Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

11 май 2017, 9:00, 15531 прочитания

Не всичко е политика

Словенската театрална режисьорка Тяша Чърнигой за адаптацията си на "Физика на тъгата"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Физика на успеха

Теодор Ушев за номинирания му за "Оскар" късометражен анимационен филм "Сляпата Вайша"

3 фев 2017

Апокалипсис по американски

Американската режисьорка Дженевийв де Май пред Light за адаптацията си на пиесата "Апокалипсисът идва в 6 вечерта" на Георги Господинов

4 юли 2014


Романът "Физика на тъгата" на Георги Господинов ще бъде представен за пръв път в театрална адаптация в България на театралния фестивал "Тарарабумбия" в Благоевград на 13 май от 19 ч. в Драматичен театър "Никола Вапцаров".

Постановката е на трупата на словенския театър "Антон Подбеушек" и младата режисьорка Тяша Чърнигой, които представиха на сцена многократно награждаваната творба в Любляна през ноември 2016 г.

Чърнигой е една от младите режисьорски надежди в Словения, а "Антон Подбеушек" - един от смелите и експериментални в репертоара си театри в Любляна. Тя участва в гимназиалната си театрална трупа, но преди да навлезе професионално в режисурата, следва философия и сравнителна литература. В момента е студент в Академията за театър, радио, кино и телевизия в Любляна, а през последните години се е изявявала предимно в независими театрални представления. "Физика на тъгата" е първият й проект като режисьор в институционален театър.

Как открихте "Физика на тъгата"?

Един приятел ми я препоръча, малко след като беше преведена на словенски. Започнах да я чета и просто не можех да спра. Изчетох цялата книга наведнъж. Смях се, плаках, понякога и двете едновременно. Имах чувството, че чета мои мисли.



А какво в романа ви накара да мислите, че е подходящ за театрална адаптация?

Може би от първото изречение започнах да си представям прочетеното на сцена. Просто последвах усещането. Основното предизвикателството беше пресъздаването на среда, в която героят има подходящото пространство да вникне в самотата си.

За мен "Физика на тъгата" е като биография на света, в който живеем сега, и би било чудесно, ако новото поколение (към което принадлежа) иска да има диалог с него. По време на репетициите говорихме много за различните видове самота и тъга – нашите "лични минотаври". За да направим постановката устойчива, трябваше да е подплатена с достатъчно лични мотиви да се заемем с нея. Дори си мисля, че този процес не е завършен – постановката се развива с всяка репетиция. Така че нямам търпение да видя какъв резултат ще дадат усилията ни в България.



Голяма част от книгата е свързана с близкото минало на България. Имаше ли нещо в нея, което асоциирахте с историята на бивша Югославия и Словения?

Действително на много места можехме да направим паралели между историята на България и нашата. Все пак фонът на социо-политическите промени е сходен. Но "Физика на тъгата" е повече за индивидуалните, специфични и понякога измислени събития в миналото и настоящето на България. Романът е за самотата, чувството на изоставеност и желанието за близост, за връзка. Мисля, че политическите промени в България са важен контекст за разбирането на тази самота (или тъга) и как всъщност промените често не променят общия облик на нещата. От друга страна, това, което прави книгата универсална, е, че описва чувства, които са независими от историческия контекст.

"Тарарабумбия" продължава от 11 до 18 май. Билети за "Физика на тъгата" на цени 15 и 20 лв. може да намерени на касата на Драматичния театър в Благоевград и в мрежата на Eventim.
И двата романа на Георги Господинов, "Естествен роман" и "Физика на тъгата", са издадени в Словения. "Физика на тъгата" излезе този месец в превод на датски. Междувременно по анимационна адаптация на излезлия през 2011 г. роман работи Теодор Ушев, който спечели номинация за "Оскар" с работата си по разказа "Сляпата Вайша". Сред интересните адаптации по творби на Господинов е и поставянето на пиесата му "Апокалипсисът идва в 6 вечерта" от Single Carrot Theatre в Балтимор.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Аз, иноваторът Аз, иноваторът

Професорът по дизайн и креативен директор Даниел Чарни за подобрените връзки между творци и публика

17 юли 2017, 2104 прочитания

Born in the USA 2 Born in the USA

Номинираният за "Пулицър" писател Дейв Егърс за това как София напомня за Бруклин и защо не смята да променя адреса си въпреки Тръмп

12 юли 2017, 5748 прочитания

24 часа 7 дни

19 авг 2017, 7204 прочитания

19 авг 2017, 2402 прочитания

19 авг 2017, 1259 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Siri, какво да облека днес?

Създателят на Siri за новите начини, по които изкуственият интелект навлиза в живота ни

Законът, който ще изпоти брокерите

Влизането в сила на новите европейски директиви ще промени пейзажа на инвестиционното посредничество

Има и лесни избори

Научно изследване доказва колко точно тежат изборите, които правим, и защо трябва да внимаваме с какви хора се събираме

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете