Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 28 юли 2017, 13:28, 10726 прочитания

Когато любовта към шоколада те прави производител

Идеята на братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, за бизнес със суров шоколад се ражда преди три години. За 2017 г. софийската фирма "Био Бенямин" очаква обороти от 640 хил. лева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повечето продукция е за износ, а акцентът е Германия.

Още по темата

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

21 авг 2017

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

Rio Tinto изплаща рекордни дивиденти на инвеститорите

Високите цени на суровините удвоиха печалбите на минната корпорация

2 авг 2017

Шоколадът с рози Rosey’s mark получи правна закрила

Рецептата е на сестрите Ина и Росица Паунови и е регистрирана като полезен модел

12 юли 2017

Ръчно, новаторско и местно

Пловдивската семейна компания "Биостайл" на Евгения и Димитър Стаменови произвежда сурови крекери и хапки с пробиотик и изнася от Европа до Нова Зеландия

17 юни 2017

Биопроизводството - възходът продължава

Търсенето на органични продукти трайно се увеличава

2 мар 2017

Бизнес, чиста храна и медитация

Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор на най-голямата компания за дистрибуция и производство на биохрани "Смарт органик"

4 ное 2016
"Захванали сме с едно от най-трудните неща – с производство. Това изисква огромни усилия да създадеш технология, да доставяш суровини със сертификати за качество и биопроизводство, да намериш машини, екип, хора със сходен подход и мислене, да създадеш маркетинг канали."
Красимир Бенямин
Братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, са с различно образование, но с общи интереси и цели. Красимир Бенямин следвал германистика в СУ "Св. Кл. Охридски", Мартин Бенямин е завършил кинознание и испанска филология в Берлин, а Сара Алсбей - право в Нов български университет. Обединяват ги не само роднинските връзки, но и страстта към шоколада, както и желанието да водят по-здравословен начин на живот. И тримата са вегетарианци, занимават се с йога, медитация и различни спортове. Обичат да готвят, пътуват много. Събира ги и идеята да съчетаят какао и т.нар. суперхрани в производството на веган биошоколад.

Преди да разработят своя рецепта пробват десетки предложения от цял свят. Целта е да не копират, а да създадат нов, при това природосъобразен продукт. Правят анализ на пазара на шоколад, проучват какво се предлага и още повече – какво липсва.

Експериментите в домашната кухня започват през декември 2013. Тестват десетки съставки, отказват се от много вкусове, докато изберат най-добрата според тях комбинация.

През лятото на 2014 основават фирмата "Био Бенямин". Наемат производствено помещение в Горубляне. Започват да инвестират собствени средства в закупуване на суровини, оборудване, опаковки.

Решават да се специализират в производството на суров шоколад като "най-здравословна версия на шоколада", при която какаовото зърно само се суши, без да се пече. "Ние сме първият производител на суров шоколад в България. Неговият плюс е, че е с минимална топлинна обработка има по-естествен вкус и запазва в по-голяма степен полезните антиоксидантни свойства на какаото. Но производството му е по-трудно, отколкото при шоколада с изпечени какаови зърна, тъй като температурата трябва да се контролира много стриктно по време на целия процес, за да не надхвърли 45 градуса", обяснява Мартин Бенямин.



Проба - грешка - успех

В началото в производствения цех работят само тримата. Трудът е ръчен, бракът е в огромни количества. С времето след познатото "проба – грешка" идва и очакваното "проба – успех".

Премиерата на първия готов опакован фирмен шоколад е през февруари 2015 на изложението BIOFACH в Нюрнберг, Германия. Участват там с помощта на фирма "Смарт органик" (най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България) и нейния създател Яни Драгов, с когото ги свързват приятелски отношения. Получават много висока оценка за представения шоколад, която ги "надъхва" и стимулира да продължат.

Стартират с четири вида суров шоколад. По това време вършат всичко сами, включително изработването на дизайна на опаковките. Постепенно в производството се включват и други членове на фамилията. Назначават почасово и външни хора. Гамата се разширява – предложенията са вече девет. С времето отчитат, че нишата на суровия шоколад е ограничена. Затова прибавят в листата от предложения и други видове - с печени какаови зърна, отново биосертифициран, отново веган (без животински продукти).

В началото "Смарт органик" е основен доставчик на суровини и основен дистрибутор. Първият износ е за Дания. Следва експорт на малки количества за повече на брой държави, сред които Дубай и Германия.

"Намирахме се по средата между производството на бутиков и индустриален шоколад, трябваше да вървим напред", разказва Красимир Бенямин. Решават да инвестират в ново оборудване. Посещават италианска фирма, за да тестват на място своите рецепти с избраните машини. Назначават нови хора. Сертифицират се като биопроизводители. До края на 2015 г. вече са инвестирали 70 000 евро в бизнеса.

Нов съдружник, нов офис

През лятото на 2016 следва нов етап в развитието на "Био Бенямин". През август старозагорската "Макси-инвестмънт" става съдружник във фирмата с 44% дял. Новият съсобственик отпуска кредит от 1.5 млн. лева на "Био Бенямин" срещу залог на предприятието.

Финансовата инжекция позволява на "шоколадовата компания" да открие свой офис в Берлин. В началото на тази година за германската столица заминават съпрузите Сара Алсбей и Мартин Бенямин. "Целта е да направим скок, а Германия е най-големият европейски пазар за биопродукти. Винаги сме искали там да е нашият основен пазар", обяснява Мартин Бенямин. Заедно с още един нает в Германия семейството се занимава с дистрибуция и развитие на пазара.

Ползват услугите на маркетингова агенция в Мюнхен и на българско дизайнерско студио. Променят опаковките на продуктите. В началото на тази година наемат нов, по-голям производствен цех и се сертифицират по международния стандарт за храните IFS. В първата седмица на май пускат нова серия шоколади.

В биомагазини, вериги и бензиностанции

Компанията работи с 25% надценка към дистрибуторите. Шоколадите се продават в биомагазини, във веригата "Фантастико", в някои бензиностанции, а от есента предстои предлагането им и в "Билла".

"Главен инструмент за маркетинг са международните изложения", казва Мартин Бенямин. От участието си там съдружниците събрали 400 контакта от 35 държави. Близо 90% от продукцията е за износ, фирмата има сключен договор за доставка на магазините на "Метро" в Украйна.

Производственият капацитет на "Био Бенямин" е 20 000 бройки на смяна за 8 часа. Съдружниците казват, че до края на годината ще стигнат 100 000 бройки на смяна, а машината е с капацитет 200 000 бройки. Заетите в производството, в което има и ръчен труд, са общо 10. Компанията планира да открие нови 6-8 работни места в България до края на годината, а в екипа за продажби в Германия - още две. Предстои работа с втори дистибутор за България и доизграждане на разпространителската мрежа в Германия.

За 2016 г. "Био Бенямин" отчита приходи от оперативна дейност 73 хил. лева (66 хил. лв. за 2015) и загуба от 238 хил. лв. (загубата за 2015 е 31 хил. лв.).

"За 2017 г. очакваме обороти от 640 хил. лв. Планираме фирмата да започне да се самоиздържа от началото на 2018 г., а най-късно до 2023 г. да сме върнали кредита", уточнява Красимир Бенямин.
Брандовете

"Био Бенямин" произвежда под три марки. Rocao съдържа девет вида суров веган биошоколад, който се произвежда със сироп от агава и съдържа сурово какао плюс добавени "суперхрани", сред които конопено семе, годжи бери, чия, мака, българска роза. Цената му е от 3.50 до 4 лв. за опаковка от 27 до 38 грама.

Втората серия - Benjamissimo – е от седем вида – отново веган биошоколад със суперхрани, но в по-висок ценови клас, с по-голямо съдържание на какао. Цената е между 4 и 5 лв. за 70 г. Гамата съдържа и "течен шоколад" без палмови мазнини, отново веган, който се продава за 10 лв. за разфасовка от 200 грама.

Happy Benjamino е "младежка серия" от осем вида, два от които са суров шоколад по 25 грама, а другите шест са по 70 грама. Те са със съдържание на протеин, подходящи за спортисти, и се продават на цена 4.50 лв. за 70 грама и 3 лв. за 25 грама.
Q&A

Какво ви отличава от конкуренцията?

Мартин Бенямин: Произвеждаме шоколад от какаови зърна, а не от готова какаова маса. В България производителите на бутиков занаятчийски шоколад като нас са около 4-5. Общото между тях е, че го правят от страст към шоколада и че преди това не са имали нещо общо с хранителния бранш.

Красимир Бенямин: Произвеждаме веган биошоколади, съдържащи суперхрани. Няма друг бранд, който да обединява такива вкусове и разновидности. Например с бяла черница, с чушка. Плодовете са сушени, в естествен вид, с минимална обработка. Пазарната ниша на занаятчийския шоколад се развива, ние се срещаме с другите производители, помагаме си, подкрепяме се.

Каква е спецификата на пазарите, на които продавате?

Мартин Бенямин: Източноевропейските и руският пазар са по-отворени за нови и здравословни продукти. Западният пазар е пренаситен, особено германският. Конкуренцията е много голяма и е доста трудно да се наложиш.

Какво ви помага в работата?

Мартин Бенямин: Помага ни това, че сме екип. Разбираме се много добре, допълваме се.

Красимир Бенямин: В началото 20-часовите работни дни не бяха рядкост. За справяне със стреса ми помага това, което самият аз преподавам в свободното си време като доброволец в програмите за личностно развитие на международната организация "Изкуството да живееш" - йога, медитация, дихателни техники.

Сара Алсбей: Медитацията, знанието, мъдростта. Щастието, че работя със съпруга си и че сме толкова близки тримата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

17 ное 2017, 1542 прочитания

Палец + смартфон = подпис 10 Палец + смартфон = подпис

Новото мобилно приложение на "Евротръст технолъджис" предлага електронен подпис и електронна идентификация дистанционно

9 ное 2017, 59053 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българският Google за клинични проучвания

Компанията FindMeCure създаде технологична платформа, която събира голяма част от всички изпитвания по света и предоставя информацията по лесен начин

Кевин Хамилтън: Планират се канадски инвестиции в IT и добивната индустрия

Посланикът на Канада за Румъния, България и Молдова пред "Капитал"

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

Северни пиеси

Новата колекция YPPERLIG представя сътрудничество между ИКЕА и HAY и е истинско събитие

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете