Регистрация

// Блогове / Архив

17 13 фев 2007, 13:04, 6485 прочитания

Ще почиват ли таксиметровите шофьори на Канарските острови

Кметът на София Бойко Борисов обеща привилегии за такситата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според медиите, след среща с представители на таксиметровия бизнес, кметът Бойко Борисов е казал, че "според изчисленията на общината 6500 таксита са достатъчни на столицата".Друг вестник твърди, че кметът и организираните таксиметраджии са се "договорили" броят на такситата в столицата да е "6000-6500". Според същите медии, броят на такситата, които са получили разрешение от общината в момента е 5600, докато броят на действащите таксита в София е 14000 или дори 20000.

Тук има поне два сериозни проблема:
1. Очевидно е, че голяма част от такситата не зачитат общината и не са отишли да се борят с нейната бюрокрация за получаване на разрешение за дейността си – и това е проблем на общината. По-важният въпрос е защо въобще такситата трябва да искат разрешение от общината, за да упражняват дейността си? Социализмът и централното планиране отдавна свършиха, поне на теория и подобна практика е неоправдана.
Ако общината продължи да издава разрешения за таксиметрова дейност, утре може по същата логика да й хрумне, че тя ще решава колко и кои зъболекари и лекари да работят, колко и кои вестници и журналисти да работят на нейна територия, кои телевизии и радиостанции са позволени, кои вериги магазини или преподаватели по английски ще получат лиценз и пр. Това гарантира пълна стагнация на икономиката, но в същото време огромен ръст на корупцията.

2. Определената от общината бройка на такситата /или по-точно, договорената бройка между общината и лобито на таксиметраджиите/ от 6000-6500 означава спад на броя на такситата между два и три пъти. При положение, че и в момента е трудно да се намери такси в някои периоди на деня, при намаление броя на такситата този проблем ще се задълбочи още повече. В допълнение, цената на превоза ще се вдигне, и то с пъти – цена от 1-2 лева на километър спокойно може да се достигне, дори и да се надмине – ако се окаже, че еластичността на търсенето не е достатъчно висока.

Преди време Стефан Боснов, който вчера е бил на преговорите с кмета и е председател на независимия синдикат на таксиметровите водачи, дойде да говори с мен. Неговата теза беше, че превозът с такси трябва да стане луксозна, скъпа стока, която не се ползва от всеки, а само от тези, които имат пари. Останалите, каза ми той, трябва да ползват градския транспорт. Начинът, по който може да се постигне този статус на такситата – намаление на техния брой чрез административно регулиране. Виждаме, че той успя да използва случая с убийството на таксиметров шофьор, за да се опита да постигне целите си и може би дори ще успее.

Ясно е, че ако такситата бъдат намалени значително, тези, които успеят да получат разрешително, ще забогатеят. Ще могат да работят по 5-6 часа на ден и въпреки това ще изкарват 10 пъти по-висока от средната заплата, а в свободното си време ще ходят на Канарските острови. Останалите таксита, обаче, няма да могат да работят /ако предположим, че наистина ще има контрол за спазване на забраната за повече таксита/.
Така се оказваме с хиляди безработни повече – хора, които до момента са си изкарвали прехраната оказвайки услуга, която очевидно се търси на пазара. Така – регулацията на броя на такситата ще направи някои богати, а други – безработни. И това не е всичко, защото за потребителите ще е много трудно да намерят такси когато им трябва, а дори да успеят, ще си платят в пъти над пазарната цена.

Вече имаме фармацевти, адвокати, нотариуси, архитекти, зъболекари и прочие професии, които имат някакъв вид привилегия и поради това плащаме по-високи от пазарните цени. Сега такситата ще се присъединят с една от най-големите привилегии, които сме виждали и съответно ще получават висока свръхпечалба на наш гръб. При такава ситуация, има ли още някой, който се чуди защо България е бедна страна и не се развива достатъчно бързо?

* Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

19 Казусът "Белведере": Сейшелската връзка

21 дек 2014, 11817 прочитания

23 Вечният морски двигател

21 дек 2014, 8122 прочитания

15 Пернишка трагедия

21 дек 2014, 6101 прочитания

33 Първи опит за здравна реформа

21 дек 2014, 6096 прочитания

17 Министър под кръстосан огън

21 дек 2014, 3532 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне

Самолет аварира в Москва

Инцидентът е станал на летище Внуково