Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Lightest 2012

20 22 мар 2012, 15:28, 37703 прочитания

Дал блог добро

Трима популярни блогъри излизат от анонимност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Хумор, сатира и забава от Shmatko

Дал блог добро

Фотограф: Цветелина Белутова


Всеки ден той прави така, че 11 хиляди души във фейсбук, 1400 в туитър (@stoynoff) и още няколкостотин фенове на комиксите и туитовете му в "Дневник" и "Капитал" да се усмихнат. Shmatko (http://shmatko.blogspot.com), един от най-следваните и забавни български блогъри, е 31-годишният Николай Стойнов. Важно е да отбележим, че преди да се съгласи на интервю и снимки, Ники поиска няколко дни за размисъл. Интровертен и истински скромен, той не обича да говори за себе си и се притеснява да "не досажда". Рядко ще го видите в заведения или като централен персонаж на веселяшки снимки в социалните мрежи.

"Най-популярното четиво в България за 2011 безспорно е каталогът на Икеа"

В последно време Николай вижда само роднини и колеги, защото прекарва огромна част от времето на своето работно място - рекламна агенция New Moment. Въпреки че най-дълго през годините е бил редактор в мъжки списания, първият му професионален ангажимент е именно в рекламна агенция. Работи три месеца като сценарист в телевизионно предаване, от което има ужасни спомени, подобно на първия му и единствен епизод в Big Brother 2. Няколко пъти са го канили за редактор в сериали и комедийни предавания, но твърди, че упорито отказва, защото има много лошо мнение за тях, няма нещо, което да му хареса и задържи погледа му за повече от 5 минути.
С характерния за него хумор, примесен с тъжна констатация, обяснява, че във времето, посветено на рекламата, няма нещо, с което може да се похвали, или от което да се срамува. "Апатията е повсеместна. Промени се виждането за всичко, стана скучно, заради кризата клиентите в рекламните агенции ти извиват ръцете и търсят буквалистиката." Според него проблемът на рекламата в България е, че вероятността да правиш нещо, което те кефи, е много малка. "За да стане добра реклама, не само трябва рекламната агенция да е готина и иновативна, но и клиентът да ти има доверие, което пък в момента е напълно изгубено. Това е доста потискащо за някой креативен човек." Блогът го спасява "да не се побъркам". "Нямаш нито главен редактор, нито някой, който ти обяснява, че рекламата не бива да е такава."

"Мечтая си един ден да съм като Бербатов – да получавам огромна заплата и да работя само когато всички в моя отдел са болни или в отпуска."



Идеята за Shmаko осенява Николай през 2007 г., покрай работата в сп. "Максим", където трябва да селектира много различни снимки и да измисля остроумни текстове към тях, по образец на английското издание. В гугъл случайно вижда инструкция "направи си блог в три стъпки" и след кратък неуспех със заети псевдоними, регистрира Shmаtko. Между другото – харесва си го много, смята, че този никнейм се е превърнал в бранд.

След създаването на страницата я разпраща до всичките си приятели, които пък я пускат на свои познати и така много хора се превръщат във фенове. Ето че репликата, за която споменахме в началото, се промъква и тук: "Не обичам да досаждам на хората." Затова изобщо не му е цел да популяризира страницата. Сега на ден в блога влизат по около 300 души, във фейсбук дадена снимка има минимум 5 споделяния и десетки коментари.

Ангажиментът му към поддържане на блога и фейсбук профила на Shmatko само изглежда непрекъснат и натоварващ. Тъй като не обича шумните и задимени места, Ники прекарва времето си вечер вкъщи и тогава качва снимките. Всичко на всичко – по час на ден.

"Преди, когато се стараех да имам определен брой публикации дневно, блогът не ми доставяше удоволствие. Сега нямам такава цел, следвам вдъхновението си, затова има дни, в които просто не качвам нищо."

Shmatko доставя продукция и през работно време, с което засега няма проблеми. "Шефовете в рекламната агенция ме следват и в туитър, и във фейсбук, знаят и виждат какво правя. Преди време им писах за работа именно през туитър, а блогът беше моето портфолио – така че това основно ми помогна да ме вземат като копирайтър."

"Ако наистина искаш да си различен в социалните мрежи, пробвай да пишеш грамотно."

Критерият за селекция е просто "да ми е забавно, нещо, което обаче се случва много рядко напоследък, имам чувството, че съм видял целия интернет" и признава, че все по-малко измисля неща. "Имал съм моменти, в който съм си казвал – добре, от това няма да изкарвам пари, защо да го правя и дори на няколко пъти съм спирал сайта. В началото хората ми пишеха и се опитваха да ме разубедят, сега, след като картинките са основно във фейсбук, липсва тази интимност и интерес." Там се намират и хора, които го обвиняват, че дадена снимка е стара или я е взел от другаде, както и с коментари като "това не е смешно". "Отне ми известно време да престана да се ядосвам, докато разбера, че това означава "на мен не ми е смешно." Много хора не намират моят хумор за смешен. Да, той по-скоро е ирония, черен, може би сарказъм. Сарказъмът напоследък е много модерен и вече не е интересно."

"Движението Anonymous няма да има успех в България, защото тук всички искат да са известни"

За пет години, откакто Shmatko живee в интернет, той става все по-злободневен и това наблюдение не го радва. "Оказа се, че хората в България се вълнуват от локалното ежедневие много повече, отколкото от универсалния хумор, който се приемаше повече преди години. Сега всичко смешно е сатира на актуалните малки неща. Народняшки, просташки, той лесно се консумира и се разбира от всеки." Затова и използва хуморът като защитна реакция, когато простотията и неуважението го натъжават. "Аз не харесвам много неща в България. Единият начин е да седиш и да се оплакваш, другият е да се оплакваш така. Повечето от нещата, които пиша в туитър, са мои наблюдения за околното, но за разлика от повече "елитарни и градски" хора, когато казвам "българите са…", включвам в това число и себе си."

В последната година Николай не следи нищо и никого, според него интимността и интересът са изгубени, общуването в социалните мрежи е интензивно и неангажиращо, блоговете умират.

"Първото благотворително туитър парти събра 675 лева. Парите ще отидат за организирането на второто благотворително туитър парти."

"Когато започнах този сайт, почти нямаше подобни. В момента са много, някои от тях имат по 80 хиляди последователи", обяснява Николай. И каква е целта на съществуването им? Никаква, отговаря той – нито да изкарва пари от блога си, нито на всяка цена да забавлява хората, нито да ги направи по-добри. "Това просто е терапия и творческа свобода в собствена медия. Ако някога съм си мислел, че може да има цел, то е да накарам хората да погледнат по друг начин на това, което се случва около тях и да ги провокирам."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Light в зимна ваканция 8 Light в зимна ваканция

4 яну 2013, 6937 прочитания

Уволниха ме 76 Уволниха ме

Шест месеца от живота ми като безработен

15 ное 2012, 55535 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2012" Затваряне
Асеновградски принцеси

Истории за добри и лоши времена и вкусове от Меката на булчинските рокли на Балканите

Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

Испански, от Пловдив

Каталунският производител на спортна екипировка Santin Digital ще вложи 300 хил. евро в нов завод за печат върху текстил в Пловдив

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете