Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Места

31 мар 2006, 0:00, 1801 прочитания

1 ирландски яхтсмен в Габрово

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Да отидеш до Сингапур, където да научиш, че в Габрово живее един ирландец, който е шкипер на международен екипаж на регата за аматьори Clipper Race 2005-2006, e доста идиотско. Да бе, точно наш'то Габрово, под Балкана, с паметника на Рачо Ковача в Янтра.
Точно това обаче се случва на Яна Папазова. Да бе, същото онова момиче, което обиколи света като дете с родителите си Юлия Гурговска и Дончо Папазов с яхтата „Тивия“. Докато разглеждала яхтите от регатата и разговаряла с екипажите, Яна научава, че един от шкиперите живее в Габрово. 34-годишният ирландец Конър Фогерти е женен за българката Камелия, има 8-месечна дъщеря Ангелина и от 3 години живее в балканския град. Когато не плава с яхта, естествено. В Сингапур Яна не успяла да се срещне с Конър. Регата обаче беше прекъснато заради проблеми с киловете на три от 20-метровите яхти. Това позволи на Конър Фогерти да се завърне за кратко в Габрово, а на Яна - да зададе на него и жена му въпросите, които си задава един истински пътешественик.

За регатата

Пътят на клиперите Регатата за аматьори Clipper Race 05-06 е организирана за първи път от сър Робин Нокс-Джонстън* през не толкова далечната 1995 г.
Маршрутът на регатата започва със следване на традиционния път на чайните клипери, до Австралия през Южна Африка с преминаване през „ревящите 40” на юг от 40-ия до 50-ия паралел, където са най-силни ветровете и най-големи вълните. След кратка почивка, колкото екипажите да си поемат дъх, продължават за Сингапур и Китай, преди да прекосят Тихия океан, за да стигнат западните брегове на Канада и Америка. Следват Панамският канал, Карибите, Ню Йорк и накрая финалната отсечка през Атлантическия океан до Ливърпул. Различното при тази регата е, че тя е за аматьори. Не е необходим морски опит, за да се включиш в екипажите и да се докоснеш до едни от най-вълшебните кътчета по света.
Условието да станеш част от 18-членния екипаж на всяка от еднаквите 20-метрови яхти, модел Dubois 68s, е да си платиш, и то немалка сума поне за нас. 28 500 английски лири е таксата за цялата регата; 3950 е най-скъпата отсечка, 3250 е най-евтината. Към тези суми трябва да се добави таксата от 2800 лири за задължителния курс по ветроходство. Не такъв е случаят с шкиперите на 10 идентични яхти, собственост на фирмата Clipper Ventures, организатор на регатата. Те са доказани професионалисти с дългогодишен опит и хиляди морски мили зад гърба си. Изборът на шкипери е може би най-сложната и важна част за провеждането на подобна регата. Всички шкипери са минали през конкурс и са одобрени от Робин Нокс-Джонстън и екипа му.
Робин Нокс-Джонстън е един от най-известните ветроходци на нашето време. Той е първият, който прави обиколка на света сам без спиране през Нос Хорн и Добра Надежда през 1968. Това се счита за Еверест във ветроходството. Автор е на книгата „Светът, който ни принадлежи”, преведена и на български. Неговите забележителни постижения в мореплаването са оценени от английската кралица и тя го удостоява с титлата сър.

Конър Фогерти:

Никога не търси лошото време, един ден то със сигурност ще те намери
Конър Фогерти е шкиперът на яхтата „Кардиф”. Той има зад гърба си 12 години професионални плавания, 140 000 морски мили и e прекосил Атлантическия океан 18 пъти. Участвал е в най-престижните морски регати, между които Oyster. Женен е за Камелия, има дъщеря Ангелина. Живее в Габрово.

Откога живеете в България?

От три години, но от седем идвам поне веднъж годишно.

Как и къде се запознахте с Камелия?

Запознахме се в Гърция преди 7 години. Работех на една яхта, а тя - в най-близкия бар. Беше си любов от пръв поглед. Още на следващата зима плавахме заедно до Карибите и се оженихме.

Защо се занимаваш с яхтинг?

Израснах в рибарско селище до Дъблин, Ирландия. Винаги съм изпитвал любопитство и едновременно любов към морето. Всеки ден вдишвах, чувах и виждах морето. Научих се да ветроходствам в Ирландско море. Най-често плавахме с приятели през почивните дни, кръстосвайки напред - назад между Ирландия и Уелс.

Как станахте шкипер на яхтата “Кардиф” и участник в тазгодишната регата Clipper Race 05-06?

Участвах в селекцията за регатата Global Challenge (Глобално предизвикателство; обиколка на света в посока Запад) и там чух за “Клипер” и техните чисто нови яхти. Кандидатствах за шкипер и много се зарадвах, когато ме поканиха да тренирам екипажа за регатата и евентуално да стана шкипер на яхтата “Кардиф”.

Кои са най-страшните и трудни места, на които сте били?

Да знаеш къде са границите на възможностите ти е тайната за успешното плаване. За регатата “Клипер” това означава възможностите на екипажа. Например в южните ширини почувствах, че твърде много насилваме яхтата. Бях преуморен от безсъние и не изпитвах удоволствие от плаването. Непрестанната мисъл за безопасността на екипажа и да не се счупи нещо те изтощава. Взех решение да намалим темпото. Част от екипажа не можа да разбере това намерение, но за мен най-важното е да се завърши състезанието без инциденти или големи повреди. Аз не се състезавам на всяка цена, особено когато част от моя екипаж не е напълно наясно с опасностите, свързани с презокеанските плавания.

Къде са ви хващали силни урагани и ветрове?

За щастие по време на това състезание поради модерните технологии ние получаваме много точни прогнози за времето от различни източници и планираме маршрута си в зависимост от прогнозите. Но невинаги съм бил толкова щастлив. През 1997 г. ме хвана ураган до Бермудите - това си беше истински страшно преживяване. Тогава яхта направи 8 нокдауна (когато мачта се потапя хоризонтално във водата). Шумът и силата на вятъра бяха невероятни, такелажът виеше, докато ние се молехме за дневна светлина, за да разкрие истината - разгромяваща, бяла буря разпенила морската шир, която правеше усещането за гибел още по- реално. Аз винаги съм казвал, никога не търси лошото време, един ден то със сигурност ще те намери.

Защо хората все се запътват към океана, нищо, че са били вече? Кое ги дърпа натам?

Романтиката на морето е това, което привлича хората. Морето има страст, която привлича всякакъв тип хора, то е страхотен балансьор. Може би също желанието за приключения, мистерията, предизвикателството или комбинацията от природни елементи. За мен е моментът на съвършенство, случва се рядко, всичко е едно, истинско чувство, че съществуваш, вятър, море и плаване.

Какво означават новите технологии при яхтите? Ветроходството по-сигурно ли е станало? А по-лесно за практикуване?

Новите технологии направиха плаването достъпно за повече хора. GPS системите коренно промениха ветроходство. Всеки, дори с минимални познания по навигация, сега може да плава в открито море и да не се загуби. Новите технологии за конструирането на яхти ги направиха по-здрави и по адаптивни към широка гама от различни условия. Новите приспособления като 406 EPIRBs (emergency positioning indicator rescue beacon - аварийно спасителен буй със сигнализация за местоположението) правят по-лесно откриването и спасяването на екипажи, които са в опасност. Далечното плаване претърпя огромни промени през последните 20 години благодарение на напредъка в технологиите.

Компютрите заместват ли шкиперите?

Не, не и в във ветроходството.

Увеличават ли се инцидентите или намаляват?

Всичко е относително. Повече хора плават и затова има и повече инциденти. Някои хора може би предприемат по-далечни и дълги плавания, отколкото са им възможностите, заради модерните технологии. При всички случаи само опитът и дългият престой в морето правят безопасно плаването.

Какви хора участват на регата “Клипер”?

Регатата „Клипер“ е скъпа за екипажите, не само заради високата такса за участие, но и заради факта, че отсъствате от работа по време на регатата и никой не ви плаща за това. Членовете на екипажите са хора с най-различни професии. Някои са си дали спестяванията, за да осъществят мечтата си. За други цената не е толкова от значение, някои са си намерили спонсори, други са взели заеми. Но това, което ги обединява, е приключенският дух, който ги отвежда на старта на регатата, независимо от начина, на събиране на необходимите средства. Да обикаляш света с яхтите “Клипер” е несъмнено скъпо, но да си купиш собствена яхта е още по-скъпо.

Имало ли е разочаровани, които са си тръгнали насред регатата?

Всеки има различни очаквания от регатата, но всички си тръгват с чувство на удовлетвореност. Нашият рулеви ни изостави в Австралия и това беше голямо разочарование за целия екипаж, както и проблемите с кила, особено за тези от екипажа, които са се записали да участват само в тези отсечки.

Изпадали ли сте в критични ситуации по време на плаване? Чупили ли сте мачта например?

Изминал съм много морски мили и имам различни истории. Бил съм в много трудни ситуации, но това е част от живота на мореплавателя. Никога не трябва да се подценява силата на природата. Човешкото желание за оцеляване е също много силно. Може би този сблъсък на природи е това, което ме привлича в морето.

Бихте ли плавали сам?

Да, ще се опитам да подобря рекорда за обиколка на Ирландия от сам човек на яхта, тази година през октомври с наета яхта тип Open 50 на име “Олимпийско предизвикателство”.

Каква е идеалната яхта, колко дълга, как оборудвана?

Много добър въпрос. Изборът на тип яхта зависи много от това какво ще правите с нея. За участие в регата за самотно плаване за мен най-добър избор би бил яхта тип Open 60 минималистичен стил. Да правиш обиколка на света, нает от работодател - 70-80 фута качествен еднокорпусен съд с всички технически нововъведения, газещ не повече от 3 метра. Обиколка на света със семейството - 40-футов катамаран. Плаване в високите ширини - 35-40-футова алуминиева едномачтова яхта (cutter). Този списък е безкраен.

След Clipper Race 05-06 накъде?

Ще се пробвам да плавам сам, за да видя дали ми допада. Вероятно ще започна с трансатлантическо плаване и обезателно участие в регатата Vendee Globe - състезание за самотна обиколка на света. Но преди всичко ще трябва да си търся спонсор. Едно нещо е сигурно - каквото и да правя, ще е на море.

Камелия:
Конър преследва мечта и най-малко аз ще го спра

Камелия, как се запалихте по морето?

Аз не съм си и мечтала, че един ден ще мога да се занимавам с ветроходство. Мечтата ми винаги е била да обикалям света и да научавам възможно повече за различни народи и култури, но не съм си и помисляла за яхти! Малко трудно в средата на Балкана.

Кой те запали по ветроходството?

Коно. Първото ми плаване с яхта беше първото ми прекосяване на Атлантика. Както той казва - хвърли ме направо в дълбоките води! Тръгнахме в края на ноември 1999 от Франция и имаше много хора (английският пъб, в който работех, беше посещаван главно от ветроходци), които ме убеждаваха, че дори опитни моряци не навлизат в Бискайския залив по това време на годината. Какво оставало за мен, дето никога не съм стъпвала на яхта. Освен това с Конър се познавахме едва от няколко месеца и имаше изказвания, че можел да ме продаде някъде по света. Тези приказки ни забавляват и до ден днешен. За мен няма по-добър шкипер от Конър и човек, който така да събужда страст към плаването.

Колко плавания си имала оттогава?

До днес имам над 20 000 морски мили, 8 трансатлантически плавания (7 от които с него), едно тихоокеанско и не знам колко средиземноморски и по-малки плавания. Дори Анджи има едно трансатлантическо - естествено в корема на мама.

А откога обичаш морето?

Откакто се помня. Аз съм от ония българи, дето, ако не се докоснат до морето през лятото, после са като болни. За мой късмет родителите ми винаги ни водеха от най-ранна възраст, а има години, в които съм ходила по два пъти на лагер само и само да съм повече време там. Няма смисъл да обяснявам какво е усещането и какво ни дава необятната водна шир. То и без това е трудно за изказване с думи.

Планирате ли, Камелия, да плавате заедно с Анджелина и Конър?

Естествено идеалният за мен начин на живот ще е на яхта, докато обикаляме света. Откакто сме заедно с Конър, винаги съм го искала. Особено след като видях колко много хора по света го правят. Цели семейства живеят по този начин, като французите са ненадминати. Но не е никак лесно, изисква много средства не само за закупуване на яхта, но и поддръжка. Освен това Конър има амбиции за кариера, които не включват плаване със семейството засега. Но да, надявам се един ден и това да стане. Ако не, ще взема Анджи и ще обикаляме света - в кръга на шегата.

Камелия, с какво се занимавате?

В момента съм по майчинство. Веднага след като разбрахме, че съм бременна, дойдохме в Габрово, така, че това ми е основното занимание. Иначе, преди да напусна България (преди 10 години), бях медицинска сестра. Оттогава съм работила какво ли не - детегледачка, операционна сестра, готвач, сервитьорка… все полезни неща за суровия живот на яхта по-късно. Това докато бях в Гърция, където се запознахме с Конър. Като всички емигранти работех каквото имаше. След първото ми плаване започнах работа със съпруга си като екипаж, а по-късно като първи помощник и така, докато се появи Анджи.

Трудно ли е да си в Габрово, докато Конър кръстосва моретата?

Да, трудно е. Но не само защото е в Габрово и малко или много съм отвикнала от живота тук. Стандартът е друг, а и ми липсва морето, но това са бели кахъри. Където и по света да се намирах, когато си самотен родител, е трудно. Аз съм много емоционална и винаги съм си представяла, че първите трепети около раждането на детето ни ще ги изживеем заедно. За съжаление Конър беше толкова зает с регата “Клипер”, че дори не ни взе от родилния дом (родих в Англия, за да сме по-близо до него) и след това не видяхме много от него, та чак до сегашното му двуседмично посещение, което беше изненадващо, но чудесно. По-тежко е, че няма с кого да споделиш как е минал денят ти и какво ново е направило детенцето ни. Слава богу, сестра ми и баща ми ни навестяват честичко и помагат много. Както всичко, в тоя живот има лоши и добри страни. Конър преследва мечта и аз го зная по-добре от всеки друг и нямам никакво намерение да го спирам. Чудесно е, че имат имейл на борда. Това е основната ни връзка. Не знам какво бихме правили без днешния интернет. Аз му пиша подробно за Анджи. За него е по-трудно да пише често. Когато е на суша, ако намери по-модерен интернет клуб, дори може да ни види. Не е ли чудесно да имаме такава възможност в днешно време.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нощни п(т)ици 2 Нощни п(т)ици

В сезона на коледните партита - преглед на местата, където да се нахраним след полунощ

8 дек 2017, 2581 прочитания

Брюксел преди Коледа 2 Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

8 дек 2017, 3135 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
Мечта по Монмартр

Бизнесът, който прави от снежинките стотинки

Зимният туризъм в България очаква ръст, но остава с кратък сезон и е доминиран почти изцяло от местни играчи

Санаториумът, моят брокер

Лечебните заведения към здравното и социалното министерство незаконно налагат на пациентите си задължителна застраховка "Злополука"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Нощни п(т)ици

В сезона на коледните партита - преглед на местата, където да се нахраним след полунощ

Национализъм.bg

Адела Пеева за посветения на съвременния национализъм документален филм "Да живее България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете