Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
21 юли 2017, 12:08, 6614 прочитания

Няколко нива по-близо до превъртането на играта

Българският стартъп Coherent Labs работи с някои от най-големите гейминг компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Фрийланс без граници

През най-голямата платформа за тази дейност - Upwork, се разменят услуги на стойност 1 млрд. долара годишно

28 авг 2017

Наети от Google

Интернет гигантът навлиза на пазара за човешки ресурси

4 авг 2017

Дигитални модели

Виртуалната реалност превзема и браузъра ти; Пътуване във времето за пари; Настоящата статия е генерирана от алгоритъм

14 юли 2017

Човекът с опит

За над 16 години в Силициевата долина Богомил Балкански е виждал почти всичко. И не смята да спира

1 апр 2016

Теория и практика на игрите

Финансираната от LAUNCHUb Coherent Labs вече излезе на печалба и разширява бизнеса си в САЩ

13 ное 2015

Геймъри предприемачи

Основателите на Coherent Labs създават продукт, който ще спести пари и време на производителите на игри

19 мар 2013
Създателите на Coherent Labs са от онези късметлии, които "работят" хобито си. Стартиращата им компания предлага иновативни решения, насочени към разработчиците на компютърни игри. Компанията е част от портфолиото на LAUNCHub Ventures.

Четиримата основатели на компанията имат значителен опит в разработката на игри и софтуер. Изпълнителният директор на Coherent Labs Георги Петров има интерес към гейминг индустрията от над 20 години и винаги е искал да създаде своя компания, която комбинира работата и хобитo му. "Компютърните игри са едни от най-трудните за разработка, при тях можеш да приложиш всяка област от компютърните науки. Игрите са изкуство и са достъпни за всеки. Харесва ми, че мога да обясня на външен за индустрията човек с какво се занимавам", коментира той пред "Капитал".

Стартъпът разработва софтуерно решение, което позволява директното включване на готови компоненти във визуалния дизайн на компютърните игри. По този начин продуктите на Coherent Labs като Hummingbird и Coherent GT спестяват време, усилия и средства при разработката на гейминг съдържание. Компанията улеснява дизайнерите при създаването на менюта и бутони, както и други подобни анимации, които подпомагат геймъра в пътя от стартирането на играта към различните нива. Продуктите на стартъпа имат приложения не само в гейминг индустрията. Ползват се за военни обучения, медицински симулации, архитектурни визуализации. Софтуерът има приложения дори в киноиндустрията.

С хъс и амбиция

Много преди да кандидатстват за първия рунд от LAUNCHub Ventures, Coherent Labs вече са готови с алфа версията на продукта си, който са тествали с хора от гейминг индустрията. Първоначалното финансиране на фирмата идва от четиримата създатели, които я субсидират с доходи от други ангажименти. Впоследствие компанията получава 30 000 евро от първия кръг на фонда. "Когато LAUNCHub отвориха прозореца си, видяхме възможност да се развием по-бързо с помощта им. Стратегията ни беше да участваме на различни събития, за да намерим клиенти за продуктите ни. Тези конференции не са в България и са доста скъпи", коментира Пвтров. Стартъпът използва първата инвестиция именно за това - да намери първоначални клиенти от чужбина.



През 2015 г. LAUNCHub Ventures и бизнес ангели подкрепят компанията с общо около 300 000 евро. След затварянето на втория рунд инвеститорите притежават около 30% от компанията, която днес се оценява на близо 10 милиона евро. След време се предвижда и Series-A рунд, който значително ще разшири хоризонтите за развитие пред стартъпа. Ангел инвеститор в компанията е и Богомил Балкански, вицепрезидент в Google. "Много съм впечатлен от изпълнителния директор - Георги. Той е отличен пример за млад български технологичен предприемач - не само добър в технологиите, но енергичен и обаятелен", казва Балкански пред "Капитал".

Търговската стратегия на стартъпа е да разпространява безплатна версия на продуктите си, така че да позволи на клиента да го изпробва преди покупката. Ангел Венков, директор продажби и маркетинг, разказва за първоначалното навлизане на Coherent Labs на пазара: "Беше особено трудно, тъй като бяхме малки и никой не знаеше за нас. Основният ни конкурент имаше над 90% пазарен дял." В началото компанията се ориентира към малките разработчици, които могат да предоставят обратна връзка за продукта, както и да го рекламират във форуми и от уста на уста. "Успяхме да създадем много доброволни евангелисти, които по своя инициатива промотираха Coherent Labs". С малките клиенти фирмата създава първоначална инерция и клиентско портфолио, което впоследствие я изстрелва към най-големите гейминг студиа в индустрията.

От 4 до 46

От началните четирима създатели компанията вече има над 45 служители, сред които са софтуерни разработчици, маркетолози, търговци, експерти по проактивното обслужване на клиенти. Днес компанията обслужва най-големите гейминг студиа в света. Екипът има и офис в Сан Франциско. Растежът на приходите, както и новите инвестиции, позволяват на Coherent Labs да инвестира интензивно в иновативни продукти. Софтуерите на Coherent Labs се ползват от над 700 фирми, както и от хиляди частни разработчици. Главните пазари за продуктите на компанията са Сан Франциско, Монреал, Сиатъл, Великобритания, Франция и Германия. Компанията обмисля разширение и към Азия, където геймингът е особено силна индустрия. Основната пречка пред развитието в тази насока е езиковата бариера.

Сред едни от по-интересните партньорства на стартъпа е това с ArenaNet, студиото, от което излиза известната GuildWars 2, играна от милиони потребители. Стивън Кларк-Уилсън, техническият директор на гейминг фирмата, коментира за "Капитал", че решението да преминат към продуктите на Coherent Labs е предоставило много добавена стойност. Американската космическа агенция NASA също създава някои от прототипите на потребителския си интерфейс с помощта на българския стартъп. Друг голям клиент на Coherent Labs е Qubic, която е подизпълнител на американското правителство. Qubic ползва продуктите на българския стартъп, за да създаде софтуер за обучение за управление на подводници. Според Ангел Венков спечелването на тези клиенти е коствало срещи на живо, над 350 имейла и около 20 телефонни разговора.

Нова ниша

Няколко нива по-близо до превъртането на играта

Фотограф: Надежда Чипева
Днес компанията демократизира и достъпа до виртуалната реалност. Всеки дизайнер с опит в уеб разработката може да ползва новия браузър LensVR, за да създаде съдържание във виртуалната реалност. Новият продукт на Coherent Labs ще предостави лесен път за множество крайни потребители към VR. Според Биляна Вачева, евангелист в компанията, това ще създаде предпоставка за разработката на много повече VR продукти, както и за продажбата на повече устройства за добавена и виртуална реалност. Алфа версията на браузъра се тества от първоначални потребители - софтуерни разработчици.

Инкубатор с кауза

Компанията иска да подпомогне широката публика в процеса на опознаване на виртуалната реалност и възможностите, които новата технология предоставя. Вачева, която ръководи проекта, коментира, че Coherent Labs планира да стартира обучителни семинари, на които да запознае бъдещите потребители със спецификите на виртуалната реалности, с различните й приложения в разнообразни сектори. "Създаваме и инкубатор за млади компании, които тепърва навлизат във VR. До момента сме събрали четири стартъпа, всеки от които развива иновативно VR приложение в офиса на Coherent Labs", добавя Вачева.
Q&A

Изпълнителният директор на Coherent Labs Георги Петров: Екипът ни е най-важен

Как разширихте пазара си, достигайки до стотици гейм компании? Каква беше sales & marketing стратегията ви?

Когато анализирахме индустрията, достигнахме до заключението, че за нас е особено полезно да достигаме директно до клиентите си чрез конференции. Нямаше конкретна медия или сайт, на който да рекламираме, защото софтуерните разработчици не ползват познатите медии. Най-добрият канал за нас бяха конференциите - това показваше и опитът от предишните ни ангажименти. Хората в нашата индустрия търсят лидерство при програмирането. За да го демонстрираме, създаваме интересни статии, които да демонстрират на клиентите ни, че ние сме експертите, на които могат да се доверят. През годините, стратегията ни еволюира значително. Днес сме активни и в социалните мрежи, особено в Twitter. Видеото също се оказва много силна маркетингова платформа, която разработваме.

От гледна точка на продажби търговските ни посредници съставяха списък от предварително идентифицирани потенциални клиенти, с които да се свързват. Част от стратегията ни беше, когато харесаме дадена игра, да се свържем с компанията, която я изработва. За нас е относително лесно да осъществим продажба, ако намерим контакт на правилния човек. Това е така, тъй като продуктът ни наистина е най-добър на пазара в момента. Помогна ни и това, че получихме много препоръки. В нашата индустрия всички студиа се познават и това, че сме работили много добре с голяма част от тях, ни помогна да намерим нови клиенти.

Как развивате екипа си?

Екипът е най-важното нещо, с което компанията ни разполага. Софтуерът остарява много бързо и само за месец вече не е конкурентен. Това, на което разчитаме, е талант, на който предоставяме пълен достъп до цялата информация за случващото се в Coherent Labs. За мен е много важно служителите ми да са наясно с пълния хоризонт в компанията. Искам да знаят, че ако днес пишат код, утре той директно ще афектира работата на даден клиент.

Имаме много високи стандарти за качеството на решенията, които предлагаме. Индустрията го изисква - създателите на игри постоянно подобряват продукта си и бутат технологиите максимално напред. Вътрешно ние се развиваме, като обменяме знания. Имаме вътрешни семинари, хакатони, обучения. Сега правим и персонализирани планове за развитие. За всеки служител имаме детайлно очертана идея за това какво ще правят в идните една-две години. Фокусираме се върху това да помогнем на служителите ни да се специализират.

Какви са плановете ви за бъдещо развитие?

Искаме да помагаме на все повече компании да създават качествени и интересни игри, със силни визуални елементи. Нашият пазарен дял е все още малък - целта ни е да завладяваме повече страни и да търсим все повече клиенти. Ние сме независима компания и това се харесва на партньорите ни. Искаме художниците, разработчиците и гейм дизайнерите да намерят при нас продукт, който ще улесни работата им. Другата линия за бъдещото ни развитие е свързана с виртуалната реалност. За мен това е сфера от индустрията ни, която ще продължава да расте. За Coherent Labs има големи възможности при развитието на VR продукти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

17 ное 2017, 1393 прочитания

Палец + смартфон = подпис 10 Палец + смартфон = подпис

Новото мобилно приложение на "Евротръст технолъджис" предлага електронен подпис и електронна идентификация дистанционно

9 ное 2017, 58891 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Когато любовта към шоколада те прави производител

Идеята на братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, за бизнес със суров шоколад се ражда преди три години. За 2017 г. софийската фирма "Био Бенямин" очаква обороти от 640 хил. лева

Ценни книжа без бъдеще

Държавата няма ясна идея какво да се прави с компенсаторните инструменти, от които активни на пазара са близо 0.5 млрд. лв.

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете