Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

13 17 сеп 2015, 12:17, 10214 прочитания

Аз ♥ #soСофия

Независим проект за брандинг на столицата и онлайн магазин с дизайнерски сувенири бързо набира популярност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Типографът Ботьо Николчев: Работим за това българската кирилица да е равнопоставена на руската

Изпълнителният директор и "главен готвач" на шрифтове в lettersoup пред "Капитал"

22 май 2017

от архива: Фотогалерия: Преди и сега, стара и нова София

По повод празника на столицата, припомняме кадри от миналото и настоящето на София

17 сеп 2015
Ако София беше човек, досега да сме се сбили – винаги закъснява заради трафик, настъпва те в автобуса, само гледа как да те изцапа, обича да послъгва и крещи "Не паркирай – пукам гуми" от всеки ъгъл. Вместо това Адрияна Михайлова, Иво Димитров и група ентусиасти покрай тях решават да й станат най-добри приятели. Да научат езика й, да й правят компания по улиците, докато наизустят навиците й, да я запознаят с гостите си, за да може и те да я обикнат както тях.
 
Проектът #soСофия се върти в главите им от няколко години, но от февруари насам започва да се превръща в обозрима реалност. Те самите го определят като независима и отворена платформа, целяща да започне разговор за града – оттам идва и хаштаг знакът за диалог в името му. "Винаги ми е липсвало това, че София няма визуална идентичност, всичко е миш-маш", казва Адрияна, която от дълги години се занимава професионално с PR и организирането на градски фестивали и събития. Освен общите интереси в сферата на комуникациите и дизайна авторите му са обединени най-вече от любовта си към София, шарения облик на града, неговите жители и все по-многобройните посетители от всички точки на света.

"Ние сме оригиналните пришълци, казва Иво, защото никой от нас не е от София, но я обичаме с всичките й несъвършенства." Целта им е да съберат на едно място нещата, които я правят такава, каквото я познават, както и да открият нови, незабелязани досега.
 
Адрес 1000
Започват първо от лицето на София – нейният визуален език, на който тя комуникира с обитателите си всеки ден. Изминават близо 40 км пеша из града, снимайки най-характерните улични табели, знаци и надписи на кирилица.
 
"Или поне това, което е останало от тях, защото почти всички стари табели в София са подменени през последните години", както сами научават покрай проекта. После дигитализират повечето от тях, по няколко различни знака за всяка буква и ги събират в обща база данни, която скоро ще бъде качена на сайта им. Това е живата типография на града, нещо като софийска азбука, която ще продължава да се развива. Целта е посетителите на сайта да харесат и да подредят сами любимите си комбинации от букви, които впоследствие да бъдат включени във вариантите на лого на #SoСофия и използвани в различни линии за сувенири за спомен на гостите на града."Не искахме ние сами да избираме шрифта, искахме хората да участват, защото София не е само наша. Затова и целта ни не е просто да създадем логотип, а механизъм." Точно както градът е жив организъм, който се променя чрез самите нас всеки ден.

Аз ♥ #soСофия

Една от целите на #soСофия е да улеснява посетителите на града с тематични маршрути, филтрирани спрямо техните интереси – паркове, спорт, соц, дизайн, изкуство, религия.
Иво, графичен дизайнер, който напуска постоянната си работа, за да посвети цялото си време на проекта, не спира само до съвременното лице на София. Интересува се от историята й и облика й през годините, рови в книги и архиви. А какъв по-достоверен архив от битака в "Малашевци". Там открива списание "София" 30 броя за 15 лв., който се пазари, печели" – и ги изкупува всичките. Веднага изважда снимка на телефона си, защото държи да ми покаже. "Ако знаеш как са изглеждали по онова време визуално нещата, в наши дни можем само да мечтаем." Показва ми кадър на корица с космонавт, логото на списание "София" в класически соц стил и надпис "Космосът говори български".

"Няма да се обръщаме толкова към миналото, целта ни е да провокираме разговор между хората на София, които я правят това, което е в момента", допълва Петър Грудов, който буквално преди минути се е върнал от родния Бургас, но се появява пръв за срещата, на която ще ми разказват за проекта.

Опълченците на София
Допреди няколко години мой приятел имаше традиция да събира малцината останали в София през август на домашно парти под наслов "Опълченците на София". Днес по софийските улици през август може да чуеш по няколко различни езика на ден – от азиатците, които в 7 сутринта вече бодро се снимат пред президентството до говорещите английски, които тепърва се прибират. След като самата аз няколко години живях в южния джоб на столицата, открих, че оттам тя изглежда различно – в тил е по-спокойна и уравновесена. Но когато слезеш близо до сърцето й, то тупти все така ритмично и се смее с глас до късно.



Аз ♥ #soСофия


Обичайни за София гледки като паветата и клекшоповете също ще се появят върху магнити и картички.
Една от целите на #soСофия е и да посреща гостите на града с препоръки и нов поглед към интересни места, които да видят и опитат. Това не е просто най-лесният начин да обиколиш няколко точки в Google Maps, а тематични, актуални маршрути, които авторите биха показали на собствените си приятели, филтрирани спрямо техните интереси като паркове, спорт, религия, соц, дизайн, изкуство и още. "Това са темите, от които самите ние се интересуваме и търсим всеки път, когато попаднем в чужд град.

Винаги е по-хубаво, ако познаваш някой местен, който да ти покаже града, но невинаги имаш тази възможност, а ние представяме субективна селекция, която според нас е най-типична за София", обяснява Адрияна. Освен това маршрутите са съобразени и с времето, с което разполагат гостите на София. Точно този приятелски жест ще могат да открият в селекцията от маршрути на сайта на #SoСофия, който за целта съвсем логично ще бъде двуезичен – на български и на английски.

Аз ♥ #soСофия


Сто лица за спомен
"Разбира се, не всичко е прекрасно", казва Иво. "Ремонтът на булевард "Витоша" например не е от любимите ни неща, но и той е част от модерния облик на София." Именно контрастите на града ги вдъхновяват да разширят платформата си със собствена линия сувенири – магнити, картички, тениски и чанти, вдъхновени от детайлите в градската среда и многото й лица. Те не се изчерпват с познатите традиционни обекти и гледки от София, като дори и те присъстват по нов начин – детайли, които макар и моментално разпознаваеми, показват нов, необичаен ъгъл.

Малка част от фотографиите, представящи миш-машът на София

Малка част от фотографиите, представящи миш-машът на София


Това е отворена платформа, затова шрифтът, логото и оформлението на част от сувенирите ще бъдат избрани чрез гласуване на сайта.
Съвременните символи на София се появяват органично, без да са следствие от внимателно градско планиране, а по-скоро като резултат от липсата му и взаимодействието на хората с града всеки ден. Такива са паветата и клекшоповете например. Вместо да извърне поглед, #SoСофия ги запечатва на магнити и картички, които гостите на София ще могат да купят в избрани обекти, а на по-късен етап и да пуснат в специално поставени пощенски кутии, благодарение на които лесно да изпратиш поздрави от София.

"Производството започваме със скромни собствени инвестиции, защото сме независим проект, който в бъдеще планира да се издържа от продажба на сувенири. Ще търсим и финансиране от партньори за конкретни бъдещи проекти", пояснява Адрияна Михайлова.  "Стартираме проекта малко преди Деня на София и искаме в първите дни да включим посетителите на сайта в избора на първите лога, с които ще направим различни варианти, така че повечето сувенири да са произведени с участието на хората от града." Визиите за тениски и торби в началото са подчертано типографски и в бъдеще ще включват възможност за персонализиране – всеки да поръча своята буква или да изпише дума с шрифта на София и да я получи на тениска или чанта.

Аз ♥ #soСофия


Съвсем умишлено на този етап предпочитат да развиват идеята си като независим проект, без финансиране или връзка с организации или институции, с много ентусиазъм и собствена инвестиция на време и труд – защото го правят със сърце и внимание, като нещо лично от приятели за приятели. И точно така някак естествено и сред поредица от (не)случайни знаци се случва и самият проект. Информацията на български в sosofia.com е изписана с българска кирилица - шрифт, подарен им специално от Fontfabric. Някак символично сайтът е дело на агенцията Sofia London Moskva.

След срещата, на която официално решават, че сериозно се захващат с него, буквално минути след като са се разделили, ги спира чужденец с молба да го упътят. А след като вече отдавна са избрали името, откриват, че sosofia.com е зает още от 2007 г. – оказва се от техен близък приятел, който го е регистрирал навремето и с готовност им го подарява, след като разбира за идеята.
След толкова съвпадения аз самата някак не се изненадвам да науча, че става дума именно за същия онзи мой приятел от няколко параграфа по-горе, който събираше опълченците през август у дома си. София наистина е малка.

Илюстрация



Когато ги питам не се ли притесняват, че хората ще започнат да споменават негативни неща с хаштага #SoSofia, отговарят: "Разбира се, възможно е, но се надяваме, че това няма да бъде водещо. Но и така да е, и това е повод за диалог."

Може да разгледате sosofia.com и профила на проекта във Facebook, да се включите в разговора и да споделите какво за вас е #soСофия на zdravei (at) sosofia.com или със #soSofia в Instagram и Twitter. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От кухнята на Алмодовар 1 От кухнята на Алмодовар

Испанският режисьор дарява средствата от продажбата на свои натюрморти на денонощно отворена църква в Мадрид

13 окт 2017, 2569 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

13 окт 2017, 1646 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Тази седмица в Light

Овладяването на телевизиите

Коалицията между ГЕРБ и Пеевски атакува големите тв канали, защото те са от малкото острови на медийна свобода

Синдромът на клиентелното разложение

Комфортът на премиера Борисов изглежда силно разклатен от поредицата изненадали го скандали

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Живот на запис

"Вездесъщият" е за драмата на наблюдаващия манипулатор

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 14.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 18.10.2017

Капитал Daily

Брой 159 // 18.10.2017 Прочетете