Регистрация
17 13 фев 2007, 13:04, 6671 прочитания

Ще почиват ли таксиметровите шофьори на Канарските острови

Кметът на София Бойко Борисов обеща привилегии за такситата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според медиите, след среща с представители на таксиметровия бизнес, кметът Бойко Борисов е казал, че "според изчисленията на общината 6500 таксита са достатъчни на столицата".Друг вестник твърди, че кметът и организираните таксиметраджии са се "договорили" броят на такситата в столицата да е "6000-6500". Според същите медии, броят на такситата, които са получили разрешение от общината в момента е 5600, докато броят на действащите таксита в София е 14000 или дори 20000.

Тук има поне два сериозни проблема:
1. Очевидно е, че голяма част от такситата не зачитат общината и не са отишли да се борят с нейната бюрокрация за получаване на разрешение за дейността си – и това е проблем на общината. По-важният въпрос е защо въобще такситата трябва да искат разрешение от общината, за да упражняват дейността си? Социализмът и централното планиране отдавна свършиха, поне на теория и подобна практика е неоправдана.
Ако общината продължи да издава разрешения за таксиметрова дейност, утре може по същата логика да й хрумне, че тя ще решава колко и кои зъболекари и лекари да работят, колко и кои вестници и журналисти да работят на нейна територия, кои телевизии и радиостанции са позволени, кои вериги магазини или преподаватели по английски ще получат лиценз и пр. Това гарантира пълна стагнация на икономиката, но в същото време огромен ръст на корупцията.

2. Определената от общината бройка на такситата /или по-точно, договорената бройка между общината и лобито на таксиметраджиите/ от 6000-6500 означава спад на броя на такситата между два и три пъти. При положение, че и в момента е трудно да се намери такси в някои периоди на деня, при намаление броя на такситата този проблем ще се задълбочи още повече. В допълнение, цената на превоза ще се вдигне, и то с пъти – цена от 1-2 лева на километър спокойно може да се достигне, дори и да се надмине – ако се окаже, че еластичността на търсенето не е достатъчно висока.

Преди време Стефан Боснов, който вчера е бил на преговорите с кмета и е председател на независимия синдикат на таксиметровите водачи, дойде да говори с мен. Неговата теза беше, че превозът с такси трябва да стане луксозна, скъпа стока, която не се ползва от всеки, а само от тези, които имат пари. Останалите, каза ми той, трябва да ползват градския транспорт. Начинът, по който може да се постигне този статус на такситата – намаление на техния брой чрез административно регулиране. Виждаме, че той успя да използва случая с убийството на таксиметров шофьор, за да се опита да постигне целите си и може би дори ще успее.

Ясно е, че ако такситата бъдат намалени значително, тези, които успеят да получат разрешително, ще забогатеят. Ще могат да работят по 5-6 часа на ден и въпреки това ще изкарват 10 пъти по-висока от средната заплата, а в свободното си време ще ходят на Канарските острови. Останалите таксита, обаче, няма да могат да работят /ако предположим, че наистина ще има контрол за спазване на забраната за повече таксита/.
Така се оказваме с хиляди безработни повече – хора, които до момента са си изкарвали прехраната оказвайки услуга, която очевидно се търси на пазара. Така – регулацията на броя на такситата ще направи някои богати, а други – безработни. И това не е всичко, защото за потребителите ще е много трудно да намерят такси когато им трябва, а дори да успеят, ще си платят в пъти над пазарната цена.

Вече имаме фармацевти, адвокати, нотариуси, архитекти, зъболекари и прочие професии, които имат някакъв вид привилегия и поради това плащаме по-високи от пазарните цени. Сега такситата ще се присъединят с една от най-големите привилегии, които сме виждали и съответно ще получават висока свръхпечалба на наш гръб. При такава ситуация, има ли още някой, който се чуди защо България е бедна страна и не се развива достатъчно бързо?

* Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни

4 сеп 2015, 7182 прочитания

4 сеп 2015, 4486 прочитания

4 сеп 2015, 4145 прочитания

4 сеп 2015, 2741 прочитания

4 сеп 2015, 2662 прочитания

Всички новини

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Самолет аварира в Москва

Инцидентът е станал на летище Внуково

Трите розови слона на горивата

Засега правителството очевидно няма намерение да наложи повече конкуренция на пазара на горивата

Високо, високо, високо

Вдигат още един небостъргач на входа на Морската градина в Бургас

Еднодневните договори са изсветлили около 800 хил. лв.

Минималните прагове са договорени при 42 от общо 84 икономически дейности

Airbus започва производство на хеликоптери в Румъния

Първите Super Puma MK1 може да са готови още догодина

Девет без десет

Клубът за тичане Nike+ RUN Club София е за всички

Разчленени сърца

Китайският "Черен въглен, тънък лед" е жанрово красив и социално жесток

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 35

Капитал

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете
Капитал Daily, 04.09.2015

Капитал Daily

Брой 169 // 04.09.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 35

Капитал Light

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете