Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 24 сеп 2009, 12:22, 5399 прочитания

Онлайн идеи за офлайн каузи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Или как провелият се от 16 до 18 септември в Братислава Social Innovation Camp предложи няколко уеб решения за наболели обществени проблеми.
Какво се случва, когато на едно място се съберат програмисти, маркетинг специалисти, уебдизайнери, социални активисти, журналисти и въобще - много хора с идеи? Това беше рецептата на провелия се от 16 до 18 септември в Братислава Social Innovation Camp, където тази взривоопасна смес от хора и идеи "забърка" няколко уеб проекта със социална насоченост. С помощта на различни онлайн инструменти проектите се опитват да улеснят живота на "офлайн" хората  -  създадени бяха платформи за общуване между родители, докладване на пътни инциденти, рейтинг на лекари, сигнализиране на расови и етнически сблъсъци, първа помощ за хора с психични проблеми и мрежа от доброволци, които помагат на възрастни хора.

Хората

Участващите във форума около 70 души бяха от цяла Източна и Централна Европа - България, Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Словакия, Беларус, Грузия, Украйна. Самото събитие се проведе в бивша текстилна фабрика в Братислава - символ на една отминала епоха. Паралелно с това във въпросния завод се проведе Civil Society Forum - среща на над 200 представители на неправителствени организации, общественици и журналисти от Централна и Източна Европа, организирана от Тръста за гражданско общество в Централна и Източна Европа (CEE Trust) по повод 20 години от падането на Берлинската стена.

И докато участниците във форума дискутираха какво се е случило през тези две десетилетия и се опитваха да прогнозират какво ще стане през следващите 20 години, на един от етажите на фабриката се родиха шест проекта, предложени от участниците в Social Innovation Camp. При това всички идеи идват от реалния живот. "Идеите, които избрахме, могат да бъдат адаптирани и приложени в различни държави в зависимост от местните проблеми и интереси, така че резултатът не е просто проект, който е предназначен за Унгария или България", обяснява директорът на организацията за журналистически обучения Transitions Online Джеръми Друкър. Първоначално предложените инициативи са над 70.

Идеите

Раду е румънец, който живее в София. Той обитава българската столица малко повече от година. На няколко пъти се е сблъсквал със следния проблем: много от докторите в България просто не говорят английски. Затова му е било изключително трудно, когато е трябвало да си избере личен лекар в София или да се консултира със специалист. От там му хрумва идеята да направи сайт със списък на докторите в София и да даде възможност на потребителите да ги оценяват, да коментират и да търсят подходящ специалист според географското си разположение.

Тим е поляк, който живее и учи във Великобритания. Има 80-годишна баба, която живее със сестра му във Варшава. Сестра му обаче работи и учи и не може да е с възрастната жена 24 часа в денонощието. Тим решава да направи сайт, където пенсионери (или техните деца и внуци) да могат да помолят доброволец да напазарува, да сготви или просто да ги изведе на разходка.

Шестте реализирани в рамките на събитието проекта бяха представени пред професионално жури, както и пред участниците в Civil Society Forum, след което бяха подложени на гласуване. Наградата беше по 1500 евро за двата печеливши проекта (съответно избрани от журито и от публиката) и по 500 евро за останалите.

Проектът, който спечели симпатиите на участниците във форума, беше рейтинговата система за лекари My Doctor. Журито награди платформата за докладване на пътни инциденти Roadar. Чрез нея всеки човек, въоръжен с мобилен телефон с камера или фотоапарат, може да сигнализира за нередности по пътя в реално време. И евентуално, да промени нещо в поведението на шофьорите, пешеходците или властите.

"Вярвам, че технологиите могат да променят някои доста важни неща - как държим отговорни хората с власт, на кого разчитаме, за да сме здрави и как можем да променим нещо, което пряко ни засяга", казва Дан МакКилан, който е един от хората, които са в основата на събитието. Той има опит в организирането на Social Innovation Camp във Великобритания и е основен двигател на този първи по рода си международен Camp. "Това е пълен експеримент, нямахме представа какво ще се получи, когато започвахме", допълни той по време на закриването.

"Това събитие беше организирано, не за да използваме технологиите или за да направим третия (неправителствения) сектор по-ефикасен или ефективен. Тук става дума за реални хора, които използват мрежата, за да променят нещата. Тук развитието на една идея е изцяло в ръцете на хората, които работят по нея. Те могат да я променят както си искат. Могат да бъдат спонтанни и креативни. Но това е сериозна игра - ако искат да спечелят, ще трябва да създадат нещо, което ще има истинско отражение в обществото", обясни още МакКилан.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Войната на олигарсите

Какво ще направи Слави Трифонов в политиката

Дори да има успех, той ще е краткосрочен и ограничен, по-интересният въпрос е защо започва сега

Инвестиция на върха на вилицата

Тестовете за хранителна непоносимост могат да се окажат полезни и за здравето, и за портфейла

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.09.2017

Капитал Daily

Брой 144 // 20.09.2017 Прочетете