Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 7 юли 2017, 10:25, 21180 прочитания

Pulse-ът на колелетата

Най-новият български велостартъп се цели към пазара на планинското колоездене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Q&A Цветелин Иванов:

Ревнив ли сте към колелото си?


Не, напротив. Давам го на всеки, който го поиска, да покара, за да види колко е хубаво. И всъщност имам няколко, различни.

Как протича интервюто за работа при вас?

Представям си как казвам на кандидата да се чакаме в 6 ч. сутринта на някоя пътека, с велоекип и пълно снаряжение. Това е най-добрият тест ставаш или не. Но засега нямаме нужда от нови хора.

Защо млад човек с вашите умения не се занимава с нещо по-безрисково, за да издържа семейството си?

Защото това е нещо, което обичам, в което смятам, че имам експертиза, и в което виждам необятни възможности.

Има ли човек от индустрията или от бизнеса, на когото се възхищавате?

Да, това със сигурност е собственичката на марката за седалки VELO - Стела Ю, която имам честта да познавам. В момента е на над 70 г. и все още управлява сама фирмата си с над 1000 души персонал, която произвежда 90% от седалките в света, или иначе казано, по около милион броя на месец.

Още по темата

Работилница за бавни колела

От две години Чавдар Чотов изработва ръчно детски баланс велосипеди и вече търси възможности да разрасне начинанието си

18 авг 2017

Растеж на две гуми

Пловдивският производител на велосипеди "Лидер - 96" удвоява капацитета си с нов завод за 150-180 хил. бройки годишно, като целта му е да прави повече колелета от среден и висок клас

4 авг 2017

По-по-най-близо до клиента

Рекламодателите преориентират BTL активностите си във формати, които създават повече стойност за потребителите

7 юли 2017

Не пипай това колело!

Опазването на велосипед в България е мъчна работа, която изисква инвестиции и тактика

27 май 2017

DRAGо ми е на две колела

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания", пред "Капитал"

27 апр 2017

Износът на български велосипеди расте

Компаниите очакват 5% повече продажби през годината, основно за региона

15 сеп 2014

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

4 сеп 2013

Кои са най-изнасяните български стоки

Търсенето на пазарни ниши дава резултат, но продължават да се експортират основно суровини и стоки с ниска добавена стойност

27 авг 2013


Правенето на велосипеди е от онзи тип бизнеси, където не е достатъчен само финансов нюх, а трябва и страст. При най-новия български велопроект всеки от партньорите носи по една от тези съставки. В главните роли са Велизар Драгоев, собственик на един от най-големите вносители на медицински консумативи за диагностика на диабет "Марвена", и Цветелин Иванов-Цуцо, когото карачите познават от най-култовите години на Ram Bikes. Пресечна точка между тях двамата закономерно ражда и името на колелетата, които произвеждат - Pulse. За по-малко от година те влизат в ритъма на една от най-живите и бързо развиващи се индустрии в глобален мащаб, където вече установените български производители успешно градят име. И макар и малки вече имат физиономията на играч, който ще бъде внимателно наблюдаван от другите с ускорен пулс.

Началото

"Всичко започна на един Великден. Бяхме на приятелско събиране и се заговорихме за велосипеди", разказва Цветелин Иванов, който към онзи момент развива магазин за велосипеди в София. "Реших, че идеята е супер. Прегледах след това и цифрите и се оказа, че пазарът на колелета е такъв, че никоя сила на света няма капацитета да смогне на този ръст и да произведе толкова, колкото се търси на пазара", добавя Велизар Драгоев и се усмихва, че "е неизбежно да се намери място и за нас".

Съвпадение между двамата е и стремежът към висококачествен продукт. "Винаги съм продавал само качествени изделия, не нещо, което да е евтино. Така че проектът съвпадна напълно с моите виждания по въпроса", добавя собственикът на "Марвена". Той е и финасовият гръб, обезпечил старта на Pulse. "От няколко години ми се иска да направим някакво производство в България, което да е ориентирано към външния пазар, тъй като при медицинските изделия, в които сме наистина експерти, сме достигнали едно ниво на пазара, където растежът приключва", продължава Драгоев.



В момента фабриката за велосипеди е приютена в негова новопостроена сграда в столичния квартал "Младост 2" и е оборудвана с всичко необходимо за производството. Дотук са вложени 1.5 млн. лв. "Някои от машините струват колкото малък апартамент", добавя Цветелин Иванов. Наред с първоначалните вложения обаче производството изисква още много ресурси. "Инвестицията няма да бъде възвърната още много време. Няма как да кажа: Чудесно, сега работете без мен! Дори и когато се вдигнат продажбите, пак ще трябват още много милиони, които да се влагат, за да растем. Хубавото е, че имаме дългосрочни отношения с банките, които са склонни да ни финансират, така че, дай боже, да станат нещата, имаме готовност да работим", спокоен е собственикът на "Марвена", която към момента произвежда колелетата, но дейността предстои да се обособи в отделно дружество. Амбицията на Цветелин Иванов обаче е първият рунд финансиране да бъде възвърнат скоро, до три години.

