Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Лица

10 7 дек 2017, 9:00, 3976 прочитания

Национализъм.bg

Адела Пеева за посветения на съвременния национализъм документален филм "Да живее България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Европейската ни съдба

Откъс от новоизлязлата книга "Време и всичко" - разговори между Александър Андреев и Андрей Райчев

8 дек 2017
Адела Пеева е родена в Разград през 1947 г., завършва кинорежисура в Белград. Историческите теми са често срещани в работата й. Първият й филм, "Съединението на България", излиза през 1971 г. Сред най-отличаваните й продукции са "Чия е тази песен?" (филм от 2003 г. за фолклорен мотив, който се среща в народните песни на няколко балкански страни), "Развод по албански" (2007), а "В името на спорта" (1983), който се занимава с допинг скандалите и спорните треньорски методи в отбора по щанги на България, е излъчен през 1989 г., след шестгодишна забрана. Инициаторка на сайт, посветен на жените режисьори в българското кино. Създателка на продуцентската къща "Адела медия", с която има реализирани над 30 документални филма.
"И защо го направихте този филм? Да се подигравате на патриотизма и децата ли?". Това беше една от първите реакции на висок глас в кино "Одеон" след премиерната прожекция на документалния филм "Да живее България" на Адела Пеева, част от програмата на "Киномания".

Новият филм на Адела Пеева е сниман в продължение на близо три години и изследва темата за национализма в България днес през погледа на учениците в едно старозагорско училище и събития като "Луковмарш".

В киносалона след премиерата прозвуча реплика, че националистическите настроения са съвсем оправдани там, където "животът не е като на жълтите павета". Възникна и конфликт между националистически настроените зрители в залата – някои напълно одобряваха портрета си, други го възприемаха за обиден. "Луковмарш" ще има, защото това е младостта на България", заяви в "Одеон" жена, снимана във филма.

Адела Пеева започва работа по "Да живее България" веднага след като е завършен предишният й филм, "В търсене на Списаревски" (2014), който проследява живота на Димитър Списаревски, летец, загинал през 1943 г. при боен полет, малко след като сваля американски бомбардировач. На мястото, на което е починал, Пасарел, тя се среща с националисти, почитащи паметта му.

"Бях поканена от националистите в Стара Загора, вече бях снимала и Луковмарш. Вървях с героите си, така открих и класа в града, тъй като няколко от момчетата учеха там", разказва режисьорката. "Национализмът е един динамичен процес и има много лица. Нашите деца са вътре в него. Това, което ние сме заснели, е вертикален разрез само на този момент около 2015 г."




Има ли нещо специфично в българския национализъм, което не виждате другаде?

Не съм специалист в тази област. След "Чия е тази песен?" някак ме взеха за музиколог или етнолог, след "В името на спорта" често ме канеха да говоря за спорт и щанги. Но, да, мисля, че има нещо по-особено в нашия национализъм. Дейността на националистите тук е много свързана с тълкуването на исторически събития – примерно личността на ген. Луков, териториалните загуби на България около Ньойския договор или хилядите жертви след битката при Стара Загора по време на Руско-турската война, което участващите във филма наричат геноцид. Докато примерно борбата на шведския националист, който участва във филма и изразява подкрепа към "Луковмарш", няма общо с исторически събития или отношение към конкретна държава, а е насочена към идеята за "бяла Европа".

Илюстрация



Един от изненадващите моменти във филма е как учителите валидират фашистките и националистически възгледи на учениците от класа в Стара Загора...

Хората във филма са объркани. По различен начин и по различни причини. Те изхождат от мнението, че патриотизмът е "нещо хубаво", но настъпва обърканост, когато се срещнат с по-радикално поведение.

Илюстрация



Объркани означава ли изгубени? Могат ли на някакъв етап хората във филма да приемат друга, по-либерална гледна точка?

А някой да е опитвал да промени мнението им? Да има институция, която е казала, че не е добре да мислят така? В България няма становище дали това е правилно, или не е правилно. В разговорите си срещнах мнението как "не ни признават нашите постижения". Има момент с един проповедник и там се вижда как лицата на хората грейват, когато той говори за "народа с мисия". Те имат нужда да попиват думите му. Изглежда има липса, която се компенсира по този начин. Но каква е точно тази липса, може би трябва да кажат етнолози, социални антрополози.

В контактите си с участващите във филма деца и тийнейджъри какво научихте за новите поколения, което не знаехте преди?

Научих, че има омраза. Знаят, че определено нещо, определена общност трябва да се мрази и ако ти олицетворяваш част от нея, ти също ще бъдеш мразен. Мрази се глобално.

Можем ли да поставим знак за равенство между патриотизъм и национализъм в контекста на XXI век?

Със сигурност донякъде се припокриват. Опитвам се да разбера каква е причината за тълкуването на факти както ни падне. Внучката на моя приятелка учи в класна стая, в която има знаме с надпис "България над всичко" - това не е сложено от предишни поколения. Разбрах, че в друго училище се прожектират образователни филми с възстановки на исторически събития и ми е интересно дали историци са работили по тях.

В личните си контакти и ежедневието, забелязвате ли радикализиране в хората около вас?

Интересно е, че допреди няколко години, с много хора, които познавам, не говорихме по тези теми. Когато те станаха предмет на по-широк разговор, виждам как хора приемат като чиста монета виждания, които подлежат на дискусии. Изглежда обстановката преди не е позволявала те да говорят това, което така или иначе са мислили. Все пак, когато пипнете една рана, тя кърви.

"Да живее България" направи премиерата си на "Киномания", а в момента продължават прожекциите в няколко софийски кина: "Одеон", G8, Дом на киното и Евросинема. Очакват се прожекции в Благоевград, Пловдив, Варна и Мездра.

Предстои и прожекция в състезаталната програма на фестивала на документално кино "Златен ритон" (16-22 декември) в Пловдив.


Филмът ще направи първата си прожекция извън страната на 15 декември в театър "Максим Горки" в Берлин.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

С бебета на път 7 С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

17 ное 2017, 5568 прочитания

Талант и предразсъдъци 1 Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

17 ное 2017, 3102 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Stay True People: Жени Ковачева, която предпочете цветята пред модата (видео)

Седмият сезон на общия проект на Ballantine’s и "Капитал" продължава да представя някои от най-смелите хора наоколо – личностите, преживели съдбоносна промяна, излезли от зоната на комфорта си и продължили към ново предизвикателство, оставайки верни на себе си

Приходите скачат, акциите не

Финансовите отчети на публичните компании продължават да се подобряват, но това не се отразява на фондовия пазар

Защо "Фючър енерджи" дръпна шалтера

Основната причина са дефектите на недолиберализирания енергиен пазар в България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 14.12.2017

Капитал Daily

Брой 192 // 14.12.2017 Прочетете