Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

2 19 фев 2016, 16:10, 5701 прочитания

Игра на мисии

Семейната игра Red Paper Plane, или защо децата са най-добрите дизайнери

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Кристали от бъдещето

Студио Brynjar & Veronika за пътуването като ресурс на идеи

18 мар 2016
Цвети, Георги, Симеон (4г.) и Анета (2 г.) са модерно семейство, което отрано се сблъсква с липсата на смислени игри, забавни и за малки, и за големи. Решението за родителите сами да направят такава идва като логично продължение на работата им за designthinking.bg. За тях дисциплината дизайн мислене е най-добрата методология за стимулиране на креативност и иновации и най-адекватният начин за справяне с всевъзможните предизвикателства на XXI век.
 
Преди девет месеца Цвети и Георги започват да използват похватите и подхода на дизайн мисленето, за да създадат семейната игра за деца между 3 и 6 години Red Paper Plane. Оттогава играта набира популярност сред семейства в България и чужбина (в общо 69 държави), като засега може да бъде свалена безплатно онлайн на български, английски, бразилски португалски и полски (скоро). За разлика от всички еднократни детски игри и забавления в нея фокусът е върху самия процес, а не върху крайния резултат. Завършекът е индивидуален за всяко дете, според възрастта и уменията му, и е следствие от всеки негов избор.

Отделните игри Цвети и Георги наричат мисии – става дума за предизвикателства, които продължават 20-ина минути дневно в рамките на няколко дни. Възможностите за експеримент са разнородни и биват допълнени непрекъснато с нови, участниците могат да бъдат космонавти, магьосници, лекари, фотографи или пък главни готвачи. Срещаме семейство Камови по време на трескавата им подготовка на най-новата Мисия: Ескимос.

 
Как стигнахте до идеята за прилагането на дизайн мислене при деца?
Един ден случайно решихме да пробваме с реално предизвикателство, което да продължи няколко дни, в няколко стъпки, без да знаем от самото начало какво трябва се получи в края. И синът ни се влюби в този начин на игра. Тествахме, променяхме, наблюдавахме децата и пак променяхме – те ни показваха кое работи и кое не. Дизайн мислене в образованието се използва все повече именно защото интуитивно, въвличащо и забавно помага на ученици, учители и администрация да преодоляват комплексни реални предизвикателства и да тренират ключови умения у децата. За разлика от вече съществуващи програми за училища форматът на семейна игра за възрастта 3-6 години, който развихме, е напълно нов.
 
Как функционира Red Paper Plane?
Мисиите са организирани като цялостни преживявания, защото именно така децата и всички ние учим най-ефективно. С тях те създават свои продукти, които са техните индивидуални решения на поставено предизвикателство от реалния живот. В Мисия: Картограф например те не прекопират карта на квартала с линийка от съществуваща такава, а правят карта на избрани от тях свои забележителности по даден маршрут, който наблюдават няколко дни подред и записват заедно в родителя в специален дневник. В Мисия: Космонавт те не просто правят своя ракета от хартия – те планират мисия до избрана планета с маршрут, товар, пътници и задачи и създават ракета, която да може да я изпълни най-добре. В най-актуалната ни Мисия: Карнавал те не само оцветяват маска за карнавала – те планират и организират домашен карнавал, като създават цялостна концепция за всички аспекти от него.

Откъде идва името Red Paper Plane ?
От сина ни – бяхме в момент на активно правене на хартиени самолети. Избрахме символиката с непреходен предмет от детството ни, семпъл и носещ щастие, който детето прави заедно с татко или мама, но само пуска да лети напред. Червеният цвят е любим на всички деца, забележим отдалеч и не е от тези, които обикновено свързваме с един от двата пола (синьо и розово например). Мисиите също са еднакво подходящи и за момчета, и за момичета. Всяка мисия се играе предварително от деца, преди да се публикува. Един-единствен път още в началото ние самите започнахме мисия и не се получи.
 
Как стигате до отделните мисии?

Те се измислят от децата ("искам мисия за спортна кола", "хайде да направим мисия за пътните знаци или за строеж на сгради"). Ние започваме да проучваме какво би могло да бъде предизвикателството. След това структурираме етапите, през които да се мине. Следва тест с децата и промени от наша страна. Мисията трябва да отговаря на много условия: да е предизвикателство от реалния живот, да има интуитивни за децата стъпки, да съдържа само елементи и информация, които представляват интерес за тях, всичко да влиза в 20 минути на ден, необходимите материали за правене на мисията да са подръчни и налични във всеки дом, да имаме възможност мисията да се повтаря много пъти с различен резултат. Трудно е да се направи нещо толкова лесно и интуитивно за игра.
 
С вашите деца ли тествате мисиите? Коя мисия има най-голям успех във вашето семейство?

Тестваме мисиите с голям отбор пилоти – желаещи винаги има. Синът ни Симеон (или по-краткото Сони) минава през всяка нова мисия, той е задължителен бета-тестер. Даже скоро се оказа, че не е виждал как изглеждат мисиите, защото, когато финално ги публикуваме, той вече е една напред. Тук ще ми е трудно да изброя всички негови партньори при правенето на мисиите – Тео, Нико, Боян, Калин, Илиян, Габи, Ян, Ици, Криси и още стотици невероятни деца, които ги играят. Благодарни сме им, че като истински пилоти на борда на Red Paper Plane го водят ентусиазирано до най-неочаквани дестинации.
 
Играта бе забелязана от един най-четените дизайн блогове Swissmiss на Тина Рот Айзенбер. Как успявате да се популяризирате извън страната и какво последва след тази публикация?
След като Swissmiss писа за нас, нещата се развиха още по-бързо – за Red Paper Plane писаха още няколко големи дизайн и родителски блога, като постоянно продължават да пристигат нови запитвания. Най-важните неща, които правят впечатление на всички, са три – че мисиите са по-различни от останалите неща на пазара, базирани са на креативен процес и са безплатни за сваляне.
 
Защо решихте да създадете и физическа игра?
Най-новата ни Мисия: Ескимос ще е по-различна и ще излезе за предварителна поръчка съвсем скоро. Направихме я, за да дадем на родителите допълнителни и специално създадени от нас книжки, игри и забавления, които да обогатят всеки етап от процеса на мисията и да помогнат на детето (и на цялото семейство) да се потопи изцяло в предизвикателството за цял месец напред. Това по същество е мисия като останалите, но с много материали за всеки етап.
 
Повече на bg.rpplane.com

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

18 - 24 август

18 авг 2017, 862 прочитания

Книга: Йон Гнар - "Индианецът" Книга: Йон Гнар - "Индианецът"

18 авг 2017, 721 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Има как всичко да знам

Khan Academy: онлайн уроци от математика до история на изкуството

Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит"

Докато шансовете на депутата да се пребори с "Емко" за русенския завод отслабват в съда, срещу двете оръжейни компании започна атака през прокуратурата

Симеонов vs Ангелкова

Между ресорния вицепремиер и министъра на туризма има напрежение, което може да доведе и до промени в кабинета наесен

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете