Регистрация
17 13 фев 2007, 13:04, 6640 прочитания

Ще почиват ли таксиметровите шофьори на Канарските острови

Кметът на София Бойко Борисов обеща привилегии за такситата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според медиите, след среща с представители на таксиметровия бизнес, кметът Бойко Борисов е казал, че "според изчисленията на общината 6500 таксита са достатъчни на столицата".Друг вестник твърди, че кметът и организираните таксиметраджии са се "договорили" броят на такситата в столицата да е "6000-6500". Според същите медии, броят на такситата, които са получили разрешение от общината в момента е 5600, докато броят на действащите таксита в София е 14000 или дори 20000.

Тук има поне два сериозни проблема:
1. Очевидно е, че голяма част от такситата не зачитат общината и не са отишли да се борят с нейната бюрокрация за получаване на разрешение за дейността си – и това е проблем на общината. По-важният въпрос е защо въобще такситата трябва да искат разрешение от общината, за да упражняват дейността си? Социализмът и централното планиране отдавна свършиха, поне на теория и подобна практика е неоправдана.
Ако общината продължи да издава разрешения за таксиметрова дейност, утре може по същата логика да й хрумне, че тя ще решава колко и кои зъболекари и лекари да работят, колко и кои вестници и журналисти да работят на нейна територия, кои телевизии и радиостанции са позволени, кои вериги магазини или преподаватели по английски ще получат лиценз и пр. Това гарантира пълна стагнация на икономиката, но в същото време огромен ръст на корупцията.

2. Определената от общината бройка на такситата /или по-точно, договорената бройка между общината и лобито на таксиметраджиите/ от 6000-6500 означава спад на броя на такситата между два и три пъти. При положение, че и в момента е трудно да се намери такси в някои периоди на деня, при намаление броя на такситата този проблем ще се задълбочи още повече. В допълнение, цената на превоза ще се вдигне, и то с пъти – цена от 1-2 лева на километър спокойно може да се достигне, дори и да се надмине – ако се окаже, че еластичността на търсенето не е достатъчно висока.

Преди време Стефан Боснов, който вчера е бил на преговорите с кмета и е председател на независимия синдикат на таксиметровите водачи, дойде да говори с мен. Неговата теза беше, че превозът с такси трябва да стане луксозна, скъпа стока, която не се ползва от всеки, а само от тези, които имат пари. Останалите, каза ми той, трябва да ползват градския транспорт. Начинът, по който може да се постигне този статус на такситата – намаление на техния брой чрез административно регулиране. Виждаме, че той успя да използва случая с убийството на таксиметров шофьор, за да се опита да постигне целите си и може би дори ще успее.

Ясно е, че ако такситата бъдат намалени значително, тези, които успеят да получат разрешително, ще забогатеят. Ще могат да работят по 5-6 часа на ден и въпреки това ще изкарват 10 пъти по-висока от средната заплата, а в свободното си време ще ходят на Канарските острови. Останалите таксита, обаче, няма да могат да работят /ако предположим, че наистина ще има контрол за спазване на забраната за повече таксита/.
Така се оказваме с хиляди безработни повече – хора, които до момента са си изкарвали прехраната оказвайки услуга, която очевидно се търси на пазара. Така – регулацията на броя на такситата ще направи някои богати, а други – безработни. И това не е всичко, защото за потребителите ще е много трудно да намерят такси когато им трябва, а дори да успеят, ще си платят в пъти над пазарната цена.

Вече имаме фармацевти, адвокати, нотариуси, архитекти, зъболекари и прочие професии, които имат някакъв вид привилегия и поради това плащаме по-високи от пазарните цени. Сега такситата ще се присъединят с една от най-големите привилегии, които сме виждали и съответно ще получават висока свръхпечалба на наш гръб. При такава ситуация, има ли още някой, който се чуди защо България е бедна страна и не се развива достатъчно бързо?

* Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Архив

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

30/07 Деница Вълкова е новият председател на Бургаския апелативен съд

Вълкова, заради чиято твърде тежка присъда срещу бургаската журналистка Катя Касабова България получи осъдителна присъда в Страсбург, беше единственият кандидат в конкурса на Висшия съдебен съвет (ВСС). Прочитане на цялата новина

30/07 МВФ лавира за кредита към Гърция

Международният валутен фонд може да не участва в третия кредитен меморандум, на стойност 86 млрд. Прочитане на цялата новина

30/07 "Технополис" и заведенията "Марайа" ще плащат обезщетения заради пускане на музика без авторски права

Веригата за техника "Технополис" и фирма "Ефект – 3" ООД, чиято собственост са Bar & Dinner "Марайа Фюжън", "Марайа" и хотел "Гранд Виктория" в Слънчев бряг, ще трябва да заплатят обезщетение на Музикаутор. Прочитане на цялата новина

30/07 Прокуратурата обвини Огнян Донев в укриване на над 60 млн.лв. данъци

Собственикът на "Софарма" е обвинен за това, че през 2007 година в различни сделки е продал десетки милиони акции на фармацевтичната компания извън регулирания пазар на цена от един лев, вместо по пазарните цени на Българската фондова борса от около девет лева за акция. Прочитане на цялата новина

30/07 Водещите на Top Gear се местят с ново автомобилно шоу в Amazon Prime

Бившите водещи на автомобилното предаване Top Gear по британската телевизия BBC Джереми Кларксън, Ричърд Хамънд и Джеймс Мей са подписали договор с онлайн видеоплатформата Amazon Prime. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Самолет аварира в Москва

Инцидентът е станал на летище Внуково

Когато Starcraft замени Олимпийските игри

Аудиторията на електронните спортове става все по-интересна цел за рекламотелите и медийните компании

По-високите минимални заплати са опасни

Иронията е, че минималното трудово възнаграждение е лош начин за борба с бедността

HeidelbergCement придобива 45% от собственика на "Девня цимент"

Обединената компания очаква приходи от 16.8 млрд. евро

Книга за книга

"ЧитАлнЯта" планира да развие по-различно отношение към книгите в центъра на София

На филм разстояние

Из Банкок, Истанбул и Гренландия през август с поредицата за игрални и документални продукции "Кино за пътешественици"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 31.07.2015

Капитал Daily

Брой 144 // 31.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете