Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
5 дек 2016, 13:43, 18485 прочитания

Химия и козметика: Растеж, който може да не се повтори

Прегряването на пазара на лавандулово и розово масло вече се усеща от производителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
Въпреки потенциала на страната в производството на етерични култури сривът при лавандулата вече се усеща, което логично води до намаление на цените с 40 - 60%.
При фирмите, работещи в химическата индустрия, с най-голям ръст на приходите е "Алифос България", собственост на белгийската Ecophos, която се нарежда на второ място в класацията.

Още по темата

Печалбите поемат нагоре

След две години застой рентабилността на малките и средните предприятия отново се увеличава

21 ное 2016

Пазарът на непостоянството

Продажбите на парфюми и козметика растат бавно. Клиентите обаче не са лоялни към марките

28 окт 2016

Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа

Бурният ръст на сектора крие рискове поради навлизането на много нови производители и натиск върху цената, показва анализ на "ИнтелиАгро"

3 окт 2016

Лилаво пренасищане

Производството на масло от лавандула в България вече достигна до свръхколичества и логично цената падна

12 авг 2016
Ако трябва да се търси нещо общо между сулфати, етерични масла и изделия от пластмаса, едно от тях освен близостта на секторите козметика и химия е внушителният ръст на приходите, които част от малките и средните компании, работещи в тази сфера, реализират през 2015 г.

Бумът на етеричните масла

На фона на двуцифрения ръст на оборотите на компаниите в класацията няма как да не направи впечатление, че при първите три този ръст е трицифрен, а две от тях се занимават с производството на етерични масла. На първо място е семейната фирма "Дамасцена", която се намира село Скобелево. Тя притежава собствена дистилерия за розово масло, розова вода, лавандулово масло, лавандулова вода и други етерични масла и хидрозоли. Според сайта на фирмата това е първата частна дестилерия в страната, изградена през 1991 г. Освен нея фирмата има и собствена розова градина от 110 декара с насаждения от Rosa damascena. Компанията изнася продукцията си в цял свят, основно в Европа и Китай, коментира управителката на фирмата Мая Пехливанова. Освен производството на етерични масла компанията решава да се занимава и с туризъм, изграждайки етнографски комплекс и два ресторанта с близо 220 места, единият от които е завършен през 2015 г. . Вероятно това е и една от причините за огромния ръст на приходите - 255% за 2015 г. спрямо предходната.

Като цяло 2015 г. е добра за производителите на етерични масла, които отчитат добри печалби и растящи приходи. Това се вижда и в резултатите на казанлъшката фирма "Триглав еделвайс", чиито приходи се увеличават със 101% спрямо предходната година. Компанията произвежда етерично розово и лавандулово масло, разказва собственикът и управител на фирмата Стефан Иванов. Компанията е създадена през 2003 г., като от 2012 г. работи с фирми от САЩ, Япония, Франция и Китай. Иванов посочи, че през 2015 г. продукцията е изнасяна основно за Европа.

Добрите приходи за 2015 г. вероятно няма да се повторят през тази година, тъй като заради свръхпродукцията на лавандулово масло цените му паднаха с 30 - 35%, което реално ще свие оборотите, разказва собственика на "Триглав еделвайс". По думите му в същото време розовото масло е поскъпнало и не се търси. Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин. Една от причините са европейските субсидии за този вид земеделски култури. В секторната класация влизат още две фирми, които се занимават с производство на етерични масла. Едната е "Робертет България", собственост на френската фирма "Робертет", която е един от най-големите изкупвачи на розово масло в района на Казанлък. Другата е "Гален-Н", която се занимава с търговия на етерични масла и ароматни води, фитохимични екстракти и готови форми на основата на натурални продукти. Нейният собственик Николай Ненков притежава и производствената компания за етерични масла "Бул фито ойлс", която през 2006 г. придобива производствените мощности на село Залениково, Пловдивско. Компанията притежава 300 декара насаждения с лавандула и няма намерение да ги разширява. Още през август Ненков коментира за "Капитал", че въпреки потенциала на страната в производството на етерични култури сривът при лавандулата вече се усеща, което логично води до намаление на цените с 40 - 60%.



Стабилни в козметиката

За разлика от пазара на етерични масла ситуацията при производството на конвенционална козметика изглежда доста по-стабилна. Макар и на осмо място в класацията, "Рубелла Бюти" има 70% ръст на приходите си за 2015 г. спрямо предходната. Собственикът на компанията Красимир Митев коментира, че политиката й е да инвестира в производствени мощности и да предлага на пазара нови продукти. По думите му дружеството е 95% експортно ориентирано, тъй като България е твърде малък и скъп пазар. Основните пазари на "Рубелла" са балканският регион и бившите съветски републики. Двете най-силни дивизии на компанията са за коса и устна хигиена, на които се падат над 80% от козметичния й бизнес.

Ръстът на химическата индустрия

При фирмите, работещи в химическата индустрия, с най-голям ръст на приходите е "Алифос България", собственост на белгийската Ecophos, която се нарежда на второ място в класацията. През 2002 г. компанията изгради изцяло нова фабрика, намираща се на площадката на "Агрополихим" край Девня, която е една от двете производствени бази на белгийската група. Предприятието произвежда различни видове фосфати, които се използват във фуражната индустрия. Основната причина за ръста на приходите от 136% през 2015 г. е намирането на стабилен източник на суровина, коментира управителката на дружеството Деница Желязкова. По думите й компанията работи основно за българския пазар, но задочно изнася и за пазарите от Гърция и Румъния. Основните конкуренти в производството на сулфати са Русия, а от 2016 г. и предприятия в Сърбия и Гърция, посочи Желязкова. По думите й през тази година цените на сулфатите на международните пазари се сриват, което ще се отрази и на приходите на компанията.

За някои от компаниите в класацията ръстът на приходите през 2015 г. едва ли ще се повтори и през настоящата година. Това се отнася най-вече за сектора на козметиката, при който пренасищането на пазара доведе до срив на цените. Повечето от останалите производствени предприятия обаче също признават, че 2015 г. е била изключително добра за тях и трудно ще повторят този ръст.

Всички секторни анализи от Гепард 2016

Машини – секторът с най-бързо развитие в България

Строителство в подем – ефектите на еврофондовете и частните инвестиции

Храни и напитки – натиск върху рентабилността

Химия и козметика – Прегряване на пазари

Селско стопанство – триумф на зърнопроизводителите

Търговия с автомобили и части – ръстът продължава

Горива – една добра година

Търговия – облаците се разсейват

Транспорт – малките и средни компании раздвижват пазара

Текстил и облекло – Износът като основен двигател

Хотели – Пазар на две скорости

Технологии – Бизнесът на оптимистите

Метали – Ползи от съживяването на строителството

Мебели – Обзавеждане по поръчка и износ

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печеливша комбинация Печеливша комбинация

Зад почти двойния ръст на "Стримона строй" стоят няколко фактора и един мениджър с визия

7 дек 2016, 15850 прочитания

Горива: Една добра година за бензиностанциите Горива: Една добра година за бензиностанциите

По-ниските цени на горивата са вдигнали продадените количества на компаниите

7 дек 2016, 10273 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Транспорт: Да си имаш ниша

Малките и средните компании със специфични дейности раздвижват транспорта

Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

Еднолична банка "Мавродиев"

Бившият председател на КФН и лоялен негов служител от комисията са избрани за директори на държавната ББР

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете