Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
25 ное 2016, 13:48, 9063 прочитания

Храни и напитки: Традиционни вкусове и нови продукти

Седем от дружествата в топ 20 за сектора са работили на загуба през 2015 г. въпреки увеличените продажби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
И трите дружества в топ 20, които залагат на натурални продукти, отчитат сериозни пазарни ръстове зад граница.

Още по темата

Закон опитва да пренареди пазара на води

Текстовете премахват сегашните брандове и задължават бутилиращите изворна вода да прекръстят продукта на името на находището

29 окт 2017

Най-големите компании за храни и напитки: Слънчево и вкусно

Най-силна е годината за производителите на масло за износ, увеличават се и продажбите на компаниите за храни и напитки, които работят за местен пазар

9 авг 2017

Чешка компания ще прави Pepsi в България

Очаква се сделката да бъде приключена през първата половина на 2017 г.

23 апр 2017

Димитър Дългъчев: Средногодишното потребление на бутилирана вода в България е 97-98 литра на човек

Председателят на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки пред "Капитал"

30 мар 2017

Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот

Рафинериите обаче отчитат с 18% по-слаби продажби зад граница

31 яну 2017

"Капитал" класира най-динамичните малки и средни компании

Наградите ще бъдат раздадени на две срещи с бизнеса в Пловдив и в София

25 окт 2016

Храни и напитки: Най-обилно на трапезата - ядки, месо и олио

Трите сектора реализират най-голям растеж на продажбите, което води и до нови инвестиции

13 ное 2015
Месни и млечни компании, производители на олио, кафе, безалкохолни напитки, биопродукти. Предметът на производство на фирмите от хранителния бранш, които влизат в топ 20 на класацията "Гепард", е твърде разнообразен. Разнообразни са и ръстовете на продажбите на компаниите от сектора за 2015 в сравнение с предходната година - от 60 до над 4400 процента. Седем от дружествата обаче са работили на загуба въпреки увеличените приходи.

Топ 3

Лидер в класацията е "Мултимес груп" - Лясковец, която отчита над 4450% скок на приходите през 2015 г. в сравнение с 2014. Фирмата е създадена през 2000 г., но като месопреработвателно дружество започва дейност през септември 2013 г. в нова фабрика. На обща застроена площ от 1846 кв.м е изградено модерно предприятие, отговарящо на всички европейски стандарти и норми. Инвестицията е за над 700 хил. лв. изцяло със собствени средства, съобщи собственикът на "Мултимес груп" Георги Дочев. Компанията предлага разфасовки на охладено свинско и говеждо месо за нуждите на индустриалната месопреработвателна промишленост. Нейни клиенти са едни от най-големите производители на колбаси. Скокът в приходите е резултат от промяната в дейността на дружеството, което вече не е само търговско, но и производствено, уточни Дочев.

С ръст на приходите от близо 2000% през 2015 г. втора в класацията при храните и напитките е софийската "Балкам груп", която обаче отчита загуба от 118 хил. лева. Компанията е създадена през 1994 г. и се занимава с международна търговия и внос на сурово кафе. Дружеството предлага собствени продуктови серии кафе с марките Spetema, LaVista, Santos Royal, Vendigo и др. По данни на фирмата производствената й фабрика в Божурище е с най-голямата производителност на Балканите, а инвестициите за изграждането й са за над 10 млн. долара. "Балкам груп" се занимава с внос и дистрибуция и на чай, натурални сокове, гурме сиропи, разтворими напитки, както и на висок клас кафе машини и оборудване. От септември т.г. продукти на компанията с марката Napoli се предлагат и в Румъния.

Трета в класацията при храните и напитките е "Алмар сийфуд", която е с ръст на приходите 975% през 2015 г. Фирмата е регистрирана на 9 декември 2013 г. и стартира с изграждане от нулата на фабрика за производство и преработка на скариди в Айтос. Строителството приключва в средата на 2014 г., след което започва същинската дейност по преработка на замразени скариди – белене, мариноване и опаковане. По данни на компанията производствената база е изградена според най-високите стандарти, като включва и пречиствателно съоръжение за водите. Готовата продукция е основно за външния пазар – Швеция, Норвегия, Дания, а контрагенти са едни от най-големите световни търговски вериги в рибния бранш. През 2015 г. предприятието достига пълен капацитет. От фирмата посочват, че фабриката е единствена в България, сертифицирана по стандарта MSC – Marine Stewardship Counsil, потвърждаващ устойчивия улов на всички суровини, които се доставят и преработват. Към 2015 постоянно работещите са седем – почти изцяло административен персонал, а производствената дейност се осъществява чрез наемане на хора и работа на ишлеме, става ясно от отчета на компанията в Търговския регистър. Собствеността в "Алмар сийфуд" е разпределена поравно между четири физически лица – Петко Русинов, Ивайло Русинов, Зорница Русинова-Караманова и шведския гражданин Клаес Торстен Боберг.



Слънчеви ръстове

Ръст на приходите от 197% отрежда четвърто място на фирма "Садина Плант" – Брезово, която миналата година оглави класацията на "Гепард" в сектора на храните и напитките. Дружеството е на пазара от 1992 г. и произвежда белен слънчоглед, който се продава и като готов продукт, и като суровина в сладкарската и хлебарската индустрия. Цялата продукция на компанията е за износ. Съдружници в "Садина Плант" са Йордан Илийков, Николай Гачев, Валери Кирилов, Светлана Кирилова.

Фабрика за преработка на слънчоглед притежава и фирма "Ник-Сот груп" – Варна (7-а позиция). Предприятието произвежда и търгува с белен слънчоглед, студено пресовано олио, кюспе, пелети от слънчогледова люспа.

Месни и местни

Петата в класацията - фирма "Агро Сип" – Генерал Тошево, е с чуждестранно участие и е основана през 2009 г. като дъщерна на семейната C&M - Австрия. Съдружници в компанията са "Рослин партнърс България", С&М – Австрия, и Ивелин Христов. Българското дружество притежава силози за съхранение на зърно, мелница, завод за изкуствени торове, свиневъдна ферма.

Фирма "Доля-9-Ценев" - Банкя (6-о място), също е в месопреработващия бранш. Компанията е създадена през 1992 г. и е специализирана в производството, преработката и търговията с месо и месни продукти (пресни и трайни колбаси, деликатеси, за скара). Предприятието разполага с фабрика за преработка на бели меса, построена през 2012 г., както и със собствен фирмен магазин.

Още една фирма от месния бранш влиза в класацията – птицекланица "Сеффора" – Луковит (8-о място). Съдружници в основаната през 2013 г. компания са Таксиархис Ангелакис, Андреас Захариу, Васил Захариу, Константинос Хинди.

"Аякс-Агро"– Димитровград (10), също предлага разфасовки от прясно, охладено свинско месо и свински субпродукти. Компанията започва работа през 1995 г., когато основава фирма за отглеждане и угояване на специална селекция прасета. Днес групата "Аякс" притежава собствен фуражен завод, два свинекомплекса с индустриално производство, месодобивно и месопреработвателно предприятие, верига фирмени магазини "От фермата до вас".

И "Боримес" – Русе (11), предлага заготовки, както и продукти от мляно месо (кюфтета, кебапчета, шницели и др.). Собственици на дружеството са братята Симеон и Борис Бириджиеви. Производственият цикъл е затворен - кланица, транжорна, месопреработка. Новият модерен месокомбинат на фирмата е в района на "Индустриален парк Русе" и е с капацитет 40 тона продукти на ден. По данни на компанията "Боримес" работи с българско месо, като изкупува цялото производство на свинекомплексите, с които има партньорски отношения.

Производство и търговия с разфасовски от свинско, пилешко и телешко месо е основният предмет на дейност и на "Трифо 1" - Севлиево (19). Предприятието разполага с две транжорни – за птиче месо и за свинско, телешко и говеждо месо. Произвежда и месни заготовки (кебапчета, кюфтета, пресни наденици, кайми, пилешки разфасовки) и търгува със суровини за производство на пастети и варени колбаси.

"Новира" – София (20), също е дружество за преработка на месо. Компанията е нова за сектора - регистрирана е в началото на 2014. Месопреработвателното предприятие се намира в софийския квартал "Орландовци". Производствената база е с 3000 кв. метра площ, а инвестицията е 5 млн. лв., половината от които безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развие на селските райони 2007 - 2013 г. Производственият цикъл е напълно затворен, а капацитетът е до 5000 кг дневно. Дружеството оперира под марката Vitoro, като предлага малотрайни колбаси, варено-пушени деликатеси, млени меса и заготовки.

В класацията влиза и свързваната с Делян Пеевски "Лодис инвест" - Пазарджик (12), която произвежда млечни продукти под марките Lacrima и Frezco. Първата е наследство от "Лакрима", което през 2011 г. беше обявено в неплатежоспособност заради дългове към Обединена българска банка и влезе в процедура по несъстоятелност. След покупката на активите "Лодис" възстанови работата на мандрата в Пазарджик. По сходен начин се развива и покупката на предприятието на "Дядо Либен" в Копривщица с марката Frezco, което заради дългове бе продадено от Пощенска банка. "Лодис" е с най-голяма загуба за 2015 (над 5.6 млн. лв.) в топ 20 на фирмите, влизащи в класацията за сектора.

