Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 5 ное 2010, 13:48, 3170 прочитания

Колко струват навиците ти

Как популярни приложения в социалните мрежи изпращат лични данни на рекламни компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Подходът на FarmVille
FarmVille е един от символите на геймърството в социалните мрежи. Играта, освен че събира ваши лични данни, дава възможност на потребителите да си изградят собствена виртуална "ферма", да садят различни земеделски култури, да изграждат различни постройки като хамбари, да отглеждат животни като овце, крави и др. Разработена е от компанията Zynga, която преди няколко седмици надмина по пазарна капитализация гиганта на гейм индустрията Electronic Arts. Освен през Facebook от тази година FarmVille е достъпна и през MSN Games - гейм портала на Microsoft. Zynga е разработила вече и приложения за Android и iOS. Apple направиха специално приложение за своята операционна система поради факта, че тя не поддържа Flash, която се изисква, за да може да играеш през Facebook. В момента FarmVille има около 62 млн. потребители. Според вестник "Индипендънт" всеки десети потребител в социалната мрежа на Марк Зукърбърг има виртуална ферма.

Още по темата

Разузнай клиента си

Големите ритейлъри следят движението на потребителите в своите магазини, опитвайки се да опознаят в детайли техните пазарни навици

16 юли 2013

Туит за 7 млрд. долара

Twitter продължава да търси нови начини за привличане на реклама, докато пазарната й оценка се удвоява

15 юли 2011

Новите правила на играта

Набиращият сила гейм-гигант Zynga подготвя борсов дебют, който може да създаде голяма пазарна ниша

8 юли 2011

"Моята ферма не е у Facebook..."*

"Социалната" гейм-компания Zynga вече има пазарна оценка между 7 и 9 млрд. долара

20 фев 2011

Dislike

Купуването на приятели във Facebook не е морално и носи само краткосрочен ефект

3 фев 2011

Защо се отказахте от Facebook?

View all 5 comments

10 окт 2010

Мобилните амбиции на Facebook

Социалната мрежа подготвя своя софтуерна платформа за безжични устройства

24 сеп 2010

Все по-комерсиални

Редизайнът на популярните сайтове Twitter и Digg загатва за посоката, в която ще се развиват социалните мрежи

24 сеп 2010

Големият Facebook те гледа...

Социална мрежа номер едно в света започва да налага нова услуга, базирана на местоположението на потребителите

10 сеп 2010

Съгласен съм

Какви права имаме върху съдържанието, което създаваме онлайн

16 юли 2010

Победа за интернет

Историческо съдебно решение оневини YouTube за пиратското видеосъдържание, качвано от потребителите

25 юни 2010
Първоначално социалните мрежи бяха просто сайтове за запознанства. Постепенно еволюираха в места за споделяне на всевъзможна информация - като се започне от моментни мисли и интересни линкове и се стигне до далеч по-лични неща като снимки с приятели, предпочитания, дори актуалното ни местоположение...

В момента социалните мрежи са почти неизменна част от нашето ежедневие. Потребителите им вече играят в тях, теглят късметчета, дори могат да създадат свое родословно дърво. Много от от хората дори не могат осмислят деня си без задължителния преглед на "насажденията" във FarmVille, без онлайн хороскопа си за деня или пък без да проверят кои са "най-добрите им приятели" в сайта.

Всички тези действия стават възможни благодарение на т.нар. приложения (applications). Чрез тях социалните мрежи се превърнаха в център за най-разнообразни онлайн дейности, чийто бизнес модел най-често е базиран на приходи от реклами или от използването на виртуална валута. В повечето случаи приложенията се разработват от трети фирми и преди да бъдат активирани, предупреждават, че ще получат достъп до личните данни на потребителя. Голяма част от хората обаче игнорират това предупреждение и използват тези апликации, без да си дават сметка, че по-голямата част от информацията за тях ще попадне в ръцете на компании за маркетингови проучвания.

Приложения-шпиони

Според разследване на американския вестник "Уолстрийт джърнъл" едни от най-популярните приложения за Facebook и MySpace събират и изпращат личните данни от профилите на потребителите към различни рекламни агенции и фирми за следене на потребителското поведение в интернет. Информацията, която се разпраща, може да варира от имената, пола и възрастта на сърфиращия до списъка с приятели и групите, на които той симпатизира.



За целта приложенията регистрират един от основните елементи в социалната мрежа – идентификационните номера на потребителите. Те се използват, за да се скрият истинските имена на хората. Това обаче не е особена пречка, особено във Facebook. Ако се знае този номер, дори само чрез браузъра може да се разбере как се казва човекът, който се крие зад него, дори и ако са включени настройките за най-висока поверителност. При MySpace номерът не е свързан директно с името, но пак може да се извлекат лични данни като възраст, години и други данни за потребителя.

Интернет специалистите могат да извлекат много повече информация от имената до снимките на потребителя, независимо от неговите настройки за сигурност. Според "Уолстрийт джърнъл" данните се анализират от около 25 фирми за събиране на информация в интернет, след което се продават на рекламни агенции. Изтичането на информация към трети лица е по-силно при Facebook и като че ли е по-ограничено в MySpace, коментира изданието. Причината за това е, че MySpace има по-малко потребители, както и това, че идентификационният номер може да не се обвърже с името на потребителя.

В социалната мрежа на Марк Зукърбърг всичките десет най-използвани приложения споделят лични данни с фирми за събиране на информация в интернет. Три от тях изпращат към тези компании и контактите на потребителите. В групата на тези приложения попадат попадат суперпопулярният FarmVille, Texas HoldEm Poker и FrontierVille за Facebook и TagMe, GreenSpot и Rock You Pets за MySpace.

Според защитниците на подобни маркетингови практики проблем няма, защото всичките изследвания се извършват анонимно, без да се дават данни като имена или електронни пощи. Но една от компаниите – RapLeaf, изгражда собствена база данни от индентификационните номера на потребители във Facebook, които е придобила чрез приложенията, и ги продава на десетки други фирми. Фирмата използва тези имена и ги залага в "кукита" (cookies), след което чрез тях търси в интернет подобни съвпадения, проследява движението на потребителите в мрежата. На базата на това им съставя поведенчески профили.

Post factum

Facebook и MySpace частично или напълно забраняват лични данни на техни потребители, събрани чрез приложенията, да се изпращат на трети страни. Facebook например разработи настройки, които дават възможност на хората да изберат дали апликациите могат да имат достъп до цялата информация за тях или само до части от нея. Но дори и при включени пълни настройки за поверителност сред базовите данни попада и индентификационният номер, който после може да се използва за събиране на по-детайлна информация.

В някои случаи самите разработчици не знаят, че техните приложения се използват за подобни цели. Това е по-често срещано при апликациите за MySpace. Друга потенциална възможност за изтичане на лична информация е, когато потребителите кликат на рекламите на в приложенията. Тогава част от техните данни, сред които и идентификационният номер, се препращат към рекламни агенции или фирми за събиране на информация. За момента този проблем остава нерешен и при двете големи социални мрежи.

Facebook предприе мерки, като блокира някои от приложенията, за които се знае, че препродават лични данни. Ръководството на социалната мрежа обяви също така, че ще разработи предпазен механизъм, при който идентификационният номер няма да бъде предоставян на трети лица. От MySpace обявиха, че взимат съответните мерки, без да конкретизират точно какви. Същевременно някои от компаниите, които събират подобен тип информация през приложенията, са прекратили тази своя практика, пише "Уолстрийт джърнъл".

Разкритията на "Уолстрийт джърнъл" идват малко след новината, че 15 от 30 случайно избрани приложения за мобилната операционна система Android също изпращат лични данни на потребителите без тяхното знание към сървърите на рекламни агенции. По всичко личи, че новите инструменти за нерегламентирано събиране на информация без знанието на потребителите ще са силни оръжия в арсенала на онлайн предприемачите. И че подобни практики ще станат все по-често срещано явление в бъдеще.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

App-ове на седмицата App-ове на седмицата

"Капитал" ви представя мобилните приложения, които ни направиха най-силно впечатление

14 авг 2017, 1270 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Аудиовзрив; Новите лещи на баба; Скъпи, твой ред е

11 авг 2017, 2276 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
"Оптика" по въздуха

Военна технология за безжичен пренос на данни се опитва да пробие на интернет-пазара

Искате ли да летите

Българската лека авиация има да догонва тази в Западна Европа. Потенциалът за развитие обаче е голям

Андреас Костал: Приходите ни в България ще достигнат 180 млн. евро

Изпълнителният директор и собственик на Kostal пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Висока топка

По-добрите тенис клубове в София

Имало едно време Даяна

20 години от смъртта на принцесата на Уелс

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 32

Капитал

Брой 32 // 12.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете