Регистрация

// Light / Lightest 2012

44 23 май 2012, 14:10, 14406 прочитания

Цветан Тодоров: Отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме

Френският философ с български произход говори с журналисти в Мадрид по повод излизането на негова нова книга на испански

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg




"Тодоров символизира духа на европейското единство, на Запада и Изтока, както и привързаността към идеалите свобода, равенство, интеграция и справедливост", гласят мотивите на журито, решило единодушно да присъди "Принцът на Астурия" на Цветан Тодоров в раздела за социални науки през 2008 г. Тридесет и шест кандидати от 18 страни са предложени за наградата (втора по престиж след Нобеловата), а на финала Тодоров, теоретик на литературата, изследовател на историята на идеите и философ, изпреварва американския икономист Джефри Сакс.

Роден през 1939 г. в София, Цветан Тодоров емигрира във Франция през 1963 г. От 1987 г. той ръководи Центъра за изследване на изкуствата и езиците към Френския национален център за научни изследвания. Изнасял е лекции в университетите "Йейл" и "Харвард". Сред най-важните книги на смятания за един от най-изтъкнатите световни интелектуалци са "поетика на прозата", "Памет за злото, изкушение за доброто", "Живот с другите". На български са преведени и "Завладяването на Америка. Въпросът за Другия", "Страхът от варварите", "Несъвършената градина". Цветан Тодоров е женен за родената в Канада писателка Нанси Хюстън, с която имат две деца.

Във фондация Juan March Тодоров представя испанското издание на най-новата си книга Los enemigos intimos de la democracia ("Интимните врагове на демокрацията" (изд. Galaxia Gutenberg/Circulo de Lectores). Премиерата на есето е месец по-рано в Барселона, но заради големия интерес издателството допечатва второ издание, което представя и в Мадрид. "Цветан е един от най-важните ни автори, това е деветата му книга, която издаваме. Той има много предана публика не само в Испания, но и в цяла Латинска Америка. Подготвихме специално издание за Аржентина, в момента работим над такова и за Мексико, през ноември той ще посети Чили и Перу. Огромен брой хора възприемат като абсолютно достоверна неговата преценка за историята на ХХ век, както и за случващото се в момента", споделя за Light директорът на издателството Джоан Тарида, който е от поколението студенти, учили от първите книги на Цветан Тодоров. "Винаги съм следял работата му, но смятах, че е много недостъпен човек. Живея в градчето Ситджес близо до Барселона и преди десетина години един общ приятел ми каза: "Цветан идва утре в Ситджес, искаш ли да закусваме заедно?" За мен вълнението беше огромно, а когато на другата сутрин му споменах, че издаваме Василий Гросман, той веднага ми каза, че иска да публикуваме и неговите книги. Разбира се, че и аз го исках, но не бих се осмелил да го помоля. Можете да си представите огромната ми радост самият той да ми каже подобно нещо, което е поредно доказателство за неговата щедрост."

Вътрешните врагове понякога са далеч по-опасни от външните, пише Цветан Тодоров. За заплахите на политическия месианизъм, ултралиберализма, популизма и ксенофобията той говори на френски, английски и български, а дори и на испански невинаги изчаква превода на въпроса.

Според вас кой е най-големият враг на демокрацията днес?
Зависи много от конкретната ситуация във всяка страна. Да вземем скандинавските държави. Те имат дълги социалдемократически традиции с утвърден социален модел, така че за тях ултралиберализмът не е голяма заплаха. Ето го обаче изненадващият възход на популизма напоследък, довел до недоверие и страх. Брейвик убива не мюсюлмани, а младите социалдемократи, които ги защитават. В Норвегия в момента най-големият враг е популизмът. За Франция бих изтъкнал агресивната международна политика в защита на идеята за хуманитарни войни, подкрепяна както от десните, така и от левите политически сили. Силно притеснителен е този консенсус, че една хуманитарна война е приемлива, с други думи, една от най-големите заплахи за Франция е този вид месианизъм.

Смяната на властта във Франция може ли да доведе до някакви позитивни промени?
Не съм убеден, че нещата ще се променят с идването на власт на Франсоа Оланд. Дори Обама е неспособен да промени нещата, защото интересите, срещу които се бори като Уолстрийт и оръжейната индустрия, се оказват по-могъщи от най-могъщия човек на планетата.

Хората все повече имат усещането, че животът им започва едва ли не директно да се влияе от случващото се на борсите и пазарите.
Възмутително ми звучи призивът на Саркози "Работете повече, за да спечелите повече", все едно печеленето на пари е върховният стремеж на хората, вместо този да бъдат щастливи. Това е една от причините, поради които съсипваме живота си – отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме. Не зная доколко тази тенденция е обратима. Всичко се жертва в името на икономическата рентабилност. Внушава ни се, че трябва да се подчиним на тази решена отгоре неопровержима логика. Досега обаче не виждаме подобрение в икономическата обстановка, а само неоспоримо влошаване ситуацията на отделните хора. Вероятно най-високата цена, която обществото плаща, е дехуманизирането и значителното увеличение на процента самоубийства. Докато разбирането, че не можем да продължим да живеем, без да запазим околната среда, вече е широко възприето, хората продължават да бъдат смятани за отделни атоми, а истината е, че за да оживеят, се нуждаят от своята среда. Забравяме, че икономиката е в услуга на обществото, а то от своя страна трябва да служи за процъфтяването на хората.

След като враговете на демокрацията според вас идват отвътре, каква е тогава легитимността на изборите?
Може и да разочаровам някого, но аз съм по-скоро традиционен демократ. Не смятам, че изборите трябва да бъдат заменени с друга форма, като например допитване в интернет или някакъв съвет на мъдреци или експерти с презумпцията, че народът е невеж. Има предложения в тази посока, но не ги споделям.
Заплахите за демокрацията идват не от формата на институциите, която според мен продължава да е валидна, а от факта, че те са изпразнени от съдържание. Проблемът е, че легитимно избраният парламент почти не разполага с реална власт относно най-важните решения за живота в една страна, включително и тези, свързани с икономиката. Чрез глобализацията и олигархиите тази власт напълно се изплъзва от политическия контрол. Най-красноречивият пример е САЩ, където икономическата власт може директно да купува политиците, които най-добре прокарват интересите й. В този смисъл напълно се предаваме пред властта на парите и това е истинско престъпление срещу демократичния дух.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

44 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Eos Рейтинг: 345 Неутрално
23 май 2012 18:24 1
- +Оценка
-24 +12

Да отдадем почит на чичко Фром... :)

_____

You are chaos in motion.
 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
23 май 2012 21:25 2
- +Оценка
-7 +66

С всичко съм съгласен (Тодоров беше и си остава идол за нашето поколение, още когато го четяхме на английски в Народната библиотека и когато беше с ореола на "забранен" и "невъзвращенец"), но всяка епоха преживява криза и намира начини да се справи.
Съвременни автори смятат, че се завръщаме към класическата и дори по-ранна античност.
И аз като българин съм с нагласата да живеем в едно безкрайно "игриво" Просвещение на ценностите (точно защото винаги сме копнели по Просвещението, а то ни е подминало), но може би и то създава криза и се саморазрушава.
Съвременният свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) и всички по света започват да стават "българи" или "балканци" - ирационални, егоистични и вярващи в чудеса хора, готови на жестокости.

 
Преглед на профил Мария Рейтинг: 7687 Неутрално
23 май 2012 22:18 3
- +Оценка
-2 +32

Съвременнит свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) - цитат на коментар #2 от “bobop77”


Това е и проблемът. Съвременният човек трудно ще бъде убеден да се върне към ценностите на античността - има един невидим Рубикон, който по силата на неписан обществен договор трудно може да бъде преминат. Идеализъм, алтруизъм, че понякога даже и хуманизъм са понятия, с които не се идентифицираме и не възпитаваме в тях децата си. Тодоров на този етап си дава сметка за всичко това, и именно по тази причина насочва гнева си не към съвременния човек като цяло, а към шепата хора, узурпирали командния пулт в името на собствения си интерес, и говори за избягване на крайностите, всъщност за запазване на статуса - социалната държава, благосъстоянието...

Що се отнася до нас, българите, и несъстоялото се наше Просвещение, глобализацията ни изпревари за пореден път и ни повлече в общия поток. Любопитна съм какво ново би споделил Тодоров по отношение на "нашия" случай в едно пространно интервю специално за Капитал, например. Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България.

 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
23 май 2012 22:25 4
- +Оценка
-4 +26

Да го обърнем към по-несериозната страна и да си позволим да сме марксисти, макар и фалшиво откровени :) (каквито са всъщност всички истински марксисти, нали така?)

В марксическа интерпретация казаното от Тодоров звучи така:
"Всяко производство води до криза на съзнанието." :)
Но нека не за бравяме, че "производството" на ценности в нелегалните печатници на Енциклопедията, любимо "производство" на Тодоров от любимата епоха на Тодоров - Просвещението, по същата логика води до криза на съзнанието.
Справка - всички известни "хуманисти" и професори в БГ, които се оказаха доносници и агенти, вярвайки, че създават "ред в хаоса".

 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
23 май 2012 22:50 5
- +Оценка
-5 +29

До коментар [#3] от "Мария":

По принцип - вярно. Но тъй като Просвещението позволява да си вземаш наготово идеи как да живееш, в един момент пак се получава ентропия от прекалено много идеи.
Не само родителите имат правото да избират да възпитават децата си по Гьоте или Шилер или по Рибния буквар, но и "децата", поне в университетите могат да избират да живеят в избрана епоха, да живеят "според Монтен", "според Макиавели", да си помогнат в живота с Аристотел или Пруст. Пример:
The Happiness Project: Or, Why I Spent a Year Trying to Sing in the Morning, Clean My Closets, Fight Right, Read Aristotle, and Generally Have More Fun
Този вид четива в България са по-малко познати пак поради причината, че "лелеем" за Просвещение и затова са популярни четивата:
"Макиавели за секретарки в туризма", "Монтен за курсанти" "Българска литература за умствено извратени почитатели на Дерида".
Ако следваме редуването на поколенията още от Дела и дни на Хезиод, може да очакваме поколение, което ще чете напътствия в живота от рода на:
"Как да го начукаме на конкуренцията според Сосюр", "как да увеличим продукцията на реклами според Пирс"...

 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
23 май 2012 22:53 6
- +Оценка
-3 +26

П.С. Поне на английски смисълът се "произвежда" :), неграмотните преводачи на хуманитаристика от 90-те години също го въведоха и на български, вместо правилното "създава се".

 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
23 май 2012 23:15 7
- +Оценка
-8 +27

Западът рядко забравя "какво е" по простата причина, че трябва да има идентичност, за да колонизира. Консуматорството е за колонизираните народи да забравят "кои са", за да бъдат подчинени.
Ей на това му викам постмарксизъм. :)

 
Преглед на профил bobop77 Рейтинг: 1269 Неутрално
24 май 2012 01:54 8
- +Оценка
-6 +20

Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България. - цитат на коментар #3 от “Мария”


Няма как да не се позовава на България. Балканите са опитното поле на Западните остарели идеи.

 
Преглед на профил lynyrdS Рейтинг: 374 Неутрално
24 май 2012 08:21 9
- +Оценка
-31 +16

Възмутително ми звучи призивът на Саркози "Работете повече, за да спечелите повече", все едно печеленето на пари е върховният стремеж на хората, вместо този да бъдат щастливи. Това е една от причините, поради които съсипваме живота си – отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме.
Тук търпи скромното ми несъгласие..Първо наистина има детаили защото в България/и не само/ става дума за бедност и оцеляване а не за трупане на богатства..да не говорим за това че има и етноси които се с вроден мързел , лентяйство и нисък стандарт за всичко....и после Саркози едва ли е искал да каже че смята печеленето на пари за върховен стремеж..
Изобщо тия леви интелектуалци - като изляти по калъп..все едно и също..

 
Преглед на профил Атлантик Рейтинг: 402 Неутрално
24 май 2012 08:49 10
- +Оценка
-30 +28

Като чуя "интелектуалец" и ми става ядно, та чак смешно...Какво значи интелектуалец? А кой не е интелектуалец? Сигурно е чел много този човек, много е писал, много превеждан и много награждаван...Но е част от статуквото...Не вижда друго освен изборите, въпреки че не е проблем да се напазаруват политици....Не вижда друго освен да сме щастливи с това, което имаме, защото това е положението и можем да бъдем щастливи само с това, което имаме, понеже при статуквото това, което имаме е това, което сме...Свободно раздава определения като неонацисти, неолиберали, а за да е модерен, измисля поредния термин - ултралиберали, както изисква статуквото - всеки модерен да има собствено измислен термин...
В света е пълно с такива като него, защото статуквото е добра хранителна среда за хуманисти-"интелектуалц", които си умират да обясняват колко е неприятен света, но колко по-неприятен би могъл да стане, ако не се опитаме да се примирим със статуквото...
Сигурно е прав....за неговото си статукво в спокойния и уреден Запад...За моето, обаче, не е...

_____

"Ако имаме милост към себе си и състрадание към другите, можем да минем и без щастие в тоя живот". /Калин Терзийски/
 
Преглед на профил Seola Рейтинг: 1372 Любопитно
24 май 2012 13:27 11
- +Оценка
+43

" You are what you own" им втълпиха едни другари .
Сега те се съизмерват с кутиите им пълни с вещите които те притежават
Забравиха колко малко ни е нужно всъщност.
За да сме щастливи -трябва много малко .

_____

The extremism in the defense of liberty is no vice! And let me remind you also that moderation in the pursuit of justice is no virtue.
 
Преглед на профил nikolay.delchev Рейтинг: 162 Разстроено
24 май 2012 13:42 12
- +Оценка
-4 +29

По думите на Джими Картър:
"Човешката идентичност вече не се определя от това какво прави човек, а от това, което човек притежава."

_____

www.ndelchev.com - Блог за Политика, Сигурност и Отбрана
 
Преглед на профил Sem_D_D Рейтинг: 375 Неутрално
24 май 2012 15:27 13
- +Оценка
-6 +31

"нервно-лингвистичното програмиране, невронауката" - Все още NLP се превежда като невролингвистично програмиране :)

А иначе чест и почитания на Цветан Тодоров, един от малкото светли фарове над бурното море на варварството из главите на хората в ранния 21-ви век. Той и Юлия Кръстева все още ме карат да съм горд, че сме (били) една нация.

_____

Now, make your WISE move ...
 
Преглед на профил Christine Рейтинг: 270 Весело
24 май 2012 17:47 14
- +Оценка
-5 +36

Чудесно!
Чакаме повече подобни статии и интервюта.

_____

СтУдент с будно съзнание.
 
Преглед на профил hodounski Рейтинг: 6760 Неутрално
24 май 2012 19:09 15
- +Оценка
-4 +27

Животът е много кратък за да се пилее в трупане на пари,Харчете ги и живейте.

 
Преглед на профил Любо Рейтинг: 484 Неутрално
24 май 2012 19:28 16
- +Оценка
-2 +29

До коментар [#9] от "lynardS":

Позволявам си да не се съглася с теб. Първо, максимата на Саркози "работете повече за да печелите повече" се отнася съвсем конкретно за Франция, и пренасянето и на българска почва е неуместно. Това е типично за неолибералите (или ултралибералите), за които носенето на Rolex е символ на преуспяване. Тук визирам конкретно Саркози. Действително, за тези хора икономическата власт, парите, с техните атрибути : скъпи коли, яхти, Foucet's, Rolex ... Ами това са просто внуците на нашите мутри с ланците, еволюирали и лустросани. Всичко това съвсем не е очевидно от пръв поглед, още повече ако гледаш от България. Не го приемай като лична критика.

_____

Любомир
 
Преглед на профил Любо Рейтинг: 484 Весело
24 май 2012 19:30 17
- +Оценка
-4 +30

Цветан Тодоров в "Капитал" - това е си е събитие. Почвам да се гордея, че и аз съм публикувал тук.

_____

Любомир
 
Преглед на профил Be_google 650000бюлетини така да се каже ги "няма" Рейтинг: 6803 Весело
24 май 2012 19:59 18
- +Оценка
-5 +35


Това е изключителен човек!
каниха ме французи приятели преди години на негова лекция и за сефте видях студенти да са напълнили аудтория 1 час преди лекцията...а после останаха и правостоящи пред вратата! Невероятен ум!!! непременно прочетет нещо от него!
"....Чрез глобализацията и олигархиите тази власт напълно се изплъзва от политическия контрол. Най-красноречивият пример е САЩ, където икономическата власт може директно да купува политиците, които най-добре прокарват интересите й. В този смисъл напълно се предаваме пред властта на парите и това е истинско престъпление срещу демократичния дух...." (цитат от статията)

_____

ГЕРБеропитеките ВЕЧЕ са ЛОША ИСТОРИЯ ! Не е препоръка за инвест.решение!
 
Преглед на профил СДС Рейтинг: 4668 Весело
24 май 2012 20:26 19
- +Оценка
-23 +16

До коментар [#1] от "Eos":
Да отдадем почит на чичко Фром... :)
...............
Да отдадем, ама нали виждаш , че тодоровците тука още малце и ще му налапат слюнките. Колко от тях мислиш са чували за "Да имаш или да бъдеш", а колко са я чели?
Тодор дължи славата си благодарение на това, че във Франция през 60-те никой хал-хабер си нямаше от руските формалисти или от Бахтин, а той си ги преведе за себе си , преправи и издаде под свое име.
Същото се отнася и за госпожата проф. юлия кръстева...
Иначе Тодор не говори български език, много му бил тъп и груб, но без него руски нямаше да знае. Селяндур или герой на Алеко.

_____

"Първите глътки от науката те правят атеист, но на дъното на чашата те очаква Бог." Вернер Хайзенберг, Нобелова награда за физика.
 
Преглед на профил marc_Us Рейтинг: 479 Весело
24 май 2012 20:36 20
- +Оценка
-6 +8

На 16-17 години когато в задължителна учебна програма изучавах Gabriel Marcel "Être et Avoir"....Sartre "L´être et le néan"....мисля бях по-наясно колкото сега 15 години по-късно...за малко служи познания които имам(съм) ако не мога да ги комерсиализирам(имам)...¡таива са правила!....или ако не ги комерсиализирам..така искам("съм" над "имам")само дипломи от ПЛАТЕНИТЕ училища и Университети спасяват за да те нарекат екцентрик,а не маргинал..(и издръжката от семейство разбира се ха-ха-ха)..такива са пак провилата...

Когато става въпрос за: пари, "имам",храна,секс...(.вс пак сме биологичен вид) всичка рационалност и философия изчезва...центровете на по-долните етажи(емоционалните) за всички ни са еднакви...И това Тодоров го знае(и него сме го учили в задължителна програма "La conquista de América,el problema del otro")Oт трите мотива основни на Колон да тръгне към Америка първия (humano)човешкия е... стремежа към богатство..ха-ха-ха
Борба между "съм" и "имам" е излишна.....нито обсесион с< имам> нито "колко велик"< съм> " и без да имам.....
Sitges е прекрасно место за живот.....климат спкойствие,карнавал,много хипи над 60 годишни "деца" на богати мама и тате,европейска боемиа,много гей с високи адкиситивни възможности.........(но без "имам" няма живот там само със "съм")


_____

El dinero no trae la felicidad, pero en cuanto el primero se va,la segunda lo sigue..
 
Преглед на профил D.Todorov Рейтинг: 10 Неутрално
24 май 2012 23:54 21
- +Оценка
-11 +14

Моите уважения към авторитета на Цв.Тодоров но днес щастие без икономическа рентабилност е нереална мечта. Това е постижимо за отделен човек, но само на гърба на другите, т.е. ако останалите осигуряват необходимата икономическа рентабилност и конкурентоспособност - изпълняват "призива на Саркози". Ако няма достатъчна икономическа рентабилност щастието ще е за сметка на демокрацията.

 
Преглед на профил Васик Рейтинг: 373 Неутрално
25 май 2012 01:55 22
- +Оценка
-1 +4

Възможно е противоречието между Августин и Пелагианството относно автономните сили на човека да е само мнимо и тези два начина на мислене въобще не са единствените, които европейското мислене познава. 3 глава, книга 1, част 1 на "Критика на практическия разум" е озаглавена "За мотивите на чистия практически разум". Има един пасаж, който въобще обезсмисля опозицията между авгистинианство и пелагианство:
"Следователно моралният закон съкрушава самомнението. Но тъй като този закон все пак е нещо само по себе си позитивно, а именно формата на една интелектуална каузалност, т.е. на свободата, то, тъй като в противовес на субективната противоположност, а именно на склонностите в нас, отслабва високата самооценка, той е същевременно предмет на уважение, а когато дори съкрушава тази самооценка, т.е. смирява, е предмет на най-високо уважение

 
Преглед на профил Васик Рейтинг: 373 Неутрално
25 май 2012 02:03 23
- +Оценка
-2 +6

Затова Кант смята, че личността е независима от механизма на природата, подчинявайки се на създадени от собствената му природа закони. Човекът вижда себе си в два свята, което именно го изпълва със страхопочитание и уважение към собственото му назначение. Тези две отклонения, за които Тодоров говори, августинианството и пелагианството, са по думите на Кант съответно религиозен и морален фанатизъм - преминаване границите на човешкия разум, съответно първия път за сметка на божественото, втория път - за сметка на човешкото.

 
Преглед на профил mister twister Рейтинг: 126 Неутрално
25 май 2012 06:58 24
- +Оценка
-23 +2

Всички простотии са измислени от добронамерени просветители, решени на всяка цена да оправят света. Като чуя "култура" са хващам за кобура, казвал маршал Гьоринг.

_____

master
 
Преглед на профил rozablue_ Рейтинг: 160 Неутрално
25 май 2012 13:24 25
- +Оценка
-4 +4

От всичко най-хубаво е заглавието. А всеки може да си го тълкува както намери за добре.

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Любопитно
26 май 2012 10:57 26
- +Оценка
-7 +5

Много често това което имаме, определя това което сме.

 
Преглед на профил rozablue_ Рейтинг: 160 Неутрално
26 май 2012 17:46 27
- +Оценка
-1 +16

До коментар [#26] от "Dragoslava":

Както казва Антоан дьо Сент Екзюпери: "Най-важното / и най-ценното/ е невидимо за очите.".

 
Преглед на профил Stream Рейтинг: 1376 Неутрално
26 май 2012 18:53 28
- +Оценка
-4 +13

Браво!
Браво за публикацията!
А "яйцеглавите "ако обичат да замълчат,у защото са смешни на фона на това което е казва човекът!

_____

Хитростта пречи на мисълта!
 
Преглед на профил stein Рейтинг: 262 Неутрално
26 май 2012 22:41 29
- +Оценка
-9 +4

Да се чуди човек как в един абзац г-н Тодоров може да събере толкова спорни твърдения:

"Възмутително ми звучи призивът на Саркози "Работете повече, за да спечелите повече", все едно печеленето на пари е върховният стремеж на хората, вместо този да бъдат щастливи. "

- възможността да работиш повече, за да изкараш средства, с които да реализираш по-бързо мечтите си, не е толкова непостижима философия. Не парите сами по себе се, а новите възможности правят хората по-щастливи. Щастието е индивидуална категория, така че например противопоставянето работа-щастие е доста измислено.

"Това е една от причините, поради които съсипваме живота си – отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме."

- може г-н Тодоров така да вижда нещата, аз например имам други наблюдения.

"Не зная доколко тази тенденция е обратима. Всичко се жертва в името на икономическата рентабилност. Внушава ни се, че трябва да се подчиним на тази решена отгоре неопровержима логика."

- кое е това всичко, което се жертва в името на икономическата рентабилност? Кой точно го жертва? На френски това му казват бла-бла.

"Досега обаче не виждаме подобрение в икономическата обстановка, а само неоспоримо влошаване ситуацията на отделните хора."

- хм, ако погледнем Франция, доста неща са се променили към по-добро....

Прочитане на целия коментар
Продължителността на живота например е една обективна мярка за това. Освен ако "отделните хора" са много специална извадка.

"Вероятно най-високата цена, която обществото плаща, е дехуманизирането и значителното увеличение на процента самоубийства."

- това вече прилича на демагогия. Във Франция има увеличение на самоубийствата от 1975 до 1985, след което има спад почти до началното ниво. Да отбележим, че най-голям процент самоубийства има за хора над 75 години (а такива са все-повече).

"Докато разбирането, че не можем да продължим да живеем, без да запазим околната среда, вече е широко възприето, хората продължават да бъдат смятани за отделни атоми, а истината е, че за да оживеят, се нуждаят от своята среда."

- каква точно е средата, за която става дума? Дали тя е в опасност? Кой и как трябва да се грижи за нея? Дали "своята среда" не е нещо, за което отговаря отделният човек?

"Забравяме, че икономиката е в услуга на обществото, а то от своя страна трябва да служи за процъфтяването на хората."

- има ли общ критерий за "процъфтяването на хората"? Ако се придържаме към методиката на ООН за определяне на развитието на дадена страна, там са включени продължителност на живота, образование и БНП на глава от населението. Няма обаче мярка за "духовна извисеност". Вярно е, че има и методика за измерване "щастието" на дадена страна. Дали обаче това щастие е синоним на въпросното процъфтаване?

 
Преглед на профил stein Рейтинг: 262 Неутрално
26 май 2012 23:43 30
- +Оценка
+7

За самоубийствата: всъщност г-н Тодоров е прав, като цяло се увеличават. Ето една статистика

http://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/index.html

 
Преглед на профил Васик Рейтинг: 373 Неутрално
27 май 2012 02:35 31
- +Оценка
-1 +9

Горното определение "френски философ с български произход" има и друг смисъл, освен че един човек може да е роден в България, но да притежава чужд паспорт. Тодоров е френски философ не само по паспорт, а също и защото се вписва в голямата традиция на Русо и Монтескьо. Това уточнение ми напомня баналната истина, че българската философия е само административно-териториано понятие.

 
Преглед на профил analiziraitova Рейтинг: 408 Неутрално
27 май 2012 05:39 32
- +Оценка
+10

Цитат "Проблемът е, че легитимно избраният парламент почти не разполага с реална власт относно най-важните решения за живота в една страна, включително и тези, свързани с икономиката. Чрез глобализацията и олигархиите тази власт напълно се изплъзва от политическия контрол. Най-красноречивият пример е САЩ, където икономическата власт може директно да купува политиците, които най-добре прокарват интересите й. В този смисъл напълно се предаваме пред властта на парите и това е истинско престъпление срещу демократичния дух."
Това е същността на проблема. Това е първоизточника на всичките беди. Отделният човек и съдба не означават нищо в света на големите пари.
Хората коригират безмерната алчност и наглост и престъпност на олигархиите по единствения възможен начин - намаляват потреблението.

 
Преглед на профил radi Рейтинг: 8 Неутрално
27 май 2012 15:57 33
- +Оценка
+8

Да имаш или да бъдеш - Ерих Фром :-)
Добър и стойностен материал.

 
Преглед на профил Руританец Рейтинг: 340 Неутрално
29 май 2012 10:32 34
- +Оценка
-2 +2

"Джоан Тарида"
Навярно Жоан, щом е каталонец. Има и други езици, освен английски, та и латинските букви на тях се четат по друг начин...

 
Преглед на профил old_buyer Рейтинг: 374 Весело
30 май 2012 10:11 35
- +Оценка
-1

Съвременният човек трудно ще бъде убеден да се върне към ценностите на античността -

има един невидим Рубикон, който по силата на неписан обществен договор трудно може да бъде преминат.



Любопитна съм какво ново би споделил Тодоров по отношение на "нашия" случай в едно пространно интервю специално за Капитал, например. Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България.- цитат на коментар #3 от “Мария”


Съвременният човек е най-лесно убеждаемото същество - стига да има водещ мотив , спр. поредната "криза" !

Античността - време което познаваме само и единствено от историята- а Тя е от женски род , по презумпция изневерява ;)

Права си за "Рубикона"........от което нищо не следва........само суха статистика,защото древният човек е дал матРял на съвременния , който пък залага същата бомба за идните съвременни човеци ........и така

Въпр. "светило" Цветан Тодоров не е нищо повече от икона , на която се кланят съвременните човеци........наливащи вода в мелницата на същия този "Рубикон" - който Правилно си дефинирала но не ти харесва ;)

Вечният Въпрос (с гл. буква) винаги ще бъде :...

Прочитане на целия коментар

"на какво да вярвам - на това което ми харесва или на това което се случва"..........а въпр. "светило" Цветан Тодоров ще бъде винаги там- където се изравняват везните за да няма ефект следствие дебаланса

Ако се питаш какво е дебаланс - това е "специалното усещане" , че нещо не е наред , че пълен хладилник е по-добре от пълен телевизор и в същото време същото това усещане да те мотивира в грешната посока!

отпреди Христа Мъдреците / сега Психолозите имат дефиниция по въпроса а такива като Цветан Тодоров само помагат да се произвежда история , т.е. налагат "специалното усещане" че законите на Диалектиката са празни приказки

когато дефинираш понятието "специалното усещане" с Една дума и я приемеш безусловно - вместо въпроси ще си задаваш отговори ........АКО....дефинираш

---------
донякъде си успяла - това е твое

"Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България."

_____

БГ Единодушието - другото има на Овчедушието ;)........матРял
 
Преглед на профил princess_x Рейтинг: 1722 Неутрално
7 юни 2012 23:14 36
- +Оценка
+4

Тодоров не прави никакво откритие с твърдението, че обръщаме по-голямо внимание на това, което притежаваме - съществуващата обратно-пропорционална зависимост между това, което е един човек, и значението, което отдава на материалните придобивки, може да се види навсякъде. В нашата страна тази зависимост стана особено болезнено видима през последните години, но и навсякъде по света - колкото по-незначителен е някой, толкова повече се стреми да покаже пред другите, че притежава. Възпитанието в семейството само донякъде може да контролира тази тенденция. Винаги е имало хора -духовни и идеалисти, както и принизени материалисти. Тук наистина невронауките биха могли да дадат много отговори, но няма да стане скоро. Например, защо превес все повече взима алчността, която на практика управлява света, и която е по-силна и от инстинкта за самосъхранение.

 
Преглед на профил chitatel69 Рейтинг: 8 Неутрално
16 юни 2012 00:49 37
- +Оценка
-3

Интересно кои ли се интересува от този мислител сега на Запад ? А Саркози е напално прав

 
Преглед на профил Bira Рейтинг: 379 Неутрално
3 яну 2013 18:32 38
- +Оценка
-1 +1

да отделяш и противопоставяш "икономика" на "общество" (което, ама много моля, не стига дори за смокиново листо на марксисткото противостояниемежду "труда" и "капитала") - в източна Европа звучи противно и познато, а в западната не ме интересува.

В контекста на горното, популярността и валидността на този конкретен "прочит" на 20-ти век, са ама напълно разбираеми. И синхронни с някои културни и политически явления в този субконтинент.

извод: никога не е късно да станеш за резил.

 
Преглед на профил Bira Рейтинг: 379 Неутрално
3 яну 2013 18:34 39

В контекста на горното, популярността и валидността на този конкретен "прочит" на 20-ти век, са ама напълно разбираеми. - цитат на коментар #38 от “Bira”

да се чете "В контекста на горното, популярността и валидността на този конкретен "прочит" на 20-ти век в Латинска Америка са ама напълно разбираеми. "

миль пардон.

 
Преглед на профил Нефертити Рейтинг: 17565 Неутрално
5 яну 2013 10:32 40
- +Оценка
-1

Много често това, което човек е, прозира зад онова което има, независимо от това колко човек има.
Освен това икономическо робство е имало, има и ще има. Трупането на материални плага предопределя и това, че те биват разпределяни.

 
Преглед на профил smej Рейтинг: 877 Неутрално
6 яну 2013 23:10 41
- +Оценка
-2 +2

Френски дрисльо като Сартър, само че от българско село. Не знаел нищо за България, ама може да плямпа за всичко. Общите му разбирания са нивото на обикновен разговор в България, а със специализираните си знания може да послужи за известна забава.

 
Преглед на профил blockblock Рейтинг: 1670 Неутрално
7 яну 2013 13:08 42
- +Оценка
+1

До коментар [#2] от "bobop77":

Съвременнит свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) и всички по света започват да стават "българи" или "балканци" - ирационални, егоистични и вярващи в чудеса хора, готови на жестокости. - цитат на коментар #2 от “bobop77”

То винаги е имало някаква романтична реакция на Просвещението. А относно Цветан Тодоров - аз просто съм му много благодарен защото неговите книги са изключително важна част от изграждането ми като личност. Ако да съм малко хулиган понекога :)

 
Преглед на профил Be_google 650000бюлетини така да се каже ги "няма" Рейтинг: 6803 Весело
8 яну 2013 17:34 43
- +Оценка
+2

Един от малкото български учени в чужбина, да не кажа единствения на който видях с очите си да се блъскат кой да седне изобщо в аудиторията и да слуша...правостоящи....тълпи пред вратата!

Браво!
Огромен успех и чест за България!

_____

ГЕРБеропитеките ВЕЧЕ са ЛОША ИСТОРИЯ ! Не е препоръка за инвест.решение!
 
Преглед на профил Be_google 650000бюлетини така да се каже ги "няма" Рейтинг: 6803 Любопитно
8 яну 2013 17:36 44
- +Оценка
+2

"Чрез глобализацията и олигархиите тази власт напълно се изплъзва от политическия контрол. Най-красноречивият пример е САЩ, където икономическата власт може директно да купува политиците, които най-добре прокарват интересите й. В този смисъл напълно се предаваме пред властта на парите и това е истинско престъпление срещу демократичния дух! /цитат от статията/

Не е ли самата истина?!

_____

ГЕРБеропитеките ВЕЧЕ са ЛОША ИСТОРИЯ ! Не е препоръка за инвест.решение!
 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни

48 Борисов се отказа да съставя правителство

22 май 2013, 4302 прочитания

10 "Единственият" на Microsoft

22 май 2013, 3856 прочитания

17 Когато Темида се оказва Фортуна

22 май 2013, 3197 прочитания

36 Кабинетът прие правилата за парите на държавните дружества

22 май 2013, 2614 прочитания

17 Като в зъл монтаж

22 май 2013, 2579 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2012" Затваряне

От 9 до 17:30 ч.

Държавната администрацията е голяма и спасение дебне отвсякъде. Поне в това сме готови да повярваме след срещата с няколко мотивирани млади хора, които работят не в офиси, а в канцеларии и компенсират ниските си заплати с чувство за обществена полезност. Те са новото попълнение служители - образовани, мобилни, с избор. Харесваме ги и стискаме палци да подействат като мощна доза кофеин на местата, където работят, вместо да попият от техните клишета и упойваща инерция