Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

5 31 авг 2017, 11:19, 5760 прочитания

На изток от MTV

Намерилият успех във Франция дебютен роман на писателката и режисьорка Елица Георгиева излезе на български

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Le début d'Елица

Писателката и режисьор Елица Георгиева за успеха на дебютния си роман във Франция

3 окт 2016
Елица Георгиева е родена в София през 1982 г. От 15 години живее в Париж, където завършва документалистика в Националната киноакадемия и магистратура по кино и творческо писане. Работи в областта на документалното кино, литературното писане и пърформънса. Полуавтобиографичният "Космонавтите само преминават" излиза под знака на голямото френско издателство Gallimard и поредицата му Verticales, в рамките на която попадат по-нестандартни и експериментални истории.
За Light през 2016 г.: Когато започнах да уча тук, животът на всички около мен се въртеше около университета, докато аз още на 13-14 години вече бях наясно какво е корупция, барикади. Такъв тип метаморфози на пейзажа и в живота на хората се случват рядко, и то най-често покрай война. Във Франция хората нямат подобен опит с толкова големи промени от десетилетия.
Към днешна дата името на Елица Георгиева е по-известно на литературната сцена във Франция, отколкото в България. Преди година с вдъхновената от собственото й детство дебютна книга "Космонавтите само преминават" тя получи номинация за основаната от Фредерик Бегбеде награда "Флор", по-късно спечели "Андре Дюбрьой" за дебютен роман, както и номинации за отличия - "Рьоне Флане" и "111-а страница".

Завистта към децата с пътуващи роднини по време на социализма, как изведнъж Дядо Мраз става Дядо Коледа, ентусиазмът около отварянето на първия McDonalds през 90-те години – всички тези теми изненадващо лесно кореспондират с френските читатели и френската критика. Въпреки че е роман, развиващ се хронологично, като че ли той може да бъде четен и като сборник – независимо на коя глава отворите, мигновено влизате в атмосферата му.

Героинята, също като авторката, учи в 138 СОУ, тогава носещо името "Юрий Гагарин" – ключова фигура в книгата, тъй като той й става идол. Политическите промени са проследени паралелно с промените, настъпващи с израстването: "Настъпи демокрацията и цялото ти тяло претърпява безредна и твърде нелицеприятна метаморфоза. Започваш да се надуваш като балон или като круша, или като камила с две гърбици, но не там, където трябва – внезапно откриваш, че си тежка и космата и че двете ти гърди страдат от растеж, достигащ до космическа скорост."

А промените в характера авторката сравнява с начина, по който подрастващите влизат все повече в конфликт със средата си: "И ти както Кърт се изолираш от всички, стоиш си вкъщи и благодарение на MTV си създаваш собствен свят..."

Написаният на френски роман е в книжарниците от "Колибри", в превод на Росица Ташева (работила по книги на Милан Кундера, Жан Жьоне, Албер Камю). Книгата ще бъде представена в присъствието на авторката на 13 септември във Френския културен институт.



Скоро предстои да се запознаем с Елица Георгиева и като режисьор. Експерименталният и също изследващ близкото минало на България филм "Всяка стена е врата", отличен с две награди на Cinéma du Réel, ще бъде показан на Cinelibri (11-12 октомври), кинофестивала, организиран от издателството. По-рано това лято Елица беше един от преподавателите в рамките на Лятната академия за драматургично писане в Боженци, където имаше уъркшоп по творческо документално кино.



Година след излизането на книгата и след вече доста на брой срещи с читатели кои са най-често задаваните въпроси от френската публика?

Често въпросите са свързани с историята на България, кризата и прехода. България е доста неизвестна във Франция, затова често публиката споделя спомени от други държави в Източна Европа – oбикновено след всяко представяне има поне един разказ от Полша или Русия през 90-те години. Иначе често задаваният въпрос спрямо стила е защо разказът е от второ лице единствено число - "ти", а не "аз" – и съответно дали е автобиографичен.

Имаше ли определено взаимодействие между "Космонавтите само минават" и филма "Всяка стена е врата" като период на създаване? Влияеха ли си творбите една на друга?

Това са две различни творби, но бяха реализирани в един и същ момент и, разбира се, имат сходни елементи - хуморът и гледната точка на детето към прехода. Книгата със сигурност е повлияла на филма и на желанието ми да напиша по-личен коментар.

И на международно ниво все повече се разисква въпросът дали литературните награди имат дълготраен ефект и действително дават нови възможности пред авторите. До каква степен номинациите на "Космонавтите само минават" спомогнаха книгата да намери публиката си във Франция? Щеше ли да ги намери и без тях?

Във Франция през септември излизат около 700 книги, от които 100 първи романа и още толкова до края на литературната година. Ето защо номинациите за награди и наградата, която спечелих, бяха един от трите факторa романът да беше забелязан. Останалите два са мнението на книжарите, те също имаха голям интерес към книгата и на някои места дори я бяха обявили за "ново откритие". И, разбира се, голяма роля имат медиите. В това отношение имах огромен късмет, защото романът получи много голямо отразяване в основните вестници и един от най-четените - Le Monde, както и в литературните списания, и много участия по радиото. Но така или иначе самата издателска къща се ползва с голям интерес, тъй като много отбира авторите и предлага само един първи роман на сезон и дори на година, което, разбира се, е важен фактор.

В книгата на няколко места има различни музикални референции – от Силви Вартан до Кърт Кобейн. Ако трябва да направите саундтрак към книгата, кои песни бихте включили?

Саундтракът би бил микс от отброяването преди изстрелването на съветската ракета "Восток", изпълнен с руски команди и фрази, и Stay Away на Nirvana.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

С бебета на път 4 С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

17 ное 2017, 2658 прочитания

Талант и предразсъдъци Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

17 ное 2017, 1942 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Другият Китай

Френският колекционер Тома Сован събира снимки на непознати китайци. Защо?

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

Северни пиеси

Новата колекция YPPERLIG представя сътрудничество между ИКЕА и HAY и е истинско събитие

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете