Регистрация

// Light / Неща

2 1 окт 2010, 13:24, 2805 прочитания

Брак по сметка

Защо световни дизайнери и модни къщи се обвързват все по-често чрез достъпни колекции с едно от по-долните стъпала в пирамидата на индустрията - марките за масова мода и какво ли още не

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2004 г. отборът на Гърция печели европейското по футбол, ураганите "Франсис" и "Иван" вършеят в Америка, Рей Чарлс и Марлон Брандо се пренасят на небето, а Карл Лагерфелд и шведската марка H&M поставят начало на бизнес модел, създал изцяло нова ниша в гардероба на съвременните хора. Идеята е изключително проста – предлагане на колекция от добре измислени и ушити, висококачествени и сравнително евтини дрехи, създадени като колаборация между световноизвестен дизайнер и марка за масова мода.

Comme des Garcones за H&M


Шведската компания не е пионер в това начинание (подобни проекти има още от средата на ХХ век), но със сигурност е най-успешната. Шест години след първата колаборация с дизайнера на Chanel едва ли съществува масова модна марка или верига магазини, която да не е обмисляла или осъществявала лимитирана колекция със световноизвестно име, което да я представи като достатъчно изискана и модерна.

Дизайнерските колаборации носят името, духа и посланието на марки, които не можем да си позволим. Дизайнери като Роберто Кавали, Матю Уилямсън, Рей Кавакубо и Стела Макартни имат много разпознаваем образ, който създава силни емоции. Не случайно и четиримата имат собствена ограничена линия за H&M. "Обичам свободата, предизвикателството и експериментирането в различни посоки. H&M е всичко това. Добавил съм само малко празнично усещане и мечтa", споделя Кавали. Колекцията му за H&M от 2007 г. е разграбена глобално за два часа. Аналогична е съдбата и на дебюта на Лагерфелд, предизвикал размирици, изчерпване за час и почти мигновено предлагане в eBay на тройни цени.

Асоциирането с известен дизайнер добавя червени точки в имиджа на компании като H&M и Gap. Ползата обаче не е едностранна. Колаборацията с масова марка със стотици точки на продажба по целия свят осигурява бърз и сравнително лесен достъп на всеки сравнително нишов дизайнер с развиваща се марка като Матю Уилямсън към нов пазар и потенциални клиенти. Няколко милиона фенове повече никога не са излишни.

Бутиковите дизайнери разчитат на големи маржове в печалбата от всеки продукт, а марките за масова мода, реализират постъпления от обем. Партньорството е печаливше и за двете страни. Подобен брак по сметка е още един начин да привлечеш повече клиенти към марката си. Универсалните магазини като Target в Щатите или малки, но влиятелни интернет джуджета като Оki-ni или концептуални бутици като Colette и Opening Ceremony също не спят и работят с имена като Stella McCartney, Alexander McQueen, Proenza Schouler, Jean-Paul Gaultier, Mulberry и agnès b.

България все още е на почти нулево ниво в подобни операции и трябва да се задоволим с лимитираната серия продукти за тяло на Natural Cosmetic за Drago & Rado или пък с проектите на млади дизайнери за бутиците на Нели Митева, Paradise Garage и още няколко.

Браковете между дизайнери и масови модни марки не минават без драми. Лагерфелд твърди, че никога повече не би работил за H&M, защото предлагат прекалено малки количества от колекцията му и разочароват много хора. Освен това си позволяват да пуснат по-големи размери от замисъла на Лагерфелд, който е направил "дрехи за високи и слаби хора". Клиентите също започват да се уморяват от безбройните дуети. Тогава дизайнерите се насочват към нишови колекции с брандове за аксесоари, които разнообразяват асортимента им, а марките за масова мода изневеряват за кратко с певици или знаменитости (колекцията на Мадона за H&M през 2007 г., а малко по-късно същата година и бански костюми с Кайли Миног).

Проблемите обаче се решават бързо. Тази есен H&M се комбинират с една от най-старите френски модни къщи – Lanvin. Очевидно дизайнерските колаборации са се превърнали в добре работещо клише, което няма намерение да си ходи.



Разделени заедно

High Street марки (Масови марки) / Дизайнери (Модни къщи)
Lanvin, Sonia Rykiel, Stella McCartney, Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf, Matthew Williamson, Jimmy Choo и Comme des Garcons за H&M; Jil Sander за Uniqlo; Valentino за GAP (Ноември 2010)

Универсални магазини и бутици/ дизайнери
Stella McCartney, Alexander McQueen, Proenza Schouler, Jean-Paul Gaultier и Mulberry за Target; agnès b. за opening ceremony

Обувки / дизайнери
Alexander Herchcovitch и Vivienne Westwood за Melissa; John Varvatos за Converse; Jil Sander за Puma; Pierre Hardy за GAP

Козметика
Byredo и Comme des Garcons за списание Monocle; Natural Cosmetic за Drago&Rado
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Неща

Право на свободен избор Право на свободен избор

Жените в българското изобразително изкуство

3 юли 2015, 1363 прочитания

Календар Календар

Light селекцията от събития тази седмица

3 юли 2015, 385 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини

Библиотека / K100»

К100
К100

300 най-големи компании по приходи; Най-печелившите; Най-динамичните; Лидерите по сектори; Анализи и фирмени профили

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Искам грива

Седем риска за България

Основните канали, по които гръцката криза може да засегне българската икономика

Трикове с числа

Премиерът Бойко Борисов е категоричен, че има над 1 млрд. лв. допълнителни приходи заради борбата със сивата икономика. Това не е точно така.

Облигационерите на КТБ са предявили вземанията си пред синдиците

От групата на международните инвеститори посочват, че ще търсят средствата си по всички възможни начини

Ябълковото вино на раздора

Три бранда се борят за вниманието на "младите градски хора" в категорията на сайдерите

Буд.ко

Там, откъдето да тръгват промените в града

Двойно грейнали лица

Най-големият празник в "северната столица на Португалия"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 26

Капитал

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 03.07.2015

Капитал Daily

Брой 124 // 03.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 26

Капитал Light

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете