Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

1 8 сеп 2017, 16:48, 4241 прочитания

В ателието на Даниела Олег Ляхова

Изложбата "Ваканции" представя непозната страна от творчеството на една от най-значимите фигури в българската сценография

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В ателието на Даниела Олег Ляхова

Още по темата

Даниела Олег Ляхова (1967 - 2014) е известна с дългогодишната си и високо оценявана сценографска работа в театъра, но предстояща изложба в Credo Bonum ще покаже авторката в различна светлина – като един от малкото български художници, работили в областта на абстрактната живопис.

"Ваканции" обединява рисунки, живопис и една авторска книга, създадени между 1990-2006 г. За почти всички включени творби това ще бъде първо показване пред публика.

Изложбата се открива на 14 септември и продължава до 9 октомври.

Авторска книга

Авторска книга



Разговор с Мария Василева, куратор на изложбата
Даниела Олег Ляхова (1967 – 2014) завършва специалност сценография в Националната художествена академия през 1995 г. Дебютира с "Вуйчо Ваньо" от А. П. Чехов (съвместно с Никола Тороманов) в Театрална работилница "Сфумато". Работи в ТР "Сфумато" от 1998 г., както и на сцените на Народния театър "Иван Вазов", драматичните театри в Сливен, Ловеч, Димитровград и др. През театралната си кариера работи с режисьори като Юлия Огнянова, Галин Стоев, Крикор Азарян, Маргарита Младенова, Иван Добчев, Явор Гърдев. Художник на костюмите във филма "Дзифт" на Явор Гърдев. Двукратна носителка на наградата ИКАР и трикратна на "Аскеер". Творчеството й включва и илюстрации на книги. Сестра на художничката Надежда Олег Ляхова.

Творбите в изложбата са избрани сред стотици скици и картини. Какъв беше процесът на селекция и на какъв етап намерихте нишка между тях?
Това беше много емоционален процес, който преживяхме заедно със сестрата на художничката - Надежда Олег Ляхова. Беше трудно въобще да вземем решението да покажем част от творбите. Приживе Даниела е показвала много малко от тези работи и е имала планове само за част от тях. Не бяхме сигурни дали не навлизаме в прекалено лично пространство, което не е било предвидено да бъде споделяно. Съмненията витаят и днес. Не ми е лесно да го кажа, но произведенията имат собствен живот, извън този на създателя си. Именно затова настоях да повдигнем завесата. Изумителни са постоянството и последователността, с които Даниела Олег Ляхова изследва определени територии. Търси, открива, изучава и след време наново се връща към тях. Всъщност тя е завършен художник от самото начало и всяка следваща творба е само потвърждение на този факт. В момента, в който осъзнахме това, ни беше лесно да решим какво да покажем – не се съобразявахме с материали и години на създаване, а само с непрекъснатия цикъл на творческия процес.



Заглавието "Ваканции" свързано ли е с това, че тези творби са създавани извън публичните проекти на Даниела Олег Ляхова?
Не бих казала "извън", а по-скоро паралелно със сценографските й решения. Винаги са я интересували едни и същи неща – максимална синтезираност на образа, лаконичност, работа не с реално съществуващи обекти, а с техните знаци. Не случайно като цяло тя се "движи" в областта между бялото и черното – като двете страни на абсолюта. Какво има между тези две граници откриваме в картините и сценографиите на Даниела. Нарекохме изложбата "Ваканции", защото тя създава повечето от тези работи през лятото, когато театърът е във ваканция и е имала време. Но заложихме и малко ирония – известно е, че за изкуството ваканция няма.

Как трябва да разглеждаме творбите – като надникване в ателието на автора или изложба на работи, за които е имало план някога да бъдат показани?
По-скоро първото. Не сме съвсем сигурни за плановете на авторката. По-важното е, че тя винаги е възприемала творческия процес като нещо много по-голямо и важно, отколкото публичното показване. То никога не я е ръководило, а и Даниела имаше достатъчно видимост със сценографиите си – сами по себе си произведения на изкуството. Тези рисунки и живописни платна ни дават още по-дълбоко разбиране и на сценографските й проекти. Но те са напълно самостоятелни и завършени работи.

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

1001 стоки 1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

17 ное 2017, 2093 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

10-16 ноември

10 ное 2017, 3690 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Елате ни на гости

Акценти от програмата на "квАРТал"

Приватизация на приватизацията

Заканите на ГЕРБ и ДПС за промяна в конституцията не са невъзможни за осъществяване

Мълчалив отказ от независимост

Правителството не разреши на германски кораб да прави научни изследвания за газ в морето, където има огромен потенциал в т.нар. газови хидрати

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.11.2017

Капитал Daily

Брой 177 // 20.11.2017 Прочетете