Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
56 5 сеп 2008, 13:59, 21358 прочитания

Хранителна верига

Бизнесът на хипер- и супермаркетите започва да става мегаконкурентен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В бизнеса, както и в джунглата, всеки се стреми да изяде, без да бъде изяден. А в някои индустрии, като например търговията на дребно с хранителни и бързооборотни стоки, навлизането на големите международните вериги превърна кварталните бакалии в застрашен вид и той скоро може да изчезне. Над десет чужди и местни групи от хипермаркети вече правят значими обороти на българския пазар, а шампионът "Метро" доближава годишни приходи от милиард лева (виж графиките). Но големите промени все още предстоят. През следващите две години чрез три германски вериги ще навлезе малко познатата до момента концепция - на евтините магазини, наричани дискаунтъри. Ще заработят и обектите на "Карфур" (Carrefour), втората най-голяма в света верига за търговия с хранителни стоки. Вече присъстващите вериги пък се разрастват към повече български градове. Така че конкуренцията започва да става много изострена дори и за големите играчи.

Кой идва

От три-четири години на българския пазар се очаква да стъпят нови за страната вериги, за които се знае, че се подготвят за навлизане, но нещо все ги спира. Една от общите спирачки беше условието да съберат достатъчно голямо портфолио от терени, за да отворят няколко магазина едновременно. В попълването на своята кошница те трябваше да се справят с непрестанния ръст на цената на земята и силната конкуренцията за апетитните терени. Става дума най-вече за три нови дискаунт вериги - германските "Лидл" (Lidl), "Пени" (Penny) и "Плюс" (Plus). С тяхното навлизане ще се развие все още слабо разработената ниша на евтините магазини, които в Европа вече застрашават бизнеса на установени компании като френската Carrefour и британската "Теско" (Tesco). Последните вече започнаха да копират бизнес модела на дискаунтърите, които успяват да предлагат храни с 30% до 50% по-ниски цени от конкурентите си.

За разлика от супермаркетите дискаунтърите предлагат много малко разнообразие от стоки, с което намаляват броя на доставчиците си. Резултатът е увеличен обем на покупките и продажбите с огромни икономии от мащаба. Пол Фоули, управляващ директор на Aldi във Великобритания, илюстрира бизнеса пред списание Economist така: "Ако в нормалните големи супермаркети можете да намерите 16 бранда кетчуп, то в нашия магазин ще намерите един." Друга особеност на модела е, че дискаунтърите продават предимно под свой собствен бранд, което, първо, прехвърля по-голяма част от печалбата от производителя към търговеца и, второ, увеличава ефективността - например, като ускорява плащането на стоките на касата, защото баркодовете винаги се намират на едно и също място. Липсата на големи брандове доставя на клиентите висококачествени стоки на значително по-ниски цени.

До момента от дискаунтърите в България присъстват само германската "Кауфланд" и литовската "Т-маркет". Но спокойните им дни вече са преброени, след като "Лидл" обявиха, че започват да строят първия си магазин в Ловеч. Целта на веригата е през 2010 г. да отвори т.нар. първа вълна от свои магазини - между 10 и 12 в цялата страна. "Плюс" вече има построен един магазин в Горна Оряховица, но още няма да го отваря. Той ще заработи през следващата година, когато трябва да са готови и други обекти, съобщиха от компанията. През 2009 г. ще се появят и първите магазини на "Пени".

Действаме внимателно, преценяваме всяко движение и искаме да тестваме как дискаунт форматът ще се впише в българския пазар, коментираха от "Лидл". "Нишата на дискаунт магазините е почти празна и вярваме, че тя тепърва ще се развива", посочи и маркетинг директорът на "Плюс" Мирослава Георгиева.

Извън дискаунтърите се очаква и влизането на "Карфур". Френската верига засега е обявила свои обекти в София, Бургас и Варна, но компанията активно преговаря за други потенциални локации. Освен директна конкуренция обаче "Карфур" ще промени цялостно търговията в България, казват представители от пазара. На първо място тя ще обхване дългосрочните продажби - тези, които се правят седмично, на две седмици или веднъж в месеца. С това се очаква френската верига да посегне към пазарния дял не само на супермаркетите като "Билла" и "Кауфланд", но и на верига като "Метро". Очакванията на представителите на пазара са, че "Метро" окончателно ще се прибере във формата си "кеш енд кери" и няма да привлича индивидуалните клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джентълменът с маратонките Джентълменът с маратонките

Jaguar XE предлага лукс и комфорт от най-висок клас, но и пътно поведение на спортен модел

28 юли 2016, 975 прочитания

Още малко класа за Dacia Duster 1 Още малко класа за Dacia Duster

28 юли 2016, 1015 прочитания

24 часа 7 дни

30 юли 2016, 16112 прочитания

30 юли 2016, 4533 прочитания

30 юли 2016, 4292 прочитания

30 юли 2016, 1072 прочитания

29 юли 2016, 1035 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18-24 юли)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (11-17 юли)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (4-10 юли)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Харвардският университет

Лена Бориславова разказва за образованието и преживяванията си в Харвардския университет като стипендиант на Фондация "Фулбрайт"

Стажове, стипендии, конкурси (27 юни - 3 юли)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
За няколко бръчки по-малко

Пазарът на мединска козметика е сравнително малък, но расте с двуцифрени темпове

Аз ще купя теб, ти ще купиш мен, той ще купи нас

Секторът за земеделски химикали е пред най-мащабната консолидация в историята си. Победителят ще стане ясен след нервни наддавания

На изток от рая, където липсват хора

Източна Европа страда от големия брой емигрирали, но връщането им е задача с повишена трудност

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Тежестта на обектива

Ретроспектива проследява 22-годишната кариера на фотографката Луиз Дал-Уолф в Harper’s Bazaar

Черноморска диета

Преди две години представихме независим пътеводител за по-известните заведения от Резово до Шабла. Сега проверихме кои са новите места на морето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 30

Капитал

Брой 30 // 30.07.2016 Прочетете
Капитал Daily, 29.07.2016

Капитал Daily

Брой 143 // 29.07.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 30

Капитал Light

Брой 30 // 30.07.2016 Прочетете