Не количество, а качество

"На ден капацитетът ни е да произвеждаме по 50 велосипеда, което прави 1000 на месец и 12 хил. на година. Това е обемът, към който се стремим първоначално", споделя Цветелин Иванов, който ръководи екипа от общо 7 души, работещи във фабриката. Той обяснява, че целта не е да се конкурират директно с другите големи производители на велосипеди в България като Sprint или Cross, за които работят по 700 - 800 работници. "Те разчитат на обем, а ние разчитаме на качество", набляга Цветелин и обяснява какво точно има предвид. "Аз имах мой магазин за велосипеди и там с колегите се шегувахме, че от България идват колелета, на които са указани местата на частите, нищо повече. Няма настройка, няма разбирателство между тези части. Просто са си сложени на местата и нищо повече. Докато нашите колелета, всяко едно, след като го направи механик, друг го поема за преглед и настройка, кара го, след което попълва много детайлен check list."

Основна цел на производството е да поема поръчки на световни марки, които да правят велосипедите си в България. Желаният пазар е външният. Първият такъв клиент на фабриката е германският Adler, за когото в средата на юни е изпратена първата партида от 200 велосипеда.

Собствените модели велосипеди Pulse се появяват като мостри на това, което фабриката е в състояние да предложи. "Никой нямаше да ни поръча нищо, без да сме показали какво можем. Затова направихме няколко модела", разказва Цветелин Иванов. Моделите могат да се видят на сайта pulse-cycles.com, който е и единственото място, от което могат да се купят. Компанията не разчита на дистрибутори и физическа продажба в магазини, тъй като това би оскъпило допълнително продукта. Търговията засега е в рамките на Европейския съюз, плюс Швейцария и тепърва набира скорост спрямо отчетените за 2016 г. скромни пилотни продажби за 137 хил. лв. Причината да се очаква сериозно подобрение е в огромния успех, който велосипедите Pulse постигат на специализирани конкурси за планинско колоездене.

Сензация сред елита

"Преди няколко месеца изпратихме на едно германско списание топ модела ни. Те щяха да правят сравнение на enduro колела до 2500 евро. Беше ни интересно какво ще кажат за нашето колело. Ден преди да съобщят резултатите, на сайта им имаше тийзър, в който обявиха кои са десетте модела, участващи във финалното класиране, и не можахме да повярваме, че нашето е в селекцията сред модели на Giant, Ghost и Canyon. Последните например продават по 500 велосипеда на ден и правят оборот от 60 млн. евро на месец. На следващия ден от списанието ни се обадиха да кажат, че нашето колело печели теста. Казаха ни, че било "с дължини пред останалите". И то при положение, че всички тези фирми рекламират при тях, а ние не сме дали един лев, само сме си платили разходите за транспорта дотам и обратно", разказва Цветелин Иванов.

И това не е единственият такъв пробив на Pulse. Попаднали на гребена на вълната, от компанията полагат усилия да се задържат там и инвестират активно в реклама в специализираните международни издания за индустрията. "Струва почти колкото заплатата на един човек, но се отплаща в покани за срещи и потенциални партньорства."

Опасни завои

Колелото може да е изобретено отдавна, но формулата за това как да правиш безкомпромисни откъм качество велосипеди на приемлива цена и да печелиш от това тепърва се доизпипва от екипа зад велосипедите Pulse. Техните модели са на цени от 1000 до 4800 лв. и са малко по-скъпи от подобни масово произведени колела. Всеизвестен факт е, че за това производство почти всички компоненти за производството идват от Китай, а в България се правят проектирането на велосипедите и асемблирането им. Малко обаче се знае, че в този бизнес е нужно да имаш здрав стомах, за да издържиш на дългите срокове за доставка на частите и също така дългите срокове на отложено плащане на доставените към клиента велосипеди.

"Ние доставяме от Тайван, а не от Китай, защото качеството е по-високо. Но фабриките там са страшно заети. Ако например сега поръчам части и ги платя, те ще бъдат тук най-рано след 4 месеца", разказва Цветелин Иванов. Друго предизвикателство е отложеното плащане. Някои плащали 36 месеца след пратката, а други - едва след като продадат продукцията, което не е по силите на малки компании.

Но това е като неравностите по планинска пътека. Който е карал колело, знае, че през такъв терен се минава със засилка и без страх.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайският път на Момчиловци 12 Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

23 сеп 2017, 22823 прочитания

Българските разказвачи на светлинни истории Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

15 сеп 2017, 4706 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
В помощ на търговците

Създаденият от българи лондонски стартъп Heresy развива софтуер, с който посредниците могат да отмерват точно колко стъпки им остават до спечелването на нов клиент

От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете