Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
10 17 окт 2008, 14:48, 4540 прочитания

Предприемачи в класни стаи

Девет учебни компании подготвят младежите за реалния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Играй и учи

Студентски учебни компании правят генерална репетиция за големия бизнес

10 юни 2011

Отвъд теорията, в практиката

Обученията по програмата "Институт за предприемачи" на Cisco в България започват през януари

19 ное 2010

Бизнес като на игра

Учебните фирми на "Джуниър Ачийвмънт" носят опит и печалба

11 юни 2010


Ученик от 11 клас управлява фирма. Негов съученик организира производството. Трети планира продажбите, а четвърти попълва финансови отчети. Накрая всички си разпределят дивидента.

Тази ситуация е реалност за 147 ученици от три неикономически гимназии в страната: по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев" в столицата, по хранителна техника и технологии в Пловдив, по облекло "Недка Иван Лазарова" в Русе. Те учредиха девет учебни компании и станаха част от проект на "Джуниър ачийвмънт България" за създаване на центрове по предприемачество в училище. Идеята е на Министерството на икономиката и енергетиката, което финансира инициативата.

Срещу 10 лв. за акция

Проектът се реализира за втора поредна година сред ученици от горните класове. Участието в компаниите е доброволно. Нещо повече - школските предприемачи сами измислят предмета на дейност, като се стремят той да има някаква връзка с изучаваната от тях специалност. След това всеки си купува по една акция от 10 лв. Така дружеството набира първоначалния си капитал. Гимназистите избират свой президент, както и ръководители на отдели - производствен, финансов, човешки ресурси, реклама и маркетинг. После делят времето между уроците и домашните с работата във фирмата. Всяка компания съществува само една учебна година.

Младежите работят с учители и консултанти. "Джуниър ачийвмънт България" предлага учебни помагала, които попълват белите петна в знанията на гимназистите с уроци от теория на предприемачеството. В специално създадени бизнес клубове към гимназиите учениците се срещат на живо с хора от практиката, за да чуят съвети "от първа ръка".

Чанти от плат и сладки изкушения

С какво да се занимава фирмата решават младите участници. Гимназията по облекло в Русе например има опит в шиенето, затова едната учебна компания - "Къщовница" - е заета с производство на кухненски престилки и покривки за маса. Рамо на идеята дава "Овергаз". Газовата компания направила голяма поръчка и гарантирала висока печалба за предприемачите, разказва инж. Диана Иванова, директор на гимназията. Учениците във втората фирма - "Арт студио" - решили да изработват накити, чанти и детски аксесоари от текстил. Часовете, отредени за тази дейност - общо четири на седмица, били крайно недостатъчни. Затова момичетата често вземат работа и за вкъщи, разказва Илияна Илиева. След това продават изработеното на щандове в училище на цени от 4 до 8 лв. Детски играчки от плат, модно списание и рекламни материали произвежда третата русенска учебна компания - "Озирис".



В Пловдив учениците от специалност "климатична и вентилационна техника" нарекли фирмата си "Екстрийм клима" и изработили електронен справочник на CD носител с информация за предприятия от този бранш. "Незабравимо изкушение" се нарича втората пловдивска компания, в която гимназистите приготвят по своя рецепта и със свои сили захарни изделия. После продават десертите в училищната лавка срещу 25 стотинки за брой. Третата фирма - Bizzare - се е захванала с организация на производството и търговия с визитни картички, брошури и рекламни материали. Тяхна е и идеята за училищен вестник. Трите компании в пловдивската гимназия често си сътрудничат. За Свети Валентин и Трифон Зарезан например едната предложила за продажба CD с енциклопедия на виното, другата - сладкиши, а третата - валентинки.

С най-голям опит в организирането на ученически фирми обаче е Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Христо Ботев". През 2006-2007 г. тук са създадени първите две компании, през следващата година - са учредени нови три. Едната - AIV Company - произвежда бутикови сувенири. Втората - "Азалия" - отглежда и аранжира цветя. Продават, разпределят процент от продажбите, реинвестират. От фирма Fame изкупили продукцията и възложили на младите предприемачи да изработят и изпълнят проект за озеленяване на офиса, разказва Ганка Раденкова, учител-ръководител на "Азалия". "Една крилата идея, молив и линия. Това е достатъчно, за да започнеш нещо значимо в нашата професия", смятат участниците в третата учебна компания в София - J.A`s Idea Inspirers. Затова избрали за неин предмет на дейност производството на лазерно гравирани чертожни линии.

Мнението на другите

Учениците са склонни да отделят от личното си време, защото усещат предимствата на тази инициатива за бъдещото си развитие, отчита специално социологическо проучване на агенция "Маркет линкс" през юни-август 2008 г. сред участниците в проекта.
"Задълженията, с които се обвързват младите предприемачи, не се възприемат като допълнителна тежест, а по-скоро като предизвикателство", коментира резултатите д-р Цветелина Стоянова, директор в "Маркет линкс".

"От работата си във фирмата се научих да приемам мнението на другите, дори да не ми харесва", твърди Марина Андреева от "Арт студио" - Русе. "Получих много практически знания, затова ми беше интересно и полезно", казва Христина Стоянова от "Азалия" - София.
"Най-трудно беше, докато се координираме и всеки си намери мястото", връща се към началото Запрян Илиев от "Екстрийм клима" - Пловдив. И съветва тези, които тепърва ще учредяват ученическа компания, да формират екип по най-бързия начин.

Около 63% от учениците твърдят, че участието във фирмата е развило "в голяма степен" практически умения у тях, отчита "Маркет линкс". За предприемачите в класните стаи най-ценни са работата в екип, умението да общуват, боравенето с фирмена документация. Гимназистите признават, че най-много ги е мъчило постигането на консенсус.

Над 90% от учениците ще препоръчат инициативата на своите съученици. Повече от половината са напълно удовлетворени от участието си в проекта, а близо 34% са "по-скоро удовлетворени". За близо 40 на сто учебната компания е повлияла по някакъв начин върху решението им към каква област на реализация да се насочат в бъдеще, а за други 44.4% решението им за бъдещето е повлияно "донякъде" от опита им като предприемачи.

Проектът ще продължи да се разширява. Тази учебна година към експеримента се присъединява и четвърти център по предприемачество в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване "Сава Младенов" в Тетевен, уточни Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".
Резултати
През 2006 г. в проекта участват един център по предприемачество, две учебни компании, 23 ученици, една професионална гимназия, трима преподаватели и бизнес консултанти. Две години по-късно работещи са три центъра, девет компании, 147 ученици, 14 преподаватели и бизнес консултанти.

Нагласи
58%

от учениците, участвали в учебните компании, имат предприемаческа нагласа, отчита "Маркет линкс".

Намерения

45%

от младежите в България на възраст 15 - 24 години имат намерение да започнат свой бизнес, по данни на "Маркет линкс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как се отглежда "Слънчоглед" 2 Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

23 юни 2017, 1351 прочитания

Жени предприемачи могат да се включат в обучителната бизнес програма на EY Жени предприемачи могат да се включат в обучителната бизнес програма на EY

Крайният срок за кандидатстване е 10 юли

21 юни 2017, 1924 прочитания

24 часа 7 дни

24 юни 2017, 26694 прочитания

24 юни 2017, 7879 прочитания

24 юни 2017, 4788 прочитания

24 юни 2017, 1877 прочитания

24 юни 2017, 1846 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

Кариерен клуб: Финанси »

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

Погрижете се за здравето на служителите си и подобрете продуктивността им

Научете се да разпознавате симптомите на влошено здраве и липса на щастие сред хората, с които работите, тъй като те също влияят на представянето им

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Танцуващият с облаци

Предприемачът Тони Илиев произвежда леки сглобяеми самолети за американския пазар

Завръщане към стартъп корените

Изпълнителният директор на "Телерик академия" Бойко Яръмов пред "Капитал"

Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Луксозна отбивка

Шедьоври на виното, съвременното изкуство и архитектурата в отвореното за посещения Chateau La Coste недалеч от Марсилия

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете