Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Post-it

12 мар 2010, 12:18, 13964 прочитания

Гардеробът – форма и съдържание

Модният и интериорният дизайн все по-енергично се вдъхновяват помежду си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има ли връзка между модата и интериора? Можем ли да имаме интериор, който да съответства на нашите модни пристрастия и на сезонните тенденции? Категорично да. Един очевиден пример е моделът от колекцията на Chloe пролет/лято 2010 и интериорът – на Kara Mann, компания за интериорен дизайн от Чикаго.

Какво друго ще бъде модно тази година? Според Pantone (компанията, известна със своята система за дефиниране на цветовете, използвана в графичния дизайни и индустрията, но и с ежегодните си прогнози за цвят на годината) това ще бъде тюркоазеното. Вдъхновяващи модели в различни нюанси на тюркоаз видяхме както в пролетната колекция на Жан-Пол Готие, така и в много от новите колекции мебели и текстил за дома: например Missoni за 2010 или Ottoman, дизайн на Noé Duchaufour Lawrеnce за Ligne Roset.

Модата и интериорният дизайн са органично свързани както от потребителска гледна точка (доста вероятно е домът ви да прилича на дрехите, които харесвате), така и от гледна точка на авторите им – много от големите имена в едната област успешно експериментират и в другата. Коя е водещата не е ясно, но е факт, че модата завладява луксозния интериорен дизайн. Някои автори се шегуват, че преди години думата гардероб имаше две ясно различаващи се значения: едното - свързано с модата, а другото - функционално, свързано с обемния обект, в който съхраняваме нашите модни облекла. Но напоследък разликата между тях се размива – след като модните дизайнери се осмелиха да излязат извън съдържанието на гардероба и да се пробват в сферата на тапетите, килимите и дори мебелите, до самия гардероб. Корбюзие казва: "Добрият дизайн е интелигентност, която може да се види." Но не уточнява кой вид дизайн.

Спомням си как преди години се появи модата на "crochet", дантелените мотиви – не само върху текстила, но и в твърдите повърхности и материали. Вероятно най-впечатляващият пример за нея е известната дантелена масичка Crochet Table от 2005, а по-късно и Crochet Chair - фотьойл на Марсел Вандерс от изплетена на една кука нишка и смола. Но на изложението Maison & Objet в Париж миналия януари бяха показани и нови решения – като този Crochet chest на португалската компания за луксозни мебели Boca do Lobo. А с тапетите Cut-out Lace от колекцията I am Expensive за Cole & Son, представена в края на 2009, Вивиан Уестууд продължава тази тенденция по свой начин. Сътрудничеството си с известната компания за луксозни тапети тя приема като чудесна възможност "да видя идеите си от модата, преведени в света на интериора и тапетите".
На Марсел Вандерс пък е идеята да предлага на клиентите "гол" диван и избор от 20 "тоалета", с които те да го обличат според моментното си желание – това е представеният на панаира в Милано през 2006 и пуснат в производство през януари 2007 Moooi boutique concept.

За модните компании обединените действия с производителите в сферата на интериорния дизайн са начин да разширят сферата си на влияние извън традиционната, която обхваща само облеклото и аксесоарите. Известни са много такива партньорства – например това между Armani Group и Molteni Group, добре познатата и у нас италианска компания за луксозни мебели. То бе обявено в края на 2008 с цел производство и разпространение на кухненски системи под името Armani/Dada. Първата им кухня има символично име – Bridge, и обединява общото в стила на двата гиганта – удобство, елегантност и функционалност. Висша мода за кухни, която комбинира луксозни материали като бразилска дървесина в меден цвят, неръждаема стомана, стъкло и високотехнологичен текстил. Следващият им модел е Calyx, представен на изложението в Милано миналата година и наречен "Изчезващата кухня" заради възможността всички елементи да бъдат скрити зад плъзгащи се врати, отново реализирана в луксозни материали.

Освен Armani и Missoni, Ralph Lauren и Kenzo също имат продуктови линии, които пренасят характерния им стил от облеклото към дома.
Но вдъхновението и влиянието е двупосочно – не са малко имената, свързани с интериора и архитектурата, които вече имат свои продукти в областта на модата. Както казва Коко Шанел, "Модата е архитектура: всичко е въпрос на пропорции."
През 2009 например се появиха обувки на Lacoste, създадени от архитект Заха Хадид. Дизайнът е резултат на компютърна обработка на логото на компанията и е толкова концептуален, колкото и архитектурните й творения. Гумената конструкция се обвива около крака и се свива и разширява, за да се адаптира към неговата форма. Предлагат се само 850 чифта в пет варианта.
Известното бразилско дизайнерско дуо Fernando & Humberto Campana също имат общ проект с Lacoste – лимитираната серия Campanas + Lacoste Limited Edition (125 броя блузи за мъже и 125 броя за жени) и "супер-лимитираната серия" (направени по поръчка, 12 броя блузи за мъже и 12 броя за жени). Дрехите се изработват на ръка в сътрудничество с Coopa-Roca - социално отговорна организация, базирана във фавела Рошиня на Рио де Жанейро, която осигурява работа на жените от социално слаби семейства. Най-впечатляващ авторски модел е този от лятната ограничена серия, направен само от познатите ни крокодили знаци на Lacoste във вид на дантела.

Една модерна поговорка сред професионалистите гласи: "Ако искаш да знаеш какви ще са горещите тенденции след десет години, не говори с дизайнер, говори с учен." Спомняме си колко интересни нови продукти бяха показани в Милано през миналата година – едно от най-посещаваните изложения (с 32 000 посетители за шестте дни на панаира) беше Tokyo Fiber '09 Senseware. Звездата на изложението беше Smash - специален нетъкан полиестерен текстил от свръхдълги влакна, който пропуска светлина и може да се манипулира чрез технология за горещо формуване и да се оформя подобно на стъклото. Компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела от този материал, вдъхновени от японските хартиени фенери.

Друг интересен пример е проектът BioCouture на Сюзан Лий – творчески директор в училището по мода и текстил в Central Saint Martins College of Art & Design и автор на книгата Fashioning the Future – Tomorrow's Wardrobe. В този проект дрехите се произвеждат от бактериална целулоза, отглеждана в лаборатория – и буквално израстват в съд в хранителна течност.
Дискусията за устойчиво развитие в дизайна също доби популярност през първите години на новия век, а днес използваме първото поколение продукти, родени от нея. Пазарите бързо се адаптират към тази тенденция, защото виждат потенциала на "зеленото" да се превърне в нов статус символ – тъй като висшата мода и луксозните стоки са един от основните маркери на класовото различие, екологичността и информираният избор може да се превърнат в удобен начин за различаване на "старите пари" от "новобогаташите". Изглежда иронично, но зеленото бързо става не по-малко модерната реакция на разточителството на консуматорското общество от близкото минало.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Свети Патрик Д. Свети Патрик Д.

Голяма ретроспективна изложба на прочутия моден фотограф Патрик Демаршелие в Стокхолм

31 мар 2017, 3071 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

16 мар 2017, 2892 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Капитал Авто»

Капитал Авто
Капитал Авто

Тенденциите от автосалона в Женева

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Post-it" Затваряне
Обезвреждане на бомбата

"Опиатът на войната" остави "Аватар" само с техническите оскари (и с парите)

Ердоган без окови

Едноличното управление няма да донесе стабилността и просперитета, които той обещава. Точно обратното, близкото бъдеще на Турция изглежда доста мрачно

804.5 млн. причини за недоволство от "Газпром"

"Газпром" дава възможност цените да се доближат до пазарните, но това не означава, че те автоматично ще паднат

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Т(р)айната градина

Полезни съвети за всички, решили да превърнат балкона си в градина

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 22.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.04.2017

Капитал Daily

Брой 61 // 20.04.2017 Прочетете