Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
56 5 сеп 2008, 13:59, 21083 прочитания

Хранителна верига

Бизнесът на хипер- и супермаркетите започва да става мегаконкурентен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В бизнеса, както и в джунглата, всеки се стреми да изяде, без да бъде изяден. А в някои индустрии, като например търговията на дребно с хранителни и бързооборотни стоки, навлизането на големите международните вериги превърна кварталните бакалии в застрашен вид и той скоро може да изчезне. Над десет чужди и местни групи от хипермаркети вече правят значими обороти на българския пазар, а шампионът "Метро" доближава годишни приходи от милиард лева (виж графиките). Но големите промени все още предстоят. През следващите две години чрез три германски вериги ще навлезе малко познатата до момента концепция - на евтините магазини, наричани дискаунтъри. Ще заработят и обектите на "Карфур" (Carrefour), втората най-голяма в света верига за търговия с хранителни стоки. Вече присъстващите вериги пък се разрастват към повече български градове. Така че конкуренцията започва да става много изострена дори и за големите играчи.

Кой идва

От три-четири години на българския пазар се очаква да стъпят нови за страната вериги, за които се знае, че се подготвят за навлизане, но нещо все ги спира. Една от общите спирачки беше условието да съберат достатъчно голямо портфолио от терени, за да отворят няколко магазина едновременно. В попълването на своята кошница те трябваше да се справят с непрестанния ръст на цената на земята и силната конкуренцията за апетитните терени. Става дума най-вече за три нови дискаунт вериги - германските "Лидл" (Lidl), "Пени" (Penny) и "Плюс" (Plus). С тяхното навлизане ще се развие все още слабо разработената ниша на евтините магазини, които в Европа вече застрашават бизнеса на установени компании като френската Carrefour и британската "Теско" (Tesco). Последните вече започнаха да копират бизнес модела на дискаунтърите, които успяват да предлагат храни с 30% до 50% по-ниски цени от конкурентите си.

За разлика от супермаркетите дискаунтърите предлагат много малко разнообразие от стоки, с което намаляват броя на доставчиците си. Резултатът е увеличен обем на покупките и продажбите с огромни икономии от мащаба. Пол Фоули, управляващ директор на Aldi във Великобритания, илюстрира бизнеса пред списание Economist така: "Ако в нормалните големи супермаркети можете да намерите 16 бранда кетчуп, то в нашия магазин ще намерите един." Друга особеност на модела е, че дискаунтърите продават предимно под свой собствен бранд, което, първо, прехвърля по-голяма част от печалбата от производителя към търговеца и, второ, увеличава ефективността - например, като ускорява плащането на стоките на касата, защото баркодовете винаги се намират на едно и също място. Липсата на големи брандове доставя на клиентите висококачествени стоки на значително по-ниски цени.

До момента от дискаунтърите в България присъстват само германската "Кауфланд" и литовската "Т-маркет". Но спокойните им дни вече са преброени, след като "Лидл" обявиха, че започват да строят първия си магазин в Ловеч. Целта на веригата е през 2010 г. да отвори т.нар. първа вълна от свои магазини - между 10 и 12 в цялата страна. "Плюс" вече има построен един магазин в Горна Оряховица, но още няма да го отваря. Той ще заработи през следващата година, когато трябва да са готови и други обекти, съобщиха от компанията. През 2009 г. ще се появят и първите магазини на "Пени".

Действаме внимателно, преценяваме всяко движение и искаме да тестваме как дискаунт форматът ще се впише в българския пазар, коментираха от "Лидл". "Нишата на дискаунт магазините е почти празна и вярваме, че тя тепърва ще се развива", посочи и маркетинг директорът на "Плюс" Мирослава Георгиева.

Извън дискаунтърите се очаква и влизането на "Карфур". Френската верига засега е обявила свои обекти в София, Бургас и Варна, но компанията активно преговаря за други потенциални локации. Освен директна конкуренция обаче "Карфур" ще промени цялостно търговията в България, казват представители от пазара. На първо място тя ще обхване дългосрочните продажби - тези, които се правят седмично, на две седмици или веднъж в месеца. С това се очаква френската верига да посегне към пазарния дял не само на супермаркетите като "Билла" и "Кауфланд", но и на верига като "Метро". Очакванията на представителите на пазара са, че "Метро" окончателно ще се прибере във формата си "кеш енд кери" и няма да привлича индивидуалните клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

KIA Sportage стана толкова добър, колкото изглежда 1 KIA Sportage стана толкова добър, колкото изглежда

Повишеният комфорт и безупречното пътно поведение впечатляват най-много

4 фев 2016, 1477 прочитания

Lexus LC500 предлага баланс между визия и възможности Lexus LC500 предлага баланс между визия и възможности

Новото купе на японската луксозна марка е с мощност 473 конски сили

4 фев 2016, 710 прочитания

24 часа 7 дни

5 фев 2016, 22044 прочитания

5 фев 2016, 16667 прочитания

5 фев 2016, 15472 прочитания

5 фев 2016, 9999 прочитания

5 фев 2016, 8150 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Как се става стипендиант по програмата "Хюбърт Х. Хъмфри" на Фондация "Фулбрайт"

Адв. Мария Шаркова разказва за структурата, кандидатстването и финансирането по стипендиантската програма и дава няколко ценни съвети на бъдещите кандидат-стипендианти

"Карол" стартира безплатно обучение за начинаещи трейдъри

Онлайн курсът ще се проведе от 8 до 15 февруари

Започна кандидатстването за стипендии "Фулбрайт"

Крайният срок за подаване на документи е 9 май

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
За няколко бръчки по-малко

Пазарът на мединска козметика е сравнително малък, но расте с двуцифрени темпове

План А е пред провал, план Б няма

Едва започнали, мирните преговори за Сирия бяха прекратени. Предизвикателство преди подновяването им е дори събирането на всички нужни участници

Европа срещу корпорациите

ЕК обяви мерки срещу укриването на данъци. Критиците ги смятат за закъснели, недостатъчни и най-вече грешно фокусирани

Веригата "Т-Маркет" отчита ръст на оборота с над 10%

Продажбите на собственика "Максима България" са достигнали 72.4 млн. евро през миналата година

Консорциум с "Оптикс" ще създава европейската антидрон система

Българската компания ще разработи камерите за дневно и нощно наблюдение

Хаосът и неговата хармония

Дизайнерът Владимир Каралеев в търсенето на баланс между експеримент и функция в модата

Евангелие по Дормел

Животът е черна комедия в новаторския "Съвсем Нов завет"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 5

Капитал

Брой 5 // 06.02.2016 Прочетете
Капитал Daily, 05.02.2016

Капитал Daily

Брой 25 // 05.02.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 5

Капитал Light

Брой 5 // 06.02.2016 Прочетете