Регистрация

// Light / Lightest 2012

51 22 юни 2012, 13:03, 33117 прочитания

В какво се превръщат дипломите

Попитахме девет млади професионалисти кое е най-важното, което са научили в университета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Борис Георгиев, собственик на адвокатска кантора, София - Виена

Още по темата

Образованието в страната се влошава според половината българи

Доверието в държавните университети и училища е два пъти по-голямо спрямо частните

18 окт 2012


Любимият ми професор имаше невероятно чувство за хумор. Няма да забравя как веднъж ми зададе въпрос по такъв ироничен начин, че просто не успях да се сдържа и прихнах да се смея като всички останали. А той със строг и достолепен поглед ми каза: колега, посмейте се, успокойте се и да продължаваме по същество... Той самият никога не се смееше и не се правеше на палячо. Умееше по невероятен начин да вкарва във всички свои лекции много тънки нотки на сарказъм, ирония или пародия, които не всеки долавяше. Никога не съм харесвал особено наказателното право, но никога няма да забравя и лекциите по криминалистика. Какво преживяване! Все едно четем криминален роман, и то доста по-интересен от това, което ни предлага Холивуд. Професорът ни подготвяше съвсем реални казуси и ги разиграваше като постановка. Трябваше много да внимаваме да следим нишката на лекцията и да преценяваме кое е важно и кое не. Съвсем като в истинския живот...

Заминах да уча в Германия основно защото през 1999 г. ситуацията в България не беше много обещаваща. Родителите ми настояваха да следвам в чужбина, аз пък исках да се науча да се оправям сам с живота. В Германия студентите по право имат много свободна учебна програма - няма задължителни лекции и всеки може да си взима изпитите, когато му е удобно. Това обаче изисква и голяма лична дисциплина, която малко хора притежават на 18-20 години. И до ден днешен, като имам някакъв срок за определена работа, сядам на бюрото си и си спомням как по време на следването се научих да изключвам всичко друго от съзнанието си, за да съм изцяло фокусиран върху работата пред мен. През годините учих в Германия, Испания и Австрия. Впечатленията и преживяванията ми на различните места ме обогатяваха и помагаха да изградя ясна представа как и къде искам да живея своя си живот. Но най-важната функция на университета е да те събере с хора от цял свят, които малко или много са на твоето ниво, с подобни интереси и ценности. Това е много по-силно изразено, отколкото в училище например или дори в работата. Така университетът ти създава едно естествено обкръжение от потенциални приятели за цял живот, което просто трябва да използваш по възможно най-добрия начин. Ако днес мога да избирам, бих учил същото, но на други места, или по-скоро на повече места и със сигурност за по-дълго!

Евгения Пеева, директор на неправителствената организация "Заедно в час", София




Ето една забавна поука - смисълът на университета е във всичко друго, но не и дипломата (макар тя най-много да впечатлява). В "Харвард" създадох невероятно интересни и полезни приятелства, докоснах се до блестящи умове, бях провокирана да преоткрия себе си - и в академичен, и в личен план, бях стимулирана да се целя нависоко и да си покажа, че мога да се равнявам с останалите невероятни хора в университета, което в крайна сметка ми даде вътрешна увереност. Също така разбрах, че САЩ не е моето място за живеене. С една дума: трансформация.

Завърших Американския колеж в София. Избрах "Харвард" в Бостън, "най-европейският американски град". Кандидатствах. Приеха ме. Нямах никакви съмнения, че това е мястото. Най-много ценя своя университет заради неограничените възможности. В "Харвард" можеш да се докоснеш до почти всякакъв вид знание. За човек, който обича да прави различни неща, по възможност по едно и също време, това е рай. Пътуването и живеенето в различна страна и култура (а по време на следването успях да попътувам из Азия, Южна Америка и Западна Европа) ми отвори очите за това, че едно и също нещо може да бъде оценено и недооценено. В тази връзка в България все се оплакваме колко сме зле, а всъщност имаме много неща, за които би трябвало да се радваме и върху които можем да надграждаме.

До много важно прозрение стигнах по време на курс, който не очаквах да ме впечатли - макроикономика. Филип Агион е невероятен професор и консултант на правителства. В неговия курс разбрах, че човешкият капитал (т.е. образованието и уменията на хората) е ключовият фактор, който движи растежа на една икономика и върху който можем да влияем директно. Преведено на езика на българската реалност, чудесно е да имаме външни инвеститори, магистрали и инфраструктура, но ако нямаме обучени хора, които да могат да работят с тях и да ги използват, за никъде не сме.

От любимия ми професор, който преподаваше теория на лидерството, пък научих, че най-добрият начин да мотивираш учениците си е да им дадеш кредит на доверие, че те сами могат да достигнат до "истината", а ти просто трябва да координираш отстрани процеса. От университета си взех завинаги способност да взимам решения по сложни казуси, проактивност и мрежа от контакти по цял свят.

Развих умения за управление на проекти, за работа с други хора, за самоорганизация, за ефективна комуникация и за постоянно търсене на нови възможности. Специалността ми ми даде възможност съществено да разширя общата си култура в икономика, политология, социална теория. Признавам си, че много от чисто теоретичните и фактологични знания днес ми убягват, но затова пък знам къде да ги намеря, когато ми потрябват. Не работя конкретно по специалността си, но и това никога не ми е било цел. Хубавото на международните компании, в каквато и аз започнах работа след завършването си, е, че не те избират по техническо знание, а по способността ти да мислиш и да учиш бързо. Специализираното знание се придобива в процеса на работата.

Преди година и половина създадох организацията "Заедно в час", най-смисленото нещо, което някога съм правила! И сега, макар и да живея в България, ако бях на 18 години бих избрала същото. Единственото, което бих променила, още преди да стъпя на територията на "Харвард", е да изчета всичката възможна информация за курсове, програми, извънкласни дейности и да се опитам още по-целенасочено да използвам възможностите за развитие там.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

51 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Мария Рейтинг: 7687 Неутрално
22 юни 2012 18:09 1
- +Оценка
-31 +97

Скучно и едностранчиво. Дайте думата и на друга "категория" -тръгналите от български университет и минали през чужди. Уверявам ви, че ще има много изненади - защото в тези мнения тук такива няма.

 
Преглед на профил zumz Рейтинг: 532 Неутрално
22 юни 2012 18:54 2
- +Оценка
-19 +96

До коментар [#1] от "Мария":

Съгласен. Няма лошо, че представяте млади успели и симпатични българи, но ми се струва, че тяхният успех е по-скоро изключение на общия фон в България. Ще е интересно да се чуят гласове на "средностистически" млади хора минали през системата на висше образование в страната и останали да градят живота си тук.

 
Преглед на профил mirohero Рейтинг: 1035 Неутрално
22 юни 2012 20:02 3
- +Оценка
-38 +64

Мдам, малко клише са тези тук :)...бла-бла учих в Харвард, бла-бла работих в голяма корпорация, щото този/тази който ме нае там и той учил едно време в Харвард, бла-бла срещнах големи умове.
Лошо няма, ама такива убиват прогреса - поради това Хюлет Пакард или Интел например потъват, за сметка на ТСМС или Самсунг, щото китайците/корейците/японците въобще не им пука дали си учил в Харвард или Мировяне, ама ако можеш да измислиш джаджа, която от въздух да произвежда злато, ще те вземат и ще плащат яко. или пък ако имаш солидни познанства и връзки. И са практични и не наричат тези качества "широк мироглед", "богата вътрешна култура" и прочие, ами си му казват "здраво връзкарство". Така се прави бизнес по азиатски. С още по-добро око гледат на новопостъпилите, ако са азиатци и владеят японски/корейски/мандарин :), но никой не споменава за расизъм, разбира се :):)

 
Преглед на профил dennyoc Рейтинг: 15 Неутрално
22 юни 2012 20:18 4
- +Оценка
-16 +74

Толкова много злоба и завист...бла-бла, то нали в Харвард от българи не можеш да се разминеш, който не е решил да кандидатства не е влязъл, като Лесото...Забележете, че някои от абсолвентите живеят в България, едната дори казва, това, което твърдите, че го няма- човешкият капитал е най-важен. А във връзките в САЩ няма нищо лошо, всеки го ползва, в повечето случай след като се убеди, че наистина става за позицията и това дава основание да се използват контактите. И в България ли е така? Риторичен въпрос задавам, разбира се.А какво ли биха казали българските абсолвенти? За 5 години бях на една лекция, голяма загуба... Живи и здрави!

 
Преглед на профил who cares Рейтинг: 410 Неутрално
22 юни 2012 20:20 5
- +Оценка
-21 +15

аз пък признавам само един "професионалист" - Жан-Пол Белмондо ;-) И музиката е ... убийствена... И, да, много професионално е да се усмихнеш и да минеш за успял - ама в к'во - измислили са нов микропроцесор ли? или лекарство някакво? или са спасили живот? Мечти ;-)

 
Преглед на профил bestbuy Рейтинг: 2127 Неутрално
22 юни 2012 20:53 6
- +Оценка
-15 +49

Прекрасна статия, много позитивно настроена.. а пък мислите на
Евгения Пеева са истинско удоволствие да ги четеш и проумееш.
Хубаво е , че има и такива хора в България...

 
Преглед на профил kkozarev Рейтинг: 691 Весело
22 юни 2012 21:43 7
- +Оценка
-12 +33

До коментар [#3] от "mirohero":

"Лошо няма, ама такива убиват прогреса" - значи ако си учил в престижен университет, според теб, не можеш да измислиш нищо ново и оригинално, така ли да разбираме желязната ти логика? Аааа, ясно, аз се чудех защо толкова хора се натискат да учат в Пернишкия университет! :)

 
Преглед на профил kkozarev Рейтинг: 691 Неутрално
22 юни 2012 21:49 8
- +Оценка
-13 +19

До коментар [#2] от "zumz":

Хайде хайде - ти би ли прочел статия в Капитал, в която представят програмисти-геймъри или пиар-консултанти? Или продавачи на битова електроника? Може би, ако имаха някаква страхотна идея. Но такива хора има навсякъде около нас, а тези тук не ги срещаш всеки ден.

 
Преглед на профил mirohero Рейтинг: 1035 Неутрално
22 юни 2012 22:29 9
- +Оценка
-5 +55

До коментар [#7] от "kkozarev":

Просто отбелязвам, че акцентирането върху престижно учебно заведение и евентуално концентрацията на кадри от подобни в една корпорация, например завършили Айви лигата, на практика води до еднообразие, а не разнообразие от таланти. Отделно лично моето и много субективно мнение, е че подобни личности са по-заети с персоналната си кариера и материален успех, отколкото с реализирането на някакви нови идеи - от които една корпорация , особено технологична, би имала най-голяма изгода. Не казвам, че подобни хора са неспособни или не-талантливи, просто те имат възможности, дадени им от престижа, да печелят пари и е по-логично да използват тези възможности, а не да експериментират с безпарични идеи, които може или не може да имат някакъв потенциал. Просто един вид парадокс.

 
Преглед на профил mirohero Рейтинг: 1035 Неутрално
22 юни 2012 22:38 10
- +Оценка
-1 +61

До коментар [#8] от "kkozarev":

Мдам, възприятието е нещо относително. Аз например срещам хора, като в тази статия всеки ден, а откровените самоуки таланти са рядкост наоколо. Корпорациите буквално са готови да убиват за генетично родените таланти. В Силиконовата долина съм, мисля че имам специфичен поглед върхи нещата. И след като споменаваш :), имам приятели програмисти-геймъри и маркетинг и пиар-геймъри например. Не са завършили Харвард. Даже повечето от финансовите менажери, които се занимават с ейнджъл капитал и сливания, листвания и прочие наоколо, не са завършили Харвард :). Виж, средното ниво мениджмънт в Интел и Хюлет Пакард например са все индийци от Харвард или Станфорд, които идея си нямат от електроника, нито имат и талант да разбират от електроника, за разлика от Самсунг, Марвъл или Куалком - в резултат виждам как липсата им на визия закопава компаниите, в които работят.

 
Преглед на профил Avgustina Рейтинг: 354 Неутрално
23 юни 2012 00:24 11
- +Оценка
-9 +36

Аз пък искам да благодаря на всички интервюирани за откровеността и естествеността. А те се дължат именно на широтата на кръгозора им, и на възможността, която са получили (всички го споменават!) да развият потенциала си, да повярват в себе си.
Именно това липсва кризисно на нашето образование. В университета се усвоява инструментариума за аналитично мислене, а не някакъв обем знания. И какво значи, че не били изобретили нещо си?! Тук говорим за качество на човешкия потенциал, и ако това качество се натрупва и мултиплицира, би се променил климата, отношенията, възможностите за бизнес, качеството на живот, ако щете.
Но прочетох нещо, което бих искала повече да се разясни. Какво значи, че "непрекъснато ти се натяква, че не си американец"? Наистина ли става дума за дискриминация, както и други съм чувала да твърдят?

_____

Ах, мой мили Августин...
 
Преглед на профил mirohero Рейтинг: 1035 Неутрално
23 юни 2012 01:35 12
- +Оценка
-1 +65

До коментар [#11] от "Avgustina":

Да, става дума за прикрита дискриминация.

Образователната ИНДУСТРИЯ в САЩ е по-размер веднага след военната, фармацевтичната, медицинската, ипотечната - т.е. някъде около пето, шесто място. Вече не е постижение и изключение да си образован, а е по- скоро въпрос или на семейно богатство, или на затъване в заеми. Балонът на образователните заеми надмина кредитните карти и е от ранга на ипотечния, но тишината в тази област проблеми е енигматична :).

Затова е тъжния факт на отношението към чуждестранните студенти в САЩ като на към дойни крави, като асоциациите на всички заинтересовани професии в страната изключително внимават след дипломиране тези хора да нямат лесна възможност да останат в Щатите и да конкурират/подбиват пазара на т.нар. професионален труд (т.е. адвокати, лекари, финансисти).

От друга страна големите частни университети имат нужда от голяма диференциация, за да поддържат мрежа от контакти и известност на световно ниво - това по-различни начини максимизира паричните приходи към тях впоследствие. Така освен една ядка от клуба на свръх богатите наследници, съществува място и за амбициозни умни деца, а последните години около 60% от местата са за чуждестранни студенти...глобализация на бизнеса.
Та така, образователната атмосфера е не така прозаично-академична, както може би Вие очаквате - нещо, което интервюираната...

Прочитане на целия коментар
Александра най-точно е описала, струва ми се.

 
Преглед на профил agrashkina Рейтинг: 8 Неутрално
23 юни 2012 01:41 13
- +Оценка
+25

Става дума не непременно за дискриминация на лично човешко ниво, а за целенасочена държавна политика. След събитията на 11-ти септември се приеха много закони, както и вътрешни правила на отделни държавни агенции, които по всякакъв начин ограничават достъпа на чужденци до работни места в много и различни видове организации. През 2006-та получих оферта за работа в престижна институция, която се занимава с пенсионно осигуряване. На интервюто не ме бяха питали имам ли американско гражданство, а само дали имам разрешение за работа в САЩ. В последствие обаче се разбра, че организацията има ново правило, според което могат да бъдат наемани, дори само на стаж, само "родени американски граждани или натурализирани граждани на Канада." Тоест, ако си се родил извън САЩ или Канада, дори в един момент да вземеш гражданство, просто не можеш да работиш там и толкова.

През 1990-те години не е било така, доколкото съм чувала, но сега много неща: стипендии, стажове, студентски заеми, всякакви възможности за реализация са все по малко достъпни за чужденци.

 
Преглед на профил Puf-Paf Рейтинг: 322 Неутрално
23 юни 2012 03:55 14
- +Оценка
-5 +41

Чакаме втора част, където младите професионалисти са учили в университети само в България и изненада - са на световно ниво в бранша си без значение дали са още в България или навсякъде по света...

Има и такива, не са и малко, проблем е на университетите, че не подържат никаква връзка с възпитаниците си... Защото и тея неща се взимат при изчисляването на класациите, където нашите уни-та ги няма... А не са толкова лоши... Според мен по-скоро средните училища им докарват неподготвени хора...

 
Преглед на профил zumz Рейтинг: 532 Неутрално
23 юни 2012 06:20 15
- +Оценка
-6 +20

Несполучливо решение на фото-редактора - защо на половината интервюирани главите са им отрязани през челото, а другите - в някакви кръгове? Оригинално? По-добре щеше фото-редактора да не се опитва да бъде изобретателен, а да публикува нормални, анфас портрети.

 
Преглед на профил steen Рейтинг: 319 Неутрално
23 юни 2012 10:10 16
- +Оценка
-1 +5

До коментар [#3] от "mirohero":

подкрепям...

 
Преглед на профил The Core Рейтинг: 1425 Любопитно
23 юни 2012 10:32 17
- +Оценка
-10 +58

Похвално е Капитал да се опитат да покажат поне частица от т. нар. "успели българи".
Но тук не им се е получило! Представените са просто една частица от милиони такива! Бих казал, дори много под средното световно ниво.
Факт е, че всички са представители на професии на "надстройката" - т.е. ако в настоящия момент "изчезнат", никой няма да пострада и дори да разбере!
Пожелавам им успех, но в техния живот никога няма да има сензации!. Могат да се само-преценят като успешни, но това няма да има измерения, по-големи от техните собствени разбирания, най-много на семействата им! Да сте чули до сега за световни постижения от адвокат или финансов консултант (освен някой зрелищен банкрут!)?
Крещяща е липсата на специалисти в природните науки, математиката, инженерните специалности!
И докато се захласваме по успехите на артисти, музиканти, политолози и адвокати, ще останем без лекари, учители, инженери.. и така в спирала надолу....

_____

Не се чудете защо децата Ви избират терминал-2! Проявихте невероятно чувство за хумор, гласувайки: за Волен, за комунистите и 49% чакащи марсианците! Аферим!
 
Преглед на профил Едно_Българче Рейтинг: 1253 Весело
23 юни 2012 10:44 18
- +Оценка
+31

хубава статия....донякъде има нещо вярно, че хубавото на университета е, че се запознаваш с много различно култури...в Германия поне, това се дължи обаче и на факта, че с чужденците имаш много по-общи неща отколкото с немците и самите чужденци са много по-отворени за нови контакти. Също така поне в университетите са малко специалностите, където получаваш напълно приложими знания...по-скоро се учиш на начин на работа и мислене, целият мироглед се променя.

И колкото и хубави да звучат историите горе, не е за подценяване и факта, че нещата изобщо не се случват така лесно, особено като си чужденец...Изпитите определено не се взимат само е ходенето на една-две лекции със симпатични професори...

_____

Fortuna favet fortibus!
 
Преглед на профил Avgustina Рейтинг: 354 Неутрално
23 юни 2012 10:44 19
- +Оценка
-4 +38

До коментар [#12] от "mirohero":


До коментар [#13] от "agrashkina":

Благодаря ви за отговорите "от кухнята", дето се казва. На моя син предстои заминаване в Дания, за да учи. Избрали сме гъвкава система - 2-годишен курс ЕйПи (академик профешънъл) - дава ти знания за работа по специалността, след което надгражда 1,5 към бакалавър, и после - ако имаш желание - 2 години магистър (споменавам го за информация, сферата, която си е избрал се развива толкова динамично, че нещата се учат постоянно и се развиваш в крайна сметка сам). Избрахме датски университет, тъй като ни харесаха ориентираните към бизнеса специалности абсолютно прагматичния подход. И от двата университета, към които кандидатства интервютата бяха по скайп (предишно години били идвали в България, но защо да се харчат пари в тези времена? :)). Писмото, с което го приеха беше с прикачени файлове с пълна информация за всичко, за което трябва да се погрижим. Приемането в български ВУЗ е със сигурност много по-трудно (на него му поискаха академична справка, Тойфел, две препоръки от преподаватели); за приятно (имам предвид административната страна) няма какво да говорим. Накрая писмото завършваше с емотикон усмивка...
На мен ми е омръзнало от параграф 22 постоянно, затова реших че на всяка цена той трябва да замине - нека види свят, да учи, пътува, да разшири кръгозора си....

Прочитане на целия коментар
Не го пращам, за да учи до докторска степен и да стане нобелов лауреат. Усещането за смисъл, за радост от това, което вършиш - те са важни.


_____

Ах, мой мили Августин...
 
Преглед на профил The Core Рейтинг: 1425 Неутрално
23 юни 2012 11:02 20
- +Оценка
-1 +27

До коментар [#19] от "Avgustina":

Малък съвет, без да Ви ангажирам с него:
Поставете в същото "уравнение" висока степен на лична отговорност и организираност, плюс добра и много обективна преценка на възможностите за бъдеща реализация, за да не останете разочаровани в бъдеще!
Не се захласвайте по организационните улеснения!

_____

Не се чудете защо децата Ви избират терминал-2! Проявихте невероятно чувство за хумор, гласувайки: за Волен, за комунистите и 49% чакащи марсианците! Аферим!
 
Преглед на профил NPaine Рейтинг: 2875 Неутрално
23 юни 2012 13:05 21
- +Оценка
-6 +64

Почти не съм видял не-успял българин в Западна Европа. Неуспелите обикновено се връщат към родината след 1-2 семестъра, най-късно след бакалъвъра.

Имаме изключителен талант за оцеляване във враждебна и сложна обстановка и амбиция и целеустременост на която могат да завидят и азиатци.

_____

"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
 
Преглед на профил iggeorgi Рейтинг: 8 Весело
23 юни 2012 16:34 22
- +Оценка
-2 +12

Несполучлив решение на фото-редактора- цитат на коментар #15 от “zumz”

Определено много странно решение!
Дизайна е като за надгробна плоча! По-поносимо щеше да е на сърца или ромбове:)

 
Преглед на профил Скарамуш Рейтинг: 2159 Неутрално
23 юни 2012 17:05 23
- +Оценка
-6 +34

Супер е да учиш на друго място, но за всяко нещо искат пари. БГ университетите са много зле, но колкото и желание да имаш... няма как да стане без пари. Сега съм студент, на 22 и ща, не ща - сам се издържам и да работя, и да уча. Искам доста да посещавам разни курсове, да си взема сертификат по английски, да си работя по специалноста... но просто няма как да стане ако нямаш солидно финансово рамо.

 
Преглед на профил Chad Рейтинг: 415 Неутрално
23 юни 2012 18:42 24
- +Оценка
-1 +12

Усещането за смисъл, за радост от това, което вършиш - те са важни. - цитат на коментар #19 от “Avgustina”

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

_____

Chad
 
Преглед на профил Puf-Paf Рейтинг: 322 Разстроено
23 юни 2012 19:13 25
- +Оценка
-7 +20

Супер е да учиш на друго място, но за всяко нещо искат пари. БГ университетите са много зле, но колкото и желание да имаш... няма как да стане без пари. Сега съм студент, на 22 и ща, не ща - сам се издържам и да работя, и да уча. Искам доста да посещавам разни курсове, да си взема сертификат по английски, да си работя по специалноста... но просто няма как да стане ако нямаш солидно финансово рамо. - цитат на коментар #23 от “Scaramouche”


Е какво им е на университетите? Тва са некви мантри, дето се втълпяват на хората и удобно служат за оправдание на студентите за собствените им липсва на мотивация, амбиция и доволните нива на мързел и чалгизация...

Не са ни зле университетите, зле са студентите. Университетът е място, където срещаш хора и развиваш контакти. Това, че студентите в България се смачкват от алкохол и чалга си е техен избор, може и да не е толко лош стига да си развиеш добра мрежа.

Вината на университетите е слабата цедка и лесното изкарване...

Всички сме работили, докато сме учили, споко... Само че сега ви е лесно, имате почасово работа, имате кол центрове, има работа. На времето тея неща ги нямаше - само през деня и всеки ден... Не почва света с вас, горе главите, по-ведро, оценявайте това, което имате, а предните не са имали -...

Прочитане на целия коментар
интернет, липса на визи, нискотарифни самолети и т.н., и т.н.

 
Преглед на профил koki4a Рейтинг: 160 Весело
23 юни 2012 20:07 26
- +Оценка
-15 +8

Най- добрата сататия в Капитал за сега :)

 
Преглед на профил Рокси Рейтинг: 20 Неутрално
24 юни 2012 00:58 27
- +Оценка
+16

Така се прави бизнес по азиатски. С още по-добро око гледат на новопостъпилите, ако са азиатци и владеят японски/корейски/мандарин :), но никой не споменава за расизъм, разбира се :):) - цитат на коментар #3 от “mirohero”

Принципно си прав в констатациите, но не и в причинно следствение връзки. Азиатците успяват, защото са като навити пружинки без почивка, за разлика от разглезения продукт на западната цивилизация, който има хляб, масълце и шунка и без да е надработил и надучил съгражданите, съседите и конкурентите си. Да си обясняваме моментната бизнес карта на света ( Китай/Азия - Европа- САЩ) с кадрите на Харвард пък хептен не бива:)
Статията е едностранчива, но пък приятна.
Преди седмица бях в Студентски град за пръв път от 6-7 години, купонът тече, народът лочи кафета и уискита, демонстрира щедро тен и изящно оформени gluteus maximus, така че предполагам е било трудно за Капиталци да намерят интересни лица, продукт само и единствено на българското висше образование, които да имат какво да кажат.

 
Преглед на профил mirohero Рейтинг: 1035 Неутрално
24 юни 2012 03:54 28
- +Оценка
+13

До коментар [#27] от "Рокси":

Ооо, повярвай ми, азиатците не са по-малко мързеливи от който и да е друг народ :). Трябва само да ги опознаеш. Изключително алчни са обаче, което е много силна мотивация.

 
Преглед на профил Станислав Янков Рейтинг: 1555 Весело
24 юни 2012 07:50 29
- +Оценка
-1 +7

До коментар [#27] от "Рокси":

Чудно, защо толкова много народ си въобразява, че когато една икономика държи огромната част от населението си в мизерия и в брутална експлоатация - това прави икономиката печеливша?!!! Такова нещо го няма никъде другаде, свен в по-голямата част от Африка (главно Сомалия, Конго, Централна Африканска Република, Зимбабве, Чад...). Засега не въдял подобна агриканска (или произволна друга) държава да е просперирала икономически по подобен начин, камо ли пък като пазарна икономика, където ролята на потреблението е от най-водещите фактори.

_____

http://polit-analizi.blogspot.com/
 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
24 юни 2012 10:01 30
- +Оценка
+9

До коментар [#28] от "mirohero":

така си е.
повечето китайци, които познавам са: МВА (married but available) и BMW (business, money, women)... горе-долу с това се изчерпват техните убеждения :)

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил Avgustina Рейтинг: 354 Неутрално
24 юни 2012 13:34 31
- +Оценка
-1 +9

До коментар [#23] от "Scaramouche":

От сърце Ви пожелавам успех! Бъдете упорит и вярвайте в себе си!

До коментар [#20] от "The Core":

Приемам съвета Ви. Но ако в живота липсва искра, цели или самозаблуждение, както го наричате, какъв е смисълът тогава?
Иронично да убиваме всичко живо, което мърда в нас или в другите?

_____

Ах, мой мили Августин...
 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
24 юни 2012 13:39 32
- +Оценка
+17

До коментар [#21] от "NPaine":

Даа...така е. Адаптивните възможности на българите в чужбина са доказани. Но си остават имигранти.

 
Преглед на профил Мария Рейтинг: 7687 Любопитно
24 юни 2012 14:43 33
- +Оценка
+11

Тук дебатът е кривнал в различни посоки, все интересни. Мен обаче продължава да ме вълнува темата от заглавието "какво научих в университета" - в чуждия, но и в нашия...

 
Преглед на профил nadeto Рейтинг: 11 Неутрално
24 юни 2012 15:00 34
- +Оценка
+10

"Научих и разни практични неща - например мога да отварям бирени бутилки със запалка."

Ихуууу, супер! :))

 
Преглед на профил tims Рейтинг: 340 Неутрално
24 юни 2012 15:24 35
- +Оценка
-7 +27

Доста повърхностни интервюта и снобски отговори. Сред младите българи има много по-интелигентни и най-вече с по-широк набор от човешки ценности. Няма нужда да свеждаме успеха до "завърших биология, а работя в инвестиционнен фонд" или да се правим на редки птици: "След Харвард основах организация в България Заедно в час", с малката подробност напълно финансирана с американски пари.
От Капитал можехте да намерите поне един двама с принос в нещо по-съществено, от това, че са си намерили работа в някоя американска агенция.

