Регистрация
1 4 юли 2011, 12:00, 8743 прочитания

"София Мед": Бакърената фабрика на Гара Искър

Компанията увеличи приходите си почти двойно през 2010 г., а бъдещето изглежда бляскаво - има нови мощности за повече производство и идеи и пазари за нови продукти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"София мед" получи 40 млн. евро заем от ЕБВР

Финансирането ще помогне на компанията да завърши ключови инвестиции и да стане по-ефективна

31 мар 2013
В таблицата на Менделеев медта фигурира под 29-а позиция. Цветният метал вече може да се похвали с изпреварването на резултатите си в периодичната система на елементите, като се позиционира на 25-о място в класацията на "Капитал" на 100-те най големи компании в България. В лицето на комбината за преработка на този метал "София мед" на Гара Искър в София.

Компанията увеличава приходите си почти двойно през изминалата година от 267 млн. лв. на 498 млн. лв., с което се подрежда сред 20-те най-порасли фирми. Предприятието е собственост на гръцката индустриална група "Виохалко", занимаваща се с производство и търговия на метали, като в портфолиото й в България фигурират още "Стомана индърстри", софийското предприятие за алуминиеви профили "Стилмет", доставчика на скрап "Копервалиус" и други.

Антон Петров, член на управителния съвет на "Стомана индъстри" и регионален мениджър на "Виохалко" за България, обяснява добрите резултати на компанията с раздвижването на икономиката в световен мащаб и съответно с увеличаването на цената на медта на международните борси, както и с инвестициите, направени в предприятието, довели до увеличаване на производството му двойно и до промяната на продуктовата гама. А бъдещето изглежда бляскаво - има нови мощности за повече производство и идеи и пазари за нови продукти.

Медно-доларови отблясъци

Гръцката компания купи активите на фалиралия Комбинат за обработка на цветни метали (КОЦМ) през 2000 г. "София мед" е единственото в България предприятие, което произвежда т.нар. полуготови продукти от мед и месинг. Те биват пръти, кръгове, листове и т.н. и се използват в строителството, машиностроенето, електоротехниката и т.н. От 2000 г. до момента инвестициите в дружеството са около 130-140 млн. евро. Направено е пълно техническо обновление на предприятието, като е променена и продуктовата гама на КОЦМ, която вече не е търсена на пазара.

Междувременно през последните 10 години цената на медта се покачва значително. "От 4 хил. долара за тон тя вече е 10 хил. долара", обяснява Антон Петров. Повишаването на цените на металите пък е показателно за икономиката като цяло. "Когато се излиза от рецесия, се започва от цените на металите, тъй като те са необходими, за да може да се произведе каквото и да било", обяснява Антон Петров, като добавя, че поне, що се отнася до външните пазари, на които оперира "София мед", експортът се подобрил през последната част на 2010 г., като има нарастване на поръчките.

Фотограф: София Мед

Проводник на пазари

Основната част от продукцията на предприятието е предназначена за външния пазар, като за вътрешния отиват едва 5-6%. Компанията изнася най-вече за страните в Централна и Западна Европа, както и за Канада и САЩ. А високата цена на тон прави медта изгодна за транспортиране на далечни разстояния. "Производителите на медни полуготови продукти имат широк радиус на конкуренция", обяснява Антон Петров. Клиенти на компанията са фирми, които изработват различни елементи от мед и месинг. Така на българския пазар предприятието доставя на "Идеал Стандарт Видима", която произвежда смесители за баня, производителите на ключалки "Матал" - Варна, "Декаба" и "Сонико" и т.н.

Нарастването на поръчките за "София мед" се отразява положително и върху резултатите на други компании от групата на "Виохалко". За производството на полуготовите пръти, листове и т.н. от мед и месинг предприятието в Гара Искър купува медни катоди от медодобивния комбинат в Пирдоп "Аурубис", а цинк - от Оловно-цинковия комбинат в Кърджали и от Комбината за цветни метали в Пловдив. Другият източник на производство обаче е скрапът, който компанията получава от "Копервалиус" (част от "Виохалко"). Доставчикът на меден скрап увеличава оборота си два пъти и половина в сравнение с 2009 г., като за 2010 г. има 183 млн. лв. оборот.

"До края на 2011 г. очакваме по-добър пазар и като цени, и като количества", прогнозира Антон Петров за "София мед". "Тя ще бъде по-добра от 2010 г. не само като финансов резултат, но най-вече като ясна представа за бъдещето. За да се спре с въпроса в рецесия ли сме или не, ще може ли да се правят инвестиции или няма да може. Инвестиции се правят, когато си спокоен", смята Антон Петров. В случая със софийската фабрика средствата вече са вложени и сега е ред на привличането на нови клиенти и дозапълване на изградените нови мощности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Капитал Топ 100

"Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та "Дневник": Съдебните заседания вече няма да се засекретяват заради СРС-та

Тълкувателно решение на ВКС прекрати дългогодишната порочна практика

4 дек 2014,

Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст 10 Фармацевтична индустрия К100: Абонирани за ръст

Продажбите на лекарства нарастват, въпреки че цените им намаляват

7 сеп 2014, 6991 прочитания

24 часа 7 дни

3 юли 2015, 18117 прочитания

3 юли 2015, 5940 прочитания

3 юли 2015, 4055 прочитания

3 юли 2015, 2638 прочитания

3 юли 2015, 2629 прочитания

Всички новини

Библиотека / K100»

К100
К100

300 най-големи компании по приходи; Най-печелившите; Най-динамичните; Лидерите по сектори; Анализи и фирмени профили

Какво става

3/07 Майонеза "Краси" спечели битка за рекламен слоган в КЗК

Комисията за защита на конкуренцията не откри нарушения във фразата "Най-добрата майонеза" - част от рекламна кампания на производителя на майонеза "Краси" - фирма "Консул" - Пловдив. Прочитане на цялата новина

3/07 Гърция е във фалит, реши Европейският механизъм за стабилност

След срещата си в петък фондът, който предоставяше финансовата помощ за Гърция в последните години, обяви че неплащането на дължимото към МВФ от страна на Атина, представлява "фалит". Прочитане на цялата новина

3/07 Българите в чужбина ще могат да участват в референдуми

Това решиха в петък народните представители с гласуването на второ четене на поправките в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, предложени от ГЕРБ. Прочитане на цялата новина

3/07 Всички прихващания в КТБ може да станат невалидни

С решение от днес Софийският апелативен съд постанови, че началната дата на неплатежоспосбността на КТБ е 20 юни 2014 г. Прочитане на цялата новина

3/07 БНБ има предпазно споразумение с ЕЦБ

Европейската централна банка ще отпусне при нужда ликвидна подкрепа за България и за други държави в региона, за да ги предпази от зараза от Гърция, като финансирането ще бъде предоставяно срещу приемливо обепечение. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Топ 100" Затваряне
"Капитал 100" - пробуждане

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 26

Капитал

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 03.07.2015

Капитал Daily

Брой 124 // 03.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 26

Капитал Light

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете