Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
56 5 сеп 2008, 13:59, 22176 прочитания

Хранителна верига

Бизнесът на хипер- и супермаркетите започва да става мегаконкурентен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В бизнеса, както и в джунглата, всеки се стреми да изяде, без да бъде изяден. А в някои индустрии, като например търговията на дребно с хранителни и бързооборотни стоки, навлизането на големите международните вериги превърна кварталните бакалии в застрашен вид и той скоро може да изчезне. Над десет чужди и местни групи от хипермаркети вече правят значими обороти на българския пазар, а шампионът "Метро" доближава годишни приходи от милиард лева (виж графиките). Но големите промени все още предстоят. През следващите две години чрез три германски вериги ще навлезе малко познатата до момента концепция - на евтините магазини, наричани дискаунтъри. Ще заработят и обектите на "Карфур" (Carrefour), втората най-голяма в света верига за търговия с хранителни стоки. Вече присъстващите вериги пък се разрастват към повече български градове. Така че конкуренцията започва да става много изострена дори и за големите играчи.

Кой идва

От три-четири години на българския пазар се очаква да стъпят нови за страната вериги, за които се знае, че се подготвят за навлизане, но нещо все ги спира. Една от общите спирачки беше условието да съберат достатъчно голямо портфолио от терени, за да отворят няколко магазина едновременно. В попълването на своята кошница те трябваше да се справят с непрестанния ръст на цената на земята и силната конкуренцията за апетитните терени. Става дума най-вече за три нови дискаунт вериги - германските "Лидл" (Lidl), "Пени" (Penny) и "Плюс" (Plus). С тяхното навлизане ще се развие все още слабо разработената ниша на евтините магазини, които в Европа вече застрашават бизнеса на установени компании като френската Carrefour и британската "Теско" (Tesco). Последните вече започнаха да копират бизнес модела на дискаунтърите, които успяват да предлагат храни с 30% до 50% по-ниски цени от конкурентите си.

За разлика от супермаркетите дискаунтърите предлагат много малко разнообразие от стоки, с което намаляват броя на доставчиците си. Резултатът е увеличен обем на покупките и продажбите с огромни икономии от мащаба. Пол Фоули, управляващ директор на Aldi във Великобритания, илюстрира бизнеса пред списание Economist така: "Ако в нормалните големи супермаркети можете да намерите 16 бранда кетчуп, то в нашия магазин ще намерите един." Друга особеност на модела е, че дискаунтърите продават предимно под свой собствен бранд, което, първо, прехвърля по-голяма част от печалбата от производителя към търговеца и, второ, увеличава ефективността - например, като ускорява плащането на стоките на касата, защото баркодовете винаги се намират на едно и също място. Липсата на големи брандове доставя на клиентите висококачествени стоки на значително по-ниски цени.

До момента от дискаунтърите в България присъстват само германската "Кауфланд" и литовската "Т-маркет". Но спокойните им дни вече са преброени, след като "Лидл" обявиха, че започват да строят първия си магазин в Ловеч. Целта на веригата е през 2010 г. да отвори т.нар. първа вълна от свои магазини - между 10 и 12 в цялата страна. "Плюс" вече има построен един магазин в Горна Оряховица, но още няма да го отваря. Той ще заработи през следващата година, когато трябва да са готови и други обекти, съобщиха от компанията. През 2009 г. ще се появят и първите магазини на "Пени".



Действаме внимателно, преценяваме всяко движение и искаме да тестваме как дискаунт форматът ще се впише в българския пазар, коментираха от "Лидл". "Нишата на дискаунт магазините е почти празна и вярваме, че тя тепърва ще се развива", посочи и маркетинг директорът на "Плюс" Мирослава Георгиева.

Извън дискаунтърите се очаква и влизането на "Карфур". Френската верига засега е обявила свои обекти в София, Бургас и Варна, но компанията активно преговаря за други потенциални локации. Освен директна конкуренция обаче "Карфур" ще промени цялостно търговията в България, казват представители от пазара. На първо място тя ще обхване дългосрочните продажби - тези, които се правят седмично, на две седмици или веднъж в месеца. С това се очаква френската верига да посегне към пазарния дял не само на супермаркетите като "Билла" и "Кауфланд", но и на верига като "Метро". Очакванията на представителите на пазара са, че "Метро" окончателно ще се прибере във формата си "кеш енд кери" и няма да привлича индивидуалните клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г. Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г.

Скокът в цената се дължи на затварянето на голяма част от нелегалните производители в Китай и новата екополитика на страната

9 авг 2017, 2230 прочитания

Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи 15 Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи

Сравнението с ЕС показва, че българите са на дъното при електронното банкиране

21 юни 2017, 14050 прочитания

24 часа 7 дни

23 сеп 2017, 16745 прочитания

23 сеп 2017, 11872 прочитания

23 сеп 2017, 5218 прочитания

23 сеп 2017, 5043 прочитания

23 сеп 2017, 2495 прочитания

Всички новини

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
За няколко бръчки по-малко

Пазарът на мединска козметика е сравнително малък, но расте с двуцифрени темпове

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.09.2017

Капитал Daily

Брой 144 // 20.09.2017 Прочетете