Регистрация

// Бизнес / Стоки и продажби

43 5 юни 2009, 15:24, 17329 прочитания

Нашествието на евтиния лукс

В България тепърва ще навлизат истинските магазини за стари колекции от типа аутлет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Tommy Hilfiger в един портфейл с Calvin Klein

Гигантът в продажбите на облекла Phillips-Van Heusen купува американската марка за близо 3 млрд. долара

15 мар 2010

Новата мода в модата

Първият голям аутлет магазин ще покаже дали моделът работи и в България

5 мар 2010
Има един легендарен магазин на ул. "Черковна" в София. Всъщност магазин е много смело определение за нещо, което прилича повече на склад с две пробни от завеси. Отвън няма реклами и витрини, но обектът може да бъде намерен по луксозните коли, спрели отпред.

Години преди на мода да излязат аутлетите, в него вече се продаваха маркови дрехи на ниски цени. Той е символ на доскорошното разбиране в България за "аутлет" търговията - място, в което можеш да си купиш хубава дреха на половин цена.

С развиването на традиционната аутлет търговия - такава, каквато е позната в западния свят, това разбиране ще се промени. В София вече се строи първият голям център, в който търговците обещават да продават старите си колекции с атрактивни намаления. Планират се и други проекти за аутлет комплекси, които, макар и забавени заради кризата, се очаква да бъдат започнати през следващите години. Така в средносрочен план на българските клиенти няма да им се налага да пътуват до Австрия или Италия, за да се обличат в евтин лукс.

Минало покрай него

През последните години улиците на София и другите по-големи градове, се изпъстриха с магазинчета като това на "Черковна". Те имат еднакви отличителни черти - затъмнени стъкла, изрисувани с емблемите на известни марки; зад витрините - малки помещения с купища "луксозни дрехи", доставени по няколко канала. Част от дрехите са произведени в български фабрики, които шият на ишлеме за западните марки. Има и голямо количество стока, внесена от Турция или от Китай отново от подобни фабрики. Трета група "маркови" облекла са обикновени имитации със зашити накриво етикети.

Има и няколко примера за реална аутлет търговия. Някои марки спортни облекла като Nike и Adidas имат собствени обекти за старите си колекции.
"Въпреки че е аутлет, магазинът се прави по международните стандарти на марката", обяснява Гено Стойнов, който е ритейл мениджър на "Елмек спорт България" - компанията, която държи правата на Nike и Converse за България.

Преди две години и компанията "Тренд студио" започна аутлет бизнес. Тя взе правата за старите колекции на Zara и някои други марки на испанския гигант Inditex. До момента у нас има над 20 магазина Z Outlet. Компанията съвсем скоро откри и "аутлет на аутлета" Outlet Z5 в столичния квартал "Младост". В тези магазини всичко ще е по 5 лв., казаха представителите на марката.

През 2007 г. в София заработи и обявеният за първи аутлет център - Princess Outlet Centre в "Младост". Неговата концепция обаче се различава от класическия формат в Европа. В сградата има десетина магазина и голям развлекателен център, който ще бъде разширен с казино и дискотека. "Действително по-голямата част от посетителите ни идват заради забавленията и ние акцентираме на този бизнес", каза за "Капитал" Евгени Попов, изпълнителен директор на собственика на комплекса "Принцес Кореком".

Време е

След като бяха отворени първите молове в София, а след тях се заредиха десетки други проекти за смесени търговски комплекси, ритейл паркове и др., сега специалистите вярват, че е дошъл моментът и за обектите за стари колекции.

Аутлет продажбите се развиват там, където вече има достатъчно конкуренция на така наречената стандартна търговия. От една страна, специализираните центрове се правят за разнообразие на предлагането. От друга - те са необходимост за самите търговци. Вместо да отделят място в класическите магазини за стари колекции, които са останали непродадени, те могат да ги излагат в аутлетите. В тях цената на облеклата пада до 70% от тази, на която са се продавали в сезона в централния магазин.

В момента се строи "София аутлет център", който ще се намира на бул. "Цариградско шосе" и трябва да отвори през есента на тази година. Това на практика ще е първият специализиран комплекс само за дрехи с намаления. Има и поне два проекта за такива сгради близо до София. Земята за тях е купена, но изграждането им се бави заради ограничените възможности за финансиране, породени от кризата. Но рано или късно и те ще се случат.

"Когато пазарът е достатъчно узрял, се появяват аутлет центровете. Търговците натрупват наличности и имат нужда да чистят остатъците", казва Зара Кръстева, оперативен мениджър на бъдещия "София аутлет център".

Икономическата криза днес допълнително стимулира по-бързото развитие на аутлет центровете и търговците все повече ще разчитат на продажбите в тях. Тенденцията се забелязва и на Запад и големите производители на облекла залагат все повече на този сегмент. Водещи марки вече правят планове до края на годината да увеличат значително броя на магазините, в които предлагат стока с намаление.

От началото на годината и в България се усеща стремежът на купувачите да ограничават разходите си. За първите месеци на 2009 г. до момента продажбите са намалели между 20 и 30 на сто, съобщи един от големите представители на чужди марки за българския пазар. Затова и очакването, че интересът на клиентите към аутлетите ще расте, звучи основателно.

Нов начин на пазаруване

Ако е организирана така, както е позната в развитите страни, аутлет търговията в България ще доведе до съвсем ново разбиране за пазаруване. Досега търговците на облекла често връщаха старите непродадени колекции в основните си магазини и на следващия сезон ги продаваха заедно с новите серии.

"Аутлет търговията не се е развила още, защото пазарът е малък и няма сегментиране. Повечето клиенти не правят разлика между стара и нова колекция и цената, която трябва да платят за нея. През следващите между една и пет години това разбиране ще се промени и аутлет търговията ще се развие", прогнозира Гено Стойнов.

С отварянето на аутлет магазините търговците ще достигат до по-голяма група клиенти. Намаленията би трябвало да предразполагат повече хора да станат почитатели на марката.

"В договорите си с наемателите сме заложили клауза за задължителен процент на отстъпка от пълната цена. Намалението не трябва да е по-малко от 30%", обясни Ирина Недкова, която отговаря за наемателите в "София аутлет център". За да се спазват тези изисквания, компанията, която управлява комплекса, ще прави непрестанни проверки по магазините из града.

Ако действително цената на предлагания асортимент е примамлива, може да се очаква, че аутлет магазините ще правят доволно големи обороти. Това ще е начин търговците поне малко да минимизират ефекта от кризата и спада на продажбите. Освен това в тези обекти ще се продава и стока, която е внесена от производителя специално за аутлет магазините. Така клиентите би трябвало да имат достатъчно голям избор.

Предимствата на аутлет магазините са много. За разлика от обикновените те имат много по-малко разходи. Наемът за тях в повечето случаи е по-нисък в сравнение с моловете. По-малки са и разходите за персонал и за обзавеждане. Служителите нямат задачата да консултират клиентите, а само да подреждат кашони и да продават на касата. За оборудването пък се използват в пъти по-евтини материали и мебели от тези, с които търговците са длъжни да обзаведат фирмените си обекти по стандартите на марката.

"При нормалния магазин цените са по-високи, продажбите по-малко. В аутлет магазина се разчита на големия обем на продажбите. Някои правят много по-голям оборот от нормалния магазин", обясни собственикът на веригата Hot Spot Васил Райчев.

Всичко това обаче са само очаквания и прогнози. Изводите ще се направят, когато първите истински аутлет центрове заработят и между тях се появи конкуренция. Аутлет търговията ще има успех само тогава, когато задоволи клиента и му предостави точно това, от което има нужда. Иначе още дълго време луксозни коли ще спират на ул. "Черковна".

С намаление

Аутлет търговия се развива най-бързо през последните години. Първите такива центрове се появяват в САЩ по инициатива на производителите на маркови облекла. Те търсят възможност да пласират старите си колекции, които не са успели да продадат в сезона, на цени между 30 и 70% по-ниски от тези в нормалния магазин. Така до фабриките за облекла започват да се появяват и магазини (Factory Outlet).

Някои производители пускат в тях дори модели, които още не са излизали на пазара. Така компаниите тестват как облеклата ще се възприемат от клиентите. Третото предназначение на аутлета е да привлече повече почитатели към марката, като позволи и на клиентите с по-малки доходи да й се насладят.

През 90-те години на миналия век аутлетите масово се разпространяват в Западна Европа. Концепцията се видоизменя и обогатява. Изграждат се смесените аутлет центрове, в които има магазини не само на един, а на много повече производители. Вълната на този тип търговия се развива толкова бързо, че цели малки градчета на запад се превръщат в аутлет дестинации. Това се случва с германския град Мецингер например, където първоначално е имало фабрика на Hugo Boss. Производителят направил аутлет магазин, в който продава стоката си на 30-40% по-ниска цена. Интересът на купувачите бил огромен. Впечатлени от клиентския поток, към Мецингер се насочили и други световни марки. Сега там се редят огромни магазини на Esprit, Joop, Pepe Jeans, Versace и всички те са разположени в огромни сгради без прозорци и са пълни със стоки с намаления.

Някои градове са се превърнали дори в дестинации и развиват аутлет туризъм. Специализирани агенции предлагат екскурзии до Милано, посещение на забележителности и задължително на един от аутлетите около града.

След като модата на аутлетите мина през Европа, тя продължи на изток. Много от производителите изнесоха фабриките си в Китай и по естествен път започнаха да правят аутлет центрове и там. Смесени комплекси за стоки с намаления има вече и в арабските страни и Япония.

Има една сериозна отличителна черта на клиентите на аутлет центровете. Те отиват там с ясното съзнание, че ще харчат пари. Отделили са определен бюджет и са готови целия да го изразходват. Разликата е в това, че клиентите на обикновените магазини правят най-често спонтанни покупки.

Изводът се доказва от международните проучвания. Изследване на Oxford Brookеs University, направено сред близо 1000 клиенти на аутлет центрове във Великобритания, сочи, че всички са склонни да изминат 50 мили до търговския център, мотивирани от високото качество на марковите дрехи и голямата отстъпка, за която могат да купят. Над 60 на сто казват, че не биха купили марката, ако тя се продаваше на пълна цена.

В аутлет центровете пазаруват няколко вида клиенти. Едните са такива, които искат да носят скъпа марка, но не могат да си я позволят. Другите нямат проблем с високите цени, държат на качеството и не се притесняват от това, че колекцията е стара. В България пък в аутлет магазините пазаруват дори хора с достатъчно големи възможности, за да си позволят да са клиенти и на норманите луксозни обекти. Търговците очакват броят на последната група дори да се увеличи през следващите няколко години в резултат на кризата.
 
София аутлет център

Nike, Puma, Adidas, Champion, Benetton, Mango, GEOX, Tommy Hilfiger, ECCO, Levi's, Sisley, Motivi, Diesel, Max Mara. Това са само част от марките, които ще влязат в новия  "София аутлет център". Общата площ на комплекса е 37 хил. кв.м, а чистата търговска е 15 хил.

Аутлетът се изгражда от едноименно дружество, което е собственост на регистрираното в Австрия "Арнок имобилиен". Управлението на центъра е поверено на лондонското дружество GVA Grimley LLP. Компанията е специализирана в аутлет сектора в Европа и има значителен опит с проекти в страните от региона. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Спасия Славова: Стажът е добро начало за промяна

Спасия Славова, студентка във втори курс по "Политически науки" в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), разказва за своя стаж в Унгария

Saatchi&Saatchi търси стажанти

Крайният срок за кандидатстване е 11 декември 2014 г.

Какви са възможностите за работа и стаж в евроинституциите

EU Careers организира две информационни събития по темата на 1 и 4 декември 2014 г.

Световната банка набира стажанти

Програмата предлага възможности за обучение и практическа дейност

Николай Великов: Искам хората да са по-активни

Николай Великов, студент по право в пети курс в ЮЗУ "Неофит Рилски", разказва пред "Кариери" за своите впечатления и натрупан опит по време на своя стаж в Румъния миналото лято

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне

Джузепе Лаваца: Продажбите на кафе в България не падат