Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

4 14 юни 2013, 15:12, 10506 прочитания

Говори с Ния

Житие и страдание на "Водна кула арт фест"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Търси се промяна

"Водна кула арт фест" започва на 20 юни с богата международна селекция и едно от най-големите имена в световния видеоарт

20 юни 2014




Илюстрация


"Аз съм толкова концентрирана и толкова ми харесва това, което правя... Открих, че имам доста качества. Оказа се, че когато е необходимо – и това е критика към други артисти, които казват, че са неразбрани и никой не им подава ръка – успявам да се преборя с тромавата машина на администрацията." С художничката, фотограф, автор на видеоинсталации Ния Пушкарова се разбираме още от самото начало – място за песимизъм и отрицание в нашия разговор няма. От нея струи енергия, говори бързо и високо, убедена във всяка своя дума. Нищо, че всяка година, месец и ден се бори, за да продължи съществуването на събитието "Водна кула арт фест", нищо, че екипът й понякога живее само на ентусиазъм. Напук на всички заобиколни и грапави пътища, софийският фестивал тази година ще се проведе за седми път (19 – 23 юни).

Въведение в съвременното изкуство

"Както когато се върнах от обучението си в Англия, така и досега, аз продължавам да не съм приета от гилдията на завършилите Художествената академия в София. Това е единствената институция в България с подобен статут и трябва да се уважава, но за съжаление тя бълва копия на този или онзи преподавател и системата, и, както цялото образование у нас, е нужно да се преосмисли. Никога не участвах в обща изложба с тези художници, никой не ме покани, с никого от тях не съм разговаряла на теми, които ме вълнуват, а хора като нас е хубаво да се събират." Така Ния в ролята на социален човек, както сама се определя, решава, че ще започне сама инициатива, в която ще даде път не само на собствената си творческа мисъл, но и на други – не непременно признати артисти, или завършили определена художествена специалност, а просто креативни хора, които искат да покажат идеите си в публично пространство. Така се ражда "Водна кула арт фест".

Началото е поставено през 2006 г. благодарение на един простичък факт - Ния живее в софийския квартал "Лозенец" и минава често покрай Водната кула.  Вижда колко e занемарена, а е "с уникална архитектура и просто стои различно, заобиколена от всичко останало". Кулата е проектирана от австрийски архитект и изградена според френската школа за строеж на водонапорни кули през 1929 г. Предназначението й е да гарантира водоподаването към високите по тогавашните стандарти двуетажни и триетажни сгради, разположени на еднаква или по-голяма височина от главния резервоар "Лозенец". Няколко месеца по-късно художничката събира съмишленици с идея да почистят мястото, противопоставяйки се на безразсъдното отношение към природата и към паметниците на културата, като се надява "оттам нататък нещо да се случи".

Организаторите от новосформираното сдружение с идеална цел "Име" започват да канят артисти, които да представят своите работи, пространствени инсталации и музика в кулата. В първата година Столичната община ги подкрепя с 600 лв. "Вече сме част от културния календар и общината продължава да ни подкрепя със сума, която ни държи точно толкова, колкото да сме над повърхността и да не потънем, но и да не се стигне до по-сериозни събития", казва Ния Пушкарова.



В следващата година Ния и приятели се прехвърлят и на гара "Подуяне", като започват да разширяват инициативата за почистване и представяне на независими и работещи чрез социално ангажирано изкуство артисти на други забравени и пренебрегнати места и сгради с архитектурно и историческо значение – Старата минерална баня в Банкя, кула "Сердика" и други. От 2008 г. фестивалът праща отворена покана към всички желаещи да се включат в него със свои картини и фотографии, пърформанс или акции и привлича десетки автори от чужбина. През годините Ния "чука и тропа на врати", за да види кое градско пространство може да се използва и облагороди със средствата на изкуството. "Трябва и двете страни да имат взаимен интерес. Аз се научих да говоря жаргона на администрацията. Много хора изобщо не си дават сметка колко е сложно устройството на града. Вместо да искам да изземам тези общински функции, трябваше да науча как да бъда полезна. Е, научих се – пиша бюджети, проекти и т.н. Може да стане чак на десетия път, но не трябва да се отказваш."

Артисти от всички страни

За седем години "Водната кула" се превръща в културно средище. Според Ния ефектът от него е лавинообразен. Обяснява си го с появата на точното нещо на точното място и го определя като нейна лична творба. "Моята мотивация и на екипа ми е, че виждаме един плюс – този фестивал носи дух, който липсва в другите събития, затова и се задържа. Той е адаптация на креативността към духа на едно място. Освен това ние излязохме от пределите на България много отдавна, навън фестивалът е дори по-популярен. "Водна кула" представлява т.нар. artist-run събитие – инициатива от артисти, каквито има из целия свят. Подобни проекти са като превод на нещата от елитарното изкуство, тип Венецианското биенале, на нормален език в малки общества. Това е друга диаспора – на хора, които не са непременно част от този елитарен клуб, но реагиращи в комуникация с по-деликатните струни на артиста."

Според Ния нейният фестивал е превърнал София в платформа за обмен не само между българи и чужденци, а и между самите чужденци. "Ние сме причината да се създаде една мрежа на основно европейско ниво на подобни инициативи." Разказва, че гости на фестивала – шведи, преди време се пренесли да живеят в Белград, за да направят Belgrade Art Fair, вдъхновени от това, което се случва във "Водна кула арт фест", "огромно признание". Но за разлика от десетките чужденци, с които Ния е в контакт през годините (признава, че й е много по-лесно да общува с тях), нито един от българските изявени артисти или организатори на фестивали не са я потърсили за общо участие, макар тя да е поканила всички. "Нямаме подадена ръка за комуникация. Фестивалите започнаха да никнат като гъби, някои от тях са просто много добра, перфектно поднесена опаковка. Има и такива, които се опитват да оцелеят и представят наистина креативни хора. Има как цялата тази креативна енергия да се яхне и да даде позитивен отзвук." Как коментира твърдението, че "Водна кула" е един от първите сериозни, но сякаш най-зле представящ се откъм финансова подкрепа и популярност арт фестивали? "Не разполагаме с много пари за реклама. Банери, статии, телевизия - това струва нещо, а аз предпочитам съдържанието да е по-качествено. Смятам също, че хората не разбират за какво става въпрос, защото са свикнали да бъдат лъгани много и тотално дезинформирани."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Улучна криза Улучна криза

Миниатюрните фигурки на уличния скултор Исаак Кордал се настаняват по пловдивските улуци и лампи. Оглеждайте се за тях.

15 сеп 2017, 1688 прочитания

Другият Китай 3 Другият Китай

Френският колекционер Тома Сован събира снимки на непознати китайци. Защо?

15 сеп 2017, 4147 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Матали Красе

Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

Испански, от Пловдив

Каталунският производител на спортна екипировка Santin Digital ще вложи 300 хил. евро в нов завод за печат върху текстил в Пловдив

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете