Регистрация

// Блогове / Архив

17 13 фев 2007, 13:04, 6559 прочитания

Ще почиват ли таксиметровите шофьори на Канарските острови

Кметът на София Бойко Борисов обеща привилегии за такситата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според медиите, след среща с представители на таксиметровия бизнес, кметът Бойко Борисов е казал, че "според изчисленията на общината 6500 таксита са достатъчни на столицата".Друг вестник твърди, че кметът и организираните таксиметраджии са се "договорили" броят на такситата в столицата да е "6000-6500". Според същите медии, броят на такситата, които са получили разрешение от общината в момента е 5600, докато броят на действащите таксита в София е 14000 или дори 20000.

Тук има поне два сериозни проблема:
1. Очевидно е, че голяма част от такситата не зачитат общината и не са отишли да се борят с нейната бюрокрация за получаване на разрешение за дейността си – и това е проблем на общината. По-важният въпрос е защо въобще такситата трябва да искат разрешение от общината, за да упражняват дейността си? Социализмът и централното планиране отдавна свършиха, поне на теория и подобна практика е неоправдана.
Ако общината продължи да издава разрешения за таксиметрова дейност, утре може по същата логика да й хрумне, че тя ще решава колко и кои зъболекари и лекари да работят, колко и кои вестници и журналисти да работят на нейна територия, кои телевизии и радиостанции са позволени, кои вериги магазини или преподаватели по английски ще получат лиценз и пр. Това гарантира пълна стагнация на икономиката, но в същото време огромен ръст на корупцията.

2. Определената от общината бройка на такситата /или по-точно, договорената бройка между общината и лобито на таксиметраджиите/ от 6000-6500 означава спад на броя на такситата между два и три пъти. При положение, че и в момента е трудно да се намери такси в някои периоди на деня, при намаление броя на такситата този проблем ще се задълбочи още повече. В допълнение, цената на превоза ще се вдигне, и то с пъти – цена от 1-2 лева на километър спокойно може да се достигне, дори и да се надмине – ако се окаже, че еластичността на търсенето не е достатъчно висока.

Преди време Стефан Боснов, който вчера е бил на преговорите с кмета и е председател на независимия синдикат на таксиметровите водачи, дойде да говори с мен. Неговата теза беше, че превозът с такси трябва да стане луксозна, скъпа стока, която не се ползва от всеки, а само от тези, които имат пари. Останалите, каза ми той, трябва да ползват градския транспорт. Начинът, по който може да се постигне този статус на такситата – намаление на техния брой чрез административно регулиране. Виждаме, че той успя да използва случая с убийството на таксиметров шофьор, за да се опита да постигне целите си и може би дори ще успее.

Ясно е, че ако такситата бъдат намалени значително, тези, които успеят да получат разрешително, ще забогатеят. Ще могат да работят по 5-6 часа на ден и въпреки това ще изкарват 10 пъти по-висока от средната заплата, а в свободното си време ще ходят на Канарските острови. Останалите таксита, обаче, няма да могат да работят /ако предположим, че наистина ще има контрол за спазване на забраната за повече таксита/.
Така се оказваме с хиляди безработни повече – хора, които до момента са си изкарвали прехраната оказвайки услуга, която очевидно се търси на пазара. Така – регулацията на броя на такситата ще направи някои богати, а други – безработни. И това не е всичко, защото за потребителите ще е много трудно да намерят такси когато им трябва, а дори да успеят, ще си платят в пъти над пазарната цена.

Вече имаме фармацевти, адвокати, нотариуси, архитекти, зъболекари и прочие професии, които имат някакъв вид привилегия и поради това плащаме по-високи от пазарните цени. Сега такситата ще се присъединят с една от най-големите привилегии, които сме виждали и съответно ще получават висока свръхпечалба на наш гръб. При такава ситуация, има ли още някой, който се чуди защо България е бедна страна и не се развива достатъчно бързо?

* Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Архив

24 часа 7 дни

17 апр 2015, 7754 прочитания

17 апр 2015, 6204 прочитания

17 апр 2015, 3603 прочитания

17 апр 2015, 3271 прочитания

17 апр 2015, 2535 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Самолет аварира в Москва

Инцидентът е станал на летище Внуково

ДДСтероид

Планираното рязко понижение на ДДС върху храните в Румъния може да стимулира българския износ

Къде са дюните

Осем години институциите не намират воля да нанесат дюните върху специализираните карти на плажовете и да защитят брега от незаконни строежи

Юрки Катайнен: Планът "Юнкер" е за частни инвеститори, не за правителства

Заместник-председателят на Европейската комисия пред "Капитал"

Комисията по конкуренцията започна проучване срещу Uber

Антимонополният регулатор ще проверява дали компанията е нелоялен конкурент на превозвачите в София

Национален БАРометър

Субективен списък на клубовете и барове със собствен стил, послание и концепция. Новите места, истинските класики и още малко истории

Приказки в картинки

Историята на един талантлив илюстратор, почти нездравословно обсебен от котки

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 15

Капитал

Брой 15 // 18.04.2015 Прочетете
Капитал Daily, 17.04.2015

Капитал Daily

Брой 71 // 17.04.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 15

Капитал Light

Брой 15 // 18.04.2015 Прочетете