Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Post-it

1 14 май 2009, 13:52, 4562 прочитания

Истории Ricchi e poveri

Оптимизъм за бъдещето на дизайна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сякаш имахме нужда от глобалната криза, за да се радваме отново на дизайна в оригиналния смисъл на думата – в този дух бяха коментарите след закриването на най-значителното събитие в света на дизайна, Мебелния панаир в Милано. Всяка пролет Милано е мястото, където дизайнерите се надпреварват да представят новите си продукти, където могат да се видят най-чудновати приумици и подходи за решаване на екологичната или икономическата криза, за рециклиране или просто за привличане на вниманието. Но освен това тук се очертават новите тенденции в дизайна, които ще следват всички поне до следващата година.

Мебелният панаир започва преди 48 години като търговско събитие за популяризиране на италианската мебелна индустрия, за да се превърне, особено през последните години, както се казва в електронното списание за дизайн Stylepark, в "панаир на суетата и иновациите, където участват не само тези, които са отдавна известни, но и тези, които искат да станат звезди".
Акцентите тази година? Иновациите и изследванията за търсене на нови материали и технологии отново започват да ангажират вниманието на дизайнерите и производителите като един по-добър начин да се решат екологичните и икономическите проблеми. Икономиите вече не вършат работа. Да влязат новите звезди.

Едно от най-посещаваните изложения – 32 000 посетители за шестте дни на панаира - беше Tokyo Fiber '09 Senseware, курирано от японския графичен дизайнер Кения Хара, което включваше разработки на повече от 20 компании и дизайнери. Хара - известен автор, представител на Nippon Design Center и арт-директор на Muji - е от тези модерни дизайнери, които се опитват да обединят света на науката с този на занаятите, за да решават сложните проблеми на съвременността. За тази експозиция Хара свързва дизайнери и художници с някои от най-големите японски производители на синтетични влакна и материали. Всеки от включените материали има свои специфични възможности, които са определили и избора на авторите. "Аз исках всеки творец да покаже образно функционалността на продукта, без да се тревожи за трудностите, свързани с производството за масова консумация", обяснява Хара. И макар че всички материали са създадени в Япония, дизайнерите и художниците са от целия свят.

Многобройните инсталации демонстрираха как новите изкуствени влакна, създадени чрез високи технологии, отварят неочаквани области за реализиране на фантазиите ни. Някои от тези влакна са тънки колкото една-единствена клетка, други са многократно по-еластични от каучука, а трети имат проводимостта на металите. Оказва се например, че от такъв текстил е възможно да се произведе компютърна клавиатура. Дизайнерите могат данаправят от тези материали неща, които изглеждат така, сякаш са дошли от приказките. Представете си например подложка за чаша за кафе от полиестер, пълен с въздух. Или бетон с вградени оптични влакна – архитект Кенго Кума и Mitsubishi Rayon Co. са създали бетон, който пропуска светлината! Ландшафтният архитект Макото Азума използва Terramac - биоразтворим полимерен материал, извлечен от растения, и естествен мъх, за да създаде жив килим, който с течение на времето от изкуствен ще се превърне в естествен. Впечатляващи са скулптурата на бебе върху бебешко легло и облеклото на майката от модния дизайнер Косуке Цумура, които демонстрират едновременно мекотата и устойчивостта на новата материя FELIBENDY, както и диванът Moshi Moshi sofa на архитект Антонио Читерио, създаден чрез опъване на многопластово жарсе върху рамка с механизми, които позволяват формата му да се променя. Компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела, вдъхновени от японските хартиени фенери, като е използвала Smash - специален нетъкан полиестерен текстил от дълги влакна, който може да се манипулира чрез технология за горещо формоване. Термопластичният материал е лек и здрав, като едновременно с това пропуска светлина и може да се оформя подобно на стъклото – чрез надуване.

Много автори смятат, че рецесията налага да се освободим от всякакви излишъци. Един от тях е известният британски дизайнер Том Диксън. Серията му Utility е въплъщение на философията за завръщане към най-простото и включва:
- серията от лампи и практични масички с проста форма и естествени материали Pressed Glass
- серията масички Block Table с крака от месинг и гранитен плот
- Spot Table с метални емайлирани плотове, оформени като подноси за сервиране върху основа от един крак с тежест
- Screw Table - тежък стоманен трипод, който поддържа здрав мраморен плот на алуминиев винт и позволява регулиране на височината.

Друг впечатляващ акцент от панаира беше щандът на италианската компания Moroso. С инсталацията си M'Afrique, проектирана от нюйоркския дизайнер Стивън Бъркс, Morosoдонесе на панаира в Милано мощната енергия на Африка. В тази фантастична колекция от невероятни цветове, форми и тъкани наред със серия продукти, произведени в Африка от местни занаятчии и проектирани от африканските художници Фати Хасан, Соли Чисе и архитект Дейвид Аджайе, стояха и известни мебели от колекцията на Moroso, тапицирани с африкански текстил. Дизайнерите Патриция Урчиола и Филип Бестенхайдер показаха и проектирани специално за инсталацията мебели, вдъхновени от Африка.
M'Afrique е част от засилваща се тенденция на африканско влияние в дизайна, която се забелязва не само в продуктите за дома, но и на модния подиум.

Тенденцията за насочване на италиански и чуждестранни модни стилисти като Армани, Мисони, Кензо и Прада към сферата на дизайна за дома не е нова, но Craft Punkе различно събитие – като замисъл и реализация. В рамките на Миланската седмица на дизайна, на територията на панира група от млади дизайнери използваха методите на традиционни занаяти, за да създават уникални продукти от отпадъчни материали от технологичния производствен процес на Fendi. Организаторите - модна къща Fendi и Design Miami (международното изложение, посветено на лимитирани серии продукти и дизайн-арт), показаха на живо как чрез иновационен подход и въображение отпадъчните материали могат да се превърнат в оригинални нови продукти. Силата на Craft Punk е в "предприемчивостта и вдъхновението да се направи нещо от нищо; да се открие красотата и в нещата, които не са перфектни".
Факт е, че успехът на Salone Internazionale del Mobile 2009 надхвърли очакванията и в списъка на чакащите останаха десетки компании, за които не остана свободна площ за участие в изложението. А в показаното присъстваха прагматични идеи и оптимистични очаквания за възможностите на дизайна да подобри начина, по който живеем.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Свети Патрик Д. Свети Патрик Д.

Голяма ретроспективна изложба на прочутия моден фотограф Патрик Демаршелие в Стокхолм

31 мар 2017, 3071 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

16 мар 2017, 2892 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Капитал Авто»

Капитал Авто
Капитал Авто

Тенденциите от автосалона в Женева

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Post-it" Затваряне
Музикално затопляне

С Мира Аройо и Ladytron

Това по-добре не го пиши

Нападението на журналисти от "Нова" на магистрала "Тракия"

Как МВР може да изгуби 50 млн. лв.

Проблемите се дължат на микс от корупция и липса на капацитет

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Need For Seed 5.0

Фестивал за свободна размяна на семена, разсади и фиданки в Елин Пелин (28-30 април)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 22.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.04.2017

Капитал Daily

Брой 61 // 20.04.2017 Прочетете