27 юни 1963 г., Кенеди, Бранд и Аденауер на път за историческата реч на американския президент.
© Cuerpo de senales del Ejercito de EEUU/US National Archive
 |
31 май, деца посрещат Кенеди при пристигането му в Париж,
Фотограф: USIA/JFK Library
|
На падането на Берлинската стена разбираемо се отделя много по-голямо внимание, отколкото на построяването й. През 1961 г. двете свръхсили СССР и САЩ, съюзници във Втората световна война, решават съдбата на света, този път като абсолютни идеологически противници. А жителите на Берлин наблюдават как животът на милиони се променя драстично буквално за часове. По ирония на съдбата днес Берлин отново е "най-опасното" място за съдбата на Европа по различни причини. Този път обаче решенията се взимат от самите германци, смята Фредерик Кемпе, чиято журналистическа кариера преминава в Wall Street Journal (от 1981 до 2006 г.), чието европейско издание ръководи седем години. Бил е кореспондент в Лондон, Виена и Берлин. Отразявал е някои от най-повратните моменти в съвременната история: появата на "Солидарност" в Полша, идването на власт на Михаил Горбачов и разпадането на Съветския съюз. Радио- и телевизионен коментатор, от 2006 г. Кемпе е президент на организацията Atlantic Council, която дава консултации в областта на международната политика и сигурността, бизнеса, енергийната политика и околната среда. Автор е на четири книги. Най-новата, "Берлин 1961", превърнала се в бестселър в списъка на "Ню Йорк таймс", Фредерик Кемпе представи в Мадрид.Защо тази книга се появява чак сега?Първо, защото имам друга работа, а за нея ми бяха необходими седем години. Но основната причина е, че в процеса на проучване вече можех да ползвам разсекретени съвсем наскоро документи в Германия, САЩ и донякъде в Русия. Много повече внимание се отделя на кубинската криза от 1962 г. и не толкова на тази от 1961 г. в Берлин. А за мен тя е по-важна, защото Берлин означава много повече както за американците, така и за руснаците. Не вярвам Съветският съюз да беше влязъл във война заради Куба. Така че колкото повече време минава, толкова по-богата и изчерпателна информация излиза наяве, въпреки че има още много секретни документи, следователно и много тайни.
Какво ви мотивира да посветите толкова време на Берлинската стена?До голяма степен написах книгата, защото американците имат много къса историческа памет. Живеем с романтичната идея, че сме спасителите на Европа, което частично е вярно. Съществуването на Европа днес е едно от най-големите постижения на американската външна политика, но това не бива да ни кара да забравяме някои много важни отстъпления. 1961 г. не е никак силен момент на американската дипломация, нито пък 1956 г. в Унгария и 1968-а. в Прага. Аз съм журналист, нямам идеологически пристрастия. Радвам се, че книгата излиза не само в САЩ, но почти навсякъде в Европа, Русия, Китай. Защото всички забравяме детайлите на историята, а в момента се разиграва толкова много. Не помним огромното страдание и усилията да бъде създадена днешна Европа. В този смисъл книгата ще помогне на читателите да разберат какво е под въпрос в момента.
Какво е общото между Берлин 1961 и Европа 2012?В такива преломни за историята моменти решенията на лидерите имат неимоверно голямо значение. Хрушчов и Кенеди взимат решение, че ще замразят студената война за цяло поколение, без надежда за десетки милиони хора от Източна Европа да бъдат свободни от съветска окупация и потисничество. От своя страна създаването на еврото беше най-драматичният акт на помирение след падането на Берлинската стена. И сега под въпрос е не само бъдещето на еврото, а и всичко, което то символизира. Вчера се чудех, ако трябваше днес да напиша книга, дали щеше да е Атина 2012 или Мадрид 2012. Но накрая стигнах до извода, че би била Берлин 2012, защото решенията за бъдещето на Европа отново се взимат там. Разликата този път е, че главни действащи лица са германците, а не американците или руснаците.
Твърдите, че кризата в Берлин приближава света до ядрена война повече, отколкото кубинската криза през 1962 г.Личното ми мнение е, че най-опасният момент не само за САЩ, но и за света е първата година от мандата на всеки неопитен президент в атмосфера на международни конфликти. Никога няма да разберем каква щеше да е историята, ако Кенеди беше постъпил различно през 1961 г. Знаем обаче какво се случи - построяването на Стената и година по-късно ракетната криза в Куба, която действително довежда света до ръба на ядрена война. Както и последвалите трийсет години студена война. През 1963 г. вече виждаме един съвсем различен Кенеди, готов да се изправи срещу руснаците. Той отива в Берлин и произнася прочутата си фраза Ich bin ein Berliner (аз съм берлинчанин). Кенеди никога не би могъл да си представи обаче, че Берлинската стена някога ще падне.
-4 +1
Целта е ясна но искаме да разберем какво може да се изкопчи пътьом.
-17 +23
Айде пак, Берлинска стена та берлинска стена! Колко души са загинали на нея? Е нека кажем – 136 за цялото 28 годишно съществуване на стената. Във википедия ги има поименно заедно със статистика по години и по възраст.
Хайде сега да отидем на една друга граница, тази между Мексико и САЩ и видим как действат онези, чиито нелегални радиостанции едно време ни издъниха главите с „правото на свобода на придвижване”. Хоп, изненада! На Мексикано-американската граница също има заграждения и също не пускат, т.е. ограничават правото на свободно придвижване. И, още една изненада – както и на Берлинската стена и тук мрат хора в опит за нелегално преминаване. Мрат и то в огромно количество за стандартите на Берлинската стена. Мрат мексиканци, бягащи от „изобилието” на цветущия капитализъм. Според доклад от 2007 година на Националната комисия за човешки права на Мексико и Американския съюз за граждански свободи за последните 13 години (т.е. от 1994 до 2007) около 5000 души са намерили смъртта си на американо-мексиканската граница. Като разделим 5000 на 13 се получава около 384 души годишно. Това означава, че на границата САЩ-Мексико годишно умират над два пъти повече хора отколкото са умрели на Берлинската стена за цялото й съществуване. Разликата в броя жители на Мексико (около 110 млн) и ГДР (около 16 млн към 89та г.) е около 7 пъти и не може да компенсира разлика в броя жертви от близо 80 пъти (136/28=4.86, т.е. 5 към 384 души годишно). Така дори жертвите да се смятат на глава...
Прочитане на целия коментар от населението на мексикано-американската граница загиват около 11 пъти повече хора на глава от населението годишно отколкото на Берлинската стена. Въпреки това, тези жертви не са причина за никой американски президент да отвори тази граница. Никой западноевропейски защитник на човешките права, политик или министър не е казал „Господин Буш/Клинтън/Обама, отворете тази граница!” Защо ли?
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-27 +6
До коментар [#2] от "kihano":
ей руски боклук, първо се казва уикипдия а, не на твоя блядски диалект от сибир.Оправдаването на убийствата на стената означава че си чиста цел може да те гръмнем някой ден. Комунисти и руски агенти като теб нямат бъдеще
-14 +16
До коментар [#2] от "kihano":
Нещо си се объркал с времето и с изводите. Берлинската стена беше вдигната, за да раздели един народ, живеещ на една територия, говорещ един език, раздели семейства роднини и приятели. Беше вдигната по политически причини. Мексиканската стена е вдигната против нелегалната емиграция и наркотрафика. Нерде Ямбол - нерде Стамбул.
Гледай си пенсията и зелените чорапи и не пиши по теми, дето не са ти ясни.
-12 +15
До коментар [#4] от "SSS":
Да бе да, и двете стени са издигнати по икономически причини - за да спират икономически емигранти. Това им е основният замисъл и основната функция. И както показва статистиката, от цветущия мексикански капитализъм бягат, с цената на живота си, много повече хора отколкото бягаха от соца. Съжалявам че цифрите разбиват грижливо създаваната митология.
А Германия не я разделиха руснаците, а руснаците, американците, англичаните и французите. Последната троица да не би да са били по-загрижени за цялостта на германския народ? Айде стига глупости и извращения.
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-10 +7
До коментар [#5] от "kihano":
и двете стени са издигнати по икономически причини - за да спират икономически емигранти. - цитат на коментар #5 от “kihano”
И дори да е така, а то не е, защото в ГДР качеството на живота хич не беше ниско, а хората си бегаха по принцип, а не толкова по нужда, но все пак - има ли разлика между това да построиш стена на собствена територия и да построиш стена в средата на дворовете на хората в ùжда страна?
Колкото и да се въртиш, газо се че ти е отзад.
_____
Aut inveniam viam aut faciam.-10 +7
Да бе да, и двете стени са издигнати по икономически причини - за да спират икономически емигранти. - цитат на коментар #5 от “kihano”
Говориш глупости драги другарю! Всяка страна има право да защитава границата и достъпността си - в случая САЩ правят точно това. Иначе цяло Мексико и половината Южна Америка ще нахлуят в САЩ..
-10 +10
До коментар [#6] от "motochristo":
Така е, от ГДР бягаха предимно лентяи и такива дето мечтаеха за голямо забогатяване с малко труд.
Останалото не е вярно. Държавните граници винаги са се прекроявали с война и ВСВ не прави изключение. Германия започна войната, загуби я и победителите имаха право да правят каквото си искат.
Освен това, Американо-мексиканската граница също е "през дворовете" на хората на поне едно място и е установена след завоевателна война от страна на САЩ. Така че къде тук е разликата? В това че не СССР започна ВСВ, а САЩ са нападнали Мексико и са отнели от него Тексас и Калифорния.
Така че както и да го въртиш не става, моят.
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-7 +11
До коментар [#7] от "bestbuy":
Да бе да, когато СССР и НРБ спират изтичането на мозъци на собствената си граница, това е нарушаване на правото на придвижване. Когато САЩ блокира бедни търсещи прехрана, това не е нарушение на правото на придвижване. Това е двоен стандарт, мой човек. Браво! Авропеец!
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-10 +4
Хора, които напълно убедено, сравняват Берлинската стена, с която и да е държавна граница, както и тези които подкрепят такова мнение, напълно заслужавт съдбата си на мрънкащи, вечно недоволн бедняци!
Напълно недоумявам, как може мнение като #1 да има такав подкрепа в сайта на Капитал?!?!
Ако съм рекламодател, не бих дал и стотинка за банер тук!
-8 +3
поправка - става дума за коментар #2
Извинявам се!
-3
До коментар [#8] от "kihano":
По време на строежа на стената СССР са признали ГДР, което ги прави независима държава, която не е под окупация. Така че колкото и да изопачаваш фактите, няма да ти мине номера.
Иначе, че ГДР бяха мърди, съм съгласен.
_____
Aut inveniam viam aut faciam.-1 +6
До коментар [#10] от "k":
До коментар [#11] от "k":
"Пази боже сляпо да прогледа." А малко повече аргументи защо Берлинската стена е по-особена или въобще не е държавна граница, а пък мексиканската граница е обикновена държавна граница? Май онова което прави Берлинската стена "особена" е единствено западната пропаганда и митологията които е създала.
Интересно е и какво общо има преброяването на жертвите на две гранци с беднячеството? Може би искаш да кажеш, че който има съвест си остава беден, а който няма чест става богат? Знаеш ли, напълно съм съгласен!
Или просто ползваш повода да се самоизтъкнеш, че си забогатял. Това пък е "избиване на комплекси". На това мирише и опита да "сплашиш" "Капитал". :)
_____
Оруеловата 1984-та е сега!+4
както и тези които подкрепят такова мнение, напълно заслужавт съдбата си на мрънкащи, вечно недоволн бедняци!- цитат на коментар #10 от “k”
:-) Помислял ли си някога каква съдба заслужават забогателите според заслужаващите съдбата си " на мрънкащи, вечно недоволн бедняци!" Когато "мрънкащи, вечно недоволн бедняци!" станат над 70% физическото оцеляване на богатите при първия катаклизъм става ГО-О-О-О-ОЛЯМ проблем:-)
:-) За това стабилните страни имат голяма средна класа и много малко " мрънкащи, вечно недоволн бедняци!" :-)
_____
ЗДРАВИТЕ СИЛИ ОТНОВО ПОБЕДИХА ЗДРАВИЯ РАЗУМ-2 +3
До коментар [#12] от "motochristo":
Е и? Границата си е граница, можеш да я заградиш когато ти е кеф.
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-9 +2
До коментар [#15] от "kihano":
Пожеалавам ти от сърце да ти кажат, че от утре всички твои роднини и приятели са в друга държава, на по-малко от километър от теб. И никога да не ги видиш повече. Още по-добре да са децата ти. Да отидата в "другата" държава, намираща се около града ти. И да изгниеш сам.
И тогава с удоволствие бих дошъл да ти кажа - "К'во ти пука, в Мексико умират по 300 наркотрафиканта на ден, значи тука си е бомба всичко. Никога няма да си видиш роднините. Всичко е ОК. Нали в Мексико ги убиват повече..."
+1
До коментар [#2] от "kihano":
МАЛОФОРМАТНИЯТ мозъчен толеранс неможе да се компенсира по много начини. Винаги си проличава, въпреки положените неимуверни старания това да не се случи.
-1 +4
До коментар [#16] от "djikata":
Точно така, да ги ожалиш немците, че им били разделени семействата. Особено след като подпалиха война с 20 милиона жертви, сигурно всичките без семейства? Всъщност, немците трябва да са доволни, че след ВСВ ги оставиха да живеят и имат държави. Въобще не мислиш мой човек или следваш някакъв извратен морал.
_____
Оруеловата 1984-та е сега!-1 +1
До коментар [#16] от "djikata":
Интересно ми е дали знаеш че макар че уж са един народ (те са де) що след падането на стената западните им събратя откровено прецакаха работещата част от икономиката на източна Германия? Само прочети какви неща е вършила Баерн по време на приватизиранията за да затвори конкурентните фирми на изток (това е само едно малко примерче). Как изтока си остава беден на пук на това че говорят че комунизма им е виновен. Че еднакви фирми с филиали на изток дават на своите събратя германци по ниски заплати!
абе няма братя при капитала, има само печеливши и губещи!
До коментар [#18] от "kihano":
Запада даде шанс за развитие на Германия след войната щото бе гранична на противника държава иначе нямаше никакъв проблем да ги прецакат и да ги оставят да речем да са Албания на запад. Икономиката на пиндосите още си мечтае за след военните години когато икономиката Германия и Япония не им е конкурентно способна след ужасните бомбардировки над техните заводи. Заводите на Опел само са пощадени - все пак те са си техни и веднага си ги взимат след войната - двоен стандарт я!
-1 +1
от ГДР бягаха предимно лентяи и такива дето мечтаеха за голямо забогатяване с малко труд- цитат на коментар #8 от “kihano”
когато СССР и НРБ спират изтичането на мозъци на собствената си граница- цитат на коментар #9 от “kihano”
А бре, Кихано, как Справочник на Агитатора обяснява този феномен? От едни изтичали мозъци, а от другите лентяи.
-1 +2
Нека по-младите да видят на снимката Конрад Аденауер. Този човек поиска от германците 2 мандата х 7 години, и заедно с американските помощи по плана Маршал обеща да направи ГФР първа икономическа сила в Европа.
През 2000г. всички ЛАЙНЯНИ БГ МЕДИИ, начело с Тошо Тошев и В. Велева нададоха бесен вой, че щом ОДС и Костов не са направили от България богата държава (за 1 година), те не заслужават да управляват.
И доведох Симеон и неговите 800 дни.
преглед на коментар
Нов Коментар