Млечни продукти произвежда и "Рафтис-Милк"– с. Бяла (15). Компанията е и в сектора на хлебопроизводството.

Без алкохол

Място в топ 20 имат и няколко дружества, бутилиращи вода и произвеждащи безалкохолни напитки.

"Михалково" бутилира и реализира на българския пазар годишно около 13 млн. литра вода, или около 17 млн. опаковки, уточнява Димитър Дългъчев, председател на ТПК "Михалково" и изпълнителен директор на "Михалково" АД. ТПК "Михалково" (9-а позиция) бутилира естествено газираната минерална вода "Михалково", а акционерното дружество – едноименната изворна вода. Тази година "Михалково" инвестира над 1.6 млн. лв. в нова линия за бутилиране на вода, която ще заработи през март 2017. С нея дружеството ще удвои досегашните си производствени възможности. Проектът е на стойност 1 665 657 лв., от които 849 485 лв. са безвъзмездни по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".

Една нова компания - "Балдаран спринг" АД, която започна дейност през 2014, достига до 13-а позиция в топ 20 за сектора. Дружеството бутилира в модерен завод в Девин газирана и негазирана изворна вода "Балдаран" от извор "Балдаран" в землището на с. Фотиново в Родопите. Рекламно лице на "Балдаран" е тенисистът Григор Димитров.

В сектора на безалкохолните напитки е и софийската "Аспазия-92" (18). Семейната компания е основана през 1992 г. и произвежда газирани и негазирани безалкохолни напитки и студен чай с марка Aspasia, както и трапезна вода и енергийната напитка Power Up. Фирмата разполага с модерна производствена база и с лаборатория за изследване на суровини и готова продукция и e сред основните доставчици на някои от големите търговски вериги в страната.

Био и билки

Производителят на суровите биодесерти Roobar - фирма "Роо брандс" - София, се подрежда на 14-о място в класацията. По данни на компанията от старта й през 2012 досега продуктите й са достигнали до 46 страни на четири континента, а марката е лидер на пазара в категорията сурови биодесерти в Европа с близо един милион продадени барчета месечно. Дружеството има собствен цех с модерни производствени технологии.

"Йот Ги Вал България" – Търговище (16), е собственик на предприятие за изкупуване, преработка и износ на пчелен мед в село Камбурово. Инвеститори в компанията са полските граждани Пиотр Рогалски и Йежи Гондек. През 1996 г. двамата предприемачи учредяват фирма CORPO в гр. Лодз. С времето компанията се разширява, сътрудничи си с над 200 полски пчелари, отглеждащи над 50 000 пчелни семейства, след което се ориентира и към други пчелни региони, включително България. Дружеството е активен износител на пчелен мед в Европа и САЩ.

Семейната компания "Агро-ойл" - с. Иваново (17), е създадена през 2003 г. и се занимава със засаждане, бране, сушене, опаковане и съхранение на лечебните растения. По данни на дружеството собственикът - Милчо Владимиров Христов, е сред основателите на Съюза на билкарите в България. В последните години "Агро-ойл" расте с бързи темпове и изнася над 600 тона годишно лечебни билки и сушени плодове.
Всички секторни анализи от Гепард 2016

Машини – секторът с най-бързо развитие в България

Строителство в подем – ефектите на еврофондовете и частните инвестиции

Храни и напитки – натиск върху рентабилността

Химия и козметика – Прегряване на пазари

Селско стопанство – триумф на зърнопроизводителите

Търговия с автомобили и части – ръстът продължава

Горива – една добра година

Търговия – облаците се разсейват

Транспорт – малките и средни компании раздвижват пазара

Текстил и облекло – Износът като основен двигател

Хотели – Пазар на две скорости

Технологии – Бизнесът на оптимистите

Метали – Ползи от съживяването на строителството

Мебели – Обзавеждане по поръчка и износ

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Двете ремаркета, които пораснаха до 120 камиона 1 Двете ремаркета, които пораснаха до 120 камиона

Белгиецът Герт Бернард идва в България в средата на 90-те години с малък транспортен бизнес, но днес с неговите партньори управлява сериозна компания

18 ное 2017, 5851 прочитания

Търговия: Годината на разцвета Търговия: Годината на разцвета

Ръстът на икономиката и раздвиженото потребление се виждат чрез все повече ниши в търговския сегмент

12 ное 2017, 730 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Разрушителят на статуквото

"Интер карс България" успя да смути съня на големите търговци на авточасти и създаде бизнес за 56 млн. лв.

Октоподът е гладен. И ви кани на вечеря

Няколко действия на властта показват желание тя да участва в преразпределяне на частния сектор

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете