Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Места

29 сеп 2017, 11:00, 6383 прочитания

Tour de Осогово

Защо, къде и как да караме колела в планината над Кюстендил

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

62% от хората, които карат колело в планината, предприемат пътувания поне веднъж годишно, за да открият и тестват нови велодестинации. В същото време цели 83% от тях никога не използват туроператор или гид – просто се самоорганизират. Това са част от цифрите в проучване на изданието Singletracks, направено сред 1400 колоездачи главно от САЩ. Световната тенденция обаче не е много по-различна, а в България ползването на туристическа агенция, особено в рамките на страната, е още по-непопулярна колоездачна практика.

И докато българските фирми, занимаващи се с велотуризъм, работят главно с чужденци, на 80-ина километра от София започват да прилагат един по-различен модел, който да пасне на хората, искащи сами да си "сглобят" приключението с колело. Идеята накратко се описва като Bike self-guide и опит за нейно прилагане се прави в планината Осогово над Кюстендил. Една от основните цели на тази идея е да бъде създаден независим от туроператори продукт, при който до голяма степен се разчита на самоинициативата на хората, както и на предприемчивостта на местните.

Механизмът е прост – искате да карате из Осогово, намирате информация за района в интернет, свързвате се с местен гид, ако предпочитате такъв или пък ползвате само транспорт до изходна и крайна точка, ако ви трябва настаняване – отсядате в местни хотели, къщи за гости или пък в хижата, където е предвидено място за съхранение на колела. Голям плюс на този модел е, че почти всички средства остават в местната икономика, а не в някоя голяма компания, както и че дава голяма свобода на планирането.

Илюстрация



Освен че в района Кюстендил има достатъчно предприемчиви хора, които да се включат в новия модел, мястото се оказва подходящо и заради големия потенциал на планината. Осогово не е особено популярна, въпреки че е на час път от София, но има трасета за повечето видове планинско колоездене – от агресивен даунхил, през натоварващо ендуро до леката и често семейна разновидност кроскънтри. Идеята да се популяризира колоезденето в тази изобилна на черни пътища и горски пътеки планина, както и да се приложи бизнес модел с водещо участие на местните хора, идва чрез един международен проект с име "Устойчиво бъдеще за хората и природата в Осогово". От българска страна в него са включени фондация "Биоразнообразие" и туроператорът "Травентурия". Двете организации заедно с експерти и местни хора проучват природния и колоездачен потенциал на планината и откриват, без преувеличения, че тя е едно от най-добрите места за колоездене в страната.



Осогово е планина със сравнително запазена природа. В същото време е пресечена от множество черни пътища, създадени от граничарите и горските. Тези пътища се поддържат и затова по тях няма големи коловози и не са много изровени, което е един от най-честите проблеми на други места. Гората е главно иглолистна, а почвата дава много добро сцепление, като почти липсват участъци с камъни и пясъци. Има избор дали да карате в гората на свежо и на сянка или по дълги открити била с панорамни гледки. Дали да изберете по-технични участъци или такива за абсолютно начинаещи. Дали да отидете само за ден, или да отделите цяла седмица за каране без повтаряне на трасе. Накратко – избор има, включително и за това дали да вземете gps координати от някой сайт (като популярния mtb-bg форум), или да се обадите на местен гид, който да ви покаже по-интересните маршрути.

За тези, които решат да включат местен водач в осоговското си каране, няма по-подходящ от Павел Козарски, който, както казва, "я знае тая планина като у тех си". Павката – виден местен колорит, е един от младите предприемачи, които се включват в модела Bike self-guide. Той има веломагазин в града, сервиз, няколко служители, велосипеди за даване под наем, ремарке за колелата, голям пикап и два буса за извозване на туристи. Единият бус дори е превърнат в подвижен велосервиз, с който може да реагира бързо и така предлага почти комплексна услуга. Разбира се, познава добре планината, правил е байк трасета из нея и се справя добре и с воденето на групи, като същевременно дава и полезни съвети и уроци на начинаещите. Както казва сам за себе си – момче за всичко е, когато става въпрос за колела и Осогово. Освен всичко останало Павел има и своя организация – Национално сдружение "Българско планинско колоездене", и чрез нея организира вече три състезания по даунхил колоездене в Осогово. Има амбиции и за ендуро трасето, по което работи през последните години. За него и за останалите си инициативи той се самофинансира, вади пари от джоба си. Получава възвращаемост обаче чрез чуждестранните групи, които води в района: "Водил съм хора тук от къде ли не. Имало е от Израел, Англия, Щатите, Ирландия, Холандия. На всички много им харесва, радват се на трасетата, на дивата природа, на спокойствието. Освен това тук им е три пъти по-евтино, отколкото в Алпите, и не се прескачат със сто други колоездачи по трасетата. Според мен Осогово си е едно от най-добрите места за колела, но малко хора още го знаят."

Според Светослав Велков, който е един от собствениците и основателите на "Травентурия", маршрутите в района са насочени главно към средно напреднали колоездачи, към семейства, като някои от тях са подходящи и за абсолютно начинаещи, особено ако се ползва гид. Един от любимите му маршрути е двудневен: "Той, както и останалите маршрути, които препоръчваме, започва от комплекс "Трите буки", изкачва се към връх Руен и след това се спуска към Кюстендил. Откриват се много панорами, но не е за съвсем начинаещи." Друг препоръчан маршрут е кръгов – "Трите буки" – Предела – Двете реки – "Трите буки". Дълъг е 30 км, като 28 от тях са по черен път, а останалото – асфалт. Изкачването е общо 760 метра, но е сравнително лек технически и физически. Взима се за 3 до 8 часа в зависимост от темпото и подготовката.

За хора на средно ниво на каране е и малко по-кратката обиколка на връх Човека, която е 25 км и отново е с начало и край в "Трите буки". Този маршрут минава през заслон Превала, който е на подхода към връх Руен и предлага много красиви гледки. След това продължава към местност Памука. Наклоните са разнообразни, като общото изкачване е 700 метра. Времето, което трябва да се отдели за карането, е между 3 и 6 часа.

За абсолютно начинаещи Светослав препоръчва един по-лек и кратък, кръгов маршрут, който започва отново от местност Трите буки и подсича връх Чуките. Дължината му е само 7.5 км, като 5.5 от тях са черен път. Изминава се за около час дори от хора без опит.

Друг голям плюс на маршрутите е, че има много места за почивка, както и чешми с хубава изворна вода. Според Павел в планината има вода почти по всеки маршрут: "Това е много важно, когато караш колело, защото няма нужда да носиш излишни тежести. Просто спираш, пиеш и продължаваш." Освен многото чешми има и изобилие от минерални извори. Един от тях дори е с естествено газирана вода. Има и места, където да се потопят изморени колоездачни тела в топъл минерален басейн и бързо да възстановят силите си.
Полезно:

Носете си лична карта - граничен район е и можете да бъдете проверени. Ако сте група от над трима души, е желателно да се обадите предварително на "Гранична полиция".

На много места липсва обхват на мобилните оператори – имайте го предвид, ако планирате да търсите gps трак през телефона или да звъните на някого.

Кога:

От май до ноември в зависимост от условията.
При горещо или ветровито време се препоръчват маршрутите в гората.
При ясно и по-хладно време (включително през есента) – по билата.
Благодарение на почвата може да се кара и много скоро след дъжд.

Екипировка:

Велосипед с преден амортисьор.
За ендуро маршрутите може и ендуро велосипед, който позволява по-технично и скоростно спускане.
Въпреки че повечето трасета са сравнително леки, каската остава задължителна част от екипировката.

Настаняване:

- хижа "Осогово" – 15 - 30 лв., (стаите са в добро състояние, със самостоятелна баня с тоалетна, телевизия; в хижата има и ресторант)
- комплекс "Трите буки" – 40 лв. за двойна стая, 50 лв. за тройна, 70 лв. за апартамент (с включени закуски)
- къщи за гости в селата Невестино, Згурово и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нови градски Нови градски

Събитията Street Wisdom подканват участниците да преживеят града по нов начин

13 окт 2017, 2576 прочитания

Ново място: Old is New 2 Ново място: Old is New

27 сеп 2017, 8460 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
Маршрутите на глада

Няколко проверени места за закуска и брънч в София

Обратният завой към авторитаризма

Как се обърка преходът към пазарна икономика и либерална демокрация в Русия, Сърбия и Унгария

Пик на растежа

Доходността при взаимните фондове продължава да набъбва, но пазарната корекция е все по-често обсъждана тема

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Нови градски

Събитията Street Wisdom подканват участниците да преживеят града по нов начин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 14.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете