Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 30 окт 2009, 12:49, 7234 прочитания

Евтиното излиза евтино

Компаниите търсят нови бизнес модели за ниски разходи и повече продажби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Архитектът на империята Tata се оттегля

Индийският промишлен магнат Ратан Н. Тата излиза в пенсия

28 дек 2012

Високата цена на евтината стока

Бивш мениджър в Aldi разкрива тайните на германския дискаунтър

23 май 2012

Новата мода в модата

Първият голям аутлет магазин ще покаже дали моделът работи и в България

5 мар 2010

С кризата сме приятели

Какви нови стратегии използват компаниите, за да продават успешно

18 сеп 2009


Някои от най-големите компании в света са родени в периоди на криза. Сегашната световна рецесия също има "запазена" марка - в разцвет са бизнес моделите, които съдържат в себе си идеята за low cost (от англ. - ниски разходи). Евтините стоки и услуги най-лесно привличат вниманието на клиентите. И това не остава без реакция от страна на предприемачите.

Лесният модел за правене на пари, прилаган от британската компания easyGroup (на англ. еasy означава лесен), превърна гръцкия предприемач Стелиос Хаджийоану в милиардер и му осигури почетното звание сър. Началото на неговата бизнес империя е поставено през 1995 г. с нискотарифната авиокомпания easyJet, но в наши дни империята му се простира от пици до хотели. Уебсайтът й показва, че се състои от 17 компании с марката easy.

Ключът към успеха

на Хаджийоану е, че прилага принципа на ниските цени към всички сегменти на своя бизнес. Компанията му продава базисни услуги на минималната възможна цена, избягвайки всякакви "екстри", които оскъпяват продукта. "Easy е функционална марка [...]. Във всяка индустрия, в която потребителите са ограбени, ако мога да намеря начин да им дам истинската стойност за техните пари, аз го правя", разяснява своето верую бизнесменът. През ноември миналата  година той заяви, че така наречените евтини марки са по-добре позиционирани, за да се справят в настоящата криза, която очевидно няма да подмине нито един бизнес сегмент. И въпреки рецесията Стелиос Хаджийоану твърдо вярва, че е напипал успешната формула и е решен да разраства своята империя. През септември той продаде акции в easyJet (където неговото семейство е най-големият акционер с 38%) за 7.5 млн. лири. С тях той смята да се възползва от възможностите, предоставяни от рецесията. Според вестник Times вероятно предприемачът ще купува имоти в Лондон, за да разширява поделенията easyHotel и easyOffice.

Една малка брънка от тази експанзия се случва и в България. Скоро в София ще бъде отворен единайсетият хотел от веригата easyHotel. Такива обекти има във Великобритания, Унгария, Швейцария и Кипър. "Предлагаме ви възможно най-добрите цени, а в замяна искаме от вас да жертвате малко луксозно пространство." Така е описан моделът на easyHotel в сайта на компанията. Точно това позволява цената на нощувка в хотелска стая от шест квадратни метра в Лондон да падне до 25 лири.



Бизнес моделът на еasyGroup разчита на високия оборот, максималното оптимизиране на фиксираните разходи, както и на факта, че търсенето на предлаганите услуги и стоки е много еластично спрямо цената. За предпочитане е резервациите и плащането да се правят по интернет (с цел да се намалят разходите и да се избегнат посредниците), и то достатъчно рано, което помага да се планира бизнесът, да се разпределят по-ефективно ресурсите и да се осъществява строг контрол върху разходите. Моделът се стреми да изглади разликите в оборота, които настъпват в различните сезони или часове, като предлага изключително ниски цени, когато търсенето е по-слабо и конкурентите не са достатъчно заинтересувани. Например в пицариите easyPizza се насърчава търсенето в по-вялите часове и пиците са по-евтини, отколкото в часовете, когато търсенето нараства и става по-малко еластично спрямо цената. Списание Business 2.0 обяснява, че в еasyPizza в Лондон няма телефони. Поръчва се по интернет. Ако все пак настоявате да се обадите, обаждането се пренасочва към кол център в Индия. Концепцията се развива чрез франчайз. Предлагат се ограничен брой, видове и големина на пиците, като не се предвиждат замени на продукти. Пиците се пекат 8 минути, а седем разносвачи ги доставят със собствени автомобили до съответните места. Звучи лесно.

Е, не всички "лесни" начинания на easyGroup са успешни. Преди пет години Стелиос Хаджийоану се опита да наложи модела си в киносалоните чрез easyCinema. Идеята е била там да се продават евтини билети, пуканки и напитки, но планът не постигна желания грандиозен успех, пише Sunday Times. Поделението все още съществува, но само като услуга за отдаване на DVD под наем онлайн. "Някои [идеи] проработиха, други не съвсем, като например интернет кафенетата [easyInternetcafe], защото остаряха технически", признава Хаджийоану.

Възходът на евтините модели

Бизнес моделът на евтините (low-cost) стоки и марки е може би най-добре развит в търговията на дребно. По примера на германските магазини Aldi и Lidl, които продават стоки с големи отстъпки, все повече търговски вериги създават и разширяват евтиния сегмент - Wal-Mart, Metro, Asda, Tesco и други. В началото на годината френският гигант Carrefour обяви, че ще пусне своя лоукост марка, Carrefour Discount, в отговор на това, че потребителите харчат все по-малко пари и отделят все по-голямо значение на цената.

Все повече компании, които произвеждат скъпи стоки и услуги, се впускат в евтиния сегмент. Интересът на медиите и потребителите винаги нараства, когато голям производител на автомобили обяви проект за поредната суперевтина кола. В началото на годината индийската индустриална корпорация Tata предизвика фурор, като пусна на пазара най-евтиния автомобил в света, Tata Nano, на цена около 2000 долара. Как постига тази цена? Пред списание BusinessWeek председателят на конгломерата Ратан Тата обяснява, че ключът е в уменията на индийските инженери и удивителната им способност да режат ненужните разходи до необходимия минимум. "Съкращавате всякакви разходи - за седалки, за материали, за компоненти - от целия пакет", твърди Тата. Представеният в края на март модел Nano няма климатик, еърбег, уредба, мощността му е само 33 конски сили, а максималната му скорост не надвишава 100 километра в час. Но пък цената накара целият свят да заговори за индийския експеримент. Явно впечатлен от успеха при автомобилите, бизнесменът реши да приложи същия бизнес модел и на пазара на недвижими имоти. По-рано тази година индийският конгломерат се насочи към пазара на суперевтини жилища, които ще продава на цени до 14 хиляди долара.

Индия може да привлича интереса на много от производителите на автомобили с опитните кадри и евтината работна ръка, но една от най-успешните лоукост коли всъщност се произвежда в Румъния. Моделът на френската компания Renault - Logan, се сглобява в заводите на Renault Dacia в Румъния от 2004 г. при базисна цена около 7000 евро, с 49% по-ниска от тази на конкурентните седани. Моделът се превърна в хит не само в Източна Европа и Латинска Америка, за които бе предназначен, но и в Западна Европа, независимо че тези автомобили нямат електрически стъкла, нито климатици или други съвременни подобрения, с които западният потребител е свикнал. Преди година бе пуснат и моделът Sandero. Той също се радва на невиждан успех. Два от всеки три автовобила, произвеждани в заводите Dacia, са Sandero. Фурорът на моделите на Renault в Румъния отново се дължи на ниските разходи. Докато BMW печели средно по 3300 долара от всеки свой модел, то при Logan заложената печалба е 400 долара на автомобил, твърди пред BusinessWeek представителят на германското поделение на нестопанската организация Center for Automotive Research Фердинанд Дуденхьофер.

Успехът на лоукост марките на Renault отправя сериозно предизвикателство пред другите модели на френската компания и може да "замърси" марката, предупреждават анализатори пред американския икономически вестник Wall Street Journal. Изданието цитира данни, според които през първите седем месеца на годината продажбите на заводите Dacia са нараснали с 18% спрямо същия период на предходната година. Само във Франция през юли т.г. продажбите на моделите Sandero и Logan са скочили с 58% при среден ръст на пазара от 3.1%. Те заеха осмо място по продажби във Франция, изпреварвайки утвърдени и познати марки като Fiat и Nissan. В Германия продажбите на моделите, произвеждани от Renault Dacia, се увеличиха четири пъти.

Съблазнени от фурора на евтините модели на Renault и други европейски производители се насочват към сегмента. Лоукост проект разработва Fiat, като Индия е избрана за страна производител. Френският вестник La Tribune твърди, че Citroen разработва стилни евтини автомобили, които ще се предлагат в базови версии и ще се конкурират с моделите на Dacia.

Луксозните марки също се насочват към ниския ценови сегмент. Производителите на облекла използват за целта модела на аутлетите, в които маркови стоки от минали колекции се продават на значително по-ниски цени. Този модел бе създаден през 70-те години в САЩ и внесен във Франция през 80-те години, твърди Colliers International.

Сега в САЩ процъфтява неговата разновидност - луксозните е-tailers. Те продават онлайн луксозни дизайнерски стоки от отминалия сезон на много по-ниски цени, обяснява списание Economist. За представителите на този сегмент кризата буквално е златна възможност, защото, от една страна, им осигурява купища непродадени маркови стоки, които свикналите с лукса купувачи на драго сърце купуват евтино. Така например американските итейлъри като Gilt Groupe, HauteLook и Rue La La и френският им конкурент Vente-privee.com продават дизайнерски дрехи от миналия сезон на цени, които са с 80% по-ниски.

Маркетинговата стратегия на ниските цени обаче носи рискове. От една страна, тя може да навреди на имиджа на фирмата и на марката в дългосрочен план и да влоши възможностите за увеличаване на пазарния дял в периода на икономическо възстановяване, предупреждава специализираната компания за пазарни проучвания B2B International. От друга страна, ниската цена влияе негативно върху рентабилността на компанията. Тя може да бъде успешна в краткосрочен план и да постигне увеличаване на продажбите, но не гарантира постигането на устойчива рентабилност и добър имидж на марката в средно- и дългосрочен план.
Първи опити в България

Low cost бизнесът в България все още е съвсем слабо развит и това няма да учуди никого. За разлика от големите западни пазари, където вече съществуват какви ли не форми на евтини формати, в България тепърва навлизат "базовите" инициативи.
Първи се появиха компаниите за нискобюджетни полети като Wizz Air и Easy Jet. Те постепенно увеличават дестинациите, с които свързват България. Строи се първият хотел от типа low cost - малки стаи, без каквито и да било екстри, но на ниска цена. Ативно навлизат и се развиват и търговските вериги за евтино пазаруване от типа discount. Инвеститорският интерес е насочен и към изграждането и отварянето на аутлет центрове, в които се продават стари колекции на скъпи марки, но на по-ниска цена. В търговията с облекла се появи още един пример - онлайн продажбите. Един от големите вносители на чужди марки в България - MDL, създаде онлайн магазин за продажбата на марки като Sisley, Motivi, Benetton. По този начин се съкращават разходите за наем на магазин, персонал и се достига до по-голям кръг от потребители. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г. Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г.

Скокът в цената се дължи на затварянето на голяма част от нелегалните производители в Китай и новата екополитика на страната

9 авг 2017, 2247 прочитания

Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи 15 Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи

Сравнението с ЕС показва, че българите са на дъното при електронното банкиране

21 юни 2017, 14066 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Пренареждане на приоритетите

Ритейлърите променят сериозно бизнеса си заради кризата

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

Какво ще направи Слави Трифонов в политиката

Дори да има успех, той ще е краткосрочен и ограничен, по-интересният въпрос е защо започва сега

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете