Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 1 дек 2017, 16:06, 3483 прочитания

Архивирай това

Норвежката фирма с българско участие Documaster прави система за лесно архивиране и търсене на информация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Зелени боклуци

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

1 дек 2017

Как се промени стартъп средата през последните пет години и какво следва

Някои от основните участници в екосистемата говорят за бъдещето

24 ное 2017

Уроците от първата стартъп вълна

Пет години след първите по-големи инвестиции в стартиращи компании вече има стабилна екосистема за подкрепа на умни бизнес идеи

24 ное 2017

Технологична компания с български съосновател получи 10.5 млн. евро

Създадената в Норвегия Documaster разработва софтуер за архивиране и организиране на документи в администрацията

4 юни 2017
За България може и да звучи екзотично, но в Норвегия електронните архиви са стандарт за публичната администрация. Макар че не всички база данни все още са в дигитален формат, това е тенденцията и тя постепенно се осъществява. Точно в тази ниша открива своето място Documaster - норвежка компания, в която участие има и българинът Димитър Узунов. Създадена в Олесун като отделена фирма от местната IT група Norse Digital, от две години дружеството има офис и в София, който вече е и основното й развойно звено.

Продуктът й позволява лесно архивиране и търсене на информация и макар първоначално направен за общинската администрация в Норвегия, той вече има и корпоративни клиенти. В плановете на Documaster пък е навлизането и в други страни.

Пилотен проект

Продуктът Documaster Archive на практика е създаден като пилотен проект през 2013 г. от екип на Norse Digital - част от портфейла на Norselab, която инвестира в технологични компании. Първият клиент е общината в Трондхайм заедно с още три малки местни кметства, които са имали нужда да дигитализират архива си според изискванията на държавния стандарт и да го направят достъпен за търсене от служители и граждани. "Предложихме да им направим системата и реално продуктът беше създаден на база на техните изисквания", казва Димитър Узунов, един от съоснователите на Documaster. Още пилотният продукт привлича десетина нови клиента и става ясно, че в областта на електронното архивиране има голям потенциал. В началото на 2014 г. Norse Digital отделя Documaster. Първоначалният екип също идва оттам и включва двама от големите акционери - Кристиан Лундванг и Ингве Твет, както и работещия по това време в компанията българин. Самата система минава през одобрение от Националния архив на Норвегия, което е задължително изискване, за да може да се продава.

Как работи



За да влязат в системата Documaster, документите първо се сканират в т.нар. snanning factory, с каквато разполага всяка по-голяма община в Норвегия, задава им се QR код, който ги идентифицира уникално, и се изпращат в мрежа, откъдето специален софтуер на фирмата ги взима и ги включва в основния продукт. Там по QR кодовете се определя в коя папка трябва да бъдат архивирани, прави се разпознаване на текста (OCR), конвертират се в PDF/A формат и се регистрират в системата. Така всеки документ накрая отива в определен архив. Всъщност първоначалният продукт на компанията вече излиза от употреба, тъй като се заменя с нов. Разработката му започва в България, след като преди две години норвежката компания създава местно дружество - "Докумастер България".

"До два-три месеца почти всичко голямо, което сме направили, 80-90% ще е разработено в България", казва Узунов. Основната разлика от предишния продукт е, че новият е много по-мащабен. "С него можем да дигитализираме, да правим деловодство, да архивираме", обясни той. Специално внимание компанията в момента отделя на това да направи архивирането на документи почти изцяло автоматизирано. "Идеята е, ако в една организация има 20 бизнес системи, ние да можем да се свържем с всяка от тях и автоматично да извличаме най-важните документи, да ги архивираме и да даваме много лесен достъп до тях", каза Узунов. "Ако успеем да го направим, това според мен ще бъде game changer не само в Норвегия и Европа, а и в света", добави той.

Археолози на данни

Огромен потенциал компанията вижда в разработването на решения, които да осигурят достъп до стари база данни. Голяма част от цифровата информация в световен мащаб на практика е недостъпна, тъй като технологиите се развиват много бързо и новият софтуер не може да я чете. Това е и един от фокусите на Documaster. Разработката се прави изцяло в България, а главният "археолог на данни", както неформално се нарича експертът по изваждане от експлоатация на стари системи, е Иван Съртонев. "Взимаме стари база данни заедно с документите и ги конвертираме във формат, който може да се импортира в Documaster", обяснява той. Това звучи по-просто, отколкото е всъщност, тъй като съществуват стотици програми и системи, които вече не се използват. Когато обаче един формат вече е обработван, след това системата го разпознава и процесът става автоматичен.

"Постепенно си изграждаме база от познания, които ни помагат после да мигрираме нови данни", обяснява Съртонев. "Самите документи влизат в стандартна архивна структура и след това в тях може да се търси, а освен това са конвертирани във формат, в който и след 50 години ще могат да бъдат прочетени", добавя Узунов.

Бизнес модел

Documaster работи като SaaS (софтуер като услуга). Компанията има собствен облак, който клиентите могат да ползват срещу абонамент, което им гарантира пълно обслужване и безплатни нови версии на продукта. Някои от клиентите предпочитат да инсталират системата на друго място, което също е опция, но тогава управлението й се поема от техни специалисти. Договорите се сключват средно за четири години, но има най-различни видове абонаменти. "Най-малкото защото има разлика между една голяма община, която иска да интегрира 10 бизнес системи с Documaster, и една малка, която иска просто да архивира от Outllok", казва Узунов. Затова и цената варира в широки граници - от 3-4 хил. евро за базов вариант до много пъти по толкова. Компанията все още е във фаза на растеж и е рано да се говори за маржове, но по думите на мениджъра на българския офис Георги Василев плановете са през 2019 г. да излезе на печалба.
За тази цел се залага и на привличането на голям клиент.

"Засега сме нещо ново, по-бързо и по-интересно и набираме страшно много нови клиенти, но по-големите изчакват да мине малко време, да видят дали работи системата", казва Василев. Такъв шанс може да дойде от сключването на договор с норвежкото министерство на здравеопазването. Компанията е спечелила държавна поръчка, но в момента върви обжалване от конкурент. "Ако тази сделка се случи, оттук нататък нещата тотално ще се променят за нас като компания, ще започнем да продаваме на едно по-високо ниво", добавя той.

Финансиране на бизнеса

Първоначално финансирането на Documaster идва от фирмата майка Norse Digital. С отварянето на офиса в България обаче компанията разбира, че трябва да търси и други инвеститори. Първият по-голям такъв е Televenture, който влиза в Documaster през 2016 г. и който на практика прави възможно развитието в страната. Преди няколко месеца пък шведският фонд за дялово финансиране Summa Equity инвестира 100 млн. норвежки крони (над 10.5 млн. евро) в компанията, като изкупи акциите на Televenture. Според норвежки медии фондът е получил дял от 52%. По думите на Узунов новият акционер не гледа на инвестицията си в Documaster краткосрочно, като хоризонтът му е пет до седем години. Едно от условията, които Summa Equity е поставил при влизането си в компанията, е било Norse Digital да остане акционер. Освен двата големи инвеститора компанията има и множество малки акционери, включително служителите в българския офис.

Екипът

В момента в Documaster работят около 40 души, половината от тях в българския офис, където са и повечето от програмистите. Целта е следващата година екипът в София да достигне 30 души. "Искаме да растем, но не на всяка цена. Планът ни е през следващите три години да сме между 45 и 50 души в България", каза Узунов. Според Василев в България започва да става по-интересно за програмистите, тъй като пазарът е много наситен. "Забелязва се тенденция хората да предпочитат по-малки и по-некорпоративни структури, а не аутсорсинг компании, тъй като така не се прехвърлят от проект на проект и могат да участват във вземането на решения", казва той. Това е и едно от предимствата на Documaster - че хората могат да следят как се развива работата им в дългосрочен план.

Пазар

Бизнесът на Documaster засега е концентриран изцяло в Норвегия, където вече има над 100 клиента, основно от публичния сектор, но по думите на Узунов частният сектор е следващата стъпка. Освен това компанията гледа и към други държави. "Целта ни е да диверсифицираме чисто географски", казва Василев. В момента тече изпитателен срок на продукта в Швеция, като се очаква през януари 2018 г. компанията да получи сертификация и да започне да го продава там. Интересът в САЩ е насочен към корпоративния, а не към публичния сектор, като в момента се търси голям клиент, с който компанията да направи пилотен проект. За момента България не е фокус на компанията, въпреки че според Узунов продуктът им може да помогне. "Не искам да е критика, но в Норвегия нещата се случват една идея по-честно", казва той.
Q&A с Димитър Узунов:

Имали ли сте предложение да ви купят?

- Да, даже преди да дойде първият голям инвеститор Televenture. Офертата беше на американската компания VirtualWorks, която има голям офис в Норвегия. Продуктите ни щяха добре да се комбинират, но се радвам, че не ни купиха, защото всички неща, които направихме през последните години, вероятно нямаше да се случат. Лично аз мисля, че трябва да изградим нещо голямо и работещо, преди изобщо да мислим за някаква продажба. Плюс това и манталитетът на хората в Норвегия е такъв. Ингве Тведт ми беше казал, че не иска да става милионер, а да прави бизнес. Това е хубав начин на мислене - като спечелиш някакви пари, да ги използваш и да продължиш нататък.

Какви са корпоративните ви клиенти и какво ползват те?

- Партньори сме с Canon, с тях правим система, която позволява документите да се сканират и директно да се архивират в Documaster. Други корпоративни клиенти са ни Stokke и Capgemini. Работим и с Agrando, тя прави система за обработване на делата на църквите (в Норвегия и те имат архивни системи) и на практика държи 60% от този пазар. Сега те искат да архивират документите в нашата система, защото тяхната не е съвместима с държавния стандарт.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Четирите типа хора и защо страхотните новоназначения понякога не се справят 2 Четирите типа хора и защо страхотните новоназначения понякога не се справят

Как да открием и задържим правилния човек за реалните нужди на компанията

24 ное 2017, 10304 прочитания

Кой каза, че сладкото е вредно 11 Кой каза, че сладкото е вредно

Основателките на Virgin Cakes, канадката Линда Петкова и Ана-Мария Вълканова, се целят в нишата на здравословното хранене чрез производство на био торти

24 ное 2017, 6058 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Даниел Томов: Трудете се, не се отказвайте, учете постоянно, вярвайте в себе си, мечтайте

"Пет минути със..." съоснователя на фонда за рискови инвестиции Eleven, в които той разказва за кариерата си, начина си на мислене и дава полезни съвети на личностно и професионално развитие

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Кариерна опора за специални хора

Историята на Jamba или как две млади дами стартират успешна онлайн платформа за намиране на работа и обучаваща хора с увреждания

Контрабанда е само когато те хванат

Протестите на работниците от "Булгартабак" показаха колко се изнервя олигархията от темата за нелегалния внос на цигари в Турция

Малка, но важна подкрепа за еврозоната

ЕК пооткрехна вратата към валутния съюз и предлага помощ за реформи в България

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Нощни п(т)ици

В сезона на коледните партита - преглед на местата, където да се нахраним след полунощ

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 13.12.2017

Капитал Daily

Брой 191 // 13.12.2017 Прочетете