Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 10 юни 2011, 12:36, 5123 прочитания

Играй и учи

Студентски учебни компании правят генерална репетиция за големия бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Учене чрез практика

Традиционна инициатива на "Джуниър ачийвмънт България" излъчи най-добрите учебни компании

11 юни 2012

Играта продължава

Върховният съд на САЩ приравни компютърните игри с произведения на изкуството

28 юни 2011

Бизнес като на игра

Учебните фирми на "Джуниър Ачийвмънт" носят опит и печалба

11 юни 2010

Бързай бавно

Или как 23-годишен българин достигна до номинация в престижно международно състезание

25 сеп 2009

Предприемачи в класни стаи

Девет учебни компании подготвят младежите за реалния бизнес

17 окт 2008
Ако сте прекарали над 25 000 часа в занимания с компютърни игри, това теоретично прави 1041 дни, или 2.8 години игра нонстоп. Двама магистри и един докторант от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" твърдят, че имат точно толкова опит с онлайн игри. И че знаят какво е "качествена, добре изглеждаща игра". Тъкмо затова Калоян Златков (управител), Андрей Главчев (разработчик) и Петър Ташев (художник) създали своята онлайн колекционерска игра на карти – Battlegrounds of Eldhelm - "приятно триизмерно изкуство плюс музика". Фирмата на тримата – Еssence, бе една от 14-те, достигнала до финала на националното състезание за студентски учебни компании. Организитор на инициативата е "Джуниър ачийвмънт България".
"Играта ще е безплатна за потребителите. Но ако геймърът няма достатъчно време, а иска да напредне или да догони останалите, ще може да си купи някоя от допълнителните услуги, които ще предлагаме", обясняват как ще печелят създателите. Фирмата им бе класирана на второ място в надпреварата.

Инициативата за студентските учебни фирми е от 2007 г. Студентите сформират екип и основават своя учебна фирма по модел на дружество с ограничена отговорност, като набират дялове помежду си. Максималният капитал може да бъде 600 лв. "Ученето чрез практика" им позволява да се обединят около една бизнес идея, да си организират работата в отдели и да си изберат мениджърски екип. Следват маркетингово проучване, разработване на прототип, подготовка на бизнес план, водене на фирмена документация. В много от случаите учебните компании извършват и реални продажби. В края на учебната година компанията се ликвидира. Веднъж годишно студентите предприемачи мерят сили пред публика и жури от мениджъри, инвеститори и действащи бизнесмени. Най-добрата компания представя България на европейско състезание.

Always IT

Победител тази година е фирма MSolution на студенти от Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Компанията представи мобилно приложение и уеб платформа за рекламиране и промоции. "Отвсякъде ни заливат с листовки, брошури и всякакъв вид информация на хартия за различни намаления и атрактивни предложения. Секунди след това обаче те се изсипват в най-близкото кошче за боклук и посланията не стигат до потребителя. Затова ние предлагаме онлайн решение", обяснява Тодор Гигилев. Разработката на MSolution позволява да бъде установено местоположението на потребителя на услугата и в зависимост от това той да получи информация на телефона си за всички актуални промоции наблизо. Засега младежите започват с информация за ресторанти, дискотеки, клубове и кафенета в Студентския град. По-късно ще разширят данните с магазини за дрехи, козметика, търговски вериги. Приложението ще е безплатно за потребителите. Заведенията и търговските обекти, които искат да рекламират, ще трябва да платят 25 лв. такса реклама и 50 стотинки такса промоции за всяко предложение, с което искат да привлекат клиенти.

Еврика, Еврика

Необичаен все още за България подход за провеждане на рекламни кампании предлагат студенти от УНСС, създатели на фирма Ideal. Те прилагат т. нар. герила (партизански, при по-свободен превод на български от guerrilla) маркетинг, който залага на новаторството, въображението и провокацията. Именно чрез този подход фирмата вече е изпълнила два проекта – за почистване на Студентския град и за премиера на български филм. Идеята "да почистим заедно" например събрала 2000 студенти в шествие на живо, 10 тона боклук и хиляди усмивки, разказва Михаела Комитова.
Студенти от Русенския университет "А. Кънчев" пък създали своята компания LOST, за да издирват иновативни идеи, да ги купуват от авторите им и да ги внедряват. Първата им откупка е "люлеещ се шезлонг за двама", създаден от студентка в университета. Столът ще се продава в магазини за мебели и ще струва 395 лв. От компанията обясняват, че не търсят съдружник с финанси, а с интелектуален капитал.
Новост за българския пазар - "капсулиран" пчелен мед, е предложение на фирма HoneybeeBulgaria, създадена от студенти в Химикотехнологичния и металургичен университет в София. Медът е с желатинова опаковка и не се разтича по ръцете при отварянето. Ще се продава по 18 ст. за 12 грама, което е под пазарната цена, обяснява Ирина Маламова. И уверява, че технологията (създадена в лабораторията по органична химия на университета) не променя вкусовите и полезните качества на продукта.

Зеленото е модерно

Единадесет четвъртокурсници по бизнес администрация от УНСС вече са продали 150 сгъваеми торбички за многократна употреба, създадени от фирмата им "Голдекс". Предварително проучване показало, че 47% от хората са съгласни да си купят този продукт и подсказало на студентите как да изглеждат торбичките като цвят (два вида – за мъже и жени) и щампа и на каква цена (4.50 лв.) да се продават, разказват Георги Йончев и Емилия Кулинска. За ушиването им студентите използват фирма подизпълнител, но целта им е да организират свое производство.
Vanity Fair на второкурсници по публична администрация във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" пък представи прототип на екокотлон, който използва френeлова леща, за да фокусира слънчевата светлина. "Малките неща променят живота", убеден е Петър Мутафчиев.

За повече образование

Най-многобройни тази година бяха бизнес идеите, свързани с предложения за по-качествено и атрактивно образование. Второкурсници от Техническия университет във Варна от фирма EIA представиха своя сайт за чуждоезиково обучение "Провидентия". Заниманията са безплатни, а уроците са под форма на теория, обучителни игри и тестове.
Еxsisto Group на студенти от Техническия университет в София е разработила настолна игра "Повелителят на знанието", която ще струва 22 лева и ще се продава в книжарниците. В играта има пари, търгове, преговори. Целта е от стажант да станеш изпълнителен директор, но за да се случи това, трябва да отговориш на въпроси от рода на "Избройте нетъргуеми ценни книжа" например. Засега знанията са в четири области: иновации, финанси и счетоводство, маркетинг и реклама, производство и логистика, обясни Мирослава Кившанова.
Мистър Big Edu е програмен продукт на студенти от СУ "Св. Кл. Охридски". Интерактивната система съдържа четири раздела – Едневник (Е от електронен), Екалендар, Ематериали, Еучилище и Green Zone. Част от информацията ще е безплатна, но за другата  родителите ще плащат с есемеси. А част от приходите ще отиват за учителите, за да имат интерес от поддържането на платените рубрики, обяснява Борис Биволарски. Над 400 предварително направени анкети показали, че родителите са готови да плащат за такава услуга.
Фирма Play&Learn на студенти от Техническия университет в София разработила образователен пъзел с известни туристически обекти в България. И кутията, и самият пъзел са от рециклирана хартия, а торбичката опаковка – от коноп. Самата кутия става на минипъзели кубчета. При изработването не се използва лепило. Това е добър подарък и за чужденци, смятат младежите, които са определили цена 17-21 лв. за пъзела.

Светлина в тунела

Тъмно, мръсно и опасно. Това е най-масовото определение за софийски подлез. Четвъртокурсниците от Ilike Design на Лесотехническия университет в София обаче искат да променят тази представа. Тяхната фирма е готова с шест варианта за обновяване на подлезите и вече е постигнала договореност с община Подуене да реализира част от идеите си. Според младите студенти по инженерен дизайн подлезът трябва да е безопасен, но и атрактивен. Затова те предлагат в него да има информационни табла за програмата на кината или съобщение за предстоящи протести например, изложбени пана за временни експозиции, рекламни табла срещу заплащане, сцена за изява на улични музиканти плюс местенце, на което всеки може да драска,  каквото си иска. То после се почиства, за да поеме графичните излияния на следващия. И тъй като младите хора все още нямат право да подписват т.нар. работни проекти, ректорът на университета проф. Нинов е декларирал, че ще върши това вместо тях, разказват Ивелина Киркова и Йорданка Жилова.

Според доц. Владимир Пиралков, ръководител на Центъра по предприемачество в Лесотехническия университет, с опита си в учебните компании студентите преодоляват страха от регистрацията и работата в своя фирма. Имат отговорности, поемат задачи, свикват да заседават, да правят презентации. Някой става шеф, друг – маркетинг директор, но всички работят в екип. С две думи – генерална репетиция.

Университети, участвали в програмата

- Американски университет в България
- Великотърновски университет "Св. св. Кирил и Методий"
- Лесотехнически университет - София
- Минно-геоложки университет "Св. Иван Рилски" – София
- Професионален колеж "Бизнес и финанси" - София
- Русенски университет "Ангел Кънчев"
- Стопанска академия "Д. А. Ценов" - Свищов
- Софийски университет "Св. Климент Охридски"
- Технически университет - Варна
- Технически университет - Габрово
- Технически университет - София
- УНСС
- Университет по хранителни технологии - Пловдив
- Химикотехнологичен и металургичен университет - София
 
Специалности на студенти, работили по програмата:

- Бизнес администрация
- Биотехнологии
- Икономика
- Индустриален мениджмънт
- Инженерен дизайн
- Инженерство
- Компютърни системи и технологии
- Маркетинг
- Металургия
- Политически науки
- Промишлена топлотехника
- Софтуерно инженерство
- Счетоводство
- Технологично предприемачество и иновации в ИТ
- Технология на месо, мляко и млечните продукти
- Финанси
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Когато порасна, ще стана евродепутат 4 Когато порасна, ще стана евродепутат

Или как минава един ден в Европейския парламент по програмата Euroscola

4 мар 2012, 6584 прочитания

Можело значи 2 Можело значи

Иновативните фирми в България срещат много държавна подкрепа, но често тя остава само на хартия

20 май 2011, 6278 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Тежка Индустрия»

Тежка Индустрия
Тежка Индустрия

Фокус върху сектора с данни, анализ и ревю на актуалните теми

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (27 март - 2 април)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

"Лидл" вдига на 1000 лв. заплатата на касиерите в софийските си магазини

Веригата за хранителни стоки отваря 80 нови работни позиции за касиер-продавачи в столицата

Стажове, стипендии, конкурси (20-26 март)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (13-19 март)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (6-10 март)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Конкурси" Затваряне
Да отгледаш идея

Състезанието по устойчиво предприемачество 3Challenge дава шанс на стартиращи фирми

105 години банкова история за 10.5 млн. евро

Уникредит Булбанк продава бившата централа на "Биохим" на фонд, листван в Лондон, зад който прозират интересите на групата "Химимпорт"

Държавна компания срещу градушките

Градозащитната система трябва да обхване 90% от България, предвиждат се нови такси за фермерите и застрахователен пул

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

На живо от задната врата на Европа

"Граница" на Капка Касабова е книга с документални разкази за района на Странджа, Тракия и Родопите, където се пресичат бежански истории и балкански страсти

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 25.03.2017 Прочетете
Капитал Daily, 29.03.2017

Капитал Daily

Брой 50 // 29.03.2017 Прочетете