 
Преглед на профил Рокси Рейтинг: 20 Неутрално
24 юни 2012 17:13 36
- +Оценка
-1 +8

Ооо, повярвай ми, азиатците не са по-малко мързеливи от който и да е друг народ :). Трябва само да ги опознаеш. Изключително алчни са обаче, което е много силна мотивация. - цитат на коментар #28 от “mirohero”

Не съм рекла, че не са мързеливи ( изобщо не вярвам, че мързелът е национално обусловен). По скоро смятам, че Ханс или Джон ще си живеят достатъчно добре и ако са предпоследни по успех в класа и подрязват храсти, докато китаецът ще живее добре само ако изплува от милиардното блато ( огромна част от което живее с под 2 долара на ден, в райони масово заразени със СПИН и да не продължавам ). Почти същото като източноевропееца, който избира между мизерията у дома или здравото учене и бачкане в някоя бяла страна:)

 
Преглед на профил solaar Рейтинг: 1277 Неутрално
25 юни 2012 10:42 37
- +Оценка
-2 +13

Винаги ми е била чудна дефиницията на успели българи - като гледам статията това са хора, учили в чужбина и останали на работа там. Няма лошо, може би дори е дефиниция на реализиран, но със сигурност не и на нещо много повече.

Въпреки, че сигурно аз ще съм последният, който да агитира срещу университетит, по-долу пускам нещо интересно относто образованието - това е списък на милиардерите, които са отпаднали от университети - топ 3 са Бил Гейтс, Цукърбърг и Стив Джобс :)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_college_dropout_billionaires

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Неутрално
25 юни 2012 11:09 38
- +Оценка
+9

Дипломите са само началото.

 
Преглед на профил jerman Рейтинг: 23 Неутрално
25 юни 2012 14:26 39
- +Оценка
-2 +6

До редакцията на "Капитал".

Може ли да попитате " девет млади професионалисти кое е най-важното, което са научили в университета" ,но учили и работещи в България. По долу Ви изпращам списък с всички български университети.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B8%D1%81%D1%88%D0%B8_%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B0_%D0%B2_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

 
Преглед на профил sunrise_ Рейтинг: 8 Неутрално
25 юни 2012 16:59 40
- +Оценка
+18

Да възможен е и другия вариант, да завършиш в България и да имаш добра реализация в друга държава. Завържих НБУ, сега работя в неправителствена организация в Ирландия.
Университетите ни не са толкова зле, колкото някои хора се опитват да ги изкарат, но повечето студентите са демотивирани без никаква перспектива и учещи, за да имат диплома и това е. От 100 човека поток, 10 четат и се интересуват от повече информация. Останалите 90 ти се смеят, защото искаш да знаеш и предпочиташ да разбереш за какво става дума, а не да препишеш.

 
Преглед на профил ognyang Рейтинг: 610 Неутрално
25 юни 2012 21:02 41
- +Оценка
-1 +15

Един мой роднина завърши политология в Софийският много умно момче - сега бачка по стоежите ... за какво му е диплома ...

бла бла завърших политология бля бля а кой те издържаше?!
Университета особено във всички тези цитирани специалности и места са просто с парите на богатите родители закупуване на предно място в обществената йерархия, пресъздаване на наследствената йерархия в обществото ... защо не дадохте един математик, физик или химик, или някой електронен инженер ... така де те не са ръководни кадри ... на кой му пука за "сдуханите" учени и още по "сдуханите" програмисти.
Аз като завърших информатика в Софийският съм супер недоволен, реално после всичко си научих сам и сега си уча каквото ми е интересно.

 
Преглед на профил ognyang Рейтинг: 610 Неутрално
25 юни 2012 21:06 42
- +Оценка
-1 +8

Да си продължа мисълта Университет за Бедните и Университет за Богатите - Факт Богатите няма значение каква боза ще учат те излизат като хора от сой. А бедните от университета на бедните ще са си бачкатори за богатите, дипломата е нещо като документ за "благороднически" произход т.е отрочето е средно-умно за съотв. място в управленската йерархия. А бедните или са самоуки (както са половината ми колеги програмисти) или от бедни и почте-безполезни университети.

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Неутрално
26 юни 2012 14:32 43
- +Оценка
+1

До коментар [#40] от "sunrise_":

Даже е много възможен.

 
Преглед на профил omniam Рейтинг: 1085 Неутрално
26 юни 2012 17:09 44
- +Оценка
-1 +11

Най ми хареса Александра Грашкина, адвокатът от Бостън, особено с последния си параграф:
"Да, бих го направила отново, но бих могла да мина и без постоянното напомняне, че не съм американка. Не е вярно, че нещата, които те дразнят, те правят по-силен. Правят те най-вече по-циничен. За съжаление това се случи и с мен. Затова, ако бях на 18 години сега, най-вероятно щях да избера същата специалност, но в България. Сигурна съм, че щях да бъда също толкова щастлива. Но всъщност, както се пее в една кънтри песен: "Мечтая и сега да не знаех нещата, които не знаех тогава."

 
Преглед на профил agrashkina Рейтинг: 8 Весело
27 юни 2012 07:17 45
- +Оценка
-1 +15

Понеже има някаква неяснота относно това как се издържа човек, когато е на пълна стипендия в американски университет, искам да обясня, че, в моя случай, стипендията включваше стая в общежитие, хранене в стола (21 яденета на седмица) и един двупосочен билет до родината всяка година. Освен това получавах и по $50 на месец "джобни пари", които отиваха за паста за зъби и за кино. :) Имах право да работя до 20 часа на седмица в рамките на университета (например в стола, в библиотеката, като асистент на някой професор и т.н.), за което ми плащаха, в зависимост от работата, някъде от $8 до $15 на час. От заплащането се отдържат около 12% данъци (съвсем грубо казано). Сега като си спомня ми е весело, защото повечето хора, които познавам, не са работили по 20 часа седмично през студентските си години, но и сред тях битува идеята, че да учиш в чужбина е някаква шестица от тотото...Друг аспект на стипеднията беше всеки семестър ваучър за университетската книжарница, с който можеше да си купиш учебници, защото много от тях са по $100 и повече.

 
Преглед на профил anti_hater Рейтинг: 313 Неутрално
27 юни 2012 11:32 46
- +Оценка
+7

Хубава статия, но трябваше наистина да има и поне един възпитаник на български университет. Иначе, ако се съсредоточим върху завършилите в чужбина, лично на мен би ми било интересно да прочета статия за онези българи (вече има много такива), които са завършили реномирани университети в чужбина и са се върнали да работят в България. Интересно е да се види как тези хора използват наученото, опита си за да се реализират у нас, както и да се опитат да направят сравнение между различните "реалности", които са видели.

 
Преглед на профил etty1 Рейтинг: 3603 Неутрално
28 юни 2012 12:25 47
- +Оценка
+11

За мен беше интересно и приятно да чета интервютата. Възпитаници на български университети сме ние и хората наоколо. Не мисля, че героите от тези интервюта се чувстват или държат като избранници. Останах с впечатлението, че едни от най-запомнящите се персонажи в елитните американски университети са професорите (предимно дами) по испански;)

_____

“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking
 
Преглед на профил Izida Рейтинг: 670 Неутрално
28 юни 2012 14:57 48
- +Оценка
-4 +5

Преди няколко години записах магистратура в Софийския университет. По това време мой колега напусна за да запише аналогична магистратура в Швеция. Сравнихме конспектите - материала е много сходен, книгите, по които се учи, се припокриват. Питах - защо като ги водят и до теб отиваш в Швеция? С какво онзи университет те привлече?

Отговорът беше: Щото тук ме пускат и без да уча, и аз се възползвам. А там ще ме накарат да уча.

Е, аз съм изключително доволна от наученото тук. Но да, яд ме е, че университетите позволяват на всички да завършват! Така свалят цената на дипломата, която някои хора наистина са изкарали с много четене и учене! Все пак съм оптимист. И не смятам, че "на Запад" от университетските чешми тече мед и мляко...

 
Преглед на профил zmey_gorqnin Рейтинг: 8 Неутрално
29 юни 2012 11:07 49
- +Оценка
+6

До коментар [#1] от "Мария":

Разбира се че ще е едностранна и скучна. Такива са всички истории за успели хора. Под "успели" нямам предвид богати или с успешна кариера, а такива, които са на чисто със себе си. За това не трябва да имаш диплома от чуждестранен университет, и затова статията изглежда едностранчива. Тя не е, просто е снобарска. Лошо няма, все пак всички ние в момента четем най-снобарския вестник в България. Статията ми хареса, защото ми даде известен вътрешен поглед върху начина на живот, докато учиш в чужбина.
Аз никога не съм учил в чужбина, и най-голямото предимство от българския ми университет е, че излязох от там като табула раза. Има доста голяма истина в това, че нещата които си струва да се знаят, не могат да ти бъдат преподадени.

 
Преглед на профил Мария Рейтинг: 7687 Неутрално
29 юни 2012 11:16 50
- +Оценка
-1 +4

До коментар [#49] от "zmey_gorqnin":

Моето разочарование е заради университетите ми, един български и два чужди. Губим, когато под- и надценяваме и едните, и другите, а това е видно и от коментарите. Сигурна съм, че "Капитал" ще се поправят в бъдеще, допълвайки картината.

 
Преглед на профил nikolay_kolev Рейтинг: 22 Неутрално
2 юли 2012 00:02 51
- +Оценка
-1 +1

Напълно съм съгласен с коментара 48.

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни

49 Борисов се отказа да съставя правителство

22 май 2013, 4622 прочитания

13 "Единственият" на Microsoft

22 май 2013, 4413 прочитания

23 Като в зъл монтаж

22 май 2013, 4323 прочитания

19 Когато Темида се оказва Фортуна

22 май 2013, 4051 прочитания

41 Кабинетът прие правилата за парите на държавните дружества

22 май 2013, 3268 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2012" Затваряне

Върху стената

Един час в компанията на най-добрия катерач в света Крис Шарма, който стана рекламно лице на българска фирма по собствено желание