Регистрация
28 27 юни 2008, 14:47, 17781 прочитания

Хапки конкурират баничките

Четири вериги за бързи закуски агресивно се разрастват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Още по темата

Печен бизнес

Бутиковите пекарни в София намериха пазарна ниша въпреки по-високите си цени

5 май 2010
Традиционната българска баничка от година се пече на силен пазарен огън. Две унгарски и една българска вериги за бързи закуски отхапват сериозен дял от този бизнес, като предлагат замразени хапки от бутертесто и точени кори, които се изпичат на място. Сега на този пазар се появи и нов играч - "Белла България" с веригата си заведения за бързо хранене Lakis.

Още една закуска

Макар да звучи на гръцки, новата верига си е българска. "Lakis няма точен превод от гръцки, използва се за умалителна степен. С думата ние означаваме нещо мъничко и симпатично", обясни за "Капитал" избора на името Илона Станева, изпълнителен директор на "Лакис франчайзинг".

Навлизането на "Белла" в този сегмент не е изненада. Компанията просто доразвива присъствието си - тя е лидер в продажбите на бутертесто, точени кори и замразени банички, а сега навлиза в следващата ниша - на готови продукти с по-висока добавена стойност.

Lakis работи чрез франчайз споразумения - дружеството предоставя ноу-хау, оборудване за печене на замразените закуски, както и самите продукти. Хапките се изпичат на място и се продават на грамаж или на бройка. "За разлика от конкурентите, ние не изискваме депозит за доставката на минипещите. Брандирането и маркетинговата поддръжка са грижа на "Лакис франчайзинг" и търговците не плащат за това", казва Станева. И уточнява, че са инвестирали 1.5 млн. евро за покупка на оборудване. Сключилите франчайз договори не плащат месечни вноски. Lakis печели от продажбата на продуктите на франчайз партньора, а търговецът - от цената на дребно, фиксирана в договора.

Изборът на помещение и наемът са грижа на търговеца. "Имаме строга система за оценка на обекта. Освен задължителните санитарни и хигиенни изисквания, важен критерий е броят на минаващите край заведението", коментира Илона Станева. И дава пример: "Не съветваме партньорите си да откриват обекти близо до училище например, защото продажбите в този случай са сезонни и спадат драстично по време на ученическите ваканции. Но в крайна сметка решението взема търговецът." Компанията обучава предварително всичките си партньори от новата верига, учи ги как да подбират персонала си, как да планират заявките и др.

На франчайзингов принцип вече работят 41 търговски обекта Lakis в цялата страна, открити за два месеца. Дружеството планира до края на годината да отвори 120 заведения, а за около две години броят им да достигне максимум 200-250.

Заведенията на веригата са два вида - от рода take away (купуваш за консумация извън търговския обект) и с места за сядане. В тях се предлагат засега 20 вида продукти от бутертесто и от точени кори със сладък и солен пълнеж. "Съотношението пълнеж-тесто е 70:30. Върху тази пропорция се гради и рекламното послание - "С много повече пълнеж", обяснява Илона Станева. Една трета от изделията се продават на бройка (от 130 до 160 г), а останалите - на грамаж. От компанията уверяват, че всеки месец могат да предлагат нови вкусове според търсенето и тенденциите, тъй като получават непрекъснато обратна информация от търговците си за предпочитанията и нагласите на купувачите. В заведенията се предлагат газирани и млечно-плодови безалкохолни напитки, сладолед и кафе. Франчайз партньорите сами избират доставчиците на тези продукти според предпочитанията на клиентите в съответния регион.

Пазарът

Проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг", показало, че пазарът може да поеме 500-600 обекта, в които се продават прясно изпечени закуски, които преди това са били дълбокозамразени. Първи в този нов сегмент стъпиха унгарските Fornetti и Panetti. От декември миналата година към тях се присъедини и българската фирма "Витта фуудс" с нейната верига "Чичо Хранко". От най-новата верига Lakis твърдят, че не ги притеснява фактът, че не са първи по време, защото продуктите и начинът им на предлагане вече са популярни.

Сегашният лидер Fornetti за една година отвори 278 франчайз обекта в страната. Според Мартин Удварев, управител на "Форнети България", веригата има 75% пазарен дял. Продуктите се доставят от Унгария, но предстои откриване на завод за производството им в България.

Закуските на конкурентната унгарска верига Panetti са тествани в България през март 2007, но първият й обект е открит през юни 2007 г. От компанията не уточняват броя на заведенията, но посочват, че те са разположени в 14 града освен в столицата. Тази година марката стъпи и в големите морски градове, коментира Нандор Заграб, управител на "Франчайз Системс България" - фирмата, която държи правата за Panetti. "Нашата цел е да сме сред първите три фирми в този пазарен сегмент", посочват от Panetti.

Веригата "Чичо Хранко" има 98 франчайз обекта в цялата страна и още 58 сключени договора. "Откриването на тези обекти ще стане до края на юли, тъй като е нужно известно технологично време, а до края на годината обектите ще са 300", казва Лидия Пенева, маркетинг директор на "Витта фуудс" и "Чичо Хранко". "Имаме собствена логистика и можем да реагираме веднага при извънредни поръчки за доставка до всеки обект от веригата", уточнява Пенева. "Витта фуудс" е производител на замразените банички с марката "Царица".

Продажбите

Според Илона Станева потребители на тези продукти са модерни, динамични хора, чийто стил на живот позволява бързо похапване на крак или покупка за офиса и дома. Търсят се закуски с традиционни за българския вкус пълнежи - сирене, спанак и сирене, но и с по-специфичен привкус - например банички с крем ванилия.

Продадените количества зависят от града и сезона. През лятото консумацията намалява, продажбите се свиват с около 50%, коментира Станева. Първият основен часови пояс на динамични продажби е между 8 и 10 часа, вторият - между 16-18 часа. Но в жегите покупките в следобедните часове намаляват, отчита независимо проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг". Според изследването 70% от купувачите са жени, които се блазнят от разнообразието при хапките и които по традиция купуват количества и за вкъщи. Дамите предпочитат повече сладките пълнежи, а мъжете купуват преимуществено единични бройки с по-голям грамаж. В големите градове търсенето на закуски от бутер тесто и от точени кори е в равно съотношение - 50:50, показва досегашният опит на Lakis.

Лидия Пенева ("Чичо Хранко") твърди, че има сезонност в търсенето, но не от гледна точка на продаваните количества, а на предпочитанията. "Продукти с пълнеж от тиква например се купуват повече през зимния сезон", казва Пенева.

Веригите за дълбокозамразени закуски, изпечени на място, имат доста конкуренти в битката за задоволяване глада на потребителя. Сред тях са множество продавачи на хот-дог, банички, дюнери, хамбуреги, пици на парче и т.н. "Този пазар обаче ще бъде все по-малко пазар на единичните играчи и все повече на веригите за хранене", прогнозира Лидия Пенева. Навлизането на нов играч като Lakis в пазарната ниша означава по-голяма конкуренция в продуктите и цените и в предложенията към търговците, които си купуват франчайзингови права. Очакват се засилени маркетингови акции, повече ценови промоции и преразпределение на пазара, коментират хора от бранша.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Класацията
Капитал 100 Най-големите компании в България

Съдържание: 300 най-големи компании
Най-печелившите комапнии
Най-динамичните
Класиране по сектори
Най-големи работодатели
Най-големи холдингови дружества
и още: Анализ на данните
Истории на успеха

Още от Стоки и продажби

Петролът и златото продължават да поевтиняват Петролът и златото продължават да поевтиняват

Силният долар притиска цените на основните суровини

26 юли 2015, 1495 прочитания

Мъник с характер Мъник с характер

Nissan Juke Nismo RS изглежда като избягал от писата и няма да се посрами, ако се върне там

23 юли 2015, 450 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

28/07 Появи се четвърти мобилен оператор в България

"Макс Телеком" подписа договор за национален роуминг с "Мобилтел". Прочитане на цялата новина

28/07 НАТО подкрепи Турция срещу "Ислямска държава"

На извънредна среща във вторник НАТО даде политическата си подкрепа за военната кампания на Турция срещу самопровъзгласената "Ислямска държава" в Сирия. Прочитане на цялата новина

28/07 Геновева Жечева ще управлява временно фонда за наука

Началникът на отдел "Транснационални научни инициативи" в дирекция "Наука" на МОН беше назначена временно за управител на фонд "Научни изследвания" на мястото на Николай Христов, който беше задържан заради обвинение в убийство на 55-годишен мъж. Прочитане на цялата новина

28/07 Либийски съд осъди на смърт един от синовете на Кадафи

Съд в Триполи издаде смъртни присъди за Сейф ал-Ислам Кадафи и други осем души заради военни престъпления, извършени от тях по време на революцията от 2011 г. Прочитане на цялата новина

28/07 Прокуратурата поправи и внесе обвинителния акт срещу Христо Бисеров

Софийска градска прокуратура (СГП) е внесла повторно в съда поправения обвинителен акт за данъчни престъпления срещу бившия зам. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Обучение за предприемачи стартира през есента

Трите най-добри бизнес проекта ще получат стартово финансиране в размер до 20 000 лева всеки

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

Моят университет: Лудвиг Максимилиан университет, Германия

Ясна Миндиликова разказва за опита и преживяванията си като студент по "Медийна информатика" в Лудвиг Максимилиан университет, Германия

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Върви им като "по вода"

Продажбите на минерална вода бележат рекорди въпреки ръста в цената й

Когато Starcraft замени Олимпийските игри

Аудиторията на електронните спортове става все по-интересна цел за рекламотелите и медийните компании

Новите съседи на Паметника "Левски"

Инвестиционната компания FairPlay International купува терена на чешкото посолство в идеалния център на столицата

Търговия на борсата в София е изключително вяла

Sofix вече твърдо е под 500 пункта, индексите са надолу

Смартфоните и телевизорите са най-търсените стоки на изплащане в България

"Умните" телефони изместват лаптопите и таблетите, показва проучване на БНП "Париба лични финанси"

Ти сериозно ли?

Дамите на лонгборда

Книга за книга

"ЧитАлнЯта" планира да развие по-различно отношение към книгите в центъра на София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 29.07.2015

Капитал Daily

Брой 142 // 29.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете