Регистрация
17 13 фев 2007, 13:04, 6626 прочитания

Ще почиват ли таксиметровите шофьори на Канарските острови

Кметът на София Бойко Борисов обеща привилегии за такситата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според медиите, след среща с представители на таксиметровия бизнес, кметът Бойко Борисов е казал, че "според изчисленията на общината 6500 таксита са достатъчни на столицата".Друг вестник твърди, че кметът и организираните таксиметраджии са се "договорили" броят на такситата в столицата да е "6000-6500". Според същите медии, броят на такситата, които са получили разрешение от общината в момента е 5600, докато броят на действащите таксита в София е 14000 или дори 20000.

Тук има поне два сериозни проблема:
1. Очевидно е, че голяма част от такситата не зачитат общината и не са отишли да се борят с нейната бюрокрация за получаване на разрешение за дейността си – и това е проблем на общината. По-важният въпрос е защо въобще такситата трябва да искат разрешение от общината, за да упражняват дейността си? Социализмът и централното планиране отдавна свършиха, поне на теория и подобна практика е неоправдана.
Ако общината продължи да издава разрешения за таксиметрова дейност, утре може по същата логика да й хрумне, че тя ще решава колко и кои зъболекари и лекари да работят, колко и кои вестници и журналисти да работят на нейна територия, кои телевизии и радиостанции са позволени, кои вериги магазини или преподаватели по английски ще получат лиценз и пр. Това гарантира пълна стагнация на икономиката, но в същото време огромен ръст на корупцията.

2. Определената от общината бройка на такситата /или по-точно, договорената бройка между общината и лобито на таксиметраджиите/ от 6000-6500 означава спад на броя на такситата между два и три пъти. При положение, че и в момента е трудно да се намери такси в някои периоди на деня, при намаление броя на такситата този проблем ще се задълбочи още повече. В допълнение, цената на превоза ще се вдигне, и то с пъти – цена от 1-2 лева на километър спокойно може да се достигне, дори и да се надмине – ако се окаже, че еластичността на търсенето не е достатъчно висока.

Преди време Стефан Боснов, който вчера е бил на преговорите с кмета и е председател на независимия синдикат на таксиметровите водачи, дойде да говори с мен. Неговата теза беше, че превозът с такси трябва да стане луксозна, скъпа стока, която не се ползва от всеки, а само от тези, които имат пари. Останалите, каза ми той, трябва да ползват градския транспорт. Начинът, по който може да се постигне този статус на такситата – намаление на техния брой чрез административно регулиране. Виждаме, че той успя да използва случая с убийството на таксиметров шофьор, за да се опита да постигне целите си и може би дори ще успее.

Ясно е, че ако такситата бъдат намалени значително, тези, които успеят да получат разрешително, ще забогатеят. Ще могат да работят по 5-6 часа на ден и въпреки това ще изкарват 10 пъти по-висока от средната заплата, а в свободното си време ще ходят на Канарските острови. Останалите таксита, обаче, няма да могат да работят /ако предположим, че наистина ще има контрол за спазване на забраната за повече таксита/.
Така се оказваме с хиляди безработни повече – хора, които до момента са си изкарвали прехраната оказвайки услуга, която очевидно се търси на пазара. Така – регулацията на броя на такситата ще направи някои богати, а други – безработни. И това не е всичко, защото за потребителите ще е много трудно да намерят такси когато им трябва, а дори да успеят, ще си платят в пъти над пазарната цена.

Вече имаме фармацевти, адвокати, нотариуси, архитекти, зъболекари и прочие професии, които имат някакъв вид привилегия и поради това плащаме по-високи от пазарните цени. Сега такситата ще се присъединят с една от най-големите привилегии, които сме виждали и съответно ще получават висока свръхпечалба на наш гръб. При такава ситуация, има ли още някой, който се чуди защо България е бедна страна и не се развива достатъчно бързо?

* Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Архив

24 часа 7 дни

Библиотека / K100»

К100
К100

300 най-големи компании по приходи; Най-печелившите; Най-динамичните; Лидерите по сектори; Анализи и фирмени профили

Какво става

6/07 Reuters: Гърция ще продължи банковата ваканция с още поне няколко дни

Утре с нов указ Гърция ще удължи банковата ваканция с поне още няколко дни. Прочитане на цялата новина

6/07 Reuters: Евклидис Цакалотос е фаворит за нов финансов министър на Гърция

Главният преговарящ с международните кредитори и заместник-министър на външните работи е основният кандидат на управляващите за нов министър на финансите, съобщава агенцията като се позовава на свои правителствени източници. Прочитане на цялата новина

6/07 Гръцкият опозиционен лидер Самарас подаде оставка

Андонис Самарас, лидер на най-голямата опозиционна партия "Нова демокрация", подаде оставка веднага след края на референдума. Прочитане на цялата новина

6/07 БСП ще избира кандидат за кмет на София измежду 15 души

Корнелия Нинова, Калоян Паргов, Георги Кадиев, Михаил Мирчев, Илияна Йотова, Иван Данов и Евгения Живкова са най-често посочваните имена сред номинациите на районните организации на БСП в София за кмет на столицата. Прочитане на цялата новина

6/07 КЗК глоби Uber

Комисията за защита на конкуренцията налага четири глоби на обща стойност 200 хил. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Самолет аварира в Москва

Инцидентът е станал на летище Внуково

Гръмотевичният провал на популизма

Щастлива развръзка на гръцката криза няма. Дори страната да не се върне към драхмата, Атина и еврозоната вече не могат да продължават така

Пълните списъци на телекомите

От А до Я кой кой е в сектора по брой абонати и видове услуги

FT: Гръцките банки се готвят за "подстрижка" на депозитите с поне 30%

Банковата асоциация отрече подобни намерения, но призна, че ликвидният буфер в системата е само 1 млрд. евро

Референдумът донeсе втори тежък понеделник за пазарите

Основните европейски индекси започнаха тъговията със спад от около 2%

Право на свободен избор

Жените в българското изобразително изкуство

Дълбоко в раната

"Не сме единствените, които не се страхуват да критикуват Русия". Как Софи Оксанен превърна историята на Естония в бестселър.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 26

Капитал

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 07.07.2015

Капитал Daily

Брой 126 // 07.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 26

Капитал Light

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете