Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
27 7 мар 2008, 15:27, 9980 прочитания

Пътеводител 2020

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Кажи баба thank you

Младите български двойки все още разчитат на родителите си да попълват липсите в публичните грижи за деца. Какви са ефектите?

24 фев 2012

Да си измислиш живота

Група българи вярва, че може да промени бъдещето, и активно търси начини за постигане на идеите си

19 дек 2008
Познавате ли хора, които пишат с лявата ръка? Има ли в приятелския ви кръг двойки, които са се запознали в интернет или такива, които поддържат връзката си от разстояние? Споделяте ли наблюдението, че вегетарианците стават все повече, както и жените в полицията и корпоративния свят?Здравейте, отваряме нов блог, който ще представя новата поредица на "Капитал", Център за либерални стратегии и Институт Отворено общество. "Пътеводител 2020" е жив, отворен проект, в който сте поканени да участвате. 
 

Малкото е новото голямо


Има моменти, когато най-сигурният начин да се изгубите в един град е да се опитате да се ориентирате по карта. Картата има твърде малко подробности, в нея улиците са просто едни чертички с различна дебелина, които по нищо не приличат на къщите, край които стоите, докато търсите посоката си. В опита си да се справите с абстрактността на картата, вие я захвърляте в най-близкото кошче, пред което попадате отново няколко часа по-късно и още по-изгубени. Защото този път сте се опитали да усетите града, вървейки след детайлите му - фасадите, витрините, хората, кафенетата.

Следващия път опитайте с пътеводител – те са пълни с разкази за ъглите и за маршрутите, по които се стига до тях.

Сега си представете си, че не става дума за град, а за нашето собствено общество. Можем да му начертаем карта по разнообразни макропоказатели. Така ще го населим с работници, служещи, бизнесмени, електорати и ще променяме картата, според икономическите цикли. И винаги, когато открием, че хората никак не приличат на тези големи групи, в които картографирането ги е вкарало, ще трябва да избираме между картата и хората. Дълго време избирахме все картата, тоест макропоказателите (според които икономиката върви нагоре, ситуацията в България се нормализира, а хората са нещастни).

За да проумеем реалността и да можем да се ориентираме в детайлите, ние предлагаме да изхвърлим картата и да се опитаме сами да си направим пътеводител.

Всичко започна от една книга – „Microtrends” на Марк Пен.  
 

Какво е микротренд? 

Най-вероятно сте чували за порно маниаците и приемате, че има избиратели, които всеки път гласуват различно...

Микротренд е обществена група с ясна идентичност и определено поведение, нужди и желания, на които пазарът и политиците в момента не съумяват да отговорят. Това са тенденции, отразяващи промяната в навиците и избора на много от нас.

Микротренд е силата на малките групи, на нишите. Триумфът на личния избор и индивидуалното над масовото. Казва го авторът на книгата, вдъхновила нашия проект. Марк Пен е световно име в областта на политическия PR и социологията.

Всъщност това, което предлага Пен преди 12 години е смяна на перспективата: вместо да залагаме единствено на големи и представителни групи, нека да адресираме малки, но жизнени общности. Иначе казано -  „Малкото е новото голямо”. Другото пътеводно изречение на Пен е 

“Избирателите не са глупаци” 


В книгата си, Марк Пен разказва днешното американско общество през 75 микротренда (ниши), кристализирали около личен избор или поведенческа характеристика –  “Младите плетачи”, “Домашните любимци – новите деца”, “Офис любовниците”, “Бившите затворници”, “Умерените мюсюлмани”, “Мигриращият електорат”, “Работещите от вкъщи”....Определянето им стъпва здраво на цифри – за Пен социологически важен е прагът от 1%. Достатъчно е един процент от хората, встрани от масовия вкус, да харесат някой филм, книга или партия, и вече можем да говорим за “бестселър”, иначе казано, микротренд, който е в състояние да повлияе върху цялото.

Как така съвсем малки групи могат да доведат до създаването на нови пазарни продукти, нови политически и рекламни послания, нови бизнес стратегии?

Да се движиш с велосипед в София може да си остане само опасна ексцентричност, но когато хората на колела станат достатъчно много, за да променят ситуацията на пътя, когато поискат велоалеи от общината и стойки за колела от работодателите си, а търговците започнат да предлагат стоки специално за тях, тогава говорим за микротренд. Микротрендът е разпознаваем по това, че има пазарен, социален или политически ефект.

Малките групи определят бъдещето ни. Колкото по-скоро ги разберем, толкова по-добре ще се справяме със социалния пейзаж през 2020 година.

Социологическите изследвания показват, че българите отказват да се разпознават в големи групи – те не искат да бъдат работници, селяни, служещи, бизнесмени, дори когато са такива. Живеем в общество, в което повечето наричат себе си „обикновен човек”. 


В коя група си 


Нашият Пътеводител 2020 вярва, че всички ние сме необикновени хора. Той се опитва да открие тъкмо малките групи, формирани около индивидуалния избор и интересите на необикновените хора. Търсим микрологиката, разумните модели, които определят поведението и позицията на хората днес.

Съвместният ни проект ще разглежда под лупа новите феномени, вкусове, потребности и нагласи, които имат потенциала да променят българското общество.

Познавате ли хора, които отказват да се женят? А такива, които се женят с все по-пищни церемонии? Хора, които отказват да си купят мобилен телефон и такива, които непрекъснато си купуват най-новите модели? Звучи парадоксално, но точно такива малки ниши могат да ни разкажат какво се случва около нас. И какво ще ни се случва съвсем скоро.

Всеки може да се разпознае в една или няколко подобни групи. Затова ви предлагаме да участвате - нека заедно откриваме различните физиономии на обществото, в което живеем. Представете си го като игра, в която търсим  сили, които ще променят света ни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Кукерски празник

Кой ще контролира БНТ

Конкурсът за нов генерален директор на обществената телевизия подготвя почвата за пълното й овладяване от властта. Това ще нанесе огромни вреди, защото БНТ е един от малкото инструменти на гражданите да изискват отчетност от политиците

Работилница за бавни колела

От две години Чавдар Чотов изработва ръчно детски баланс велосипеди и вече търси възможности да разрасне начинанието си

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.08.2017

Капитал Daily

Брой 129 // 23.08.2017 Прочетете