница Бумбарова: Те са по-минималистични, семпли, носят винтидж усещане, но са микс между винтидж и съвременност. Не се ограничаваме в моделите. Ако решим да направим нещо по-странно, правим го.

- Сабина Гьошева: Не обичаме сезонността. Това са класически обувки, меки и фини, които носят наслада и човек може да ги обува, докато не ги спука от носене. Получаваме писма от клиентки, които казват, че предпочитат удобството пред дълготрайността.

- Валентина Безуханова: Те са секси, носят френски шик и са комбинация от различни стилове.

С какво не правите компромис?

- Сабина Гьошева: С вкуса. С имиджа. Трябва да можеш да теглиш чертата и да не се изкушаваш с продажби в непрестижен магазин. Да кажеш "не" на голяма поръчка, за да си ексклузивен.

Какво ви помага?

- Сабина Гьошева: Не се отказваме. Няма значение, че някой ни отхвърля. Целенасочени сме. Успешното представяне на марката се дължи донякъде и на късмет. Но и на още нещо. Имаме концепция, която не се е променила. Знаем какво искаме да направим, за кого го правим, в какви магазини искаме да продаваме, с каква атмосфера. Знаем кои блогъри, списания, известни личности са важни за бранда. Подреждаме всичко едно по едно. Като пъзел. Нямаме комплекси, дори афишираме това, че сме от България. Но и никой не ни е дискредитирал досега за това, че сме от България.

- Валентина Безуханова: Разбрахме, че в този бизнес трябва много бързо да реагираш. Няма ден, няма нощ. Бяхме забравили например да доставим на една стилистка обувките и се наложи веднага наш човек да се качи на самолета за Лондон.

- Деница Бумбарова: Не ни е страх от провал, правим това, което искаме. Разбрахме, че няма нужда човек сам да си поставя пречки. Че не е нужно да си непременно художник, за да правиш мода. Не бива да се страхуваш само защото си в България и защото не си завършил художествената академия или родителите ти не са в този бранш. Ако си добър в нещо, трябва да го гониш.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайският път на Момчиловци 12 Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

23 сеп 2017, 22823 прочитания

Българските разказвачи на светлинни истории Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

15 сеп 2017, 4706 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Pulse-ът на колелетата

Най-новият български велостартъп се цели към пазара на планинското колоездене

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете