Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
14 9 окт 2009, 17:00, 4339 прочитания

Webit. Do it.

"Поучете се от Европа, не се страхувайте да експериментирате", беше посланието на първия онлайн-форум в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Обикновено българският е-бизнес следи и коментира с натрапчив интерес ходът на световната интернет история. По време на Webit, приключилия преди дни форум за интернет маркетинг и бизнес, провел се в София, се случи обратното. Чуждестранни експерти от някои от най-големите институции в бранша представиха своя страничен поглед за стъпките за развитие на нашия мъничък български онлайн бизнес.

Реалности

Повтарящият се въпрос към гостуващите лектори от големи популярни компании като Google, eBay или PayPal бе: кога ще откриете местен офис? Лайтмотивът в отговорите: когато пазарът ви е достатъчно перспективен и интересен. Допълнението в този повтарящ се разговор обаче е по-важният момент. Най-добре синтезирано прозвуча посланието на Прземек Плута, мениджър на PayPal Полша: "Не очаквайте големите компании да дойдат и да разработят пазара ви."

A пазарът на онлайн реклама в България за миналата година според данни, цитирани на изложението, е възлизал на 15 милиона евро. Това е около 0.1% от европейския. И което е по-лошо: интернет рекламата генерира едва 4% от общия медиен микс (по данни на е-Academy) в страната. С други думи, твърде много рекламодатели изобщо не са убедени доколко и дали да присъстват онлайн. Далечният еталон, към който се стремим, е Великобритания, където съвсем наскоро интернет изпревари телевизията по рекламни приходи.

Какъв тогава е шансът ни за развитие?

Възможности


Ален Йоро, председател на европейското подразделение на IAB (Interactive Advertising Bureau) - най-голямата браншова организация в онлайн сектора, обяснява, че трябва буквално да копираме установените световни практики. В това число влизат онлайн измервания, обучения и анализи. В България все още официално няма единна метрика за всички най-големи генератори на интернет трафик, което затруднява рекламодателите. Обученията правят плахи стъпки, а анализите... Трудно бе да се отговори на любопитството на гостуващите лектори за българската онлайн действителност, тъй като официални данни и изследвания за пазара просто няма.



Надежда в това отношение предизвика срещата на Ален Йоро с представители на българския бранш за създаване на IAB Bulgaria. Само преди седмица дългоочакваното (и многоизстрадано) обединение на 5 най-големи интернет издатели започна да се случва и бе учредено сдружението Interactive Association Bulgaria. Явно пазарът ни започва да узрява за сътрудничество по общи проекти след годините прикрити дрязги в сектора. Популяризирането и утвърждаването на е-бизнеса така или иначе е непосилна задача за компании единаци. По време на Webit местните играчи от онлайн пазара изказаха положителни прогнози за бранша - нулева 2009 г. и осезаемо подобрение догодина.

Експериментирането – това е втората част от формулата за успех на Източна Европа и в частност България, смята Ален Йоро. Малките пазари от региона трябва да създават и изпробват нови дигитални бизнес модели, услуги и формати. Не да се опитват да догонят и повторят вчерашния успех на големите, а да експериментират с бъдещето. 

Тенденции

които бяха очертани на форума, обещават бум на мобилния маркетинг, многолика онлайн реклама в рамките на различни платформи и интернет търговия, развиваща онлайн общества около себе си. Саурав Чопра от консултантската компания Bytemobile коментира, че мобилната реклама тепърва ще бележи ръст. Най-перспективните области според него са интерактивни услуги, носещи реална полза на клиентите - промоционални купони чрез SMS, рекламни формати, които разчитат на интерактивни обвързващи послания, както и географски таргетирани услуги, базиращи се на местоположението на потенциалния клиент.

Традиционната онлайн реклама пък започва да се съобразява с новите канали, по които интернет достига до потребителите – смартфони, електронни четци и телевизори. Рекламодателите вероятно ще трябва да използват пълните възможности на този комуникационен канал за интерактивност. Потребителите искат да бъдат активно участваща страна във взаимодействието, а не пасивна целева група.

Законодателните и морални въпроси на онлайн таргетирането е друга гореща тема за сектора. В момента един потребител споделя онлайн средно три пъти седмично лична информация за себе си и предпочитанията си. Този огромен ресурс ще бъде използван, но трябва да бъде решено как и до каква степен. Така или иначе онлайн рекламата неминуемо ще расте, бе общата прогноза на експертите, участвали в Webit. Точно както и е-търговията.

Най-важното за един онлайн магазин е доверието в него, коментира Алекс Маркс от онлайн аукциона eBay. Интернет търговията все повече ще разчита на приходи от реклама и ще се доближава по функционалност до социалните мрежи. Около онлайн магазинът на бъдещето ще бъде изградено общество от потребители. Всъщност медиите, "търговците" на съдържание, също трябва да се опитат да обвържат лоялен социален кръг около марката си. Според Лиз Бътлър от британския всекидневник The Guardian традиционната преса трябва да стане част от естествената тъкан на интернет, като освободи съдържанието си и се отвори за интерактивен диалог с читателите.

За финал идва и съветът на Норм Джонсън от рекламна агенция MindShare (и един от първите дигитални маркетингови специалисти с над 20 години опит) към участниците в Webit: не се ограничавайте с добре по,знатите неща.
Webit : Сметки
Равносметката за Webit в числа е лесна: два дни, три сцени, 4300 регистрирани посетители, 1000 от които чуждестранни, над 40 лектори – в това число експерти от Coca-Cola, Microsoft, Google, eBay, в. The Guardian... Освен конферентната част се проведе и съпътстващо търговско изложение в лицето на 17 хостинг, медийни и софтуерни компании. Интересът към тези щандове беше по-скоро слаб, било заради общото хаотично движение между залите или натоварената програма. Факт е, че големите играчи в сектора почти не се включиха в търговската част, а през втория ден дори можеха да се видят опразнени рекламни щандове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Край на автомобилните ключове; Големите амбиции на Slack; Изправи се, не ръкомахай

21 сеп 2017, 1631 прочитания

App-ове на седмицата App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

18 сеп 2017, 2609 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: ИКТ »

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Дръж се естествено

Системите за видеонаблюдение скоро ще могат да разпознават и човешко поведение

От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

Испански, от Пловдив

Каталунският производител на спортна екипировка Santin Digital ще вложи 300 хил. евро в нов завод за печат върху текстил в Пловдив

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете