Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Post-it

12 мар 2010, 12:18, 14606 прочитания

Гардеробът – форма и съдържание

Модният и интериорният дизайн все по-енергично се вдъхновяват помежду си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има ли връзка между модата и интериора? Можем ли да имаме интериор, който да съответства на нашите модни пристрастия и на сезонните тенденции? Категорично да. Един очевиден пример е моделът от колекцията на Chloe пролет/лято 2010 и интериорът – на Kara Mann, компания за интериорен дизайн от Чикаго.

Какво друго ще бъде модно тази година? Според Pantone (компанията, известна със своята система за дефиниране на цветовете, използвана в графичния дизайни и индустрията, но и с ежегодните си прогнози за цвят на годината) това ще бъде тюркоазеното. Вдъхновяващи модели в различни нюанси на тюркоаз видяхме както в пролетната колекция на Жан-Пол Готие, така и в много от новите колекции мебели и текстил за дома: например Missoni за 2010 или Ottoman, дизайн на Noé Duchaufour Lawrеnce за Ligne Roset.

Модата и интериорният дизайн са органично свързани както от потребителска гледна точка (доста вероятно е домът ви да прилича на дрехите, които харесвате), така и от гледна точка на авторите им – много от големите имена в едната област успешно експериментират и в другата. Коя е водещата не е ясно, но е факт, че модата завладява луксозния интериорен дизайн. Някои автори се шегуват, че преди години думата гардероб имаше две ясно различаващи се значения: едното - свързано с модата, а другото - функционално, свързано с обемния обект, в който съхраняваме нашите модни облекла. Но напоследък разликата между тях се размива – след като модните дизайнери се осмелиха да излязат извън съдържанието на гардероба и да се пробват в сферата на тапетите, килимите и дори мебелите, до самия гардероб. Корбюзие казва: "Добрият дизайн е интелигентност, която може да се види." Но не уточнява кой вид дизайн.

Спомням си как преди години се появи модата на "crochet", дантелените мотиви – не само върху текстила, но и в твърдите повърхности и материали. Вероятно най-впечатляващият пример за нея е известната дантелена масичка Crochet Table от 2005, а по-късно и Crochet Chair - фотьойл на Марсел Вандерс от изплетена на една кука нишка и смола. Но на изложението Maison & Objet в Париж миналия януари бяха показани и нови решения – като този Crochet chest на португалската компания за луксозни мебели Boca do Lobo. А с тапетите Cut-out Lace от колекцията I am Expensive за Cole & Son, представена в края на 2009, Вивиан Уестууд продължава тази тенденция по свой начин. Сътрудничеството си с известната компания за луксозни тапети тя приема като чудесна възможност "да видя идеите си от модата, преведени в света на интериора и тапетите".
На Марсел Вандерс пък е идеята да предлага на клиентите "гол" диван и избор от 20 "тоалета", с които те да го обличат според моментното си желание – това е представеният на панаира в Милано през 2006 и пуснат в производство през януари 2007 Moooi boutique concept.

За модните компании обединените действия с производителите в сферата на интериорния дизайн са начин да разширят сферата си на влияние извън традиционната, която обхваща само облеклото и аксесоарите. Известни са много такива партньорства – например това между Armani Group и Molteni Group, добре познатата и у нас италианска компания за луксозни мебели. То бе обявено в края на 2008 с цел производство и разпространение на кухненски системи под името Armani/Dada. Първата им кухня има символично име – Bridge, и обединява общото в стила на двата гиганта – удобство, елегантност и функционалност. Висша мода за кухни, която комбинира луксозни материали като бразилска дървесина в меден цвят, неръждаема стомана, стъкло и високотехнологичен текстил. Следващият им модел е Calyx, представен на изложението в Милано миналата година и наречен "Изчезващата кухня" заради възможността всички елементи да бъдат скрити зад плъзгащи се врати, отново реализирана в луксозни материали.



Освен Armani и Missoni, Ralph Lauren и Kenzo също имат продуктови линии, които пренасят характерния им стил от облеклото към дома.
Но вдъхновението и влиянието е двупосочно – не са малко имената, свързани с интериора и архитектурата, които вече имат свои продукти в областта на модата. Както казва Коко Шанел, "Модата е архитектура: всичко е въпрос на пропорции."
През 2009 например се появиха обувки на Lacoste, създадени от архитект Заха Хадид. Дизайнът е резултат на компютърна обработка на логото на компанията и е толкова концептуален, колкото и архитектурните й творения. Гумената конструкция се обвива около крака и се свива и разширява, за да се адаптира към неговата форма. Предлагат се само 850 чифта в пет варианта.
Известното бразилско дизайнерско дуо Fernando & Humberto Campana също имат общ проект с Lacoste – лимитираната серия Campanas + Lacoste Limited Edition (125 броя блузи за мъже и 125 броя за жени) и "супер-лимитираната серия" (направени по поръчка, 12 броя блузи за мъже и 12 броя за жени). Дрехите се изработват на ръка в сътрудничество с Coopa-Roca - социално отговорна организация, базирана във фавела Рошиня на Рио де Жанейро, която осигурява работа на жените от социално слаби семейства. Най-впечатляващ авторски модел е този от лятната ограничена серия, направен само от познатите ни крокодили знаци на Lacoste във вид на дантела.

Една модерна поговорка сред професионалистите гласи: "Ако искаш да знаеш какви ще са горещите тенденции след десет години, не говори с дизайнер, говори с учен." Спомняме си колко интересни нови продукти бяха показани в Милано през миналата година – едно от най-посещаваните изложения (с 32 000 посетители за шестте дни на панаира) беше Tokyo Fiber '09 Senseware. Звездата на изложението беше Smash - специален нетъкан полиестерен текстил от свръхдълги влакна, който пропуска светлина и може да се манипулира чрез технология за горещо формуване и да се оформя подобно на стъклото. Компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела от този материал, вдъхновени от японските хартиени фенери.

Друг интересен пример е проектът BioCouture на Сюзан Лий – творчески директор в училището по мода и текстил в Central Saint Martins College of Art & Design и автор на книгата Fashioning the Future – Tomorrow's Wardrobe. В този проект дрехите се произвеждат от бактериална целулоза, отглеждана в лаборатория – и буквално израстват в съд в хранителна течност.
Дискусията за устойчиво развитие в дизайна също доби популярност през първите години на новия век, а днес използваме първото поколение продукти, родени от нея. Пазарите бързо се адаптират към тази тенденция, защото виждат потенциала на "зеленото" да се превърне в нов статус символ – тъй като висшата мода и луксозните стоки са един от основните маркери на класовото различие, екологичността и информираният избор може да се превърнат в удобен начин за различаване на "старите пари" от "новобогаташите". Изглежда иронично, но зеленото бързо става не по-малко модерната реакция на разточителството на консуматорското общество от близкото минало.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Свети Патрик Д. Свети Патрик Д.

Голяма ретроспективна изложба на прочутия моден фотограф Патрик Демаршелие в Стокхолм

31 мар 2017, 7781 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

16 мар 2017, 6077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Post-it" Затваряне
Обезвреждане на бомбата

"Опиатът на войната" остави "Аватар" само с техническите оскари (и с парите)

Затворен комплекс

Или как жилищните сгради на "Витоша парк" съществуват напук на градоустройствените правила в София

По български модел в Канада

Николай Христов, старши вицепрезидент "Устойчиво бизнес развитие" в Dundee Precious Metals

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: Дъвка за балончета

Романтично за детството на днешните 40-годишни

Hast du bulgarische Literatur

Млади издателства проправят път на българската литература в немскоезичния свят

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 16.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.12.2017

Капитал Daily

Брой 194 // 19.12.2017 Прочетете