Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

1 8 сеп 2017, 16:48, 2753 прочитания

В ателието на Даниела Олег Ляхова

Изложбата "Ваканции" представя непозната страна от творчеството на една от най-значимите фигури в българската сценография

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В ателието на Даниела Олег Ляхова

Още по темата



Даниела Олег Ляхова (1967 - 2014) е известна с дългогодишната си и високо оценявана сценографска работа в театъра, но предстояща изложба в Credo Bonum ще покаже авторката в различна светлина – като един от малкото български художници, работили в областта на абстрактната живопис.

"Ваканции" обединява рисунки, живопис и една авторска книга, създадени между 1990-2006 г. За почти всички включени творби това ще бъде първо показване пред публика.

Изложбата се открива на 14 септември и продължава до 9 октомври.

Авторска книга

Авторска книга



Разговор с Мария Василева, куратор на изложбата
Даниела Олег Ляхова (1967 – 2014) завършва специалност сценография в Националната художествена академия през 1995 г. Дебютира с "Вуйчо Ваньо" от А. П. Чехов (съвместно с Никола Тороманов) в Театрална работилница "Сфумато". Работи в ТР "Сфумато" от 1998 г., както и на сцените на Народния театър "Иван Вазов", драматичните театри в Сливен, Ловеч, Димитровград и др. През театралната си кариера работи с режисьори като Юлия Огнянова, Галин Стоев, Крикор Азарян, Маргарита Младенова, Иван Добчев, Явор Гърдев. Художник на костюмите във филма "Дзифт" на Явор Гърдев. Двукратна носителка на наградата ИКАР и трикратна на "Аскеер". Творчеството й включва и илюстрации на книги. Сестра на художничката Надежда Олег Ляхова.

Творбите в изложбата са избрани сред стотици скици и картини. Какъв беше процесът на селекция и на какъв етап намерихте нишка между тях?
Това беше много емоционален процес, който преживяхме заедно със сестрата на художничката - Надежда Олег Ляхова. Беше трудно въобще да вземем решението да покажем част от творбите. Приживе Даниела е показвала много малко от тези работи и е имала планове само за част от тях. Не бяхме сигурни дали не навлизаме в прекалено лично пространство, което не е било предвидено да бъде споделяно. Съмненията витаят и днес. Не ми е лесно да го кажа, но произведенията имат собствен живот, извън този на създателя си. Именно затова настоях да повдигнем завесата. Изумителни са постоянството и последователността, с които Даниела Олег Ляхова изследва определени територии. Търси, открива, изучава и след време наново се връща към тях. Всъщност тя е завършен художник от самото начало и всяка следваща творба е само потвърждение на този факт. В момента, в който осъзнахме това, ни беше лесно да решим какво да покажем – не се съобразявахме с материали и години на създаване, а само с непрекъснатия цикъл на творческия процес.



Заглавието "Ваканции" свързано ли е с това, че тези творби са създавани извън публичните проекти на Даниела Олег Ляхова?
Не бих казала "извън", а по-скоро паралелно със сценографските й решения. Винаги са я интересували едни и същи неща – максимална синтезираност на образа, лаконичност, работа не с реално съществуващи обекти, а с техните знаци. Не случайно като цяло тя се "движи" в областта между бялото и черното – като двете страни на абсолюта. Какво има между тези две граници откриваме в картините и сценографиите на Даниела. Нарекохме изложбата "Ваканции", защото тя създава повечето от тези работи през лятото, когато театърът е във ваканция и е имала време. Но заложихме и малко ирония – известно е, че за изкуството ваканция няма.

Как трябва да разглеждаме творбите – като надникване в ателието на автора или изложба на работи, за които е имало план някога да бъдат показани?
По-скоро първото. Не сме съвсем сигурни за плановете на авторката. По-важното е, че тя винаги е възприемала творческия процес като нещо много по-голямо и важно, отколкото публичното показване. То никога не я е ръководило, а и Даниела имаше достатъчно видимост със сценографиите си – сами по себе си произведения на изкуството. Тези рисунки и живописни платна ни дават още по-дълбоко разбиране и на сценографските й проекти. Но те са напълно самостоятелни и завършени работи.

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Селекция: Back to School Селекция: Back to School

15 сеп 2017, 1584 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

15 - 21 септември

15 сеп 2017, 1502 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Елате ни на гости

Акценти от програмата на "квАРТал"

МОН dieu

Как (не) се харчи един милиард

Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Детство мое, виртуално и вълшебно

Какво гледат децата в Youtube

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 16.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.09.2017

Капитал Daily

Брой 144 // 20.09.2017 Прочетете